PDA

View Full Version : Problemen elektronica



Nerbarn
17 december 2013, 23:28
Hallo!

Ik wat problemen met de elektronica van zowel mijn bas als elektrische gitaar. Hopelijk kunnen jullie me helpen om het op lossen. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van.

De bas betreft een Les Paul Recording van Ibanez. Het is al een oudje, dus het is op zich geen verrassing dat de elektronica kuren heeft. Ten eerste doet de pickup selector switch het niet goed, hij pakt de neckpickup vaak niet. Als ik 'm dan een paar keer op en neer doe pakt hij 'm meestal wel. Ten tweede begint de gitaar de brommen als ik de snaren, of de hardware, niet aanraak. Dus het lijkt me dat er ergens iets niet goed zit. Ook kraken de potmeters wat, maar dat zal wel op te lossen zijn met wat contactspray of iets dergelijks hoop ik. Het verstandigst zou natuurlijk zijn om de hele boel te vervangen maar ik wil het het liefst origineel houden, daarnaast zit het wat ingewikkelder in elkaar en ik kan geen schema vinden.

De gitaar is een Tokai Love Rock ls60. Ik had, omdat ik er nieuwe pickups in gezet had, er Jimmy Page wiring in geknutseld. Dit was misschien wat te moeilijk voor mijn eerste soldeerklusje want het was een ramp. Nog een paar keer geprobeerd om de fouten te herstellen, zonder succes helaas. Dus ik heb uiteindelijk maar een kit besteld die al half gesoldeerd was, ideaal! Maar zelfs dat heb ik verprutst. De symptomen zijn een erg laag volume, een brom, de bridge tone staat altijd op 0, de neck tone werkt als tweede volume knop, de series/parallel en de phase switch doen het niet. Hoe krijg je het voor elkaar?

Ik heb een multimetertje liggen dus ik kan alles nameten, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Wat is de beste procedure?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
18 december 2013, 03:04
Solderen is niet moeilijk maar wel een beetje een ambacht. Hetzelfde geldt voor het lezen van aansluitschema's. De beste procedure lijkt me alles weer los te halen, opnieuw de schema's te bekijken en stap voor stap opnieuw te beginnen.
Met een multimeter kun je niet zo gek veel meten als alles al is aangesloten, wel of het klopt of dat het helemaal mis is.

Nerbarn
23 december 2013, 17:32
Okay, bedankt. Dan zal ik het deze week nog eens proberen.

En hoe kan ik het het beste bij de bas aanpakken? Ik zit er niet echt op te wachten om daar ook de hele boel van te vervangen.

aaronstonebeat
23 december 2013, 17:46
Er kan niet zo gek veel misgaan in een gitaar (of bas); schakelaars gaan haperen, potmeters gaan kraken en verbindingen kunnen loslaten, maar er raakt geen draad spontaan aan een verkeerde plek gesoldeerd. Een losgelaten verbinding van bijvoorbeeld te toonregeling kan ergens contact maken met de aarde en zo de oorzaak zijn dat een gitaar soms helemaal geen geluid meer geeft.
Elementen kunnen kapot gaan maar dat is hier niet het geval.

Schakelaars en potmeters kun je vervangen of met een contactspray proberen te behandelen; de eerste oplossing zal vast een beter resultaat geven.

Het is normaal dat een gitaar bromt als je de snaren niet aanraakt; je kunt dat verminderen door een deugdelijke afscherming aan te brengen.