PDA

View Full Version : Uitdroging van Gitaarfretten wat te doen?



borus55
16 december 2013, 12:52
Ik heb 3 mooie gitaren alle 3 zijn de gitaarfretten uitgedroogd wat kan ik het beste gebruiken om de fretten weer beter te klinken? ik had 1 van de gitaren naar de gitaarwinkel gebracht om te kijken wat ze konden doen ze durfden er niet aan te zitten.

mvrg eduard

beruk
16 december 2013, 12:59
Uitgedroogde fretten?
http://us.123rf.com/400wm/400/400/russwitherington/russwitherington1104/russwitherington110400021/9324182-guitar-dark-wood-fret-board-and-strings.jpg
Die dingen zijn van staal....
Bedoel je het hout eronder?

borus55
16 december 2013, 13:00
Hout eronde he ;)

Riny
16 december 2013, 13:03
Gewoon de toets regelmatig in de daarvoor bestemde olie zetten.
Hang ook eens een hygrometer in de buurt van de gitaren om te zien hoe de luchtvochtigheid is, 50/55 is goed als deze constant is.
Hangen de gitaren eventueel in de zon (als hij schijnt)? Zo ja, hang ze ergens anders.
Dit geldt ook als ze boven een radiator (CV) hangen.

borus55
16 december 2013, 13:04
Ze staan bij de kachel :/

HaroldA
16 december 2013, 13:10
Ze staan bij de kachel :/

:???: .

Hotpepper01
16 december 2013, 13:13
Bij elke snarenwissel zet ik de toets even lichtjes in de Dunlop Lemon Olie en veeg het overtollige gelijk er weer af. Ik heb geen uitdrogingsverschijnselen en het speelt ook lekkerder vind ik zelf.

HaroldA
16 december 2013, 13:13
Bij elke snarenwissel zet ik de toets even lichtjes in de Dunlop Lemon Olie en veeg het overtollige gelijk er weer af. Ik heb geen uitdrogingsverschijnselen en het speelt ook lekkerder vind ik zelf.

Ik laat het lekker intrekken.

borus55
16 december 2013, 13:28
[QUOTE=Hotpepper01;3043585]Bij elke snarenwissel zet ik de toets even lichtjes in de Dunlop Lemon Olie en veeg het overtollige gelijk er weer af. Ik heb geen uitdrogingsverschijnselen en het speelt ook lekkerder vind ik zelf.[/QU

ik zal dat dan eens proberen

HaroldA
16 december 2013, 13:30
ik zal dat dan eens proberen

... en ze zsm weghalen bij die kachel! :ok:

MjS
16 december 2013, 13:32
Ik heb gitaren met rosewood fretboard waar ik zelden iets aan doe. Maar een gitaar dicht in de buurt van een warmtebron is een slecht idee. Of pal voor een raam, of in een ruimte met veel temperatuurs- en vochtschommelingen.

Wat ik meestal doe is circa een keer per jaar even de snaren eraf, wat staalwol over het fretboard (om het vastgekoekte vuil wat je er met een doekje niet vanaf krijgt schoon te maken, om de fretjes weer glad te maken) en dan even wat lemon oil of vergelijkbaar (recentelijk paar Ernie Ball Wonder Wipes geprobeerd, prima spul en ruikt ook lekker ;)) aanbrengen. Heel weinig, net genoeg om alles te bedekken. Daarna vrijwel meteen weer wegpoetsen met een schone en pluisvrije doek.

De experts zijn het er niet helemaal over eens begrijp ik, dus don't quote me on this, maar: volgens mij hoeven rosewood fretboards in principe niet in de olie gezet te worden en is het vooral een cosmetische onderhoudshandeling. Het is belangrijker om je gitaar weg te halen bij je verwarming.

Een kennis van mij heeft zijn akoestische gitaar nu twee maandjes bij de verwarming staan, en ik kan al een paar frets zien die een beetje omhoog zijn gekomen. Meteen weghalen daar dus.

Samengevat: bewaar je gitaar elders, als je er behoefte aan heb kun je het fretboard een beetje olie geven (niet te veel) en ik zou me verder niet druk maken als de gitaar nog gewoon goed speelt.

borus55
16 december 2013, 13:36
moet ik eens kijken waar ik hem anders kan neerzetten kan wel eens een foto maken waar hij staat

Plant
16 december 2013, 13:59
Dit zinnetje:


ik had 1 van de gitaren naar de gitaarwinkel gebracht om te kijken wat ze konden doen ze durfden er niet aan te zitten.

Vallen de frets eruit of zo?

arnoldtims
16 december 2013, 14:08
Je zal toch echt je gitaren moeten verplaatsen vooral omdat je dit al bij 3 gitaren hebt.
Als fretten los zitten dan zal de snaar ook doffer/dood gaan klinken.

Als je nu eerst eens zorgt dat de luchtvochtigheid weer op pijl is dan kun je beoordelen of de fretten nog los zitten.
Ik heb de volgende tip wel eens gezien, als fret los zit ( dit kun je checken door er met een bv schroevendraaier licht op de frets te tikken, de losse fret geeft dan een hele ander "tok"dan de vaste) Je kan eerst vlak langs de fret gaan met een heel scherp mes en dan dunne (dun als water) secondelijm voorzichtig langs de fret "spuiten". Wel gelijk de overtollige lijm wegvegen. de dunne lijm zal in de fretsleuf trekken en de fret zit weer vast.

Bovenstaande maakt wel dat het iets lastiger is om te hervretten maar moet geen probleem zijn.

Plant
16 december 2013, 14:41
Een vergelijkbare tip heb ik wel eens gehad van die kerel bij Luthiers (weet naam niet meer). Ik kwam daar met een oude gitaar waaraan ik al e.e.a. had opgeknapt, maar er zat ergens een dode spot in. Bleek dus om een deels loszittende fret te gaan, er zouden er meer volgen en die man zag er geen heil in. Maar als ik zelf toch zo handig was kon ik het fretje voorzichtig aan het uiteinde iets oplichten en er met een naaldje een drupje secondenlijm tussen laten lopen. De fret moest wel wat aangeklemd worden (ik heb gewoon zonder snaren op de gitaar een goed klemmende capo erop gezet) en een tijdje met rust gelaten. Het is inmiddels alweer wat jaren terug en de gitaar is nog steeds prima bespeelbaar zonder dode spots.

Ah, ik wist dat ik er nog ergens een foto van had:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Washburn/loose_fret_repair.jpg

borus55
16 december 2013, 14:56
Fretten zitten niet los me oude vintage heb ik al 3jaar die fretten zitten nog goed en me eclipse die is nog maar 2maanden die heeft het ook niet en me acoustic daar speel ik nooit op omdat dat ding zeer doet aan me handen als ik druk

Plant
16 december 2013, 15:30
Je moet er ook niet mee op de wc gaan zitten.
Ik denk dat je acoustic gewoon een afstelbeurtje kan gebruiken. Als die trouwens te droog word heb je meteen een scheur in de klankkast.

humbucker
16 december 2013, 15:47
... en ze zsm weghalen bij die kachel! :ok:

Of ze erin steken. Probleem opgelost!

borus55
16 december 2013, 16:03
Tuurlijk bij een centrale verwarming? weet niet hoe jij het voor elkaar krijgt

Rizz
16 december 2013, 16:10
Bedoel je soms ook dat je freteindjes uitsteken? Dat doet zeer als je speelt nl.. Enig oplossing is (laten) bijvijlen of wachten op de zomer. En dan gelijk je gitaren af laten stellen, als je er toch bent.. Maar bij welke zaak ben je eigenlijk geweest? Een goede hersteller draait nergens z'n hand voor om


En wat betreft in de kachel steken, heb je niet nog een cv-ketel met een waakvlam? Duurt ff en je hebt er ook een hakbijl bij nodig, maar mogelijk is het zeker! :D Geintje natuurlijk..

Tupelo
16 december 2013, 16:10
Een vergelijkbare tip heb ik wel eens gehad van die kerel bij Luthiers (weet naam niet meer). Ik kwam daar met een oude gitaar waaraan ik al e.e.a. had opgeknapt, maar er zat ergens een dode spot in. Bleek dus om een deels loszittende fret te gaan, er zouden er meer volgen en die man zag er geen heil in. Maar als ik zelf toch zo handig was kon ik het fretje voorzichtig aan het uiteinde iets oplichten en er met een naaldje een drupje secondenlijm tussen laten lopen. De fret moest wel wat aangeklemd worden (ik heb gewoon zonder snaren op de gitaar een goed klemmende capo erop gezet) en een tijdje met rust gelaten. Het is inmiddels alweer wat jaren terug en de gitaar is nog steeds prima bespeelbaar zonder dode spots.

Chris ?
Ik vind Chris een erg goede luthier, maar dat soort dingen flikt hij ja.
Sommige klussen weigert hij, in de plaats daarvan wil hij je dan nog wel tips geven.
Deels siert hem dat, tenminste, dat vind ik, weet je ongeveer waaraan je toebent met je gitaar.
Hij is sowieso gemakkelijk met zijn consulten, op dat gebied heeft hij best veel voor me betekent, en nooit iets in rekening gebracht.
Werk dat hij voor mij aan gitaren verricht heeft, heeft hij uitstekend gedaan, niet goedkoop, maar wel uitstekend.

Terug on topic.
Mijn eigen Spaanse barrel (dat nieteens zo verschrikkelijk is, met ebben toets) had van die uitstekende fretjes.
Ik dacht eigenlijk dat ze bijgevijld moesten worden, omdat het een barrel uit 1970 of eerder is, maar na een keer lemonoil erop heb ik geen wrijving meer over de top van de hals, alles ligt lekker nu.
En dat is na jaren uitstekende fretjes te hebben gehad op die gitaar.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er nog niet zomaar een man overboord is met dat 'uitdroog verhaal'.

Eko
16 december 2013, 16:32
Als de frets gaan uitsteken is de klankkast waarschijnlijk ook aan verdroging onderhevig. Voor dat soort zaken staat er een leuke clip op Youtube van Bob Taylor. Hij laat in delen zien wat het effect is van ( langzaam aan ) weer op normale luchtvochtigheid komen. Dit kan ook heel simpel met huis tuin en keukenmiddelen. Ik heb het al een uitgeprobeerd met een feedbackbuster waarde sponsjes aan zaten. Werkt in ieder geval wel.
Voor de toets gewoon af en toe schoonmaken en een beetje lemonoil , doet wonderen.

Plant
16 december 2013, 16:41
Chris ?

Dat is 'm :ok:


Ik vind Chris een erg goede luthier, maar dat soort dingen flikt hij ja.
Sommige klussen weigert hij, in de plaats daarvan wil hij je dan nog wel tips geven.
Deels siert hem dat, tenminste, dat vind ik, weet je ongeveer waaraan je toebent met je gitaar.
Hij is sowieso gemakkelijk met zijn consulten, op dat gebied heeft hij best veel voor me betekent, en nooit iets in rekening gebracht.
Werk dat hij voor mij aan gitaren verricht heeft, heeft hij uitstekend gedaan, niet goedkoop, maar wel uitstekend.

Ik had er ook geen enkele moeite mee dat hij weigerde, hij had een helder en eerlijk verhaal: economisch onverantwoord en geen garantie voor de toekomst. Daarbij bekeek hij even wat ik zelf al aan de gitaar had gedaan en schatte mij handig genoeg in om zelf nog een laatste redpoging te doen. Dat is gelukt en we zijn alweer 5 jaar verder.

Jan-Douwe22
16 december 2013, 17:17
http://www.bax-shop.nl/reiniging-onderhoud/dunlop-6554-fretboard-65-lemon-oil-voor-gitaar-toets/product-details.html

borus55
16 december 2013, 18:26
Bedoel je soms ook dat je freteindjes uitsteken? Dat doet zeer als je speelt nl.. Enig oplossing is (laten) bijvijlen of wachten op de zomer. En dan gelijk je gitaren af laten stellen, als je er toch bent.. Maar bij welke zaak ben je eigenlijk geweest? Een goede hersteller draait nergens z'n hand voor om


En wat betreft in de kachel steken, heb je niet nog een cv-ketel met een waakvlam? Duurt ff en je hebt er ook een hakbijl bij nodig, maar mogelijk is het zeker! :D Geintje natuurlijk..

Ik ga me gitaren niet mishandelen :o
Ik behandel ze als me kinderen (zelf ben ik ook nog een kind) ik slaap met ze ik maak ze iedere week schoon met een doekje met water en nieuwe snaren.
Ik ben bij heinz geweest muziekzaak

Rizz
16 december 2013, 18:33
Ik ga me gitaren niet mishandelen :o
Ik behandel ze als me kinderen (zelf ben ik ook nog een kind) ik slaap met ze ik maak ze iedere week schoon met een doekje met water en nieuwe snaren.
Ik ben bij heinz geweest muziekzaak

Die zaak ken ik niet en kan ik ook niet vinden, maar zou toch ff naar een ander gaan voor een second opinion..

Voor de rest: slapen met je gitaren?? Ik kan me betere bedpartners bedenken, maar goed, to each his own.. :soinnocent:

Goed dat je er zo voor zorgt. Nu nog wat kennis opdoen over wat je nog meer zou kunnen doen, zoals leren of laten afstellen, de verzorging van je toetsen en bewaarmogelijkheden (dus niet bij kachels) enz., en je bent goed op weg!