PDA

View Full Version : Een niet-uitgekauwde cover: Mr. Blue Sky



Mitch
19 december 2013, 12:08
Hij is eigenlijk nog niet helemaal af (stuk baslijn, paar tierelantijntjes, arrangement van de instrumentale outro) maar ik kan me niet langer beheersen :D Ik heb dit altijd zó'n geweldig nummer gevonden dat ik sta te stuiteren van enthousiasme dat we 'm nu bijna onder de knie hebben.
Eén camera met stereo mic centraal in de ruimte, dus saai statisch beeld en geen perfecte mix, maar valt niet tegen.
Op Youtube:

http://youtu.be/jD7UvVXxU3w


Heb je Facebook dan kun je 'm daar ook luisteren en evt. vriendjes worden:
https://www.facebook.com/photo.php?v=782506971764366

Afijn, geniet ervan!

Tupelo
19 december 2013, 13:26
Contouren staan, staan goed, klinkt aardig als het origineel, maar ik kan er niets zinnigs over zeggen, want ik heb geen facebook, en wat er op youtube geupload is, is toch te beroerde geluidskwaliteit.

Ergens tussen 2:30 & 3.00 gaat er iets mis voor mijn gevoel, vanaf 3:50 ook even niet helemaal lekker.

Muzikaal al in gevorderd stadium, maar 't lijkt of een van de zangers de hoge stukken nog niet helemaal trekt. Maar... komt vast goed met wat oefenen; bijzondere keuze voor een cover !

Mitch
19 december 2013, 13:59
Ja, dat hoogste stukje uit het 'refreintje' (dat eigenlijk geen refreintje is) "Sooooo long" pakten we hier tweestemmig, waar de tweede stem dan ook meteen door moest met de zin die daar op volgt. Nou ja, op volgt: die overlapt. En dat is geen succes inderdaad, was het enige mislukte probeersel van deze sessie. Origineel wordt dat dubbelstemmig unisono gedaan.
Maar gezien de mate van verkoudheid was het niet verkeerd :D Wat je bij 3:50 hoort, naast een klein glijertje, is dat de tweede stem harder is dan de eerste en dan valt -ie teveel op en klinkt -ie niet lekker. Het finetunen van dat hele stuk gaat nog wel even duren, want dat is ontzettend netjes geproduceerd en dus lastig live neer te zetten.
Leuke uitdaging in ieder geval.

Duhsjaak
20 december 2013, 08:00
Zo...... jullie hebben een streefniveau gekozen!
Alles is tot in het kleinste detail geregeld bij control freak Jeff. En daar een overtuigende cover van maken, ga d'r maar aan staan.

En toch (Gitaarvrouwtje zegt ergens anders dat wij allemaal een work in progress zijn) op die paar hele kleine slippertjes na zijn jullie er bijna.

Geen lullige prestatie, zou ik zeggen. Met één mic opnemen dwingt je goed te luisteren naar de mix. De band klinkt goed dus. Of zo goed als met zo'n microfoontje op te nemen is.

Ik kan mij jouw stuiteren wel voorstellen.
Ik hoop dat je eens wat vaker post. Ik vind dat alvast geen straf.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarvrouwtje
20 december 2013, 08:46
Je zegt zelf, bijna dus ja daar kan ik me in vinden,BIJNA!
Maar ik wil wel zeggen
Heeeeel KNAP want dit is een behoooorlijke kluif!
Complimenten voor jullie, nog een beetje schaven,..hier en daar..maar ik vind dit al zeer overtuigend , de lat hebben jullie hoog gelegd
Sjaap zegt t al dat ik t al es ergens zei :p
Zal ik t nog es herhalen, we zijn allen een work in progress :)
Maar jullie werk is al heel progressed

Mitch
20 december 2013, 23:04
Ja, iedereen was er al behoorlijk blij mee in de band. Het is zoiets waar je aan begint dat je je afvraagt of 't wat wordt maar het is reuze mee gevallen. Dank voor de complimenten tot nu :)
Maar inderdaad, wat een oog voor detail, die Jeff Lynne. Er zijn nog een paar leuke kleine riedeltjes die als opmaat naar een couplet worden gebruikt die ik er nog graag in wil, maar da's voor een live bandje eigenlijk een beetje geneuzel. De muzieknerd in mij (en ik ben gelukkig niet de enige in de band) zegt: doen :D
Details waar ik al wel heel blij mee ben zijn nu soms moeilijk te horen. Tweede couplet zit een minimaal cellopartijtje bijvoorbeeld en die zit net effe off beat van de piano partij. Dat dat nu lukt, inclusief zingen... da's een PR op zich! De wisselingen tussen tweestemmig, tweestemmig unisono, driestemmig etc. per regel of deel van een regel waren even een kleine hel maar zitten er inmiddels volledig in.
We hebben ons al vaker gewaagd aan lastige covers (Ti Sento, Vienna) maar dit was toch wel ultiem. Ik heb hier twee complete presets voor nodig op mijn 61 toetsen synth (nog nooit eerder gedaan) én dan nog de vocoder van de kleine synth. Die ook eigenlijk vooral was aangeschaft voor dit nummer, ghehe. Vanwege deze werkdruk hoef ik geen gitaar te spelen bij dit nummer, da's dan weer sympathiek.

Pepe
21 december 2013, 02:24
Good one! Lastig nummer met al die vocalen en wisselingen, 1 van de redenen, denk ik, dat de meeste bands zich niet er aan wagen, afgezien dat het geen echt dansnummer is. Harder en meer violen zeg ik, de Martin/Beatles strijkjes was voor Lyne toch voor een groot deel daar op gebaseerd en anders bonkt het net teveel.

Als notoire zeikerd als het om foute noten gaat, in het laatste stukje hoor ik in het origineel geen es/d/c/b maar es/d/b/gis

FNaRK
21 december 2013, 13:17
Vet nummer, ik mis bij jullie uitvoering wel het "bombastische" en ik vind de samenzang erg tricky ....

Mitch
21 december 2013, 21:37
Good one! Lastig nummer met al die vocalen en wisselingen, 1 van de redenen, denk ik, dat de meeste bands zich niet er aan wagen, afgezien dat het geen echt dansnummer is. Harder en meer violen zeg ik, de Martin/Beatles strijkjes was voor Lynne toch voor een groot deel daar op gebaseerd en anders bonkt het net teveel.

Als notoire zeikerd als het om foute noten gaat, in het laatste stukje hoor ik in het origineel geen es/d/c/b maar es/d/b/gis
Da's een interessante, daar ga ik nog even naar luisteren. Sommige dingen worden bewust geskipt (ik kan niet alle strijkers doen in mijn eentje op toetsen) maar dit had ik nog niet gehoord. Denk je net genoeg naar dat nummer te hebben geluisterd.... :D


Vet nummer, ik mis bij jullie uitvoering wel het "bombastische" en ik vind de samenzang erg tricky ....
Ja, Pepe vroeg ook al om meer strijkers. Die zitten er iets meer in, is eigenlijk het enige dat nu een beetje wegviel in de mix. Nadeel van één mic in de ruimte. En vergis je niet in het verschil in productie en live hè? Maar qua dynamiek/bombastisch is er wel nog winst te halen hoor, heb je gelijk in.
Samenzang gaat helemaal goed komen. Van deze sessie was nog een andere opname waar wel wel wat instrumentale foutjes maakten, maar spot on vocalen hadden. Dit is gewoon oefenen tot je er bij neervalt :)

Duhsjaak
21 december 2013, 22:14
Het is de lakmoes proef voor iedere band.
John Mellencamp heeft een jaar twee geleden een hele plaat onder (kies maar) bezielende leiding/tirannieke dwang van zijn producer die alles tot de essentie terug gebracht wenste te zien, opgenomen met één microfoon.

Wel een hele mooie, dat dan wel weer. De opdracht van de producer: Speel maar tot het mooi klinkt.

Luister wat Dribbel_ hier op 'sounds' van die opdracht heeft gemaakt met zijn band. Niet de SOG band, trouwens.
Gewoon in de oefenkelder.

Zo leer je een band zich bewust te worden van het groepsgeluid.
Afgezien van wat kleine missers in het geluidsbeeld, te weinig strijkjes (dank Pepe), niet genoeg gedefinieerde drums: Wil je in een oefen sessie Jeff naar de kroon steken? Een man met een zeeeeer volwassen budget in de studio?
Think again.

Maar werken met 1 (stereo 2 natuurlijk) micro? Goede gedachte. Da's namelijk wat je publiek hoort. Daar ging het toch om?
(En om de mooie mevrouwen - en om de kicks etc.).
Niet teveel oefenen. Dan wordt het doods. Maar dat is mijn persoonlijke ding: Liever een slippertje hier of daar, dan gladde perfectie.
Vriendelijke groet, Gus

Mitch
21 december 2013, 22:48
We zijn gewend om dingen veel te oefenen, omdat we veel bijschaven als we nummers zwaar arrangeren. Dat gaat met deze natuurlijk niet gebeuren, da's duidelijk :) Met dit soort nummers werkt het in onze ervaring andersom. Als je 'm niet genoeg in de vingers hebt ga je overmatig geconcentreerd staan te spelen tijdens een optreden. Hoe beter je 'm beheerst, hoe beter je het plezier in het nummer kan laten zien. Van die strakke koppies waar van afstraalt "gaat 't wel goed?", no thanks.

Van dezelfde sessie heb ik nog voor je in de aanbieding "Do they Know it's Christmas time" (matig gearrangeerd, meer voor onze eigen lol dan voor een optreden) en "Vienna" (tegen onze gewoonte in net als Mr. Blue Sky grotendeels origineel gelaten, maar wel gedeeltelijk (solo) bewerkt naar gitaar).
Het is jouw avond Gus ;)

Henri H
21 december 2013, 23:23
Ik luister dwars door de opnamekwaliteit en live-foutjes heen, en zeg: "SJAPPOO!" :ok:

pasqual
21 december 2013, 23:49
Jullie hebben 'm toch behoorlijk goed neergezet! Ik vind de samenzang goed uit de verf komen. Het is vooral een kwestie van balans bij dit nummer. Als de een harder doorkomt als de ander, dan lijkt het geheel al snel uit balans. Dus live zul je een kundige geluidsman moeten hebben. Ik vind de zang in ieder geval behoorlijk zuiver, zeker als je bedenkt dat jullie ook nog eens een instrument moeten bespelen ondertussen.

Mitch
22 december 2013, 13:28
Thanks guys :)