PDA

View Full Version : Problemen met een Hughes&Kettner Tubemeister18.



mitzdaking
16 december 2013, 17:35
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een Hughes & Kettner Tubemeister 18. 2e hands gekocht. Tijdens de testsessie bij de verkoper klonk hij zeer goed en er was niets aan de hand (geen kraak o.i.d)

Eenmaal thuis en besloot ik hem om de versterker eens goed uit te testen. Met het geluid op 2 uur en de stand op 18Watt klonk hij fantastisch, maar na 5 minuten verandert het geluid opeens. Denk aan een zeer sterke rasp in het geluid, en nagenoeg is alle volume, sustain, en gain weg. Hoewel als ik mijn amp op standby zet dan klinkt hij weer ''normaal'' (terwijl hij dan dus vanzelfsprekend stil moet zijn) . Weet iemand wat er in godsnaam wat er aan de hand is? Is het een buis die aan vervanging toe is, of toch iets ergers?

Ik weet het zelf iig niet meer :dontgeti:

alvast bedankt
M.

Gearjunkie
16 december 2013, 17:43
Zo'n versterker zal bij de doktor op tafel moeten....

mitzdaking
16 december 2013, 17:45
Zo'n versterker zal bij de doktor op tafel moeten....

Of ik ga fijn naar de vorige eigenaar terug en die mag mij mijn geld terug geven.

Gearjunkie
16 december 2013, 20:02
Of ik ga fijn naar de vorige eigenaar terug en die mag mij mijn geld terug geven.

Ik beperkte me tot je technisch probleem. Groot gelijk als je je geld terughaald.

kokeleko
17 december 2013, 17:39
Ja een buisje kan zo kaduuk zijn natuurlijk, heb je iets om te wisselen qua buizen?

Gearjunkie
17 december 2013, 18:44
Als hij hem op standby zet klinkt de versterker normaal. Je zou toch veronderstellen dat de eindtrap vrij is van hoogspanning op dat moment. Ik denk toch dat een tech nodig is.

Plant
17 december 2013, 20:33
Eenmaal thuis en besloot ik hem om de versterker eens goed uit te testen.

Dat had je dus bij de koop moeten doen.

Als ik jou een goed werkende (belangrijke voorwaarde!) versterker zou verkopen en je de gelegenheid zou geven om de versterker uitgrbreid te testen, zou je na een paar dagen echt niet bij me moeten komen om geld terug te vragen omdat ie ineens stuk is. Wie weet wat er in de tussentijd bij jou mee gebeurd is.

Tenzij je hem met garantie in een winkel hebt gekocht o.i.d. , maar bij een particuliere verkoop is het nu eenmaal garantie tot de deur.

mitzdaking
18 december 2013, 11:16
Nieuwe power-tubes erin gezet, nog steeds hetzelfde gedoe.

En ik heb de versterker ook goed uitgestest bij de verkoper thuis. Pas toen ik zelf thuis kwam zei het hele zaakje plop.

Als ik nu het gain kanaal open zet dan is er een enorme ruis (veel meer dan ''normaal'' is)
Tevens klinkt hij nu vreselijk rasperig. alsof er een tremelo effect van vreselijk slechte kwaliteit aan gehangen is. Het zal toch niet zijn dat mijn speaker opgeblazen is? (Celestion vingage 30?!)

yellowbird
18 december 2013, 12:08
Hoeveel ohm is je cab?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Plant
18 december 2013, 12:12
Door een opgeblazen speaker hoor je niet ineens veel meer ruis.
Bovendien schreef je in je eerste post dat het geluid normaal klinkt als de versterker in stand-by staat, wat natuurlijk niet klopt. Je moet dit toch echt in het amp gedeelte zoeken.

mitzdaking
18 december 2013, 12:20
Door een opgeblazen speaker hoor je niet ineens veel meer ruis.
Bovendien schreef je in je eerste post dat het geluid normaal klinkt als de versterker in stand-by staat, wat natuurlijk niet klopt. Je moet dit toch echt in het amp gedeelte zoeken.

inmiddels niet echt ''normaal'' meer. eerder heel erg rasperig, maar minder erg dat ik hem dus op full power zet

Plant
18 december 2013, 14:28
Gaat het over een head of een combo? Hoort die speaker bij die versterker?

Als het rasperig klinkt kan het zijn dat de speaker is overbelast en dat de spreekspoel is verbrand / opgezwollen. De speaker doet het dan nog wel maar de conus kan niets meer vrij heen en weer bewegen, deze loopt aan.

Je kunt met een andere speaker checken of de versterker dan wel normaal klinkt, of je haalt de huidige speaker even uit de behuizing en voelt door gelijkmatig op de conus te drukken of deze aanloopt: hoor je geschraap dan is je speaker opgeblazen. Op luid volume (als de conus dus meer beweegt) hoor je het gerasp meer dan dat je op slaapkamervolume speelt.

Edit: het feit dat je dit verschijnsel hebt na 5 minuten hard spelen en het zo blijft klinken doet sterk vemoeden dat je speaker gaar is. Dit staat overigens allemaal los van het feit dat je geluid hebt in stand-by.

cluseau
18 december 2013, 14:32
inmiddels niet echt ''normaal'' meer. eerder heel erg rasperig, maar minder erg dat ik hem dus op full power zet

Verhaal sluit wel aan bij een zwangere spreekspoel maar kan me niet voorstellen dat dit door een 18Wattertje is gedaan. Zal wel gewoon wat loos zijn met dat ding, big deal. Of je geld terugvragen of niet langer over zeuren en laten fixen. op deze manier kost het je ook nog eens zeeen van tijd en ergernis. Misschien kun je een deal maken met de verkoper.