PDA

View Full Version : Defecte pedalen: pech of probleem met voeding?



The_syphon
19 december 2013, 14:24
Hoi Iedereen,

Vorige week heb ik een tweedehands pedaltrain ontvangen waarbij eveneens een voeding (Harley Benton Power Plant) bij zat. Diezelfde dag had ik eveneens een Dunlop wah-pedaal 535Q tweedehands via marktplaats gekocht. Bij de repetitie die avond heb ik alles voor de eerste keer getest. Het viel me toen op dat het wah-pedaal knalde bij de eerste keer dat ik het activeerde, ook plopte de versterker elke keer dat er aan de rangeknop werd gedraaid. Mijn andere pedalen (TS9, Boss DD-6, MXR Phase 90 en GCB-95) vertoonden geen problemen. Zowel de wah als de fuzz zijn 9V DC + -, net als mijn andere pedalen.

De volgende dag heb ik het pedaal teruggebracht naar de persoon van wie ik het pedaal had gekocht. Ik was tevens op zoek naar een fuzz-pedaal en toevalligerwijs zag ik enkele dagen later dat diezelfde persoon van het wah-pedaal ook het fuzzpedaal verkocht waar ik interesse in had. Dit pedaal heb ik gisteren bij hem opgehaald en even kort (lees: 1 minuut) getest. Het pedaal leek goed te werken.

Echter toen ik het pedaal wat uitgebreider ging testen bleek ook dit keer het pedaal niet optimaal te functioneren. Het probleem lijkt te zitten in de octaaf-knop. De knop kraakt regelmatig en soms hoor je een knal uit de versterker komen waarna het volume wegvalt. Ik heb er voor de duidelijkheid een youtube-filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=kVddlFVQtvM&feature=youtu.be) van gemaakt.

De vraag is: Wat is het probleem en wat kan mogelijk de oorzaak zijn.?
# Optie 1: Pure pech: Tot tweemaal toe heb ik een ogenschijnlijk goed functionerend pedaal tweedehands gekocht van dezelfde persoon, wat defect blijkt te zijn. Met andere woorden, het probleem ligt niet aan mijn apparatuur.
# Optie 2: Het enige wat ik me kan bedenken is dat het probleem in de voeding zit. Zowel het wah-pedaal als het fuzz-pedaal heb ik aangesloten aan de Harley Benton-voeding die ik tweedehands heb gekocht. Is het mogelijk dat de voeding niet goed werkt, waardoor een condensator/potmeter of iets dergelijks defect raakt?

Gearjunkie
19 december 2013, 16:01
Heb je de pedalen al met een 9V batterij getest? Zo ja, was het probleem weg?

The_syphon
19 december 2013, 18:39
Het probleem is bij een 9V batterij eveneens aanwezig. Het kraken en knallen lijkt als ik aan de knoppen draai van de fuzz lijken nu ook weer erger te zijn geworden dan vanochtend...

Plant
19 december 2013, 19:18
Apart :dontgeti:

Ik heb het filmpje bekeken en het lijkt volledig random te zijn. Je zegt dat het bij de uiterste standen van alleen die ene knop is, maar je kunt het niet bij iedere draai 'oproepen'. Het zijn toch best harde knallen.

Ik kan me voorstellen dat het zgn. mechanische stress is. Er zit ergens intern iets los en bij draaien aan die knop verbreek je af en toe een verbinding. Hoeft nog niet eens die potmeter zelf te zijn, een draad of de print hoeft maar ergens iets mee te bewegen en het kan willekeurig waar raak zijn. Slechte soldering of printscheurtje.

Als je voorheen met je eigen apparatuur geen probleem had en nu ook niet als je die pedalen weglaat zal het echt niet aan je apparatuur liggen. Tenzij de toegevoegde kabels roet in het eten gooien, maar die knallen bij draaien aan 1 specifieke knop sluit dat eigenlijk ook al uit.

Wel raar dat je meerdere pedalen van verschillende aanbieders (?) tegelijk koopt die net toevallig alleen bij jou problemen geven.

The_syphon
19 december 2013, 20:19
Wel raar dat je meerdere pedalen van verschillende aanbieders (?) tegelijk koopt die net toevallig alleen bij jou problemen geven.

Ik heb twee pedalen bij dezelfde aanbieder gekocht, maar het blijft inderdaad apart. Ik heb zeker niet het idee dat de verkoper weet heeft van verborgen gebreken. Hij handelt in pedaaltjes en electronica en test de pedalen denk ik niet uitvoerig. Tegelijkertijd durf ik ook niet met zekerheid te stellen dat het probleem niet door mij veroorzaakt wordt. Alhoewel... ik heb zojuist alle vijf de andere pedalen uitgebreid getest en ben geen problemen tegen gekomen. Dit zou betekenen dat het niet aan de voeding ligt, anders zou het geresulteerd moeten hebben in meerdere defecte pedalen, right?

Wat je aangeeft over die mechanische stress klinkt dus plausibel. Het pedaal zit echter vrij omslachtig in elkaar en het lastig te zien, want bij opening van het kapje stuit je meteen op een printplaat... En aangezien ik niet zo'n techneut ben :), houd ik er liever mijn handen van af.

Iemand ideeën?

Mitch
19 december 2013, 21:27
Als je ze gewoon gebruikt en niet gaat lopen draaien aan de knoppen terwijl je speelt, heb je er dan ook last van? Een kraakje halverwege of een plop in een uiterste stand zou ik nou niet echt van schrikken eerlijk gezegd.
Andere kabels ook al geprobeerd? Heb het zelf ook als gehad dat ik toch echt zeker wist dat het aan het pedaal lag en o wacht... tóch de kabel :)

Plant
19 december 2013, 22:54
Alhoewel... ik heb zojuist alle vijf de andere pedalen uitgebreid getest en ben geen problemen tegen gekomen. Dit zou betekenen dat het niet aan de voeding ligt, anders zou het geresulteerd moeten hebben in meerdere defecte pedalen, right?

Ik begreep dat je ook met batterij hebt getest. Daarmee heb je dus ook de voeding al uitgesloten.

The_syphon
20 december 2013, 01:28
Dat klopt. Maar de vraag is dan nog wel of het pedaal defect kan raken door de voeding, in dit geval de harley benton powerplant...

Of dat het pedaal al defect was?

The_syphon
20 december 2013, 01:29
Aan de kabels ligt het niet. Dat heb ik uitgesloten

Plant
20 december 2013, 09:49
Dat klopt. Maar de vraag is dan nog wel of het pedaal defect kan raken door de voeding, in dit geval de harley benton powerplant...

Een pedaal kan defekt raken door een voeding, maar dan denk ik meer aan verkeerde polariteit of overspanning. En dan blaas je iets op en komt er helemaal geen geluid meer uit of heb je een konstante storing. Niet af en toe een knal.


Of dat het pedaal al defect was?

Je zult toch eerst moeten weten wat de oorzaak is voordat je er iets over kunt zeggen. B.v. een slechte soldering of haarscheurtje in een printspoor kan er al in gezeten hebben. Maar zolang je niet weet of dat aan de hand is en waar / wanneer dat ontstaan kan zijn kun je niet naar de verkoper wijzen.

Bernardduur
20 december 2013, 10:37
De wah klinkt gewoon zoals het hoort hoor...... vaak kun je als je als eerste inschakelt wel eens een pop verwachten die eran niet meer zal terugkomen. Verder schakel je tussen condensatoren met de draaiknop waarbij er wel een pop te horen kan zijn.

Fuzz klinkt als een mechanisch probleem..... breukje in de koolbaan oid, waardoor hij even contact mist. Of een potmeter die beetje los zit...... geen idee wat erin zit, zie het wel vaker met die potmeters die op de print zitten