PDA

View Full Version : Nieuwe, 5-snarige, basgitaar!



Wieteke
1 juli 2003, 18:29
Hallo!

Ik ben van plan een nieuwe, 5-snarige, bas te gaan kopen.

Nu is de vraag: wat voor iets wordt het?

Qua sound wil ik iets wat vol klinkt, niet zo’n kil geluid. De band waar ik in ga spelen speelt rock muziek.

Ik heb geen heel grote handen en fretless spelen zal ook geen groot succes worden.

Budget is 900/1.000 euro.

Grtz.

Wieteke

AntY
1 juli 2003, 18:31
je kan natuurlijk altijd eens kijken naar de standaard fender precision of jazz beestjes, daarnaast zijn er zat andere merken met 5-stringers. yamaha, ibanez, enzovoort. ga na een winkel

bassopotmus
1 juli 2003, 22:30
Ik vind fender niet echt de eerste keus voor een 5.

Kijk eens naar G&L(nja net wat te over je budget, maar hebben een goedkopere lijn)

Sommige ibi's klinken ook vol, zeker die met 2 buckers.
Yamaha, ook veel toon voor geld.
OLP, of mishcien net wat te cheap voor je, moeten altijd wat verbeterd worden..

Joghy
2 juli 2003, 08:52
MTD Heir 5? zie www.mtdbass.com
Heeft een MM-style pu aan de brug en een JB-style pu (met dikke polen) in het midden. Passief, redelijk veel attack, zeer allround. Brede hals, 35", 24 frets. Kost in Belgie ongeveer 950 Eur. Ik heb de 'budget'versie hiervan (Kingston 5, maple toets, 1 MM pu) en ben zeer gelukkig.

Als je meer karakter en warmte zoekt, doe dan misschien toch een Fender Jazz V. Klinkt voor mij schitterend voor rock (een Precision Deluxe V met PJ-pu's is nog beter voor rock, maar wordt alleen in American Series gemaakt, dat is ruim boven het budget)

Ibanez klinkt wat moderner en is vaak nogal scherp/agressief met de toonregeling in neutraal. De meeste (alle?) modellen zijn actief, zodat dit euvel snel verholpen is. Spijtig genoeg is de ATK (MM+JB pu) niet meer wat ze geweest is. De SRX (2 humb, agressief) en de BTB (2 soapbars, warmer, zeer ruim klankpalet) zijn niet mis, maar je moet ervan houden. Deze zitten allemaal rond de 600-700 Eur. De iets duurdere modellen ken ik niet zo goed.

Joghy
2 juli 2003, 08:56
Ook: MM Sub (budget Stingrays - nog niet kunnen vastpakken)

skabouter
2 juli 2003, 11:17
ik kan je maar 1 ding afraden: IBANEZ !!!
en ik kan je 1 ding ECHT aanraden: Yamaha TRB5
maar voor 1000 euro kan eigenlijk zoveel kopen wat wel goed is.
misschien wel ergens een 2e hands stingray ?

koen_V
2 juli 2003, 11:25
misschien wel ergens een 2e hands stingray ?

wilde ik juist zeggen.
Kijk voor een 2de hands stingray.
Puurop uiterlijk vind ik de stingray wel de koelste 5 snaar.
Een 5 snarige fender jazz vind ik dan weer verschrikkelijk, fender hoort 4 snarig te zijn :lol:

Semafoor
2 juli 2003, 12:15
Een 4-snaar stingray is voor 1000 nog wel te doen, een 5-snaar ben ik voor die prijs nog niet tegengekomen (zit vaak boven de 1300).

edit: voor iemand met niet al te grote handen lijkt me een stingray5 sowieso geen succes.

koen_V
2 juli 2003, 12:22
Een 4-snaar stingray is voor 1000 nog wel te doen, een 5-snaar ben ik voor die prijs nog niet tegengekomen (zit vaak boven de 1300).

edit: voor iemand met niet al te grote handen lijkt me een stingray5 sowieso geen succes.

op marktplaats stond er een voor 1150€ geloof ik.

frenske
2 juli 2003, 13:08
MTD Heir 5? zie www.mtdbass.com
Heeft een MM-style pu aan de brug en een JB-style pu (met dikke polen) in het midden. Passief, redelijk veel attack, zeer allround. Brede hals, 35", 24 frets. Kost in Belgie ongeveer 950 Eur. Ik heb de 'budget'versie hiervan (Kingston 5, maple toets, 1 MM pu) en ben zeer gelukkig.


Ik sluit me hierbij helemaal aan!!! Alleen de fretless komt pas in de herfst!!!

AllodoX
2 juli 2003, 13:48
Stelletje stingray-geile bokken.. er zijn ook nog andere, betere, instrumenten behalve dat geval. Als je een volle toon wilt, denk dan ook eens aan bijvoorbeeld een Lakland Skyline ( 1100 euro bij bassconnection ), een Warwick thumb-BO5 ( 1500 euro nieuw ) of een Reverend Rumblefish-5 ( 900 euro bij Bassmatters).

De reverend heeft een droog, doch warm geluid, een skyline heeft vooral veel laag / laag-midden en een warwick thumb zit meer in het midden.

Lize
2 juli 2003, 14:45
Ik klim weer even op mijn preekstoel: Koop tweedehands! Zoek in baszaken uit wat je gaaf vind en ga dan de tweedehandszaken en marktplaats en ebay afsnuffelen. Voor een nieuw instrument betaal je zoveel meer om het stomme feit dat-ie alleen maar nieuw is...

De Teng
3 juli 2003, 11:06
Misschien heeft Feedback nog de Guild Pilot staan voor iets van 900 euro. Mooi!!!!

Clunk
16 juli 2003, 03:07
mag ik nog zeggen dat je een ibanez k5 moet proberen? :D

Bazz
16 juli 2003, 10:40
Voor een budget 5-snaar is de washburn RB-2502 ook een fijn beestje!
Er zit een humbucker en een jazz in, actief en voor een 750 eur ben je klaar!!!

Wel een nadeel als je slapt, de stringspacing is dan te klein, maar juist wel weer okee als je wisselslag doet!!!!

frenske
16 juli 2003, 11:59
En wat dacht van de Spectors bassen!

Ik denk dat we Wieteke nu wel genoeg aan het twijfelen hebben gekregen! Eigenlijk is maar een antwoord mogelijk op haar vraag en dat is probeer eens een paar uit!

Phyrexian
16 juli 2003, 13:59
G&L bassen iemand, ik vind ze er ongelofelijk prachtig uitzien. Geen idee van de sound.

Clunk
16 juli 2003, 14:08
wisselslag? klinkt als,... uh, zwemles :D

bassopotmus
16 juli 2003, 19:04
Kijkt even op de G&L site..glguitars.com onder de soundfiles, spreken voor zich..Leo heeft weer klasse werk geleverd. Damn die gast is zowat GOD met het ontwerpen van bassen en gitaren

Bazz
16 juli 2003, 23:14
Sorry hoor, heb je een betere naam, dan zwemles, da's idd verwarrend :???:

Clunk
16 juli 2003, 23:59
ach, 5 snarige ibanez slapt eig perfect, je moet alleen op een paar punten letten....
stringspacing maakt het er eig niet makkelijker op, al zal je er mee beginnen, tenminste, dat merkte ik in het begin wel een beetje...

maar ik heb ook een 5 snarige uh, btb gespeeld, en das gewoon 3 keer kut, die zijn veel te breed, kwa neck dan...

en wisselslag? bedoel jij dat terug slappen met je pink/ringvinger ofzo>
dat ken op iedere bas hoor :)

frenske
17 juli 2003, 09:17
G&L bassen iemand, ik vind ze er ongelofelijk prachtig uitzien. Geen idee van de sound.

Een 5 snarige G&L voor 1000 euro! Dat ken nie!
Misschien uit de Tribute serie, maar die hebben ze niet in NL!

Phyrexian
17 juli 2003, 09:53
G&L bassen iemand, ik vind ze er ongelofelijk prachtig uitzien. Geen idee van de sound.

Een 5 snarige G&L voor 1000 euro! Dat ken nie!
Misschien uit de Tribute serie, maar die hebben ze niet in NL!


Very true, G&L ligt zwaar boven het budget van deze topicstarte. Ze zijn moeilijk te vinden, zeker niet tweedehands.

Bazz
17 juli 2003, 15:54
Nah, wisselslag is gewoon met je wijs en middelwinger spelen, m'n leraar noemde dat wisselslag, maar da's alweer een tijd terug, kan me dus vergissen

bert k
17 juli 2003, 16:04
Nee hoor, zo heet dat. Ken ik nog van klassiek gitaarles.

Clunk
17 juli 2003, 17:41
ooooooo :D

zeg dat dan...
ghehehe, ik wist neit dat ze er ook nog een naam voor hadden bedacht...
goh, weer wat geleerd :)

bert k
17 juli 2003, 19:14
Was toch geen zwemles. De enige keer dat ik een bas te water zag gaan zonk-ie als een baksteen.... :o

AntY
17 juli 2003, 23:05
"alternate picking" .... :)