PDA

View Full Version : 8 of 16 ohm attenuator?



Blacklabel6
17 december 2013, 20:19
Ik wil een Palmer PDI 06 attenuator gaan kopen, maar ik twijfel of ik de 8 ohm of de 16 ohm versie moet hebben.
Ik wil hem gaan gebruiken met een 16 ohm uitgang van de amp en een 8 ohm ingang van mijn cab.
Maar wil wel zeker weten dat ik mijn amp (ook als de attenuator op bypass staat) niet beschadig.
Heb er al een tijd op internet voor gezocht maar kan het antwoord nergens vinden, dus ik hoop dat hier iemand het weet.

Bedankt alvast!

Gearjunkie
17 december 2013, 21:03
Welkom!
Begrijp ik dat de amp géén 8Ohm stand heeft?

Blacklabel6
17 december 2013, 21:23
De amp heeft wel ook een 8 ohm uitgang (dual rectifier), maar er is mij ooit verteld dat een 16 ohm attenuator handiger zou zijn om te kopen ivm mogelijke andere amps in de toekomst.

Is het trouwens ook zo dat een 16 ohm attenuator het geluid van de amp meer reduceert dan een 8 ohm attenuator?

Gearjunkie
17 december 2013, 21:38
Ik ben zelf niet zo bekend met attenuators, maar ik zou bovenal zorgen dat je géén mismatch hebt tussen je speakers en versterker.

peter_heijnen
18 december 2013, 00:02
De amp heeft wel ook een 8 ohm uitgang (dual rectifier), maar er is mij ooit verteld dat een 16 ohm attenuator handiger zou zijn om te kopen ivm mogelijke andere amps in de toekomst.

Is het trouwens ook zo dat een 16 ohm attenuator het geluid van de amp meer reduceert dan een 8 ohm attenuator?
Een 16 ohm att is zeker handig ivm amps in de toekomst, want je gaat mogelijk sneller in de toekomst een nieuwe amp nodig hebben als je gaat rommelen met impedanties. ;)

Maar wie weet kan jouw amp wel tegen mismatching van speaker uitgang en cab, dat bestaat, het is dan helemaal aan jou om dat te willen uitproberen.

Maw, als je een 8ohm cab hebt, gewoon de 8ohm uitgang gebruiken en een 8 ohm att er tussen zetten.


Het lijkt mij niet dat een 16 ohm att meer reduceert dan een 8 ohmer.

Midwolda
18 december 2013, 06:09
Gewoon een Weber (Mini)Mass nemen... altijd goed.

http://breun.nl/images/Weber%20MiniMASS.jpg

scabiosa
18 december 2013, 08:06
of misschien eens denken over "geen attenuator" kopen... het komt de klank meestal niet ten goede en vaak klinkt het nog altijd beter met de master wat lager ipv een attenuator.

sowieso zou ik eerst eentje testen voor dat je één aanschaft

dikkiedik
18 december 2013, 23:34
Ik geloof dat speaker Ohm mismatches bij Mesa's kunnen omdat de output transformatoren daar opgebouwd zijn. Las op fora dat het soms een iets ander geluid geeft en dat men daar mee kan uitproberen.

zelf zou ik het nooit van mijn leven doen, dure hobby hoor; versterkers oproken.

dikkiedik
18 december 2013, 23:36
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=27&t=32763

hier.

Plant
19 december 2013, 00:51
http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=27&t=32763

hier.

Ik lees alleen maar iets over een mismatch naar boven. Dus een 8 Ohm speaker op een 4 Ohm uitgang of een 16 Ohm speaker op een 8 Ohm uitgang. Veel versterkers hebben daar niet direkt moeite mee.

Maar de TS wil het net andersom, een 8 Ohm speaker (via een att.) op een 16 Ohm uitgang. Ik zou het niet doen.

Blacklabel6
19 december 2013, 19:18
Bedankt voor jullie reacties.
Heb ondertussen ook een reactie van Thomann terug, die vertelden mij ook dat ik de 8 ohm versie moet hebben.
Wil ook absoluut geen risico lopen met mijn amp, dus ik koop voor de zekerheid de 8 ohm versie.

the sure thing
20 december 2013, 08:02
of misschien eens denken over "geen attenuator" kopen... het komt de klank meestal niet ten goede en vaak klinkt het nog altijd beter met de master wat lager ipv een attenuator.

sowieso zou ik eerst eentje testen voor dat je één aanschaft

... Is ook mijn conclusie na er aardig wat uitgeprobeerd te hebben...

Lomeos
20 december 2013, 11:14
Als je een mastervolume hebt zou ik zeker eerst proberen of het verschil de moeite waard is. Attenuators zijn niet echt geschikt om je versterker op huiskamer volume te laten draaien. De speakers moeten wel kunnen wapperen.

Ik heb zelf alleen maar buizenversterkers zonder mastervolume en kan niet meer zonder zo'n ding. Ik heb een Koch Loadbox en dat klinkt echt heel goed - mits niet te zacht. Hij zorgt ervoor dat mijn versterker op verschillende volumes min of meer hetzelfde klinkt.

Lomeos