PDA

View Full Version : HNGD Gretsch g5420t in Aspen green



st.robot
13 december 2013, 17:52
Hallo iedereen,

Normaal (probeer) ik mijn gas te stillen door zelf gitaren te bouwen. Maar deze keer was de verleiding té groot . Bij deze stel ik u mijn nieuwste aanwinst voor .... Een gretsch ( electromatic) g5420t in Aspen green ...

En veel meer hoeven jullie gebruikelijk niet te weten, only pictures can seal the deal :D

http://img.tapatalk.com/d/13/12/14/gu3u5aju.jpg ( hopelijk is de foto zichtbaar )

Een objectieve review kan ik nog niet geven , omdat ...... Dat gewoon nog niet gaat met zo'n bak geiligheid op de bank

Grtz

jutter
13 december 2013, 17:57
Voor een Belg heb je een verdomd goede smaak! :D Gefeliciteerd! Prachtig mooi! En met die bak geiligheid......ik neem aan dat je het over je gitaar hebt?

st.robot
13 december 2013, 18:20
In dit geval heb ik het even over de gitaar ja. Als Belg met goede smaak zit er wel meer geils op de bank maar das niet voor op dit forum :D

Blijkt wel dat dit in het verkeerde subforum staat, als 1 van de mods zo vriendelijk is deze naar elektrische gitaren te verplaatsen

Thx

The Bertman
13 december 2013, 20:08
Doe ik effe. :)
Maar erg mooi gitaartje! Wees er blij mee!

Mitch
13 december 2013, 21:46
Ontzettend coole bak, erg mooie kleur ook. Ik heb er hevig op zitten gassen kan ik je vertellen :p

beruk
13 december 2013, 22:07
Ik heb laatst met een druipende bakkes bij zo'n gitaar gestaan (zo erg dat ik mijn strat er voor wil verkopen), balen dat de lh versie geen jengelstengel heeft. Gaat me een pak extra kosten om er een op te laten schroeven, is dan opeens geen fijne semi budget gitaar meer.
Van harte!

vulvasonic
14 december 2013, 01:22
Dit mag je met recht geil noemen. Van harte gefeliciteerd! :cheerup:

Alleen uuuuh..., de foto is dan weer wat minder aan de geile zijde. Heb je niks beters? :eek:

Eko
14 december 2013, 10:55
Mooooie Gretsch! Alle Gretsches zijn mooi, maar dit is een kleur die tegen de anniversary aan zit. Doet hem echt heel goed.

st.robot
14 december 2013, 19:02
@vulv: fatsoendelijke foto's komen er aan. eerst moest er gespeeld worden natuurlijk ;)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0943_zps877a7f96.jpg (http://s697.photobucket.com/user/st-robot/media/IMG_0943_zps877a7f96.jpg.html)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0947_zpsa8ce496b.jpg (http://s697.photobucket.com/user/st-robot/media/IMG_0947_zpsa8ce496b.jpg.html)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0952_zps04d0b892.jpg (http://s697.photobucket.com/user/st-robot/media/IMG_0952_zps04d0b892.jpg.html)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0948_zps37939b01.jpg (http://s697.photobucket.com/user/st-robot/media/IMG_0948_zps37939b01.jpg.html)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/IMG_0950_zpsca2c0aaf.jpg (http://s697.photobucket.com/user/st-robot/media/IMG_0950_zpsca2c0aaf.jpg.html)

grtz

muziekschuur
14 december 2013, 19:24
Eh.... Is het bij jou donker... of heb je zelfs spiegels boven je bank....


Eh shjit....

Last van een geile gitaar.....

vulvasonic
14 december 2013, 23:41
Wow!!!! Deze foto's doen 'm de eer aan die het verdient. Schitterend. Bijna zonde om 'm te gebruiken. :D
Ik zou meedoen met de 'mooiste gitaar van 2013 topic'. Ik acht de kans op een top 3 notering niet uitgesloten. :)

Soul65
15 december 2013, 00:54
Wat een super stijlvol ding is dit ! :crazyhappy:

st.robot
16 december 2013, 07:50
thx!

@vulva, ik heb 'm ingeschreven bij de mooiste van 2013 maar zoals je al zei: er zal iets mis zijn gelopen met de link want het was maar een triestig plaatje (via Iphone gedaan).

Ik zal nog wel eens tijd maken voor een serieuze review, maar nu heb ik nog een week werk voor het bouwverlof ingaat.

grtz

Mr.Fingers
16 december 2013, 10:07
Omnomnom, bij deze is er weer bevestiging dat ik sluimerend GAS heb voor zo'n ding... En ik hou helemaal niet van blauw/groene gitaren!

Tettie
16 december 2013, 10:57
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/p480x480/1504049_10202178754063259_1576368000_n.jpg

Gefeliciteerd! Ik heb precies dezelfde, begin dit jaar gekocht bij Hi Gain in Houten. Geweldige gitaar, helemaal mijn ding. Veel plezier er mee.

Michael AE
18 december 2013, 13:16
Ik ben helemaal nieuw in de Gretsch wereld, maar begin nu toch wel aardig GAS te krijgen. In welke prijsklasse moet ik denken bij deze? Is dit een Amerikaan? Koreaan? Zoals je ziet heb ik er de ballen verstand van, maar ik wil graag meer weten!

Heusinkveld
18 december 2013, 13:41
Is een Koreaan (correct me if I'm wrong). Prijsklasse kun je googelen, maar we zijn lui vandaag. Bax verkoopt deze voor €750,-.

Mitch
18 december 2013, 14:08
Zijn ze weer terug naar Korea? De 5120 serie was nog Chinees. Ik ben wel benieuwd, ik lees positievere verhalen over deze, hoewel ik ook veel positieve verhalen lees over de 5120 serie en daar was ik niet kapot van.

humbucker
18 december 2013, 14:19
Lekker ding! Enig (cosmetisch) minpuntje vind ik de inlays, maar de kleur is echt prachtig!!

Hoe klinken die blacktop filtertrons? Lijken ze wat op normale filtertrons?

Michael AE
18 december 2013, 16:37
Is een Koreaan (correct me if I'm wrong). Prijsklasse kun je googelen, maar we zijn lui vandaag. Bax verkoopt deze voor €750,-.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van en laat me graag door kenners informeren. Op google kon ik zo snel even niets vinden en ik dacht dat een forum er was om mensen te informeren, in plaats van de wijsneus uit te hangen. ;) Bedankt voor de info!

Michael AE
18 december 2013, 16:38
Zijn ze weer terug naar Korea? De 5120 serie was nog Chinees. Ik ben wel benieuwd, ik lees positievere verhalen over deze, hoewel ik ook veel positieve verhalen lees over de 5120 serie en daar was ik niet kapot van.

Oei! Als jij het niks vind, dan is er een hele grote kans dat ik er ook niet veel aan ga vinden.

Smeigel_12000
18 december 2013, 16:49
Mooie gitaar hoor, al moet ik zeggen dat het kleurtje niet mijn ding is. Heb je hem helemaal origineel gehouden? Ik hoor veel 5420 en 5120 bezitters praten over het vervangen van de brug voor een roller bridge of een Compton Bridge om ontstemmen tegen te gaan. Ik moet zeggen dat ik er ook een beetje last van heb met mijn 5122.

denis.hermans
18 december 2013, 17:10
Zeer mooie gitaar! Ik heb wel eens gelezen dat de tuners niet zo goed zouden zijn misschien had het ontstemmen daar mee te maken. Ofwel "overdreven"gebruik van de bigsby? De elementen van de 54xx reeks worden op diverse fora hoger ingeschat dan de 51xx reeks ( bij die gitaren werden ze kennelijk vaak vervangen door echte filtertrons. Heeft er al iemand in real life de vergelijking kunnen maken?

Het verbaast mij wel dat de productie terug naar Korea zou verhuisd zijn. Is dit geen vergissing.

@ topicstarter : gefeliciteerd en hoe bevalt hij je nou na de eerste dagen?

Smeigel_12000
18 december 2013, 20:14
Mijn 5122 komt ook uit Korea. Ik moet zeggen dat hij aan kwaliteit niks te wensen over laat. Echt een top gitaar, ik ben er helemaal verliefd op.

Wat de elementen betreft, ik vind ze heerlijk klinken over mijn Vox Night Train maar ik heb geen persoonlijk vergelijk met filtertrons dus ik kan je niet echt iets vertellen over de verschillen.

Eko
18 december 2013, 20:35
Uit Korea komt ook goed materiaal. Kijk eens naar Samick en Peerless. Gretsch heeft een reputatie en die wil je niet kwijt. Voor dit soort eindprijzen mag je best iets verwachten. Veelal terecht bij deze merken.
Ik heb een Setzer sign maar even goed een oude 5120. Gewoon omdat zwart me goed staat........ Beiden een eigen karakter en een eigen klank. Ja , er zit verschil in, maar dat was in de prijs ook...........

Valerie
18 december 2013, 21:04
Jongens, jongens, jongens, wat zijn ze toch mooi é, die gretsches!
Ik ben (sinds iets minder dan een jaar) ook trotse bezitter van een 5420 (cadillac green dan wel) en ik ben er zeker van dat je hier geen spijt van gaat hebben! Ze kunnen echt grollen, grauwen en gieren maar ook funken, jazzen en swingen. Topgitaar (met de 't' van tisechtwaar!).

Mitch
18 december 2013, 21:54
Oei! Als jij het niks vind, dan is er een hele grote kans dat ik er ook niet veel aan ga vinden.
Houd me ten goede: ik ken de huidige 5420 serie dus nog niet. De vorige lijn 5120 vond ik maar zo zo; maar dan heb ik het maar weer over minder dan een handjevol exemplaren uit een hele serie hè. Het gaat altijd om de individuele gitaar maar daar vertel ik je niks nieuws mee :)
Ik denk wel dat ik zo vrij mag zijn om te generaliseren over de pickups van de 5120s: die waren gewoon kut. De DeArmond 2000s hadden te weinig output, de Gretschbuckers te weinig definitie. Dat er bosjes 5120s zijn te vinden waar TV Jones setjes in zijn gegaan vind ik niet zo raar. De 5420 serie heeft nieuwe pickups aan boord met iets meer pit en helderheid.
In hoeverre de bouw/feel is verbeterd in deze serie wil ik dus wel eens in real life voelen. Maar goed, two tone groen..... *kwijl*

denis.hermans
18 december 2013, 22:26
@Mitch : komt jouw "negatief" gevoel niet voort uit het feit dat je een "echte" white flacon hebt (of vergis ik me ?- ik meen dit ooit gelezen te hebben op dit forum) Ik kan me dan voorstellen dat een electromatic als goedkopere versie dan een beetje tegenvalt qua feel etc...

Rizz
18 december 2013, 22:32
witte flacon

http://thumbs.dreamstime.com/z/witte-flacon-18780151.jpg

Dat zal idd veeeeel beter spelen ja.. :D

jutter
18 december 2013, 22:39
http://thumbs.dreamstime.com/z/witte-flacon-18780151.jpg

Dat zal idd veeeeel beter spelen ja.. :D

Hahaha!! :D

denis.hermans
18 december 2013, 22:41
Euhm ...dat was dus geen typefout : om op een Gretsch te spelen heb je een verluid nodig en de haargel hiervoor vind je in deze witte flacon... Jaja euhm... ;-)

Ok ik geef het toe : White FALCON werd bedoeld...

denis.hermans
18 december 2013, 22:42
Klote autocorrectie overigens!

Rizz
18 december 2013, 22:50
Klote autocorrectie overigens!

Daarom heb ik dat ook direct uitgezet..

denis.hermans
18 december 2013, 22:53
Autocorrectie heeft overigens weer toegeslagen : verluid moet vetkuif zijn...

Maar goed alle aandacht terug naar de prachtige Gretsch...

Michael AE
19 december 2013, 02:49
Houd me ten goede: ik ken de huidige 5420 serie dus nog niet. De vorige lijn 5120 vond ik maar zo zo; maar dan heb ik het maar weer over minder dan een handjevol exemplaren uit een hele serie hè. Het gaat altijd om de individuele gitaar maar daar vertel ik je niks nieuws mee :)

Absoluut; geen 1 gitaar is hetzelfde, maar ik ging er automatisch vanuit dat je dingen bedoelde als goedkoop voelende hardware, slechte pickups, slechte algemene afwerking/bouwkwaliteit, waaibomenhout, etc.

Als een gitaar redelijk voelt en waanzinnig klinkt, dan is het voor mij prima, maar er zijn natuurlijk zat andere factoren die bepalen of een gitaar de moeite waard is om te checken. (Is het ding te intoneren, redelijk fretwerk, moet alle hardware meteen de vuilnis in, etc.)

Sound is iets dat smaakgebonden en exemplarisch is, maar een slecht klinkend exemplaar is voor mij meestal niet een rede om geen broertjes te checken als de rest in orde is. Klinkt het overgrote gedeelte naar bordkarton, dan ben ik automatisch geen fan meer. :D


Ik denk wel dat ik zo vrij mag zijn om te generaliseren over de pickups van de 5120s: die waren gewoon kut. De DeArmond 2000s hadden te weinig output, de Gretschbuckers te weinig definitie. Dat er bosjes 5120s zijn te vinden waar TV Jones setjes in zijn gegaan vind ik niet zo raar. De 5420 serie heeft nieuwe pickups aan boord met iets meer pit en helderheid.
In hoeverre de bouw/feel is verbeterd in deze serie wil ik dus wel eens in real life voelen. Maar goed, two tone groen..... *kwijl*

Okay, thanks for the heads up! Pickups zijn gelukkig te vervangen, maar de feel ben ik ook wel benieuwd naar.

...maareuhm, ik wil natuurlijk niet het topic kapen, dus ts; prachtige gitaar! Echt een heel mooi ding om te zien. Als ze net zo goed klinkt, snap ik dat je blij bent! :D

vulvasonic
19 december 2013, 02:53
Is een Koreaan (correct me if I'm wrong). Prijsklasse kun je googelen, maar we zijn lui vandaag. Bax verkoopt deze voor €750,-.
Ik dacht altijd dat de budget modellen van Gretsch te herkennen waren aan de kop met de aanduiding 'Electromatic'. Dat zag ik bij dit model niet terug. Vandaar dat ik meteen dacht dat dit wel een peperdure Japanner moest zijn. Het doet overigens niets af aan de schoonheid van de gitaar, maar het wordt nu wel een stuk onduidelijker ineens. :dontgeti:


O wacht, bij nadere inspectie zie ik met een beetje goede wil (nodig ivm mijn steeds slechter wordende ogen) de aanduiding 'Electromatic' weldegelijk op de kop staan.
Ik moet zeggen dat het verschil qua uiterlijk tussen de duurdere jongens en de budget modellen steeds minder duidelijk worden. Vroegàh waren de Electromatics meer ontdaan van opschmuck en poespas en ze waren eenvoudigweg soberder van opzet. Minder knoppies en schakelingen...., dat soort werk. De huidige modellen kunnen zich wat dat betreft nu met gemak meten met de dure jongens. Met zo'n prijsverschil MOETEN er wel behoorlijk wat kwaliteitsverschillen waarneembaar zijn, maar als 'jullie' me er niet op gewezen hadden had ik het nooit kunnen zien op basis van de foto's (ook omdat ik dat 'Electromatic' niet zag staan uiteraard). :)

humbucker
19 december 2013, 08:46
Vulv, op het zicht lijkt er misschien weinig verschil te zijn (en daar speelt Gretsch volgens mij ook bewust op in), maar als je een professional en een electromatic langs elkaar speelt voel je wel waar dat verschil zit.


Of je dat verschil ook wil betalen is een andere kwestie :)

Desalwelteplus zijn de electromatics van deze wereld fijne gitaren voor het geld en zeker eentje in dit kleurtje!

Mitch
19 december 2013, 10:46
Oké die flacon moest ik even keihard om lachen :D
Nee, ik heb geen WF, wel een oude sixties Streamliner en sinds kort (HNGD moet nog...) een Koreaanse Historic Streamliner. Heel verschillende beestjes ondanks de naam :) Ik heb ernstig zitten kijken naar de 5420 en dan vooral ook in deze geile combinatie, maar een Historic inclusief koffer voor 2/3 van de prijs van een nieuwe 5420 was voor mij een no brainer. Maar genoeg daarover, die krijgt later zijn eigen HNGD.
Ondertussen kwijlen we verder op de smetteloze lak van deze Aspen Green beauty!

vulvasonic
19 december 2013, 15:57
Zeg Mitch, vergeet je ouwe Gretsch niet in te schrijven voor de titel 'mooiste gitaar van 2013! :D

vulvasonic
19 december 2013, 16:12
Vulv, op het zicht lijkt er misschien weinig verschil te zijn (en daar speelt Gretsch volgens mij ook bewust op in), maar als je een professional en een electromatic langs elkaar speelt voel je wel waar dat verschil zit.


Of je dat verschil ook wil betalen is een andere kwestie :)

Desalwelteplus zijn de electromatics van deze wereld fijne gitaren voor het geld en zeker eentje in dit kleurtje!
Ik geloof je meteen. Voor iemand die al zo onwaarschijnlijk lang meedraait in 'het wereldje' heb ik maar verrekte weinig Gretsches bespeeld. Ik had ze nooit nodig, je kwam ze vroeger niet vaak tegen en ze waren me sowieso veel te duur. Er was altijd wel een andere gitaar die me op dat moment nét even iets interessanter leek om te testen, omdat ik weliswaar graag gitaren uitprobeer, maar in mijn achterhoofd speelt altijd een mogelijke aanschaf in de toekomst mee. En dat heb ik met een Gretsch nooit gehad, ofschoon ik het altijd al schitterende gitaren heb gevonden.

De enige Gretsch waarop ik uitvoerig heb gespeeld was een stokoude Gretsch Anniversary in Smoking Green van eind jaren 50. Dat ding was van een vriend van me op het conservatorium van Enschede. Hij was verliefd op mijn ES-347 en ik op zijn Gretsch, dus we wisselden regelmatig van instrument. We hebben zelfs overwogen om serieus onze gitaren te ruilen, maar uiteindelijk bleek mijn liefde voor de 347 toch vele malen groter. Dat ding zal ik van m'n lang zal ze leven niet kwijt willen. Maar die Gretsch was wel een geil ding, zeg. En ik heb er nog wel enkele door m'n handen laten gieren, maar nooit langer dan enkele seconden (vaak situaties waarbij je even een gitaar pakte van een bevriende gitarist, achter het podium tijdens een optreden, dat soort werk). :)

denis.hermans
19 december 2013, 18:16
Voor zover daar nog twijfel over bestond : de gitaren worden effectief geproduceerd in Korea ! Heb er vandaag effectief een vastgehad en even (akoestisch) bespeeld. Gitaar gaf mi zeker geen "cheape" indruk integendeel!

Mr.Fingers
19 december 2013, 18:44
http://www.youtube.com/watch?v=3JZsE1Kae5o

:crazyhappy:
B., ik ga toch eens moeten komen spelen denk ik :sssh:

denis.hermans
19 december 2013, 21:08
Ja, ik ken die video idd. topgeluid. Wel is het zo dat bij die kerel alle gitaren super klinken!

Mitch
19 december 2013, 21:16
Met wat ik van de amp tests gezien heb zet -ie de amps knap hard, dan klinkt 't al lekker. Als je dan ook nog zo speelt als Andy moet 't wel een kutgitaar zijn om slecht te klinken :D

Squier4ever
19 december 2013, 21:51
http://www.youtube.com/watch?v=3JZsE1Kae5o

:crazyhappy:
B., ik ga toch eens moeten komen spelen denk ik :sssh:

klinkt goed! Toch heel anders dan mijn 5120 met TV'Trons erin (Tv classics in hb formaat). Stiekem GAS ik al tijden op een echte pro series maar die kan ik nog ff niet betalen. Mss na mijn afstuderen als ik eens een baan heb!

humbucker
20 december 2013, 08:59
klinkt goed! Toch heel anders dan mijn 5120 met TV'Trons erin (Tv classics in hb formaat). Stiekem GAS ik al tijden op een echte pro series maar die kan ik nog ff niet betalen. Mss na mijn afstuderen als ik eens een baan heb!

Zeker doen! Ik heb t ook zo gedaan ;)

denis.hermans
2 januari 2014, 10:20
En hoe bevalt hij ondertussen ?
Nog steeds tevreden ? Zijn er eventueel mindere kanten naar boven gekomen ?

Mvg,

Denis

st.robot
2 januari 2014, 14:06
Hij bevalt nog steeds zéér goed.

Ik zou graag een volledige review geven maar aangezien dit eigenlijk de eerste gitaar is die ik niet zelf heb gebouwd heb ik niet veel referentie. Maar ik zal een poging wagen.

afwerking:
Hoewel deze gitaren uit de budget-serie komen (hoewel je budget met een korrel zout moet nemen). Is er toch wel niets op de afwerking aan te merken. Ik heb nog geen foutjes kunnen vinden in de lak, de binding is overal mooi proper geschraapt (behalve aan 1 hoek aan het fretbordeinde, jammer). Het fretwerk is uitstekend. Daarmee bedoel ik dat ze niet scherp zijn, geen dode plekken op de hals, geen geratel. Ik ben het wel gewoon op iets grotere frets te spelen, maar dat ben ik ondertussen ook al gewoon.

Er is 1 ding dat me wat "tegenslaagt". Het houten onderstuk van de brug sluit niet echt perfect aan op de body. Dit kan ik misschien zelf nog wel verhelpen, maar eigenlijk blijf ik er liever af. Het is niet iets wat je hoort of op het eerste zicht kunt zien, maar volgens mij kan het wel schelen in sustain oid.

geluid
Zoals ik zei heb ik niet veel vergelijkingmateriaal. Ik heb alleen nog maar op zelfbouw solidbody's gespeeld. Maar voor mij klinkt deze gitaar (en bij uitbreiding de pickups) gewoon heel erg goed. Ik ben ab-so-luut geen goeie gitarist, het blijft allemaal beperkt tot wat riffjes ed. Ik speel hier thuis over een marshall class 5 (nogmaals thx aan mr.Fingers). Maar triggerfingerachtige dingen met wat queens erdoor. Wat akoestisch geroefel, het kan eigenlijk allemaal.

overige opmerkingen
tegenover mijn zelfbouwgitaren ontstemd deze gitaar toch net iets sneller. Ik moet de topkam nog eens nakijken, eventueel de tuners wat vaster zetten, snaren eens vervangen (originele zitten er nu nog op)

conclusie:
Ondanks dat het niet de perfectie zelve is (wat ik echt niet erg vind, ik weet hoe moeilijk het is een gitaar te maken). Vind ik het toch knap dat ze deze gitaren aanbieden aan die prijs, het is een absolute looker, player, ... wat je maar wil.

voor sfeer en gezelligheid krijgt deze gitaar een 8,5/10 (de 10 op 10 laat ik voor als ik een gretsch uit de prof series kan betalen :D )

grtz

denis.hermans
2 januari 2014, 18:24
Fijn dat je zo tevreden bent. Ik heb het eigenlijk ook zwaar te pakken voor de looks van die gitaar...maar beschouw mezelf niet als een goede gitarist en ik heb al zoveel gitaren. Mag... Niet... Kopen... Mag.... Niet...
GAS

Heb wel al een rockabilly cursusje gedownload (truefire).. en een 5420 even in de handen gehad (kwijl...) zucht ;-)

Wat dat onstemmen betreft misschien heeft dat te maken met de eerder brede kop waardoor de snaren enigszins in een brede hoek naar de mechanieken lopen. Beetje grafiet (potlood )in de gleuven van de topkwaliteit kan dan wonderen doen maar dat wist je wellicht al.



Nog veel speelplezier..

denis.hermans
16 januari 2014, 09:24
Voor de geïnteresseerden : alle (?) nieuwste modellen zijn nu voorzien van een "secured" bridge. Een soort van pinned bridge die dus niet verschuift. De brug zelf zou voorzien zijn van pinnetjes, niet de gitaar zelf (body zelf zou voorzien zijn van gaatjes). Je kan de brug dus nog altijd gemakkelijk vervangen door een roller bridge.

Dit kan een drempel wegnemen voor zij die een beetje wantrouwig staan tegfenover een "losse" brug.