PDA

View Full Version : intoneren



larsje
13 december 2013, 09:59
ik heb een Epiphone dot gekocht en bezig met de intonatie. Eerst de nek wat afgesteld, nieuwe topkam erin gezet. Daarna de brughoogte wat afgesteld en nu de bruzadels aan het afstellen. Ik krijg echter bepaalde snaren op de 12e fret niet ingesteld op de juiste toonhoogte (dus wel op de open snaar). Een of twee brugzadels moeten helemaal achterin en dan nog is het niet goed. Is hier iets aan te doen?

access
13 december 2013, 10:04
Kun je het zadel nog omdraaien? (met de platte kant naar achteren)
Soms is dat net genoeg.

larsje
13 december 2013, 10:16
ja dat kan ik, ga ik proberen.

Hotpepper01
13 december 2013, 10:21
Als het een nieuw exemplaar is, zou ik de winkel er even naar laten kijken. Dat hoort bij de service inbegrepen te zijn. Als het een gebruikte is en je snaren nieuw zijn en er goed zijn opgezet, voldoende stabiel (uitgerekt) zonder dat ze slippen bij de tuners, dan kun je idd de zadeltjes nog omdraaien. Maar probeer eens om dat met een capo te doen, om tuner en topkamproblemen uit te sluiten. Kijken wat er dan gebeurd.

Rick trodat
13 december 2013, 10:26
Als het een nieuw exemplaar is, zou ik de winkel er even naar laten kijken. Dat hoort bij de service inbegrepen te zijn. Als het een gebruikte is en je snaren nieuw zijn en er goed zijn opgezet, voldoende stabiel (uitgerekt) zonder dat ze slippen bij de tuners, dan kun je idd de zadeltjes nog omdraaien. Maar probeer eens om dat met een capo te doen, om tuner en topkamproblemen uit te sluiten. Kijken wat er dan gebeurd.

Als de zadels al helemaal naar achteren staan en dan nog niet zuiver??? Ik heb dan de neiging om te denken dat de nek dan te hol staat ofwel iets met de topkam verkeerd is

edje kadetje
13 december 2013, 10:33
Kun je het zadel nog omdraaien? (met de platte kant naar achteren)
Soms is dat net genoeg.

soms heeft ook de brug zelf een kant waar de zadels dichterbij of verderaf zit (dunnere rand). Was in ieder geval zo bij een heel oude ibby die ik heb.

larsje
13 december 2013, 18:42
dat met die capo is me niet helemaal helder? hoe doe ik dat precies?

Jorikm
13 december 2013, 19:55
Gewoon een capo op de eerste fret zetten, vervolgens intoneren. Zo sluit je uit dat het probleem in de topkam zit (verkeerd ingevijld of scheef o.i.d.)

larsje
13 december 2013, 21:41
heb net die brugzadels omgekeerd en dat heeft gewerkt. hals is nu goed geintoneerd op zo goed als alle frets!