PDA

View Full Version : HNGD Sigma 000M15L



Ukeloeder
16 december 2013, 10:23
!HNGD! Vrijdagavond een Sigma 000M15L opgehaald bij Gitaarshop-Heemstede in Heemstede. Mycket gitarr för pengarna! Lotta guitar for little money. Wat je tegenwoordig voor wehnug ken kopeh jonguh, onvoorstelbaar.
Magohany body, solid top, laminated sides en back, bone compensated brugzadel. Mahogany neck, Grover tuners, bone nut, Indian rw fretboard. Steef bij de Gitaarshop deed er twee jaar gratis afstellen en een setje snaren bij. Voor €299 vind ik dat je deal dan niet verder onder druk mag zetten.
Eerst een paar slecht gelukte fotootjes;
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1474491_1403965719843653_2077167662_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/996765_1403965746510317_1029966814_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1506761_1403965779843647_929717836_n.jpg

Qua looks is het niet veel om te zien. Een mahonie gitaar met een uiterst simpel rozetje en niet opvallende inlays. Geen binding op body of hals. Mat gelakt. Als je daar (zoals ik) niet om geeft, als je gewoon een werkpaardje zoekt, is dit iets om te proberen.
Hoe speelt 'ie? Heerlijk, daar kan ik kort in zijn. Een dun halsje, met een wat smallere nut dan mijn dreadnought, bijna zoals ik op mijn electrics gewend ben. Bijna, want er is ruimte zat om mijn worstvingertjes neer te zetten.
Hoe klinkt 'ie? Natuurlijk niet zo boomy als een dreadnought en de mahonie top klinkt anders -minder hoog?- dan een sprucetop gitaar. Maar al met al heeft 'ie een mooi rond geluid met een fijne balans tussen hoog en laag, meer dan voldoende volume/projectie en wordt het geluid bij harder strummen ook niet blikkig.
Kortom een blij Loeder.

Tupelo
16 december 2013, 10:38
Nice, lekker eenvoudig, geen gepruts en geprul (kan 't ook niet scheef zitten); aan 't werk nu !!

--=HANS=--
16 december 2013, 11:02
Gaaf man, veel plezier ermee!
Mijn gitaarleraar had ook een gitaar met mahonie top & body maar dan van Lakewood en die klonk lekker mellow, ik vind dat wel wat hebben.

jutter
16 december 2013, 11:24
Oei, gefeliciteerd! Hier was ik echt benieuwd naar! Ben namelijk op zoek naar een goedkopere gitaar voor erbij naast mijn Taylor! Hoe is de afwerking?

Ukeloeder
16 december 2013, 16:15
Gaaf man, veel plezier ermee!
Mijn gitaarleraar had ook een gitaar met mahonie top & body maar dan van Lakewood en die klonk lekker mellow, ik vind dat wel wat hebben.

Mellow is wel het woord geloof ik. Balanced, mellow, smooth zelfs. Toch ook met twaaaaynggg als je hem op de juiste wijze raakt.

Rizz
16 december 2013, 16:19
Dikke shizzle! Ik vind ze er altijd heerlijk uitzien en wat mij betreft, hoe meer sober, hoe beter..

Ik moet me er echt nog eens aan wagen om op een volledig mahonie gitaar te spelen.. Ik heb zo'n idee dat ik dat wel leuk ga vinden..

Ukeloeder
16 december 2013, 16:26
Oei, gefeliciteerd! Hier was ik echt benieuwd naar! Ben namelijk op zoek naar een goedkopere gitaar voor erbij naast mijn Taylor! Hoe is de afwerking?

Praktische afwerking eerst maar even, freteindjes zijn netjes glad, geen haken waar je je vingers aan open haalt. Fretboard is smooth als babybilletjes, frets zijn gaaf, glad, schoon. Volgens de dealer was er wel wát werk aan toen ie uit de doos kwam maar was hij er zo mee klaar. Nutje moest een beetje bijgewerkt en de halskromming was niet naar zijn (en naar hij vermoedde; mijn) zin, maar al met al geen opzienbarende zaken.
Dan uiterlijke afwerking en finish. Ik meldde al dat het geen showstopper is (hoewel smaken uiteraard enorm uiteen lopen), maar er vallen mij geen slordigheden op. Ik vind geen lijmranden of machine sporen. Geen krassen, buiten die ik al op de pickguard heb gemaakt. Inlays zijn mooi uitgelijnd, side dots juist geplaatst. Wat wil je nog meer horen? Het ding is gewoon goed, bovendien is 'ie om op te spelen, niet om foto's van te maken. ;) Ga er gewoon één proberen.
tip; neem gelijk geld mee. scheelt een ritje.

Rizz
16 december 2013, 16:31
Net ff specs bekeken en toch 1 ding wat ik dan niet fijn vind, de nut is echt te smal voor mij voor fingerstyle, waar deze dingen in zouden moeten excelleren.. Ik heb echt een 45mm nut nodig.

Tupelo
16 december 2013, 16:36
Ik heb een tijd geleden eens zo een ogenblikje wat acoustisch spul met mahogany top, spruce en ceder met elkaar vergeleken, en het viel me op dat er eigenlijk nog best veel hoog zit in dat mahogany. Puur op kleur associatie verwachtte ik heel erg diepe zware bastonen, maar 't sprankelt er nog behoorlijk op los, ik had zo hier en daar zelfs de indruk dat er meer hoog in zat dan de gitaren met ceder top die ik probeerde.

Terzijde, ik vind je Hohner Parlor wel schattig eigenlijk, Rizz.

Rizz
16 december 2013, 16:39
Terzijde, ik vind je Hohner Parlor wel schattig eigenlijk, Rizz.

Kopuh?? :D :seriousf:

Back on topic, please! :soinnocent:

vulvasonic
17 december 2013, 03:52
Ongelofelijk, wat een gaaf ding. En dat voor 'die paar centen'. Ik hou juist enorm van het no-nonsense principe. Opzouten met al die onzinnige versierselen. Ik vind 'm prachtig! Lijkt me een heel leuk koppel met mijn J-45. :)

jutter
18 december 2013, 10:01
Bedankt voor het GAS, ukeloeder!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Sigma/Sigma009_zps55ce30b6.jpg

Ukeloeder
18 december 2013, 10:41
Grrrrrrrrrrrrrrrraag gedaan Jutter!