PDA

View Full Version : Schroeven voor humbuckers ibanez - hoe nauw komt het?



Stratkerel
18 december 2013, 10:48
De gitaar waar ik schroeven voor zoek is een Ibanez RG320Z. De neckpickup zit er nog in met de originele schroeven, de brughumbucker los met de "nodige onderdelen/schroeven" om de humbucker er zelf in te zetten; zo heb ik de gitaar gekocht (120 euro)

De verkoper heeft mij per ongeluk de verkeerde schroeven meegeleverd. Het blijken te schroeven om de humbuckers aan pickupring vast te maken (te lang! dunnere draad!).

Wat mij wel opvalt, is dat ik die verkeerde schroeven er toch kan indraaien ook al hebben ze een beduidend dunnere draad. Dit doet mij vermoeden dat het niet zo heel erg is dat ik schroeven zoek die min of meer lijken op de originele die er al zijn (dus voor de neckpickup).

Maar het punt is dat ik dit niet helemaal zeker weet, ik zou de gaten waar de schroeven in moeten niet willen beschadigen (en misschien heb ik dat nu al gedaan met al eens de verkeerde pickup schroeven er in te willen draaien)?

Dank alvast voor jullie reacties

Groeten!

Plant
19 december 2013, 00:43
Niet alle elementen hebben dezelfde dikte schroefdraad, dat hoeft volgens mij niks te maken te hebben met of een element in een ring of direkt op de slagplaat word gemonteerd.

Toen ik van mijn Yamaha Pacifica ergens in de jaren 90 de fabrieks-brughumbucker verving door een DiMarzio Dual Sound, bleek die gewoon echt andere schroefdraad te hebben. Het standaard element had M3 gaten en de Dimarzio gaten waren M2.5 of zoiets.
Er zaten schroefjes bij dus die heb ik gebruikt, ze vielen alleen wat ruim in de slagplaat gaten maar daar zaten verzinkingen dus de schroefjes centreerden wel netjes.

Hebben de schroefjes die je nu hebt wel goed grip in het element of voel je speling. Als ze er heel wiebelig inzitten en het schroefdraad maar net aangrijpt zou ik er niet op vertrouwen en goed passende schroefjes zoeken. Mogelijk moet je gewoon metrisch M3 met evt. verzonken kopje hebben.
Schroefjes die te lang zijn kun je natuurlijk inkorten.

Stratkerel
19 december 2013, 08:16
Hebben de schroefjes die je nu hebt wel goed grip in het element of voel je speling. Als ze er heel wiebelig inzitten en het schroefdraad maar net aangrijpt zou ik er niet op vertrouwen en goed passende schroefjes zoeken.

Wel dat is het hem nu net: ik heb er met een beetje te weinig aandacht schroeven gebruikt die er qua draad beduidend (veel dunnere draad en minder diepe groeven in de draad) anders uitzagen maar die er tot mijn verbazing toch stevig in zaten. ik wou weten of ik met die schroeven er niet voor aan het zorgen was dat ik de gaten zélf aan het beschadigen was.

Uit jouw verhaal met de yamaha lijkt dat dan wel niet :)