PDA

View Full Version : gitaar rechtstreeks met DAW



nak
12 december 2013, 09:30
Ik ben op zoek naar een apparaat waar ik mijn gitaar zo in kan pluggen voor opnemen.
Ik heb al ff gekeken bij de sticky waar men het over interfaces heeft.
Vraag is kan daar een gitaar rechtstreeks op?
Ik wil graag thuisrecorden zonder een microfoon.

Ik heb audacity maar wil graag naar protools, dat schijnt beter te zijn voor thuisrecorden zeggen ze.

Dan hoor ik veel over plug-ins, is dat iets voor de interface of DAW?

harrie-beton
12 december 2013, 11:42
Protools is erg duur en lijkt me niet nodig.

Ik zou een POD XT, POD X3 of POD HD nemen. Die hebben een USB interface en klinken goed. Software zou ik reaper aanraden, dat werkt goed met de POD hardware, de POD heeft eigen ASIO drivers. Gitaar in de interface en je pc op opnemen, dat is alles.
De pro versies hebben ook een re-amping optie. Je neemt dan het pure signaal op en kan dan effecten en versterkers later toevoegen.


Je kan altijd beter maar dan kom je over de 500 euro en ga je richting de Kemper, Eleven of de Fractal FX.

Harald
12 december 2013, 12:05
De USB van de pod HD500 geeft niet het geluid door. Dat is om het ding te programmeren en je sounds te backuppen. Geluid naar pc gaat via jack of xlr uitgangen.

hole
12 december 2013, 13:00
DAW: Reaper...extreem goedkoop (en na de proefperiode zonder beperkingen te gebruiken )en extreem uitgebreid
Je kunt dan met plugins (bv de LePou plugins) een versterker simuleren.
Heb je alleen nog een interface nodig om tussen je geluidskaart en je gitaar te hangen. Daar zijn ook goedkope oplossingen voor.

Je kunt 't zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Baker
12 december 2013, 13:23
Ik heb al ff gekeken bij de sticky waar men het over interfaces heeft.
Vraag is kan daar een gitaar rechtstreeks op?

Ja


Ik heb audacity maar wil graag naar protools, dat schijnt beter te zijn voor thuisrecorden zeggen ze.


Onzin. Audacity is prima. Evenals Cubase, of inderdaad, Reaper. Die laatste is volledig gratis te gebruiken.


Dan hoor ik veel over plug-ins, is dat iets voor de interface of DAW?

Voor je DAW. Anders klinkt je gitaar alleen maar clean.
Je hebt een virtuele plugin nodig welke via je DAW een gitaarversterker nabootst.

polviggen
12 december 2013, 13:49
pod hd500 kan je prima gebruiken als audio interface. staat in de handleiding van p. 95.

http://line6.com/data/6/0a06434dc1a55085c5d6532bf/application/pdf/POD%20HD500%20Advanced%20Guide%20v2.10%20-%20English%20%28%20Rev%20A%20%29.pdf

als je nog geen pod heb zou ik een ux1 nemen, komt met pod farm dat je dan als plugin in je daw (bv reaper) kan gebruiken.

reaper kan ik heel erg aanbevelen, je kan het gratis testen zonder beperkingen + het kan alles wat een goeie daw moet kunnen.

nak
12 december 2013, 18:33
Het wordt me eindelijk wat duidelijker.
zal eens in de pod gebeuren duiken.
Er zal toch ook wel verschil in kwaliteit zijn met interfaces en plugins,
probeer toch iets van thuisstudiootje te maken met een goede kwaliteit.
thanx

Erik70
13 december 2013, 11:52
Protools is erg duur en lijkt me niet nodig.

Ik zou een POD XT, POD X3 of POD HD nemen. Die hebben een USB interface en klinken goed. Software zou ik reaper aanraden, dat werkt goed met de POD hardware, de POD heeft eigen ASIO drivers. Gitaar in de interface en je pc op opnemen, dat is alles.
De pro versies hebben ook een re-amping optie. Je neemt dan het pure signaal op en kan dan effecten en versterkers later toevoegen...

Dat werkt trouwens erg goed. Overigens hoef je dan niet eens een PodPro te hebben een "eenvoudige" XT kan dit ook.
In de driver van de podxt kan je instellen of je je droge of bewerkte gel
uid wil opnemen. Kies dan voor droog terwijl je overigens via de analoge output van de podxt wel je bewerkte geluid kan monitoren.
Vervolgens een nieuwe audiotrack invoegen en de pod als input kiezen, de pod-driver op reamp zetten, dry track afspelen en direct opnemen op de nieuwe track met de amps/effects naar keuze. Dit kan je herhalen zovaak je wilt. Errug handig.

harrie-beton
14 december 2013, 00:06
USB van de pod HD500 geeft niet het geluid door

Echt wel. Alle pod series vanaf de XT uit 2003 hebben de USB als geluidskaart.