PDA

View Full Version : Live spelen zonder bassist: verantwoord of slecht idee?



Stillborn
15 december 2013, 17:32
Kerels en dames,

Het bandje waar ik nu in speel kampt vaak met bezettingswisselingen. Eigenlijk blijven telkens de 3 muzikanten van 'in den beginne' bij elkaar.

We hebben ondertussen een degelijk repertoire dat steunt op 5 muzikanten (zanger, lead gitaar, rhythm gitaar, bass, drums).
Eén van mijn collega's had nu een heel tof idee: we stoppen met zoeken naar andere muzikanten en gaan met ons 3-tjes verder.
Concreet stelt hij voor om 2 gitaarversterkers te gebruiken (1 voor mij, 1 voor hem) en vervolgens een basversterker die we delen. Dus: wanneer ik een song met lead speel, gaat hij bassen en andersom. Wanneer 2 gitaren nodig zijn, speelt er gewoon niemand bas.

Ik vind het persoonlijk een zeer vindingrijk idee, maar ik weet niet of dit live tot zijn recht komt? De baslaag volgt grotendeels de gitaren (we spelen rechtoe-rechtaan punkrock), maar heeft zeker zijn nut.

Vandaar wil ik jullie mening hierover wel eens horen?


Cheers!

Mr.Fingers
15 december 2013, 17:40
Het kan, maar zonder bas gaat het direct HEEL erg leeg klinken. Misschien is een alternatief een Bass VI (www.youtube.com/watch?v=GfvGIXNDEec)? Da's een 6-snarige bas, gestemd als een gitaar, maar dan een octaaf lager als tweede gitaar? Dan mis je niet het low-end, maar kun je wel "gewoon" gitaar blijven spelen.

vulvasonic
15 december 2013, 18:48
Wat Mr.Fingers zegt!

Ik heb wel eens bands gezien zonder bassist. Sommige van die bandjes (of eigenlijk maar 1) waren in de underground scene nog aardig populair ook, al hadden ze daarvoor al enige bekendheid genoten MET een bassist. Maar zelf kan ik er maar moeilijk naar luisteren. Ik mis de bas al heel snel, ongeacht de muziekstijl. Het wisselen van de bas tussen jou en de andere gitarist kan prima werken, maar liedjes zonder bas zijn als tetten zonder tepels. :)

barno
15 december 2013, 19:51
zonder bas kan zeker maar dan moet je muziek en speelstijl aanpassen. Ik ken enkele vuile rootsbands die het zo doen en dat vonkt geweldig en je mist de bas geen seconde (stijl RL Burnside enz… waarbij de baslijnen acoustisch ook op gitaar worden gespeeld).

bij rechttoe rechtaan distortie gitaargeram zou ik wel een bas missen omdat zo'n krasserige gitaarklank al gauw irritant wordt imo

de oplossing is nochtans simpel: je hebt twee gitaristen die bas kunnen spelen? dan gaat er toch eentje gewoon altijd bassen. afwisselen is gedoe, zou ik niet doen.

Nick1976
15 december 2013, 19:52
in 2012 op werchter gezien en kan toch niet zeggen dat het slecht klonk.

http://blackboxrevelation.com/

Stillborn
15 december 2013, 21:26
zonder bas kan zeker maar dan moet je muziek en speelstijl aanpassen. Ik ken enkele vuile rootsbands die het zo doen en dat vonkt geweldig en je mist de bas geen seconde (stijl RL Burnside enz… waarbij de baslijnen acoustisch ook op gitaar worden gespeeld).

bij rechttoe rechtaan distortie gitaargeram zou ik wel een bas missen omdat zo'n krasserige gitaarklank al gauw irritant wordt imo

de oplossing is nochtans simpel: je hebt twee gitaristen die bas kunnen spelen? dan gaat er toch eentje gewoon altijd bassen. afwisselen is gedoe, zou ik niet doen.

Maar als je 1tje fulltime op bas zet, gaat er weer een hele ritme gitaar laag verdwijnen. En dat merk je (imo) ook, zeker bij palm mutes en dergelijke...

barno
15 december 2013, 22:28
Maar als je 1tje fulltime op bas zet, gaat er weer een hele ritme gitaar laag verdwijnen. En dat merk je (imo) ook, zeker bij palm mutes en dergelijke...

ja, je moet je muziek aanpassen aan de bezetting, zo gaat dat dus. er zijn volgens de laatste tellingen toch een paar duizend punkrock groepjes met slechts 1 gitaar ;)

Eric van Esch
15 december 2013, 23:00
Ach the Doors zijn zonder bassist toch heel groot geworden. Toetsenist Ray en gitarist Robbie zorgden zelf voor de baspartijen ;)

Pepe
15 december 2013, 23:05
2 gitaren en drums, zoals Barno zegt, met de juist attitude is er niks aan de hand. En zelfs met 1 gitaar kan het recht vooruit blijven gaan (en een theremin is altijd een goed idee)


http://www.youtube.com/watch?v=cbwxLGohUM0

vulvasonic
15 december 2013, 23:18
Geweldig bandje, Pepe. Maar ik zou er naar een paar nummers toch een beetje flauw van worden. Dan ga ik toch echt dat laag missen. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik de bas niet enorm mis. :)

Pepe
16 december 2013, 00:38
Na een half dozijn albums van die knapen erdoor gedraaid te hebben moet ik er niet aan denken dat ze alsnog een bas erbij nemen.. de hele sound naar de kloten.
Het verbaast me trouwens dat niemand met Jack White op de proppen komt, een hele rits aan drums/gitaar in zijn kielzog achterlatend.

Duhsjaak
16 december 2013, 07:54
Mijn ideeën daarover zijn behoorlijk gekleurd door het verleden.

Zijdelings betrokken geweest bij de Amsterdamse band Taxfree en bovendien een aantal maal op een split bill gestaan met die band in Lijn 3.

Ik ben nooit echt warmgelopen voor het geluid.

The Doors vind ik niet zo'n heel sterk voorbeeld, omdat die live altijd gebruik maakten van een bastoetsending onder de linker hand van Ray en in de studio toch menig nummer gewoon van bas hebben voorzien. Onder meer door het brein achter Bit o' Sweet Steve Duboff.

Noem het behoudend of noem het wat je wil, ik ben geen voorstander van het weglaten van de bas. Jack White als mogelijke uitzondering.
Succes met je zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus

LemmyNL
16 december 2013, 08:02
Als dat je ideale bezetting is, gewoon doen. Hebben wij zelf ook gedaan, ik ben begonnen als bassist, heb er een gitaar bij opgepakt en vond dat wel wat. Toen een tijd met een bassiste erbij gespeeld maar het was toch meer 'vier plus één' dan 'vijf'. Na vertrek van de dame weer met vier doorgegaan en een uitdaging. Sindsdien hebben we een paar nummers licht aangepast en speelde ik datgene wat het nummer het meest verlangde. Veel bas, soms gitaar en soms een VI, kan prima. Zeker als de toetsenist er een beetje op inspeelt.

Ik heb nog het idee opgevat om een set bas(toets)pedalen voor mijn voeten te zetten, maar daar is het in de praktijk niet van gekomen voordat de band op z'n gat lag. Heb het project nog wel, maar moet het nog afmaken.

TW-Pieter
16 december 2013, 13:19
Het verbaast me trouwens dat niemand met Jack White op de proppen komt, een hele rits aan drums/gitaar in zijn kielzog achterlatend.

Exact wat ik dacht.

Of hier een Nederlands voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=e-eit5hKGnE

Stillborn
16 december 2013, 19:02
Thanks guys! Ik heb straks een vergadering en ga deze thread even laten lezen. Ik heb iets van: 'we proberen gewoon en zien of het wat wordt'

Duhsjaak
21 december 2013, 16:41
OK, now what? Hebben ze je subtiel op je bekkie geramd omdat je
- met ons omgaat
- interne band dingen aan de grote GN klok hebt gehangen
- vul zelf maar wat in

In het kort: Wat is er besloten?
Vriendelijke groet, Gus

PS
Als er ziekenhuisbezoek aan te pas komt, laten we je niet zakken hoor!

Stillborn
21 december 2013, 17:12
Haha, nee er is nog niemand in het ziekenhuis beland hierdoor :-)

Voorlopig proberen we wat zaken uit. Het klinkt in ons repetitiekot in ieder geval 'voller' met 2 gitaren dan met 1 gitaar en bas...

Rinze
21 december 2013, 17:20
Als de bas toch voornamelijk de gitaren volgt kun je ook een van de gitaristen met een octaver laten spelen en die een octaaf lager zetten, zodat je dat erbij krijgt. Moet je wel even kijken of je speakers dat trekken. Verder moet je gewoon luisteren hoe het klinkt lijkt mij. Een bassist kan heel belangrijk zijn (en zou dat ook moeten zijn als je er een hebt) maar er zijn ook zat die met een vage zoem de grondtonen van de gitaren dubbelen. Die laatste categorie kun je met een octaver prima omzeilen. Als het goed klinkt dan klinkt het goed, zo niet heb je een probleem.

Powderfinger
24 december 2013, 17:28
Ach the Doors zijn zonder bassist toch heel groot geworden. Toetsenist Ray en gitarist Robbie zorgden zelf voor de baspartijen ;)

Maar live klonken ze direct een heel stuk leger/kaler dan op plaat.

Mr.Fingers
28 december 2013, 18:50
Zonder gitarist kan het ook! (http://www.youtube.com/watch?v=LEoQEOF0fqc)

guhlenn
2 januari 2014, 14:14
je moet je bezetting aanpassen aan de muziek, niet de muziek aan de bezetting. Ik krijg het gevoel dat jij het andersom doet, want een gitarist die zwegt dat de palm mutes niet vet genoeg zijn met 1 gitaar en bass, die is volgens mij heel selectief aan het luisteren :).

big dooley
6 januari 2014, 02:37
niemand die denkt aan de presidents of the united states of america???
5 snaren en een kinderdrumstel... en gewoon hits scoren...

Pepe
6 januari 2014, 12:00
Er gaan dagen voorbij dat ik niet aan ze denk maar ja, ik heb ze op Pinkpop gezien met 2 SG's waarvan 1 SG een cheap Epi was waar ook nog eens 4 snaren van verwijderd waren. Good show. Ik denk niet dat ze zich heel erg druk maken wat voor chip er in hun ts9 zit :D

Kim Wilson
6 januari 2014, 12:09
je moet je bezetting aanpassen aan de muziek, niet de muziek aan de bezetting. Ik krijg het gevoel dat jij het andersom doet, want een gitarist die zegt dat de palm mutes niet vet genoeg zijn met 1 gitaar en bass, die is volgens mij heel selectief aan het luisteren :).
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Net als je op de ene gitaar anders speelt dan op de andere, werkt bepaalde muziek in de ene samenstelling ook beter dan in de andere. Ik weet niet hoe dat bij jou werkt, maar het zoeken naar de juiste bandleden is bij mij wel een dingetje, zeg maar. Als je dan eindelijk een clubje bij elkaar hebt, ga je samen een repertoire opbouwen. En met het ene clubje ga je de ene kant op, met het andere clubje een heel andere kant.

Of je moet heel duidelijk in je hoofd hebben welke muziek je wilt gaan spelen. In dat geval ben ik het wel (deels) met je eens.

Pepe
6 januari 2014, 12:17
Natuurlijk pas je de muziek aan aan de mogelijkheden, kan het anders? Vast wel maar daar komen een hoop misverstanden en ongelukken van.


Toen ik pas begon met gitaarspelen, 4 puistenkoppen met een paar akkoorden op zak, speelden we muziek van Yes en Pink Floyd. We kwamen maar niet uit die boerenschuur. Toen we in 1 klap overstapten op Pistols en Clash regende het ineens optredens. Daar zat een belangrijke les in.

Han S
6 januari 2014, 13:26
Ik heb twee keer het geluid gedaan voor The Shavers, beroemd geworden met 'Halvarine Gatverdamme' van de CD die ik met ze heb opgenomen. Dat bestond uit een drummer, een gitarist en een zanger en daar wil je helemaal niks meer bij hebben. Oorverdovend hard en bruut en die bas miste je absoluut niet.

dee
6 januari 2014, 13:30
Je kunt heel prima zonder bassist spelen. Ik ben geluidsman van 2 bands zonder bassist. Je moet gewoon creatief zijn. Muziek heeft geen regels toch?

big dooley
7 januari 2014, 14:46
Toen ik pas begon met gitaarspelen, 4 puistenkoppen met een paar akkoorden op zak, speelden we muziek van Yes en Pink Floyd. We kwamen maar niet uit die boerenschuur. Toen we in 1 klap overstapten op Pistols en Clash regende het ineens optredens. Daar zat een belangrijke les in.

en dit gaat een sig worden... of je het nou wilt of niet...

Pepe
7 januari 2014, 14:58
http://imageshack.com/a/img854/7003/t5i.gif

Harry
7 januari 2014, 15:25
Ik heb twee keer het geluid gedaan voor The Shavers, beroemd geworden met 'Halvarine Gatverdamme' van de CD die ik met ze heb opgenomen. Dat bestond uit een drummer, een gitarist en een zanger en daar wil je helemaal niks meer bij hebben. Oorverdovend hard en bruut en die bas miste je absoluut niet.

heb een cd'tje van ze, live waren ze ook erg leuk. Op de cd die ik heb speelt Frank Kraaijeveld van de Bintangs trouwens een nummer op bas mee, klinkt toch wel erg lekker....

Arvoitus
7 januari 2014, 16:31
Als de bas toch voornamelijk de gitaren volgt kun je ook een van de gitaristen met een octaver laten spelen en die een octaaf lager zetten, zodat je dat erbij krijgt. Moet je wel even kijken of je speakers dat trekken. Verder moet je gewoon luisteren hoe het klinkt lijkt mij. Een bassist kan heel belangrijk zijn (en zou dat ook moeten zijn als je er een hebt) maar er zijn ook zat die met een vage zoem de grondtonen van de gitaren dubbelen. Die laatste categorie kun je met een octaver prima omzeilen. Als het goed klinkt dan klinkt het goed, zo niet heb je een probleem.
Als je een gitarist met een octaver alleen maar de gitaarlijn laat volgen kun je dan niet beter meteen een bas in zijn handen stoppen? Net zo makkelijk en klinkt ook nog eens beter volgensmij.

big dooley
7 januari 2014, 16:35
http://imageshack.com/a/img854/7003/t5i.gif

:seriousf::seriousf::seriousf:

:ok:

Han S
7 januari 2014, 16:57
Frank stond met de Bintangs onder contract bij AG music, waar de drummer van de Shavers de A&R van was. Helaas failliet gegaan dan platenmaatschappijtje van Ab Gallis.

Kim Wilson
8 januari 2014, 08:38
Als je een gitarist met een octaver alleen maar de gitaarlijn laat volgen kun je dan niet beter meteen een bas in zijn handen stoppen? Net zo makkelijk en klinkt ook nog eens beter volgensmij.
Nee, want een bas klinkt als een bas. Een gitaar met octaver klinkt als gitaar én bas.

da Liks
8 januari 2014, 10:08
niemand die denkt aan de presidents of the united states of america???
5 snaren en een kinderdrumstel... en gewoon hits scoren...

Nee, daar denkt niemand aan. En terecht. Want denk je dat als alle wereldtalenten hier op die manier muziek gaan maken met hun bandje, het dan net zo'n succes wordt? lol..(!)

Kim Wilson
8 januari 2014, 10:12
Het is maar wat je wil. Seasick Steve staat (of zit eigenlijk) in zijn eentje, met een bezem met drie snaren erop, hele zalen vol te spelen...

da Liks
8 januari 2014, 10:32
Het is maar wat je wil. Seasick Steve staat (of zit eigenlijk) in zijn eentje, met een bezem met drie snaren erop, hele zalen vol te spelen...

Ja.. dat is Seasick Steve. denk er maar eens over na.

Harry
8 januari 2014, 10:39
hij heeft er wel een zeer aanwezige drummer bij zitten, daar mis je de bassist ook niet bij. Scheelt wel dat het bij de muziek past.