PDA

View Full Version : Valt er iets te zeggen over ruis ?



Tunes
18 december 2013, 21:31
Aangezien hier de mannen (en misschien ook vrouwen) met de meeste elektronica kennis zitten stel ik de vraag hier.

Ik heb wat versterkers (geen buizen) waar wat probleempjes mee zijn, twee hebben nogal wat ruis en een derde heeft een hoge ruis/piep toon lijkt wel als of er ook nog een effect doorheen zit. De ruis en ook de piep/ruis veranderd niet of nauwelijks als ik in plug of als ik aan de knoppen draaien, wel iets maar niet noemenswaardig.
Deze heeft o.a. chorus.

Is er iets zinnigs te zeggen over waar ruis vandaan komt en eventueel in combinatie met dat piep/chorus achtige geluid ?
Wat zijn de mogelijk oorzaken van ruis, of is dat zo divers dat er niets over te zeggen valt ?

O ja de ruis zit in de voorversterker want als ik via de effect return in plug is er nul ruis.

Plant
19 december 2013, 00:55
Piep? Oscillatie? Radio onvangst?

cluseau
19 december 2013, 07:41
Merk? Type?

Niet dat het dan mogelijk is zomaar de oplossing te geven maar het is toch niet onbelangrijk te weten waar we over praten.

Dirk_Hendrik
19 december 2013, 08:38
Wat Cluseau zegt.

Bij een versterker met ingebouwde chorus zou die piep heel goed clock bleed kunnen zijn. Ik zou in dat geval echter verwachten dat deze van hoogte kan veranderen met je rate knop.

Tunes
21 december 2013, 13:22
Nog even goed geluisterd en getest.
Geen van de instellingen (treble,bas,mid en chorus) heeft invloed op het geruis, ik probeer het te omschrijven.
Het geluid doet mij denken aan sommige geluiden die je op de kortegolf van een wereldontvanger soms krijgt, gruizig metaal achtig geluid, zo op het eind van de band.
Maar bij radioontvangst veranderd het geluid vaak, beetje golfend, maar dat is hier niet zo.

Versterker is een fishman loudbox mini, transistor versterker dus.