PDA

View Full Version : Op en aanmerkingen graag??



King_Nothing
1 juli 2003, 16:26
Ik ben (zoals een aantal van jullie al weten) bezig met de voorbereidingen om m'n eerste gitaar te gaan bouwen en het ontwerp is af.

Jullie op en aanmerkingen graag.

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/voorkant.jpg

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/achterkant.jpg

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/rechter%20zijkant.jpg

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/linker%20zijkant.jpg

sickpunk
1 juli 2003, 16:31
ik ben blij dat het niet de mijne word... :D ieder z'n eige smaak natuurlijk, maar ik vind hem niet mooi...

-robbert-
1 juli 2003, 16:35
ik vind hem ook niet mooi, hij heeft wel wat weg van die spuuglelijke baritone van danelectro :lol:

Harry
1 juli 2003, 16:37
lopen die snaren wel lekker naar de stemmechanieken, m.a.w. is de hoek niet te groot?
Ik vind het uiterlijk ook niet zo denderend, maar ik hou ook meer van klassieke modellen.

Soulflyhigh
1 juli 2003, 16:40
Gadverdammw wat een lelijk ding zeg bah

Bins
1 juli 2003, 16:40
Ik vind het ook niet mooi, maar dat boeit niet echt. Het lijkt me wel mooier als je de hals wat "door laat lopen", de body in als het ware. Nu zit je met een gigantisch stuk daar achter en zal je dus nooit bij de bovenste frets kunnen.

Barret Wallace
1 juli 2003, 16:48
een PIJL :o zit er ook een boog bij :razz:

Wilson
1 juli 2003, 16:50
uhhh, nee mooi kan je em niet noemen nee... als ik jou was zou ik de body wat langerekter en minder breed maken. Die headstock zou ik ook veranderen en idd de hals door laten lopen op de body.

maarten
1 juli 2003, 16:54
zet de headstock recht.. maak een mooie body, etc.
of klopt de tekening niet?? i dunno, de verhoudingen zijn helemaal zoek lijkt het wel

Izegrim
1 juli 2003, 16:54
My god! Wat een GEDROCHT!!! Mijn advies:

FLIKKER WEG DAT ONTWERP!

Nu even wat vriendelijker. Als je die gitaar bouwt, krijg je er denk ik spijt van. Maak een reeks ontwerpen en laat ze stuk voor stuk even bezinken. Ontwerp iets, niet te veel aan veranderen en gewoon opbergen om er na een week nog eens naar te kijken. Als je wat meer ontwerpen hebt kun je ze vergelijken en evalueren. Vanuit je bevindingen kun je je definitieve gitaar ontwerpen met gecombineerde stijlkenmerken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Izegrim
1 juli 2003, 16:55
My god! Wat een GEDROCHT!!! Mijn advies:

FLIKKER WEG DAT ONTWERP!

Nu even wat vriendelijker. Als je die gitaar bouwt, krijg je er denk ik spijt van. Maak een reeks ontwerpen en laat ze stuk voor stuk even bezinken. Ontwerp iets, niet te veel aan veranderen en gewoon opbergen om er na een week nog eens naar te kijken. Als je wat meer ontwerpen hebt kun je ze vergelijken en evalueren. Vanuit je bevindingen kun je je definitieve gitaar ontwerpen met gecombineerde stijlkenmerken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

maarten
1 juli 2003, 17:07
precies, en maak eerst eens een aantal 2-dimensionale tekeningen voordat je je aan dat quasi-3d waagt. Misschien vind je het al moeilijk om op de pc te tekenen, dus doe het eerst op papier, en op zn minst 2-d dus.

mocht de tekening hierboven precies voorstellen wat je in gedachten had, dan:
1: neem ik terug wat ik net zei
2: heb ik meelij om je smaak mwahaha oh sorry :razz:

King_Nothing
1 juli 2003, 17:09
ok id's

@Harry die vraag over de snaren richting stemmechanieken heb ik mezef ook al gesteld en daar twijfel ik dus ook nog over, maar ik wil eerst van mdf een proto-type maken zodat ik kan zien wat ik krijg en of dat soort dingen lukken

@Bins ik denk dat ik weet wat je bedoelt. ik had het id de hals "buiten" de body te bevestigen zodat je super gemakkelijk ook bij de laagste fretten kunt. ik denk dat jij bedoelt dat ik de rondingen bi de punten vandaan aan het uiteinde van het blok waar de hals vast zit bij elkaar moet late komen. dan is mn body al 9 cm langer. overigens is hij 30cm breed en dan 49cm lang

@barret nee de boog moet ik nog gaan ontwerpen :-D dan wordt het een echte warlock

@Wilson zie @bins en juist die headstock vindt ik zo wel gaaf, maar ik ga er nog een paar maken en dan es verder kijken.

@Izegrim ik zal idd nog ff een paar ontwerpen maken en dan nog es kijken. anyway bedankt voor de goeie tip.

King_Nothing
1 juli 2003, 17:10
precies, en maak eerst eens een aantal 2-dimensionale tekeningen voordat je je aan dat quasi-3d waagt. Misschien vind je het al moeilijk om op de pc te tekenen, dus doe het eerst op papier, en op zn minst 2-d dus.

mocht de tekening hierboven precies voorstellen wat je in gedachten had, dan:
1: neem ik terug wat ik net zei
2: heb ik meelij om je smaak mwahaha oh sorry :razz:

ik heb ze eerst in 2d gemaakt en daarna pas 3d

en bednakt voor de meelji

roppie
1 juli 2003, 17:15
'k vind 'm ook enorrrrmmmm lelijk maar smaken verschillen.

Barret Wallace
1 juli 2003, 17:31
die headstock zo schuin is wel heel erg jackson rip off..

King_Nothing
1 juli 2003, 17:38
die headstock zo schuin is wel heel erg jackson rip off..

tja idd alleen een andere vorm. je moest eens weten waar ik die body van heb proberen af te leiden. een rg. daar lijkt ie dus totaal niet op :-D

roppie
1 juli 2003, 17:45
maar je vind 'm wel mooi? 't lijkt nu net of je je eigen ontwerp belachelijk loopt te maken, dat kan nooit positief zijn volgens mij :D

Jay Cal
1 juli 2003, 17:50
:o Damn that's one ugly guitar! Reminds me of my mother in law (and trust me man, that's not pretty)

Ieder zijn ding natuurlijk :wink:

Greetz

ijzerbroot1
1 juli 2003, 17:57
Okee, laten we positief blijven; je hebt een gitaar ontworpen en hij...ehhh....tsja......(diep hard nadenken)....euh.....sorry thats about it.

Maar alle gekheid on a little stick, ik vind het helemaal niks. Kan me voorstellen dat je trots bent, maar het zal geen gitaar worden waar je blij van gaat zitten wezen...Waarom probeer je geen SG te maken? Kwestie van de cutatway aanpassen. En een normale danwel reversed headstock a la kramer of jackson, dat scheelt alweer een hoop.

Als ik dit zou gaan doen dan zou ik met iets simpels beginnen, zoals een tele oid. Gewoon rechttoe rechtaan. De volgende kan je dan wat exotischer maken, gebruik makend van je opgedane ervaring.

In ieder geval succes, ook al zet je dit ontwerp door.

King_Nothing
1 juli 2003, 18:01
Okee, laten we positief blijven; je hebt een gitaar ontworpen en hij...ehhh....tsja......(diep hard nadenken)....euh.....sorry thats about it.

Maar alle gekheid on a little stick, ik vind het helemaal niks. Kan me voorstellen dat je trots bent, maar het zal geen gitaar worden waar je blij van gaat zitten wezen...Waarom probeer je geen SG te maken? Kwestie van de cutatway aanpassen. En een normale danwel reversed headstock a la kramer of jackson, dat scheelt alweer een hoop.

Als ik dit zou gaan doen dan zou ik met iets simpels beginnen, zoals een tele oid. Gewoon rechttoe rechtaan. De volgende kan je dan wat exotischer maken, gebruik makend van je opgedane ervaring.

In ieder geval succes, ook al zet je dit ontwerp door.

probeer jij maar es een tele te tekenen das ook geen makkie. en als je een telecaster maakt moet ie wel echt lijken ook. helaas zijn er geen bouwtekeningen van, want dan zou ik dat dus idd doen. nu voel ik me genoodzaakt iets zelf te tekenen. ik ben nu dan ook een aantal ontwerpen aan het maken met dezelfde achterkant alleen dan langer (neck in de body door laten lopen)

King_Nothing
1 juli 2003, 19:27
maar je vind 'm wel mooi? 't lijkt nu net of je je eigen ontwerp belachelijk loopt te maken, dat kan nooit positief zijn volgens mij :D

nee begrijp me goed. ik vindt hem wel mooi, maar het kan beter. ik vind hem een beetje lijken op die baritones van esp beetje te kleine body.

misschien is deze beter:

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/voorkant2.jpg

wat denken jullie ervan. klopt het dat de binding tussen de hals en de body te ver naar boven zit (in verhouding). dat id heb ik namelijk en kan iemand me vertellen waar deze hoort te zitten? wleke fret? of hoeveel cm zit hij op de body vast?

roppie
1 juli 2003, 19:50
Okee, laten we positief blijven; je hebt een gitaar ontworpen en hij...ehhh....tsja......(diep hard nadenken)....euh.....sorry thats about it.

Maar alle gekheid on a little stick, ik vind het helemaal niks. Kan me voorstellen dat je trots bent, maar het zal geen gitaar worden waar je blij van gaat zitten wezen...Waarom probeer je geen SG te maken? Kwestie van de cutatway aanpassen. En een normale danwel reversed headstock a la kramer of jackson, dat scheelt alweer een hoop.

Als ik dit zou gaan doen dan zou ik met iets simpels beginnen, zoals een tele oid. Gewoon rechttoe rechtaan. De volgende kan je dan wat exotischer maken, gebruik makend van je opgedane ervaring.

In ieder geval succes, ook al zet je dit ontwerp door.

probeer jij maar es een tele te tekenen das ook geen makkie. en als je een telecaster maakt moet ie wel echt lijken ook. helaas zijn er geen bouwtekeningen van, want dan zou ik dat dus idd doen. nu voel ik me genoodzaakt iets zelf te tekenen. ik ben nu dan ook een aantal ontwerpen aan het maken met dezelfde achterkant alleen dan langer (neck in de body door laten lopen)

Hey King Nothing, ikzelf ontwerp ook gitaren, bouwen komt nog wel eens. Maar als je nou eens de maten van een bestaande gitaar(strat, tele wat je wil) meet, bijvoorbeeld de maximale breedte van de body, lengte van body, lengte van de hals, breedte etc. en deze maten als standaard neemt voor je eigen ontwerp dan krijg je een gitaar met wat betere verhoudingen. Het is maar een idee, bij mij werkt het.

Jay Cal
1 juli 2003, 20:25
Mijn ontwerpje zou er ongeveer zo uitzien:

http://community.webshots.com/photo/17975007/79260433oYWkPD

Ja ik ben nou eenmaal een sucker voor het 540PII model van Ibanez. En de jaren 80 zijn gewoon zo lekker fout!

Greetz!

Matsvansanten
1 juli 2003, 20:36
Jay Cal je foto doet ut nie........ik ben wel benieuwd naar jou ontwerp namelijk :razz: :wink:

henk
1 juli 2003, 22:53
Mijn ontwerpje zou er ongeveer zo uitzien:

http://community.webshots.com/photo/17975007/79260433oYWkPD


wow die is sjiek, vooral omdat dat geel zo lekker knalt :o

roppie
1 juli 2003, 23:05
heej trouwens jay en King nothing met wat voor programmaatje ontwerpen jullie?? ik teken alles, ook leuk trouwens. Waar haal ik zo'n programma vandaan?

ijzerbroot1
1 juli 2003, 23:09
In de Gitaar plus stond een tijdje terug een zelfbouw projectje met tekeningen. iets voor je?

Wilson
1 juli 2003, 23:11
maar je vind 'm wel mooi? 't lijkt nu net of je je eigen ontwerp belachelijk loopt te maken, dat kan nooit positief zijn volgens mij :D

nee begrijp me goed. ik vindt hem wel mooi, maar het kan beter. ik vind hem een beetje lijken op die baritones van esp beetje te kleine body.

misschien is deze beter:

http://www.metallica.bestmusicpages.com/gitaar/zelfbouw/pics/voorkant2.jpg

wat denken jullie ervan. klopt het dat de binding tussen de hals en de body te ver naar boven zit (in verhouding). dat id heb ik namelijk en kan iemand me vertellen waar deze hoort te zitten? wleke fret? of hoeveel cm zit hij op de body vast?

dit is al beter... maar ik vind de body nog steeds wat te breed, en de cutaways zou ik allebei even lang maken, en dan die kop....maarja das jouw smaak..

Nocki
1 juli 2003, 23:23
je eerste tekening leek heel erg op mijn gibson mIII die ik net heb verkocht. ik met eerlijk zeggen dat dat niet echt een mooie gitaar is en ook niet echt veel mensen dat kunnen waarderen.

probeer je eigen niet te veel vast te pinnen op die headstock op die manier. en vooral niet als je een symetrische body neet.
bij zo'n head stock hoort ook een duidelijke body met boven en onder kant.


een ander model kan ik niet voor je beschrijven. sorry.

Nocki

ps leuk dat je er mee bezig bent.

Matsvansanten
2 juli 2003, 08:16
@Jay Cal das echt een mooi ontwerp joh!!! :lol:

Barret Wallace
2 juli 2003, 10:52
@Jay Cal das echt een mooi ontwerp joh!!! :lol:
dat ontwerp is niet van hem dat ontwerp bestond al er zijn geloof ik een paar iba's en jacksons gemaakt van dat model

oeps correctie : je had het er al zelf bijgezet 8-)

King_Nothing
2 juli 2003, 11:04
@roppie dat was mn id ook al om maten van een strat te nemen en die dan te kopiëren, maar ik kan de maten niet vinden en zelf heb ik er geen en ken ook niemand die er een heeft. Ik ontwerp mn gitaar in inventor (van autodesk, maken o.a. ook autocad). ik heb daar op school (HTS) mee leren werken. eerst maak ik een ontwerp op papier. daarna maak ik in inventor een schets in 2d. daarna kan ik die schets in 2 seconden 3d maken. heel simpel.

@jay cal wel een gaaf model alleen die kleur :roll:

@ijzerboot1 dat projectje kan heel best interresant zijn. in welke gitaarplus stond het. vooral die tekeningen lijken me wel wat als ze met maten etc zijn.

@wilson de body is maar 30cm op zn breedst. volgens mij redelijk normaal.

Weet iemand toevallig de afmetingen van een strat?????

Anders Destium
2 juli 2003, 11:32
Nu ik dat ontwerp van Jay Cal zie weet ik ook weer wat ik van plan was te doen met mijn Washburn :) Jay Cal had namelijk daarvoor zo'n zelfde tijgerprint bedacht en dat lijkt me wel wat, gelukkig werk ik vanaf volgende week 4 dagen per week en zijn mijn verdere plannen al redelijk uitgevoerd :D

King_Nothing
2 juli 2003, 11:47
Nu ik dat ontwerp van Jay Cal zie weet ik ook weer wat ik van plan was te doen met mijn Washburn :) Jay Cal had namelijk daarvoor zo'n zelfde tijgerprint bedacht en dat lijkt me wel wat, gelukkig werk ik vanaf volgende week 4 dagen per week en zijn mijn verdere plannen al redelijk uitgevoerd :D

dat gevoel ken ik alleen werk ik 5 dagen voor materiaal :-D

Jay-JAy
2 juli 2003, 11:49
Ik vind het echt drie keer nix!!!
Maar goed smaken verschillen inderdaad ( gelukkig ).
Maar goed ..trabantjes zijn ook lelijk en je wil niet weten hoeveel mensen nu die dingen verzamelen :)

Harry
2 juli 2003, 12:13
die van JayCal lijkt een beetje op dat bekende Mosrite model (waar de Ventures en Ramones op speelden.