PDA

View Full Version : Eastman E8OM: bestellen of toch echt eerst testen



SaferSephy
19 december 2013, 11:31
Ik wil eigenlijk al een tijdje weer wat akoestisch gaan doen, maar heb hier enkel een enorme SX rammelbak staan die niet doet wat ik wil, en ben dan ook op zoek naar een handiger formaat en kwalitatiefs iets beters. Nu ben ik enorm fan van de 000/OM formaat gitaren alleen die Martin 000-18 is me wat te prijzig.

In plaats hiervan werd me een Eastman aangeraden, maar voor zover ik kan zien heeft geen zaak deze in de buurt op voorraad. Nu heb ik altijd mijn andere (electrische) gitaren eerst uitvoerig bespeeld, aangezien bij Fender het nogal kan verschillen in kwaliteit onderling. Is dit bij Eastman ook zo of zou ik deze redelijk "veilig" blind kunnen bestellen?

Rizz
19 december 2013, 11:37
Nee, eerst proberen. Heb in mijn zoektocht verschillende OM's geprobeerd en daar zat ook onderling verschil tussen. Het enige echte minpunt van de Eastmans is de lak, die kan echt dramatisch zijn. Ik heb er ook 4! in m'n handen gehad, waarvan er 1 naar m'n zin was. Daarnaast heb ik de E20OM en de 412 naast elkaar gehad een uur lang en ik vond de 412 beter in klank en feel. En daar zit toch echt €500 euro tussen.. Misschien vind ik de E20OM gewoon niet goed, want ook de E10OM vond ik beter.

Qua uiterlijk is de E8OM echt wel de bom en als ik het geld had gehad....

Ernest01
19 december 2013, 11:44
Zou inderdaad eerst proberen.

Eastman is een goed merk, maar de diverse modellen zullen ook onderling verschillen.
Lakproblemen ben ik niet tegen gekomen, maar misschien dat tegenwoordig er minder
streng gecontroleerd wordt ?
Kan het in ieder geval vanuit mijn ervaring van harte aanbevelen.
En wat Rizz zegt, verschillende OM modellen testen.

denis.hermans
19 december 2013, 22:03
Ik heb ook al eens een Eastman met slordiger lakwerk in handen gehad toen ik op zoek ging naar een akoestische gitaar. Tevens was het fretwerk een tikje slordiger (uiteinden fretjes).

--=HANS=--
20 december 2013, 00:16
Ik zou altijd eerst proberen en dan pas kopen, in welke prijsklasse dan ook. Het gaat uiteindelijk om de klank en de bespeelbaarheid van de gitaar in kwestie en die kun je niet op afstand beoordelen en kan voor twee op het oog identieke gitaren toch heel verschillend zijn.

Muzieknono
21 december 2013, 07:40
Ik zou ook eerst gaan spelen, de klank en feel van een gitaar kunne wel eens niet de jouwe zijn terwijl het verder een prima gitaar is.
Mvgr Dirk Jan :B

Elvee
21 december 2013, 10:19
....maar voor zover ik kan zien heeft geen zaak deze in de buurt op voorraad.
Wat is in de buurt voor je?

Baker
22 december 2013, 19:34
Voor al het andere, "versterkers, pedalen, kabels, pa systemen, etc etc" zou ik zeggen, gewoon bestellen. Maar een gitaar... nee,die moet je echt in je handen gehad hebben voordat je hem koopt.

Flipkoos
23 december 2013, 08:34
En als je toch gaat proberen, neem dan ook even wat andere OM's mee. Larrivee OM-03 bijvoorbeeld. Je niet gaan vastpinnen op een gitaar waarover je gehoord hebt, maar op een gitaar die je gehoord (en gevoeld en gezien) hebt.

Powderfinger
25 december 2013, 13:40
Als je de specifieke gitaar echt niet kan vinden, is bestellen en evt. terugsturen (wet koop op afstand) toch de enige optie?

hoofd
28 december 2013, 15:26
Ik heb sinds een maand of twee de Eastman E80M thuis staan (nou ja, mijn vrouw dan, maar gemeenschap van goederen en zo ;) ), bijzonder fijne gitaar! Maar ik zou 'm niet zomaar bestellen zonder 'm bespeeld te hebben en 'm te vergelijken met andere gitaren.
We zijn er toen voor afgereisd naar Casa Benelly in Den Haag, wat echt een aanrader is; puike collectie, verstandige en vooral niet opdringerige lui die je in alle rust je laten spelen en proberen met een kop koffie of thee. We zijn een hele ochtend zoet geweest met verschillende gitaren testen en uiteindelijk is het de Eastman geworden, uit een heel rijtje OM's in dezelfde prijsklasse.

Meerdere Eastmans vastgehad trouwens, maar had eigenlijk bij geen enkele gitaar slordigheidjes gevonden. Nu kijk ik daar ook niet zo naar, zolang 't maar goed klinkt en speelt zal de lak me een worst wezen, ik ben geen wijf..

Naast Casa Benelly in Den Haag heeft ook Dijkman Muziek in Amsterdam Eastmans op voorraad.

synapse
28 december 2013, 20:48
Helemaal mee eens (kwaliteit van de gitaren en de ook in mijn ogen goede afwerking). Trouwens wat voor Casa Bennelly en Dijkman geldt (goed personeel en veel Eastmans op voorraad) geldt zeker ook voor Sacksioni in Amsterdam.