PDA

View Full Version : Problemen elektronica



Nerbarn
17 december 2013, 23:28
Hallo!

Ik wat problemen met de elektronica van zowel mijn bas als elektrische gitaar. Hopelijk kunnen jullie me helpen om het op lossen. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van.

De bas betreft een Les Paul Recording van Ibanez. Het is al een oudje, dus het is op zich geen verrassing dat de elektronica kuren heeft. Ten eerste doet de pickup selector switch het niet goed, hij pakt de neckpickup vaak niet. Als ik 'm dan een paar keer op en neer doe pakt hij 'm meestal wel. Ten tweede begint de gitaar de brommen als ik de snaren, of de hardware, niet aanraak. Dus het lijkt me dat er ergens iets niet goed zit. Ook kraken de potmeters wat, maar dat zal wel op te lossen zijn met wat contactspray of iets dergelijks hoop ik. Het verstandigst zou natuurlijk zijn om de hele boel te vervangen maar ik wil het het liefst origineel houden, daarnaast zit het wat ingewikkelder in elkaar en ik kan geen schema vinden.

De gitaar is een Tokai Love Rock ls60. Ik had, omdat ik er nieuwe pickups in gezet had, er Jimmy Page wiring in geknutseld. Dit was misschien wat te moeilijk voor mijn eerste soldeerklusje want het was een ramp. Nog een paar keer geprobeerd om de fouten te herstellen, zonder succes helaas. Dus ik heb uiteindelijk maar een kit besteld die al half gesoldeerd was, ideaal! Maar zelfs dat heb ik verprutst. De symptomen zijn een erg laag volume, een brom, de bridge tone staat altijd op 0, de neck tone werkt als tweede volume knop, de series/parallel en de phase switch doen het niet. Hoe krijg je het voor elkaar?

Ik heb een multimetertje liggen dus ik kan alles nameten, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Wat is de beste procedure?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
18 december 2013, 03:04