PDA

View Full Version : Vintage Look Krijgen



Jan-Douwe22
11 december 2013, 11:12
:strat:

Mensen, ik ga een elektrische beginners gitaar kopen op marktplaats, en nee niet om mee te spelen. Ben een trotse bezitter van een Prs Custom. Maar ik wil deze gitaar bewerken en ophangen op mijn kamer, de bedoeling is dat hij er uit ziet alsof hij iedere dag is bespeeld vanaf 1950. Dus een vintage look.

Hoe kan ik deze vintage look krijgen, want de gitaar is nog nieuw. Het gaat dus echt alleen om de sier.

Een beetje dit idee,

http://imageshack.us/a/img43/310/08t3.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/43/08t3.jpg/)

Rock Bottom
11 december 2013, 11:27
zoekfunctie -> relic

Rizz
11 december 2013, 11:41
Aan de trekhaak en 100 km gaan rijden.. :D

Pepe
11 december 2013, 11:51
Ik wil juist van mijn vintage look af.

Rizz
11 december 2013, 11:54
Ik wil juist van mijn vintage look af.

:seriousf: :seriousf:

vulvasonic
11 december 2013, 12:17
Er is hier al heel veel geschreven over het relicen van gitaren, dus wat dat betreft is de zoekoptie geen slecht idee. En dan zal het je opvallen dat er ontzettend veel tegenstanders zijn. Ik vind het zelf ook een bizar idee om een nieuwe gitaar toe te takelen, maar als jij dat lollig vind moet je dat vooral doen.
Op voorhand alvast één opmerking. Als je een gitaar hebt met een dikke, hoogglans, polyurethaan lak, dan ziet een relic job er per definitie debiel uit. Een dergelijke lak slijt namelijk amper. Ik heb een veel bespeelde strat uit 1982 met een dergelijke finish, waar ik zeer zeker niet zachtzinnig mee omgegaan ben, maar die heeft slechts twee diepe deuken. Het gevolg van een val. Verder zijn er alleen maar talloze, nauwelijks zichtbare kleine krasjes op waar te nemen. Die gitaar is nu dus al ruim 31 jaar oud! Zoiets moet je niet de look willen geven van een afgekaaide 60er. Dat lijkt nergens op.
Een andere strat, eveneens voorzien van een dikke polyurethaan lak, heb ik ooit volledig ontdaan van z'n lak, omdat ik een gitaar wilde met een 'natural look'. M.a.w., ik wilde gewoon het hout zien. Wel, díe gitaar heb ik dus eerst gestript van z'n zwarte lak. Dat was een gigantische klus. Eerst aan de gang gegaan met een afbijtmiddel en daarna nog ruim een maand lang dagelijks met de hand zitten schuren om de laatste restjes zwarte lak, dat diep in de poriën was gaan zitten, zo goed en zo kwaad als het kon te verwijderen. Ik heb het nooit helemáál weggekregen. Ik heb zo enthousiast zitten schuren dat er zelfs een hele deuk in is komen te zitten aan de achterzijde. En ook de binnenkant van de hoorntjes zijn erg lastig. Enfin, uiteindelijk heb ik de kaal geschuurde body voorzien van enkele lagen blanke nitro cellulose lak. Zag er prachtig uit. Maar binnen een jaar intensief spelen zag ie er prachtig gerelict uit. Daar is geen sleutel, of schuurpapier aan te pas gekomen. Dat is allemaal op een geheel natuurlijke wijze tot stand gekomen. Een mooiere relic kun je echter niet krijgen. Het ziet er zo veel mooier uit dan al dat nepgedoe. Maar goed, dat is jouw keuze.

hole
11 december 2013, 12:21
Koop gewoon een pre-reliced gitaar...ben je meteen klaar.. een Vintage of zo

Klikt en huivert allen (http://www.jhs.co.uk/vintageiconguitars.html)

(overigens: niks tegen Vintage gitaren, voor de prijs waarschijnlijk beste bang-for-the-buck, maar ik vind (<--mening, geen waarheid) dat relic gebeuren afzichtelijk.

Jan-Douwe22
11 december 2013, 12:30
De laklaag is er dus af te krijgen, en als ik de laklaag er eenmaal helemaal af heb, kan ik een nieuwe laag doen en die bewerken. Het gaat mij er vooral om hoe ik de slagplaat en de knoppen een beetje gelig kan krijgen.

bat
11 december 2013, 12:47
Tsja, nogmaals: zoeken op "relic".

macwilliams
11 december 2013, 12:55
Aan de trekhaak en 100 km gaan rijden.. :D

Van de trap af relic'en.

vulvasonic
11 december 2013, 13:00
Koop gewoon een pre-reliced gitaar...ben je meteen klaar.. een Vintage of zo

Klikt en huivert allen (http://www.jhs.co.uk/vintageiconguitars.html)

(overigens: niks tegen Vintage gitaren, voor de prijs waarschijnlijk beste bang-for-the-buck, maar ik vind (<--mening, geen waarheid) dat relic gebeuren afzichtelijk.

Dat is ook zoiets. Ik klik dus op de link die jij hierboven geplaatst heb en dan zie je een foto van een gerelicte telecaster. En dat zie je dat aan de onderzijde, dus aan de kant van de input, er een brede rand is weggeschuurd. Als ik zoiets zie krijg ik spontaan uitslag. Je kunt duizenden foto's bekijken van echte oude gitaren die door de tand des tijds slijtageplekken zijn gaan vertonen en daar zul je er NIET ÉÉN tegenkomen met een ZWARE SLIJTAGEPLEK OP DÍE PLEK!!!!!!! En waarom niet? OMDAT HET VOLSLAGEN IDIOOT IS!!!! WAT ZOU JE IN VREDESNAAM MOETEN DOEN DOEN OM DÁÁR...... AAAAAAAAAAARRRGGGH!!!!!!! Ik hou er maar over op. Dat zijn dus echt dingen waar ik niet tegen kan.

Iedereen heeft het recht op z'n eigen mening, dus als je een relic job wilt..., be my guest. Maar doe het dan aub op z'n minst een beetje geloofwaardig. Je kunt veel zeggen over de jongens van de Custom Shop van Fender, maar die gasten hebben er bijna een wetenschap van gemaakt hoe je bepaalde dingetjes het meest overtuigend kunstmatig kunt verouderen en hoe natuurlijk verkregen slijtageplekken ontstaan, hoe dat er uitziet, wáár die slijtageplekken logischerwijs het meest voorkomen en waar juist niet, ze weten dat er een verschil is tussen slijtageplekken, veroorzaakt door twintig jaar lang met het plectrum over een logische plek schuren (bij het aanslaan van de snaren), ongelukjes als 'per ongeluk ergens tegenaan stoten', tegen de grond laten pleuren', 'buckle rash', 'uitschieten met de schroevendraaier bij herstelwerkzaamheden' en zelfs 'slijtage t.g.v. agressief zweet' en meer van die dingen. Nogmaals, dat is een hele wetenschap geworden. En die gasten zijn in staat om dit op een overtuigende wijze na te bootsen.
Onzinnig? Absoluut. Maar als je het echt per se wilt, doe het dan op z'n minst goed en overtuigend.

Scarface
11 december 2013, 13:02
Ik wil juist van mijn vintage look af.

Dokter Schumacher.....

Groet,
Marco

vulvasonic
11 december 2013, 13:05
De laklaag is er dus af te krijgen, en als ik de laklaag er eenmaal helemaal af heb, kan ik een nieuwe laag doen en die bewerken. Het gaat mij er vooral om hoe ik de slagplaat en de knoppen een beetje gelig kan krijgen.
Nee, NIET bewerken. Gewoon een jaartje flink spelen. :)

Voor de hardware (roest) en knoppen en slagplaat e.d. zijn er allerlei trucjes, maar daarvoor zou ik inderdaad de zoekfunctie gebruiken. Althans, daar kan IK je niet mee helpen. Geen ervaring mee.

Jan-Douwe22
11 december 2013, 13:21
Het probleem is dat ik niet op deze gitaar ga spelen!! :P
Eigenlijk grote onzin, maar ik wil heb gebruiken als decoratie, en daar leek een vintage strat mij wel mooi voor! Ik ben nu een beetje aan het googlen!

Hotpepper01
11 december 2013, 13:28
Niet al te lang geleden was er op de gitaarbouwersmeeting een workshop over relicen. Was best interessant als je dat zou willen doen. Wat ik er van onthouden heb is dat je nooit schade moet aanbrengen op plekken waar dat niet hoort. Ook geen dingen herhalen. Azijn doet wonderen met metalen delen en dat plastic nog wel het lastigst is. Barsten in de lak kwamen door van warm (40 graden) af te laten schrikken in de vrieskou. Zoiets.

Maar zelf ben ik absoluut geen relic fan. Integendeel. Ik heb liever een 30 of 50 jaar oude gitaar. Alles door eerlijk gebruik laten ontstaan. En ook niet bang zijn om een oude waardevolle gitaar te gebruiken.

wietse
11 december 2013, 13:43
ZWARE SLIJTAGEPLEK OP DÍE PLEK!!!!!!! En waarom niet? OMDAT HET VOLSLAGEN IDIOOT IS!!!! WAT ZOU JE IN VREDESNAAM MOETEN DOEN DOEN OM DÁÁR...... AAAAAAAAAAARRRGGGH!!!!!!! I

met je dronken reet niet goed het gaatje meer kunnen vinden en dus steeds de jack tegen de gitaar aan rammen, gaat jaren overheen dat wel.
of veel zittend spelen met een broek van schuurpapier aan.
maar het kan veel erger en dit is puur door spelen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/Drnxh_RG_SC1961.jpg

dit is de gitaar van rory gallagher.
daar mist ook de lak vanaf op plaatsen waarvan ik denk hoe de fuck kan dat? veel spelen dus, en veel zuipen waardoor je de boel eerder beschadigt.

jan-douwe22, google op relicen gitaar er staan complete handleidingen online.

Erik70
11 december 2013, 14:54
:strat:

Mensen, ik ga een elektrische beginners gitaar kopen op marktplaats, en nee niet om mee te spelen....

...en je wilde andere (niet rammelende) elementen om ALLES uit je PRS te halen.
...en je wilde toch een andere/betere versterker kopen omdat "iets" in je kamer rammelt.
...en je wist niet voor welke muziek een PRS is bedoeld


Niet spottend/negatief bedoeld ofzo, maar misschien eens toch gewoon maar wel gitaar gaan spelen ipv jezelf helemaal suf internetten zoekend naar wat je wil kopen, twee keer per dag van idee veranderen en het vervolgens helemaal niet meer weten en dat hier vervolgens posten. Je komt dan namelijk in een visueuze (schrijf je dat zo??) cirkel terecht en dan komt er van gitaarspelen uiteindleijk helemaal niks meer. Dat zou zonde zijn.

(been there..done that..tot inkeer gekomen)

Jan-Douwe22
11 december 2013, 14:59
Ik speel heel veel gitaar, en heb daardoor dus veel vragen, ik verzamel graag informatie. Elementen zitten nu vast, en ik heb een buizenversterkertje gekocht van Vox. Die rammel in mn kamer kwam door een naald die voor mijn spiegel op een glazen plankje lag.

Dus ik gebruik de informatie die ik op dit forum plaats zeker wel! Ik snap dat het lijkt alsof ik alles wil weten en niks doe, maar zo is dat zeker niet! En ik snap dat het niet negatief is bedoeld!

En ikk heb gewoon teveel tijd over op mijn stage (waar ik geen gitaar kan spelen, maar waar ik me de hele dag verveel)

Oh en je schrijf het: ''vicieuze''

telecastermaster
11 december 2013, 15:03
Dokter Schumacher.....

Groet,
Marco

Ik zeg: dokter Bernhard


http://www.youtube.com/watch?v=7QEvU3n5axY&amp;feature=player_detailpage

Tabula Rasa
11 december 2013, 15:15
Niet al te lang geleden was er op de gitaarbouwersmeeting een workshop over relicen. Was best interessant als je dat zou willen doen. Wat ik er van onthouden heb is dat je nooit schade moet aanbrengen op plekken waar dat niet hoort. Ook geen dingen herhalen. Azijn doet wonderen met metalen delen en dat plastic nog wel het lastigst is. Barsten in de lak kwamen door van warm (40 graden) af te laten schrikken in de vrieskou. Zoiets.

Maar zelf ben ik absoluut geen relic fan. Integendeel. Ik heb liever een 30 of 50 jaar oude gitaar. Alles door eerlijk gebruik laten ontstaan. En ook niet bang zijn om een oude waardevolle gitaar te gebruiken.


Leuk om te horen. Was lastig om alles in een korte tijd te behandelen en van nature ben ik nogal chaotisch.

ts: bij zelfbouw staat een onderwerpje van mij over een strat (projectje 2013, die groene) daar staat zo'n beetje ieder trucje dat ik ken beschreven. Het is niet zoals het MOET, maar zoals het KAN. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar het is er eentje van je je komt ermee in ieder geval in de buurt van "Rome".

Antoon
11 december 2013, 15:42
Wat soms met oude nitrolak gebeurt is dat door zweet en huidvet de lak zachter wordt en er dan vrij makkelijk af slijt. Ik had ooit een begin 60 strat met originele lak en op plekken waar ik de body veel aanraakte (bijv. binnenkant onderste cutaway) kon je de lak er met je nagel zo afhalen. Het wordt een soort pap uiteindelijk. Op plekken waar je hem niet aanraakt (ook geen zweet) wordt de lak juist steeds harder.

Little Jay
11 december 2013, 16:22
Ooit eens een topic gezien (hier op gitaarnet? geen idee meer....) dat je een dikke polyurethaan laag er met een verfbrander vrij makkelijk afkrijgt als je boel niet te heet stookt. De zacht geworden lak kun je er met een plamuurmes dan als een soort plastic folie in een keer afsteken.

Verder geen ervaring mee, maar dat meen ik gezien te hebben.

EDIT: ja, kijk, hier ook: http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0151.html

Tabula Rasa
11 december 2013, 17:07
Weleens met een sunburst squier gedaan. Verhitten bij de schroefgaatjes en dan met de verffohn zo de body langs gaan. Bij de schroefgaatjes gaat de lak opbollen en komt deze in vellen los. Het was in mijn geval alleen de blanke lak die loskwam, maar de kleurlagen waren zo weggeschuurd.

Kingfisher
11 december 2013, 22:35
In Turkije leggen ze nieuw geweven tapijten op straat, waar ze er de hele dag auto's laten over rijden. Na twee dagen spuiten ze ze af met een hogedrukreiniger. Die dingen verkopen ze dan aan de argeloze toerist voor veel geld als authentieke kilim. Da's ook zo'n beetje mijn mening over relic. Maar goed, ieder zijn ding, sommige mensen hebben een rustiek interieur, anderen een modern.

vulvasonic
11 december 2013, 23:22
met je dronken reet niet goed het gaatje meer kunnen vinden en dus steeds de jack tegen de gitaar aan rammen, gaat jaren overheen dat wel.
of veel zittend spelen met een broek van schuurpapier aan.
maar het kan veel erger en dit is puur door spelen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b3/Drnxh_RG_SC1961.jpg

dit is de gitaar van rory gallagher.
daar mist ook de lak vanaf op plaatsen waarvan ik denk hoe de fuck kan dat? veel spelen dus, en veel zuipen waardoor je de boel eerder beschadigt.

jan-douwe22, google op relicen gitaar er staan complete handleidingen online.
Niet alleen maar. Het ding wás er al flink aan toe toen Rory 'm kocht. Later hebben ze die strat ook nog gestolen. Na een tijd is die in de open lucht teruggevonden, zomaar bij iemand in de achtertuin. En dan is er nog dat verhaal over de extreme zuurtegraad van Rory's zweet wat de lak zo bizar zou hebben aangetast, al vraag ik me af hoe en waarom ze dat zouden hebben gedaan.
Maar ach, wat boeit het. Het ziet er wel lekker uit. :D

BamBuFan1
11 december 2013, 23:44
https://www.youtube.com/watch?v=l1eA5_4gyQw[/url]
Zo relic je een PRS. Verder nog vragen?

macwilliams
12 december 2013, 00:26
Ooit eens een topic gezien (hier op gitaarnet? geen idee meer....) dat je een dikke polyurethaan laag er met een verfbrander vrij makkelijk afkrijgt als je boel niet te heet stookt. De zacht geworden lak kun je er met een plamuurmes dan als een soort plastic folie in een keer afsteken.

Verder geen ervaring mee, maar dat meen ik gezien te hebben.


Heb ik ook van horen zeggen.

Jorikm
12 december 2013, 05:51
ik heb dat ook geprobeerd met mijn oude strat voorzien van polylak. heet stoken werkte niet, heb de lak echt serieus moeten verbranden en wegkrabben voordat ik op de sealerlaag kwam, deze heb ik moeten wegschuren en pas toen zat ik op kaal hout. bedenk je dus goed waar je aan begint..

vulvasonic
12 december 2013, 08:15
ik heb dat ook geprobeerd met mijn oude strat voorzien van polylak. heet stoken werkte niet, heb de lak echt serieus moeten verbranden en wegkrabben voordat ik op de sealerlaag kwam, deze heb ik moeten wegschuren en pas toen zat ik op kaal hout. bedenk je dus goed waar je aan begint..
Ik schreef ook al dat het me een maand heeft gekost. Weliswaar heb ik geen brander gebruikt. Ik gebruikte een sterk afbijtmiddel. Het enige wat gebeurde is dat de toplaag veranderde in een laag met blaasjes en belletjes en kleine kratertjes en het werd zacht. Daarna heb ik die laag proberen weg te krabben. En dat is een vies werkje, omdat je na elke beweging met de scherpe verfkrabber die krabber met een doek moest schoonmaken, want de zacht geworden lak gaat gewoon op de verfkrabber zitten. Dat kost je dus een paar handdoeken, of 287 keukenrollen. En dan merk je dat je het meeste niet eens weggekrabt krijgt. Een groot deel, de dieper gelegen toplagen, blijft eigenwijs zitten en voor een ander belangrijk deel smeer je de verf allen maar opnieuw uit over het oppervlak. Het resultaat van die behandeling ziet er niet uit. Nog maar een keer proberen dus. Zelfde verhaal. Alleen nu krab je wat meer weg, diepe krassen in het hout achter latend. Dit betekent dat je eerst het zooitje moet laten uitharden, want in dit stadium werkt alleen nog schuurpapier. Maar dat schuurpapier zit na één veeg alweer vol verf. En dat terwijl er nog steeds hele stukken lak zitten die niet goed genoeg zijn aangetast door het afbijtmiddel. Tegen die tijd begin je al aardig moedeloos te worden.
Terugdenkend geloof ik dat ik niet één, maar zelfs twee maanden bezig ben geweest met schuren. Handmatig, want ik had geen schuurmachine. Ik heb mezelf regelmatig vervloekt. Maar ik hield vol en uitendelijk hield ik een geinig stukje zacht hout over (elzen is heel zacht, dus niet te enthousiast met de krabber graag). Wát een gigantische klotenklus!!!:D

Jan-Douwe22
12 december 2013, 08:26
Veel tips! gaaf! Ga vanmiddag een QTX ophalen voor 20 euro! zal wel even het resultaat posten als het zover is!

Nobler
14 december 2013, 09:42
Is het anders iets om voor je 'aan-de-muur-relic' zo'n gitaarbouwpakket te kopen? Die kun je met cellulose lakken zonder er eerst een lastige polylaklaag af te moeten halen, dus dat zal makkelijker en geloofwaardiger reliccen.

Jan-Douwe22
17 december 2013, 10:03
Ja, dat is nog wel een goed idee. Lijkt me altijd al wel leuk!

Little Jay
17 december 2013, 11:09
Ik had ooit een begin 60 strat met originele lak.....

Ik denk dat hier iemand spijt heeft van een verkoop-actie....... :D

Jan-Douwe22
17 december 2013, 13:20
Haha, ja dat kan ik me ook wel voorstellen ja!

RS-Rik
17 december 2013, 13:51
Koop gewoon een pre-reliced gitaar...ben je meteen klaar.. een Vintage of zo

Klikt en huivert allen (http://www.jhs.co.uk/vintageiconguitars.html)

(overigens: niks tegen Vintage gitaren, voor de prijs waarschijnlijk beste bang-for-the-buck, maar ik vind (<--mening, geen waarheid) dat relic gebeuren afzichtelijk.

Die kerels op die site zijn een stuk huiveringwekkender als die jengelstengels. Ze zijn allemaal zelf behoorlijk gerelict, voornamelijk in het gebit en de vetlaag. Volgens mij heten ze allemaal Gunther en komen ze uit een dorpje rond de Bodensee waar de genenpoel nét effe wat klein is.

Daarnaast zijn het niet zo'n overtuigende relicjobs imho. Veel te lomp, slijtplekken (op stomme plekken) en veel te verroeste hardware. Hardwarechroom vervaagd, goud slijt en wordt fletser en zilverachtiger, maar ooit een dikke oranje ijzerroestlaag gezien op een tele controlplate?

Merken als Fano en Rebelrelic, die hebben overtuigende (zelfs mooie) relics in hun assortiment. Eerst veel onderzoek doen over hoe een goeie relic eruit ziet, dan pas aan de slag.