PDA

View Full Version : Waar let je op bij aankoop vintage versterker??



mennen08
11 december 2013, 19:18
Hallo allemaal

Als we een oude gitaar kopen weten we allemaal waar we op moeten letten.
Maar hoe zit dit bij vintage versterkers?

Waar moet je naar kijken? Bedrading, caps, behuizing,buizen etc?
Of als ie het doet is het dan al goed??

Want hoe weet je nu als iets goed opgeknapt is of niet?



Groet
Martijn

Gearjunkie
11 december 2013, 19:44
Waar je op let hangt af van wat je zoekt. Tot zover de open deur... Maar ik bedoel, zoek je een waardevolle versterker in originele staat, of gewoon een goed bruikbare bak die het nodige onderhoud heeft gehad?
Zoek je het eerste en ben je bereid een hoge prijs te betalen, neem dan een echte kenner mee zou ik zeggen.
Zoek je het tweede, gebruik je oren en als de prijs je bevalt....

Plant
12 december 2013, 01:20
Als we een oude gitaar kopen weten we allemaal waar we op moeten letten.
Maar hoe zit dit bij vintage versterkers?

Verschil is dat bij een gitaar meestal wel door te luisteren en te kijken bepaald kan worden waar een probleem zit. Als in een versterker een weerstandje onzichtbaar intern onderbroken is of een condensatortje kortgesloten is dan kom je daar niet zomaar achter door alleen maar te luisteren of te kijken.


Waar moet je naar kijken? Bedrading, caps, behuizing,buizen etc?
Of als ie het doet is het dan al goed??

Als ie het doet ben je al een heel eind. Dan komt er wat betreft kosten hooguit nog de revisie bij: (preventief) oude elko's vervangen e.d.
Als een versterker oud is en het niet doet en je hebt zelf geen technische kennis van zaken of je kunt niet vóór de koop (laten) bekijken wat er aan scheelt en wat er eventueel voor kosten aan het herstel bijkomen... dan ben je niet goed bij je hoofd.;)


Want hoe weet je nu als iets goed opgeknapt is of niet?

Kennis van zaken en ervaring. Als je dat niet hebt en niet iemand kent die dat wel heeft, kun je er gewoon niet over oordelen en moet je zoiets niet kopen. Als het werkt en iemand geeft er garantie op geeft dat natuurlijk wel wat vertrouwen, maar pluk niet zomaar iets van marktplaats als je niet weet wat je koopt.

Pepe
12 december 2013, 02:27
Dat ie het doet is inderdaad vrij belangrijk. Een liefst langer dan een paar minuten, sommige gebreken hebben wat opwarmtijd (pruttels en kraken) en volume (speakers, blown fuses en oververhitting) nodig. Als ie na een half uur zich nog steeds voorbeeldig gedraagt zal er structureel niet veel aan de hand kunnen zijn.

Oude amps hebben eigenlijk altijd, zoals een 2e hands auto, een historie van reparaties. Vrij normaal hoewel ik een beetje huiverig ben voor verkopers die zelf zijn gaan rommelen omdat ze "best wel een hoop verstand hebben van buizen amps."

Plant
12 december 2013, 09:31
En dan hebben we het nog niet eens over modificaties / 'verbeteringen' die er onvermeld in kunnen zitten.

Eko
12 december 2013, 16:49
Ik ga er standaard vanuit dat een oudere amp een revisie nodig heeft. Op z`n minst een complete set buizen en buisvoeten. Als een amp wordt aangeboden als een compleet gereviseerde wil ik wel graag de rekening zien.
Meestal blijkt er niet veel aan de hand met de echt oudere versterkers. De meeste problemen zijn dan al wel geweest en als ze het na 25 jaar nog doen is het in ieder geval altijd wel te repareren.
Daarnaast is het een kwestie van willen hebben of niet. Dat er kosten aan komen is van minder belang. Is misschien makkelijk gezegd als je er meerdere hebt staan en dus altijd wel ergens mee kunt optreden of wat dan ook.

7ender
12 december 2013, 22:03
een techneut/kenner mee nemen !

......"origineel" ......

Het woordje "origineel" wordt vaak te-pas en te-onpas gebruikt ,.......

" Kijk maar ,.....alles is nog helemaal origineel " enz.....

Als "origineel" een synoniem is voor "nog nooit geen ene klote aan gedaan " ,.....laat 'm dan maar staan :D

Ace 1.15.19
13 december 2013, 01:05
Haha hoe vaak zie je niet: is helemaal origineel, op dit... dit... en dit... na, enz.

cluseau
13 december 2013, 22:43
.......
Als "origineel" een synoniem is voor "nog nooit geen ene klote aan gedaan " ,.....laat 'm dan maar staan :D

Ligt er aan wie het heeft uitgevoerd en vooral hoe. Vaak kom je amps tegen waarbij ik denk "had er maar met je poten afgebleven dan was het nog te redden geweest". In die gevallen - en dat zijn er veel - geef ik toch de voorkeur aan "geen klote aan gedaan."

Eko
14 december 2013, 11:04
Als ik een versterker er bij heb gekocht is de eerste gang meestal naar een reparateur. Voor Fender amps ga ik naar Stamp en laat Martin er naar kijken. Die kan z`n gang gan en hem in orde maken.