PDA

View Full Version : G12k 100 speaker - zomaar doorgebrand?



scabiosa
17 december 2013, 12:08
Dit weekend opnames gedaan met de band.

Uren aan een stuk met m'n laney klipp 100w over m'n 2x12 gespeeld met 2 g12K100's. Plots, zonder echte reden begeeft de speaker het.

Hij ziet er nog spiksplinternieuw uit maar toch moet er vanbinnen iets kapot zijn, want hij geeft geen kik meer en als je hem meet geeft ie ook niks meer.

Is dit normaal?

Of is de huidige kwaliteit niet meer wat het moet zijn?

Enfin, ik ben wat aan het rondkijken om de speaker te vervangen, en ik zou een swamp thang kunnen op de kop tikken voor een prijsje. Echter geeft de swamp thang 102db terwijl de andere g12k100 99 db geeft. Is dit combineerbaar of écht wel niet. Of ach, dat valt wel mee hoor?

Of ik heb hier ook nog een rola G12-100 speaker gezien. Vintage, zou die wat te combineren zijn met een g12k100?

Of eventueel een celesion 70/80?

:-)

Merci mannen!

HaroldA
17 december 2013, 13:06
Er gaat ook wel ooit eens iets "zomaar" kapot aan je auto, dat maakt het niet ineens van inferieure kwaliteit ...

Die dB-verschillen kunnen zomaar anders gemeten zijn, en ook nog eens op andere frequenties. Daar valt "droog" niets over te zeggen.

Plant
17 december 2013, 13:36
Wat Harold zegt.

Alleen een SPL-waarde is geen rendement en zegt dus niets. Een rendement wordt gespecificeerd bij een bepaald vermogen (doorgaans 1 Watt), op een bepaalde afstand (doorgaans 1 meter) bij een bepaalde frequentie (doorgaans 1 kHz).

Doorgaans, want fabrikanten willen hier nog wel eens van afwijken om een gunstiger getal te krijgen, maar dan moeten ze die parameters er wel bij vermelden.

Bij die Swamp Thang (http://www.eminence.com/pdf/Swamp_Thang.pdf) zie ik 102 dB staan en in de tekst onder het plotje zie ik dat dat bij 1 Watt en op 1 meter afstand is. Maar als ik het plotje bekijk zie ik geen 102 dB bij 1 kHz, dus die is op een andere frequentie gemeten.

Bij die G12K 100 (http://celestion.com/product/19/g12k100/) zie ik alleen 99 dB staan en die is als ik op het plotje kijk wel bij 1 kHz gemeten, maar bij welk vermogen en op welke afstand staat er dan weer niet bij.

scabiosa
17 december 2013, 14:08
dus eigenlijk kan ik het alleen maar testen. OK

iemand een idee welke me de meest vintage sound zal geven?

de swamp thang, de g12-100 of de 70/80?

mijn sound is vol knetterende fuzz, af en toe overdreven veel laag (drone, doom...). Maar al bij al heb ik toch graag dat de gitaar goed in de mix zit. (zonder te veel te bijten zoals bvb een v30)

eigenlijk waren de 2 g12k100's perfect maar heb écht geen zin om nog eens de volle pot te gaan betalen...

matto
18 december 2013, 18:00
Kan ook zijn dat het draadje van de spreekspoel is losgeraakt van de aansluiting via de litzes.
Total speaker repair in Bedum heeft een soortgelijk probleem al eens tegen redelijke kosten voor me opgelost.