PDA

View Full Version : High Gain Shootout 2013



SloeGin
14 december 2013, 11:58
Dit leek me wel interessant om te sharen hier.
Wat een collectie amps seg!

http://www.youtube.com/watch?v=59JJX6p3XQM

http://www.youtube.com/watch?v=Rxb4b0nTUfE&feature=c4-overview&list=UUcmnnhH5ae6pqAOEwyF1Ojg

Mijn voorkeur gaat uit naar de Friedmans

arjanb01
14 december 2013, 12:34
Lastig te bepalen aangezien de amps heel verschillend in de mix liggen, maar de mooiste sound van ik de 3rd power rpo100 hebben op 14:10, heel lekkere sound!

HaroldA
14 december 2013, 13:14
Ik kan niet echt zeggen wat ik de beste amp vind, maar er vallen er wel een paar enorm door de mand!

Uberschall? Pisserig en dun.
Rectifier: valt volledig weg in de mix

Pepe
14 december 2013, 14:13
Ja, de Uberschall komt er niet geweldig uit, de Friedman's zeker. Opvallend hoe goed die oude Marshall tremelo mee komt, ook gemod door Friedman blijkbaar. Hij heeft een voorkeur voor een sound waar nog wat mids in te bespeuren zijn en ik ook.

the sure thing
14 december 2013, 14:54
De stock JCM800 valt mij ook niet tegen

HaroldA
14 december 2013, 15:04
De stock JCM800 valt mij ook niet tegen

30+ jaar oud, en schopt nog steeds enorm veel konten. Tijdloze amps!

the sure thing
14 december 2013, 15:55
Daar hing geen single coil gitaar aan, dat moet een vette humbucker zijn geweest :-)

Brum
15 december 2013, 01:03
En die Friedman BE is ook al niet veel meer dan een gemodde JMP2203. Met alle respect overigens, want ik vind het enorm vette versterkers.

Pepe
15 december 2013, 04:15
In feite is alles Marshall of Boogie modded ofspring. Klonk Orange vroeger ook al zo bruut als de reissue's? Dat was toch meer een soort Voxy Hiwatt?

lespaulnmarshall
15 december 2013, 13:18
Ik ben niet zo van de high gain maar ik vond naast de friedmans (die ik altijd al te gek heb gevonden) die eerste amp ook wel lekker, die cameron brad version.
Bogner is inderdaad de grootste teleurstelling.
Uiteraard zijn dit slechts youtube filmpjes, dus ik werkelijkheid kunnen de resultaten nog behoorlijk verschillen.

ghostnote
15 december 2013, 14:00
Bewaar toch heel goede herinneringen aan de Bogner Uberschall, wat mij betreft een topper. Klinkt hier ook zeker niet beroerd maar misschien geen goede match met de gebruikte cab? Blijft lastig zo'n vergelijking op deze manier, moet je toch zelf ervaren vind ik.

Max W. De Vries
16 december 2013, 13:52
Ik vind het een interessant experiment. Vooral eigenlijk omdat ik zelf merk dat de verschillen duidelijk waarneembaar, maar voor mijn persoonlijke smaak niet enorm zijn. Ik kan met al die sounds prima werken hoor. Je gaat je eerder afvragen voor wie je dus aan de gang bent als je 2500,- + uitgeeft voor een hi-gain amp. Je publiek gaat het niet horen. Ik was altijd heel blij met mijn Koch Powertone en ging altijd wel twijfelen als ik weer eens een Bogner, Engl of Mesa kon aanslingeren, maar uiteindelijk werd ik altijd blij van mijn eigen sound. Ik heb het idee dat ik dat met alle amps uit deze test ook voor elkaar zou krijgen, van die JCM 800 tot die Camerons. Ben ik nou de enige die er zo 'makkelijk' over denkt?

HaroldA
16 december 2013, 15:47
Ik heb het idee dat ik dat met alle amps uit deze test ook voor elkaar zou krijgen, van die JCM 800 tot die Camerons. Ben ik nou de enige die er zo 'makkelijk' over denkt?

Zo'n 2203 heb je al voor €600-700 ... daar heb je -volgens die test- geen €2500+ amp voor nodig.

tommus42
16 december 2013, 15:56
......Ik was altijd heel blij met mijn Koch Powertone en ging altijd wel twijfelen als ik weer eens een Bogner, Engl of Mesa kon aanslingeren, maar uiteindelijk werd ik altijd blij van mijn eigen sound.......
Ik herinner me een versterker shoot-out in de gitarist. Qua high-gain kwam de Koch er samen met een ander, vergeten welke, er als beste uit.

arjanb01
16 december 2013, 16:04
Ik herinner me een versterker shoot-out in de gitarist. Qua high-gain kwam de Koch er samen met een ander, vergeten welke, er als beste uit.

En een Koch powertone head heb je al voor 500 pleuris tweedehands, dus als het high gain metal beuken moet, dan ben je voor weinig geld klaar.

tommus42
16 december 2013, 16:13
Maar de crunch, het moeilijkst en het mooist:), bleef een beetje achter, dacht ik. Waren trouwens allemaal toppertjes, igg qua prijs. Was de powertone-II.

arjanb01
16 december 2013, 16:28
Maar de crunch, het moeilijkst en het mooist:), bleef een beetje achter, dacht ik. Waren trouwens allemaal toppertjes, igg qua prijs. Was de powertone-II.

Crunch heb je toch niet nodig in de metul jonge :seriousf:
Zonder gekheid, voor het geld leuke amps die powertones, volgens mij speelde green lizard altijd over powertones, toch geen verkeerde band met een lekker geluid.

tommus42
16 december 2013, 16:48
Heb geen hekel aan high-gain en metal, maar ehm, enigszins puberaal kun je die teringherrie van tegenwoordig toch wel noemen:D.
Zolang het geen hiphop is vind ik het goed, maar liever een JMP op bijna full-bore, dan die nieuwerwetse onzin. Back to the real thing:rockon:.
Ik hou dan ook meer van Page en Clapton. Jimi (Hendrix voor de duidelijkheid) laat ik even buiten dit geweld:).

caliban
16 december 2013, 23:44
In het Ola filmpje, denk ik dat de Diezel Herbert misschien het leukste klonk, maar veel van de versterkers klinken enorm gelijkaardig, en je zal mits wat afstellen, ze ook wel veel gelijkaardiger kunnen laten klinken.
Zelf speel ik bijvoorbeeld niet graag op recto's, terwijl die in dit filmpje van klank behoorlijk lijkt op zijn aanverwanten (qua circuit wil ik daarmee zeggen)

Max W. De Vries
18 december 2013, 10:50
Al die video's blijf ik moeilijk vinden hoor. Ik heb opnames met een Yamaha THR10 gehoord die net zo dik klinken. Uiteindelijk is het volgens mij vooral belangrijk met welke amp je lekker speelt en wat je op een podium of in de oefenruimte ervan terugkrijgt. Maar wederom: ik ben daar misschien enorm simpel in.

Michael AE
18 december 2013, 12:12
De klank is inderdaad niet heel verschillend, maar vergeet de feel niet he. Elke amp reageert totaal anders op je spel met high gain en dat is minstens net zo belangrijk.

Brum
18 december 2013, 12:20
Heb geen hekel aan high-gain en metal, maar ehm, enigszins puberaal kun je die teringherrie van tegenwoordig toch wel noemen:D.
Zolang het geen hiphop is vind ik het goed, maar liever een JMP op bijna full-bore, dan die nieuwerwetse onzin. Back to the real thing:rockon:.
Ik hou dan ook meer van Page en Clapton. Jimi (Hendrix voor de duidelijkheid) laat ik even buiten dit geweld:).

Ik denk, met alle respect naar de ouwe helden, dat die ouwe helden er alleen maar van konden dromen dat ze technisch al zo ver waren op puberale leeftijd. Ik ben geen metalhead, maar het niveau ligt qua strakheid en techniek gigantisch hoog bij veel metalbands van tegenwoordig. Je vergist je ook een beetje in de leeftijd en het puberale van deze bands ben ik bang voor.;)

Veel van die high gain versterkers zijn eigenlijk ook niet veel anders dan opgefokte JMP's of JCM800's, zoals ik eerder bijvoorbeeld al aangaf bij de Friedmans.

tommus42
18 december 2013, 20:14
Je hebt volkomen gelijk:ok:.
Soundgarden vond ik geweldig. jammer dat ie op mesa speelde:D. En die nieuwerwetse onzin is onzin in de zin van dat ik behoorlijk GAS heb voor een aantal moderne versterkers. Komt bij dat er behoorlijk wat mooie Mesa's zijn, en degelijk zijn ze hoe dan ook geloof ik.
Wat artiesten betreft, blijf ik wel een oude lul, maar dat heeft met leeftijd te maken:D.