PDA

View Full Version : Aanlopende frets 20-22 op G-snaar



Powderfinger
19 december 2013, 15:11
Probleempje: mijn Fender strat kampte op de G snaar met wat aanlopende frets in het hoge gebied. Naar de muziekzaak gebracht (niet direct om de hoek) en alles leek weer opgelost.

Toch merk ik nu dat de frets 20-22 op de G-snaar nog steeds niet helemaal zuiver klinken. De hals is recht (de halspen kan ook niet nog verder gedraaid worden) en de zadels verstellen lost het probleem ook niet op. Er zitten al nieuwe snaren op en het wordt ook niet veroorzaakt door ongelijke frets.

Wat kan het probleem zijn en hoe kom ik er weer vanaf? :???:

Het vreemde is dat mijn Schecter een beetje hetzelfde probleem heeft, al is het daar zelfs vanaf ong. fret 15. Voorheen eigenlijk nooit last van gehad.

muffstuff
19 december 2013, 15:53
Wat bedoel je met niet zuiver klinken? Bedoel je dat de snaren weinig sustain hebben of dat het vals klinkt?

Bij het vlakken van de frets worden vaak fretjes 15 en hoger wat lager gefret om zodoende fretbuzz tegen te gaan bij een lage actie.

Is je intonatie van je g snaar loepzuiver? Hoe stel jij je zadels bij, in de lengte of in de hoogte?

Powderfinger
19 december 2013, 16:20
Ze worden zeg maar ietwat afgevlakt en klinken daardoor enigszins onzuiver. De toon komt niet goed door als het ware. Een soort hele lichte fretbuzz zonder de echt hoorbare trillingen. Hoe harder ik aansla, hoe beter je het hoort. Versterkt, zeker met overdrive, klinkt dat niet meer.

In de muziekzaak werd me verteld dat ik nog wel een aantal jaar kon wachten met vlakken. Nog niet lang geleden had ik ook helemaal geen probleem met die hoge frets.

De intonatie is niet loepzuiver, omdat ik aan de zadels heb gedraaid, maar ook niet echt hoorbaar vals. Voor ik eraan gedraaid had, was het probleem er al en toen was de gitaar net geïntoneerd. Ik stel ze in de hoogte bij.

Gearjunkie
19 december 2013, 16:28
Jij intoneert door zadels in de hoogte te verstellen??

muffstuff
19 december 2013, 16:32
Ik heb mijn hals eerst helemaal gevlak en vervolgens op de 12e fret twee laagjes tape geplakt en ben toen weer begonnen met vlakken van fret 13 t/m 22. Dit zort voor een hele kleine slope richting de brug toe. hierdoor zullend e laatste fretjes niet gaan buzzen en kan je de actie flink laag krijgen.

Je gitaar intoneer je door de zadels naar de hals of de brug te bewegen. Niet door de hoogte. In theorie veranderd je intonatie ook als je de hoogte aanpast, maar dat is minimaal.

wat is de afstand onderkant dikke e snaar bovenkant 12e fret ?

Powderfinger
20 december 2013, 11:49
Jij intoneert door zadels in de hoogte te verstellen??

Nee, ik dacht dat muffstuff het eerst over intoneren had en daarna over afstellen. Intoneren en actie verhogen/verlagen is verder geen probleem, maar het heeft in dit geval alleen niet het gewenste effect.

De afstand tussen de onderkant van de E en de bovenkant van de 12e fret is 4mm.

jutter
20 december 2013, 12:19
Nee, ik dacht dat muffstuff het eerst over intoneren had en daarna over afstellen. Intoneren en actie verhogen/verlagen is verder geen probleem, maar het heeft in dit geval alleen niet het gewenste effect.

De afstand tussen de onderkant van de E en de bovenkant van de 12e fret is 4mm.

Pardon?! 4mm???

stijnkenens
20 december 2013, 12:36
Heb jij die zo terug gekregen van de muziekwinkel? Lachen !!!
Hopelijk heb je er niet voor moeten betalen.

Ik kan je niet helpen, daarvoor moet ik de gitaar kunnen zien, spelen, voelen, nameten e.d.
Iedere gitarist gebruikt andere woorden voor iets wat je soms op het eerste oog direct merkt.


s.

RS-Rik
20 december 2013, 12:52
Maar hoe lage actie heb je dan wel niet? De snaar maakt vanaf pakweg de 16e fret een groot genoege hoek om vrijwel alle fretbuzz etc te voorkomen. fretbuzz is meestal meer laag en midden op de hals een probleem.

Zou het niet het werken van het hout kunnen zijn tijdens deze barre dagen?

Dutch66
20 december 2013, 13:03
Ik denk dat Powderfinger hier een vergissing maakt toch?

Ik weet dat sommige mensen van een wat hoge actie houden maar 4 mm op fret 12...

Nou ja, je bent dan wel meteen van fretbuzz af... :)

Dutch66
20 december 2013, 13:13
Maar hoe lage actie heb je dan wel niet?

ehh.... hoge actie bedoel je toch?

Powderfinger
20 december 2013, 13:27
Correctie: 3mm. Met 0.09 is me dat overigens iets te 'klepperend', maar ik zet er de volgende keer wel weer 0.010 op.

Heb bij wijze van test de G snaar ook al een keer flink verhoogd, maar dat had ook niet heel veel effect (behalve voor het speelgenot).

Zouden het dan toch de frets zijn en dat de hals eerder een bepaalde holling heeft gehad waardoor ze wel goed klonken? Het is me nooit opgevallen dat de hals niet goed stond, maar aangezien het niet aan de hals, de zadels, de snaren en de intonatie ligt, weet ik niet wat het dan wel kan zijn?

stijnkenens
20 december 2013, 13:53
Zelfs 3 is veel !
Al dan niet met een ingedrukte snaar op de 1e fret.




s.

Dutch66
20 december 2013, 14:01
Ik denk wat vreselijk langs elkaar heen lullen, ..so-to-say.

Een actie van 3 mm op de 12 fret, "klepperd" met Setje 0.09 dan kan normaliter echt niet.. (IMHO)

Ik speel uitsluitend 0.09 en de actie is ongeveer 1,5 mm (12 fret) en soms ook wel lager...

Je hals moet enige holling (relief) hebben, als je met je wijsvinger op de E snaar de 1 fret indrukt,
en datzelfde doet met je andere hand op de 15e fret, hoe hoog is je actie dan ongeveer bij fret 6

Beetje lastig je hebt maar 2 handen....., ik ben benieuwd.

Powderfinger
20 december 2013, 14:11
Ik moet echt niet denken aan een actie van 1,5mm. Dat hele soepele vind ik niet fijn spelen. Ik wil wel een beetje kracht zetten. Echt klepperen doen de snaren niet, maar af en toe hebben ze er de neiging toe en dat vind ik al best storend.

Er is wel een beetje holling. Capo op 1, vinger op 15, dan is er ongeveer een halve millimeter ruimte tussen de fret en de snaar. Het kan ook 0.3 millimeter zijn, zo precies kan ik het niet meten met mijn lineaaltje. Een fractie, maar er zit zeker ruimte. Dat hoort toch zo?

jutter
20 december 2013, 15:37
Ik moet echt niet denken aan een actie van 1,5mm. Dat hele soepele vind ik niet fijn spelen. Ik wil wel een beetje kracht zetten. Echt klepperen doen de snaren niet, maar af en toe hebben ze er de neiging toe en dat vind ik al best storend.

Er is wel een beetje holling. Capo op 1, vinger op 15, dan is er ongeveer een halve millimeter ruimte tussen de fret en de snaar. Het kan ook 0.3 millimeter zijn, zo precies kan ik het niet meten met mijn lineaaltje. Een fractie, maar er zit zeker ruimte. Dat hoort toch zo?

Als je e een visitekaartje tussen kan krijgen, zonder dat de snaar beweegt, dan zit je precies goed.

Je kan ook een set voelermaten ophalen, dan kun je voortaan zelf je gitaren pico bel lo afstellen. Als je die hebt gekocht kun je meteen de snaarhoogte afstellen:
E→1.9mm verlopend naar de andere e→1.4mm met de capo op de eerste fret en gemeten op de 17e fret.

Rizz
20 december 2013, 15:45
Wauw, 3 mm? Ik heb hier een dread met een bolle top en die staat op 3mm, maar de rest van de akoesten! staan op 2,15 en op 2,35mm Die laatste vooral om goed met capo te kunnen blijven spelen, maar zou in principe nog lager kunnen..

jutter
20 december 2013, 15:50
Wauw, 3 mm? Ik heb hier een dread met een bolle top en die staat op 3mm, maar de rest van de akoesten! staan op 2,15 en op 2,35mm Die laatste vooral om goed met capo te kunnen blijven spelen, maar zou in principe nog lager kunnen..

Mijn akoestische staat op 2mm baskant en 1.6mm treble kant. Geen geratel!

Rizz
20 december 2013, 15:53
Mijn akoestische staat op 2mm baskant en 1.6mm treble kant. Geen geratel!

Dat vind ik zelfs te laag, ik hou wel van een beetje werken met die staalkabels die erop liggen...

Powderfinger
20 december 2013, 16:22
Just to be sure: ik heb 't wel over de lage E, hè. Bij de hoge E is de afstand een stuk kleiner.

Maar heeft iemand nog een idee wat het probleem precies is?

jutter
20 december 2013, 17:01
Just to be sure: ik heb 't wel over de lage E, hè. Bij de hoge E is de afstand een stuk kleiner.

Maar heeft iemand nog een idee wat het probleem precies is?

Ik weet niet waar je woont maar hier eigenlijk alle forumleden hier willen elkaar wel helpen. Er is ook al zo'n topic hierover.

Rizz
20 december 2013, 17:04
Just to be sure: ik heb 't wel over de lage E, hè. Bij de hoge E is de afstand een stuk kleiner.

Maar heeft iemand nog een idee wat het probleem precies is?

Wij ook allemaal, tenminste, laat ik voor mezelf spreken.. Maar Jutters advies is een goeie! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157353-Gitaarnet-netwerk-voor-kleine-reparaties-en-afstelllen

Powderfinger
20 december 2013, 17:37
Al eens naar gekeken inderdaad, maar zonder eigen vervoer is het wat lastig om concrete afspraken te maken. :(

jutter
20 december 2013, 17:46
Wat wil je?

Dutch66
21 december 2013, 11:03
Al eens naar gekeken inderdaad, maar zonder eigen vervoer is het wat lastig om concrete afspraken te maken. :(

Tja je hebt een probleem met je gitaar, dan zijn er mede GN-rs die er best even naar willen kijken,
dan zal je toch even op de trein/bus/fiets whatever moeten stappen toch?

Powderfinger
21 december 2013, 12:13
Ja, even een wat rustigere periode afwachten. Fietsen lijkt me met dit weer ook niet zo goed voor mijn gitaar.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Martin_
21 december 2013, 12:46
't Is een Strat, he? Hoe hoog heb je de tremelo staan? Verder: als je van snaardikte ben gewijzigd, heb je de tremelo opnieuw afgesteld met behulp van de veren aan de achterkant van de body? Misschien dat een paar foto's verhelderend kunnen werken.

Powderfinger
21 december 2013, 14:05
De tremolo staat zo laag als maar kan. Daar hoort wel een verhaal bij: Ergens vorig jaar had ik ineens een half zwevende brug, ik heb toen ipv de veren vervangen er een extra veer ingezet (vier veren dus). Die trekt 'm wel iets naar achter, maar het ging altijd goed en ik vond het eigenlijk wel fijn. Ook nooit last gehad van de frets.

In de muziekzaak zeiden ze dat ze de veren opnieuw afgesteld hebben, maar ze verder alle vier hebben laten zitten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de tremolo-arm nu wat stroever werkt.

Zal ik er eens één veer uithalen om te kijken of dat helpt?

Martin_
21 december 2013, 14:20
Als hij achterover hangt, misschien wel. Toch gaat het uiteindelijk om de hele lijn van voor tot achter. Uit je beschrijvingen is daar niet echt een beeld bij te vormen. Een goed foto vanaf de zijkant (bovenkant) zal misschien duidelijk maken waar de knel zit. Misschien zit er wel een shim onder de hals die niet handig is.

Powderfinger
21 december 2013, 14:24
Ja, hij hangt wel wat achterover. Ik ga even een poging wagen. Camera op mijn mobiel is niet zo super.

Powderfinger
21 december 2013, 14:43
http://i43.tinypic.com/29qcb2s.jpg
http://i40.tinypic.com/24615rp.jpg
http://i44.tinypic.com/4io8t5.jpg
http://i44.tinypic.com/2i7sl5w.jpg
http://i42.tinypic.com/wkfprs.jpg
http://i43.tinypic.com/10posux.jpg
http://i40.tinypic.com/dzjer8.jpg
http://i39.tinypic.com/4sikub.jpg
http://i39.tinypic.com/2ue7iup.jpg
http://i44.tinypic.com/348kcjk.jpg

De schroeven van de veren zitten in het echt niet scheef, dat lijkt alleen zo op de foto.

Martin_
21 december 2013, 15:04
Ja, zo heb ik zelf de brug/tremelo ook gehad op mijn Squier Standard Strat. Ik kreeg hem niet goed afgesteld. Je hoeft waarschijnlijk geen veer te verwijderen. Zo te zien zitten de schroeven voor de veren aardig diep in het hout, dus die kun je iets losdraaien. Net zover totdat de tremelo in ieder geval evenwijdig met de body zit. Als het goed is, krijg je dan meer ruimte tussen de 21-22 fret en de snaren.
Uiteraard zul je opnieuw moeten intoneren op de 12 fret.

Powderfinger
21 december 2013, 15:06
Oke, dan laat ik de veren zitten. Ik heb de indruk dat ze bij de muziekzaak de schroeven iets aangedraaid hebben, omdat de tremolo voorheen soepeler was. Even een schroevendraaier pakken.

Edit: volgens mij werkt het. Hoe diep zitten die schroeven in de body? Moet niet hebben dat ik er per ongeluk een te ver losdraai.

Dutch66
21 december 2013, 15:24
Inderdaad, en zorg daarmee ook dat het blok dus los van de body komt, deze hoort eigenlijk precies
in het midden van de uitsparing te zitten. (laatste foto)

En ik kan het verder niet (heel) goed op de foto's zien, maar mijn indruk is dat je actie echt heel hoog is,
dit even volledig afgezien van smaak o.i.d..

Maar goed even terug naar je probleem, onlangs nog aan de truss-rod gedraaid ?

Powderfinger
21 december 2013, 15:37
Om dat blok in het midden te krijgen, moet ik denk ik nog wel even doordraaien. Komen die schroeven dan niet los?

De hals is ook afgesteld, maar deze staat nu op het punt dat hij niet nog rechter kan worden gezet met de halspen. Actie lijkt op de foto's hoger.

jannest
21 december 2013, 15:59
Ja, even een wat rustigere periode afwachten. Fietsen lijkt me met dit weer ook niet zo goed voor mijn gitaar.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

wtf ???


Om dat blok in het midden te krijgen, moet ik denk ik nog wel even doordraaien. Komen die schroeven dan niet los?

De hals is ook afgesteld, maar deze staat nu op het punt dat hij niet nog rechter kan worden gezet met de halspen. Actie lijkt op de foto's hoger.


op geen 1 van je foto's kan ik goed zien hoe je aktie is bij de 12de fret

ff die camera der recht voor zetten

harrie-beton
21 december 2013, 17:30
Ik heb veel geleerd van gitaren afstellen van Dave:


http://www.youtube.com/watch?v=CiY9uLUmPzI

Martin_
21 december 2013, 22:57
Om dat blok in het midden te krijgen, moet ik denk ik nog wel even doordraaien. Komen die schroeven dan niet los?

De hals is ook afgesteld, maar deze staat nu op het punt dat hij niet nog rechter kan worden gezet met de halspen. Actie lijkt op de foto's hoger.
Dat blok hoeft niet in het midden. Hoogstens evenwijdig met het hout, maar eigenlijk is dat blok geen richtpunt. Voor echt tremelo gebruik, dus met een zwevende tremelo, zit er zo'n 3 mm tussen de achterzijde van de brug (waar de zadels vast zitten) en de body.
Meten is het uitgangspunt, niet één op het oog. Mocht je toch denken dat de schroeven te ver los moeten, zul je er toch een veer moet verwijderen. Dan moet eerst de snaarspanning er af en daarna de veerspanning. (Heb ik zelf nog nooit gedaan)
Verder zijn er inderdaad goed instructiefilmpje te vinden op youtube.
Van de hals zou ik in eerste instantie afblijven.

Dutch66
22 december 2013, 12:28
De hals is ook afgesteld, maar deze staat nu op het punt dat hij niet nog rechter kan worden gezet met de halspen.

Heb je dit laten doen of heb je het zelf gedaan.., je hals moet enige holling (relief) houden...,
En bedoel je dat je de halspen gewoon fysiek niet niet meer verder krijgt?

EDIT: gewoon het filmpje van Harrie bekijken, betere uiteleg is wat mij betreft niet mogelijk...

Powderfinger
24 december 2013, 17:23
@ jannest: Ik heb momenteel een drukke agenda en ik ga met een dure gitaar geen kilometers fietsen door deze droge lucht en/of regen. Wat is daar zo vreemd aan? :???:

De hals heb ik laten afstellen. Hij kan inderdaad fysiek niet meer verder, maar er is nog wel enige holling. Ik zou 'm dus iets holler kunnen zetten, maar ik heb meerdere malen gelezen dat je de hals juist rechter moet zetten als de frets in het hoge gebied aanlopen. Ik kan waarschijnlijk beter eerst de veren goed zetten en kijken of dat voldoende is.

Ben het weekend weg geweest, dus zal er morgen weer even naar kijken.

Powderfinger
24 december 2013, 22:05
Heb bovenstaand filmpje bekeken en het volgende gedaan:

- Een veer eruit gehaald. De middelste veer staat wel heel ietsjes strakker dan de twee ernaast, maar de tremolo wordt al minder naar achter getrokken. Het is nog geen 3mm, maar ik zal morgen eerst even een foto plaatsen voor ik verder sleutel.
- De schroeven weer wat verder in de body gedraaid, want een veer minder.
- Net als in dat filmpje heb ik de hals bij neckplate ietsjes bijgesteld. Resultaat: lagere actie, hals voelt net wat fijner aan. Ik heb niet de indruk dat het effect had bij de hoge frets (ik heb minder dan een halve draai naar rechts gegeven). Is het zinvol om hier verder nog wat mee te doen?
- Brugzadel van de G-snaar versteld om te zien of dit nu wel het probleem verhelpt, maar helaas.

Heb de halspen met rust gelaten. Buiten dat ik opnieuw moet intoneren en de gitaar net wat fijner speelt dan voorheen is er dus nog niets veranderd. Morgen plaats ik even nieuwe foto's van de hals, brugzadels, actie en tremolo. Dan wacht ik jullie advies af voor ik er weer naar ga kijken.

Powderfinger
25 december 2013, 12:56
En de foto's:

http://i41.tinypic.com/25g5jpd.jpg
http://i43.tinypic.com/28wc7wp.jpg
http://i40.tinypic.com/1tlfna.jpg
http://i43.tinypic.com/25po7d5.jpg
http://i40.tinypic.com/206h08g.jpg

Hopelijk kunnen jullie het een beetje zien, anders roept u maar. De actie lijkt weer onmogelijk hoog. De afstand tussen de bovenkant van de 12e fret op de dikke E-snaar en de onderkant van de snaar is nu precies 2mm.

Martin_
25 december 2013, 16:09
Persoonlijk zou ik de brug nog iets meer omhoog laten komen. Overigens wordt gewoonlijk de actie gemeten bij de 17e fret en niet bij de 12e. 2 mm bij de 12e is meer dan 2 op de 17e. Echter zie ik hier nog geen duidelijke verklaring in van de problemen met de G-snaar. Hoe zit deze aan de andere kant van de hals oftewel in de topkam? Als hij hier te diep zit, zal de snaar over de hele linie te laag zitten.
Anders zit het misschien meer in het stemmen van deze snaar. Klemt de snaar in de topkam, waardoor je hem minder strak stelt dan normaal of, ik noem maar wat :hide:, zit je een octaaf te laag te stemmen? Of steken de frets ter plekke van de G-snaar veel meer uit dan bij de andere snaren?
Misschien dat iemand met meer afstel-ervaring nog eens zijn idee kan melden.

Powderfinger
25 december 2013, 17:08
Jannest vroeg om een foto van de 12e fret, vandaar. Het is een beetje donker geworden, maar volgens mij meet ik ietsjes meer dan 2mm af bij de 17e fret. Zeker geen 3 mm in ieder geval.

Ik zal de brug nog iets verhogen, maar volgens mij zit het probleem niet in de brug.

De topkam is zo'n LSR roller nut. Die is niet ingesleten, de balletjes zitten er nog in en de snaar ligt er goed in. Ik denk niet dat je snel een probleem hebt met deze topkammen. Ook de snaren (pas nieuw) zitten goed bevestigd en de stemming is goed.

De frets zijn bij 17-22 wel ietsjes hoger dan bij 12-15, maar het verschil is niet groter dan op de andere snaren.

De ellende is eigenlijk begonnen toen ik een keer alle snaren en de slagplaat heb verwijderd om de elektronica te controleren. Daarna voelde de hals niet zo fijn meer aan, al had ik nog geen last van aanlopende frets. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar het zou toch niet dat de slagplaat net niet helemaal goed zit en dat het daardoor komt?

vulvasonic
25 december 2013, 17:14
Nee hoor. :)

vulvasonic
25 december 2013, 17:23
Je realiseert je toch wel dat je een gitaar nooit 100% zuiver kunt krijgen, hè?
En jawel, er zijn gitaren met gecompenseerde frets, of voorzien van het Buzz Feiten systeem, maar zelfs de meest begenadigde gitaristen hebben daar glad schijt aan.

Ik heb ook wel van die dagen dat het lijkt of mijn gehoor zo goed is dat ik gewoon niet in staat ben het juiste compromis te sluiten, maar meestal heft een goede afstelbeurt die irritatie wel weer op. Ik denk dan ook dat het blijkbaar niet zo'n vaart zal lopen met dat goede gehoor van me. :D

Martin_
25 december 2013, 17:44
Ja, verder weet ik het ook niet. Ik neem aan dat je niet aan je Scheckter hebt gesleuteld en daar verneem je het ook iets.
In een ander topic met soortgelijks werd geconcludeerd dat het (inderdaad) aan het gehoor lag.
via google (https://www.google.nl/#q=site:www.gitaarnet.nl/forum+g+snaar&start=0) kom je op veel vergelijkbare topics. Lees die eens door. Onder andere een loszittende tuner wordt genoemd of de schroeven van de zadels liggen niet goed aan.
Of opletten waar je de G-snaar aandrukt, (dicht bij de fret) of een omwonden G-snaar kiezen.

Powderfinger
25 december 2013, 19:11
Ja, maar het is geen kwestie van een supersonisch gehoor o.i.d. Je hoort echt duidelijk dat er iets niet klopt. Ik weet 100% zeker dat die noten voorheen zuiver (voor het oor dan) klonken. Overigens herken ik wel dat de G vaak net wat minder zuiver klinkt dan de andere snaren.

Clean valt het allemaal nog wel mee. Met de toon voluit (en over het nekelement) wordt het al irritant. Met overdrive is het niet meer te accepteren.

Edit: volgens mij heb ik de brug nu goed staan. De gitaar speelt nu wel iets minder soepel door de hogere veerspanning, klopt dat? Zadels verstellen helpt helaas nog steeds niet op de G. De hals heb ik ietsjes holler gezet. Met de capo op 1 en een vinger op 17 past er nu een visitekaartje tussen de snaar en fret 7/8.

lcvanderhelm
26 december 2013, 00:03
Ik snap het probleem niet.
Hoe vaak speel je nou op de 20ste en 22ste fret op de g snaar?

Dutch66
26 december 2013, 12:49
Ik denk dat je toch even de hulp van een bevriende GN-er moet inroepen zoals ik al eerder aangaf,
omdat je nu een beetje "richting loos" van alles aan het proberen bent. (absoluut niet lullig bedoeld!!!)

Punt is ook dat het op basis van je foto's en "beschrijvingen'' (voor mij i.i.g.) erg lastig is om het probleem
te achterhalen, als er uberhaupt al sprake van een probleem is.

Als ik je gitaar even in m'n handen zou hebben...., Ik woon zelf in Amsterdam en je bent van harte welkom.

Kijk anders is op het gitaarhulp kaartje

Powderfinger
26 december 2013, 13:45
Ja, je hebt gelijk. Ik kan wel intoneren, actie en hals bijstellen, maar ik heb nog nooit te maken gehad met grote afwijkingen, zoals nu. Het was een poging waard.

Het is al wel verbeterd. Clean hoor ik het niet meer zo, en met een pedaaltje ook niet als ik zachtjes speel op 19-22. Alleen ik kan dat soort dingen nooit goed los laten. Preventief die frets al een beetje vlakken is wellicht geen slecht idee.

Wellicht dat ik ook nog terug kan naar de muziekwinkel, maar als ik zie hoe ze de gitaar (vooral de veren) afgesteld hebben, zet ik een beetje mijn vraagtekens bij hun know-how. Zal eens kijken op het kaartje en zien of ik een auto kan lenen.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval! :)

Dutch66
26 december 2013, 14:42
Ik denk dat dat inderdaad het beste is, niet alleen om het probleem op te lossen, maar ook om er van te leren!

Heeeeeeeel lang geleden "vroeguh" in de pre-internet tijd.... had ik de mazzel dat iemand in mijn omgeving
er veel verstand van had en de tijd wilde nemen om e.e.a. duidelijk uit te leggen.

Ik denk dat ik inmiddels in staat ben om van de meest onmogelijke planken nog een heel redelijk gitaartje
te maken, uitzonderingen daar gelaten, en al het afstelwerk aan m'n players doe ik uitsluitend zelf.
Als ik er op terug kijk komt dit eigenlijk alleen door die ene zaterdag waarin ik de tijd kreeg om te kijken,
vragen te stellen en ook zelf te proberen.

Gewoon doe joh, (klein) flesje mee als bedankje, ik weet zeker dat het goed komt!