PDA

View Full Version : Vintage fender amp gezocht of alternatief, welke + waar?



soup
9 december 2013, 20:36
Ik speel al enkele jaren op een Engl Thunder en ik ben best tevreden van mijn geluid maar ik weet dat mijn clean zoveel mooier en beter kan klinken. Ik speel mellow/post-rock achtige/indie muziek. Groepen zoals The Dandy Warhols/Black Rebel Motorcycle/The Smashing pumpkins/Queens of the Stone age/Interpol. De meeste van deze groepen maken gebruik van Super/Twin reverbs dus lijkt het mij logisch dat ik ook die richting in ga.

Ik heb me de afgelopen paar dagen/weken ingelezen over de Princeton, Deluxe reverb, Super Reverb en Twin reverb dus ik ken ongeveer wel de ins and outs. Enige probleem is, waar kan ik deze amps testen? Ik heb al enkele winkels gevonden (plug, string) die blijkbaar enkele princetons hebben staan en een DR maar zijn er nog plekken waar ik ze kan uittesten of moet ik de particuliere 2dehands markt in de gaten houden?

De Super en Twin vallen af omdat ik las dat ze te zwaar zijn en ze zeer waarschijnlijk ook te luid zijn omdat ik 99% van de tijd thuis speel. Ik speel niet in een groep maar het zou wel fijn zijn als ik eens een jam sessie heb en de drummer mij niet overstemt, is die princeton dan voldoende of moet dan maar mijn Engl gebruiken (wat me weinig uitmaakt)? Dus misschien is het een non-issue en moet ik er niet te zwaar aan tillen.


Wat is jullie mening? Ik heb ook naar boutique amps gekeken maar dat spreekt mij minder aan omdat ik mijn budget serieus moet opschroeven en een vintage amp, tja.

Momenteel heb ik niet echt de tijd om te testen maar waar concentreer ik me het beste in mijn zoektocht, een princeton? En wat zijn de gangbare prijzen, tussen de 750-1200 euro?

Pepe
9 december 2013, 22:22
Ja, dat zijn de prijzen. Een Prince gaat niet meekomen in een luide band he, een Deluxe trekt dat beter.

Tristan
9 december 2013, 22:40
De Princeton Reverb Reissue klinkt naar mijn mening om de een of andere reden dan wel weer veel beter dan de Deluxe Reverb Reissue.

vulvasonic
9 december 2013, 23:15
Waarbij ik dan toch voorzichtigjes de opmerking zou willen plaatsen dat er maar weinig mis is met die Deluxe. :D

HaroldA
9 december 2013, 23:18
Ik heb de Deluxe Reverb Reissue naast een Blues Deluxe Reissue getest ... de Blues won hands down.

vulvasonic
9 december 2013, 23:21
En daar heb jij dan weer gelijk in. :)

E-J
9 december 2013, 23:36
Zowel een Princeton Reverb als een Deluxe Reverb lijkt me een prima keuze voor dit soort bands. Ik sluit me aan bij wat Pepe en Tristan reeds hebben gezegd. Ikzelf gebruik sinds enige tijd een Silverface Princeton Reverb in een rock 'n roll coverbandje en daar de drummer niet overdreven luid is, kan men mij prima horen. Nu heb ik wel een andere, efficiëntere speaker in de versterker zitten voor die extra decibelletjes.

Ik kan je persoonlijk aanraden om op zoek te gaan naar een late Silverface. Deze klinken wat mij betreft net wat lekkerder dan een reissue. Bovendien verschillen de Silverfaces bar weinig van de oh zo gewilde Blackfaces. Houd goed Marktplaats, Speurders, Gitaarmarkt, 2dehands in de gaten, want zo nu en dan komt er één voor een prijs voorbij die nauwelijks verschilt van een tweedehands reissue. In het geval van een Princeton, pak die met reverb. Deze heeft namelijk een extra gainstage waardoor 'ie wat luider is.

soup
21 december 2013, 18:45
Kleine update, ik heb vandaag een Princeton Reverb RI uitgeprobeerd en mijn mond stond wagenwijd open na het eerste akkoord. Wauw. :) Ik kon hem niet laten staan want mijn ENGL kan hier in de verste verte nog niet aan tippen. Hoe mooi ik ook dacht dat ik het clean had afgesteld in combinatie met mijn delay. Dit ding klinkt zo romig, smooth, warm, ... noem maar op.

Ik ben nog altijd op zoek naar een vintage Princeton reverb maar daar zit nu even geen haast achter. Die komt er wel aan wanneer ik eentje online tegen kom of in een winkel. Als die vintage fenders 10x beter klinken dan kijk ik er al naar uit.

Ook nog even op een Marble gespeeld en een Fender Deluxe RI en ik vond de Princeton op één of andere manier het beste klinken (of ik kreeg daar het snelste het geluid uit wat ik zocht). Ik weet best dat een boutique amp/point to point een betere amp is/zou moeten zijn maar dit klonk beter.

HaroldA
21 december 2013, 18:49
Ik weet best dat een boutique amp/point to point een betere amp is/zou moeten zijn maar dit klonk beter.

Waarom weet/denk jij dat?

soup
21 december 2013, 18:53
Waarom weet/denk jij dat?

Eerder in afwerking/overall quality omdat je niet (?) met printplaten te maken hebt en alles point to point is. Daar doel ik op. Ik vind die Marble en FAD amp van Freeqi erg goed klinken, erg organisch en ze geven een redelijk direct en eerlijk geluid weer.

Enkel was ik dus echt onder de indruk van deze Princeton, hoe hij ook in elkaar steekt of wat voor materiaal ze ook hebben gebruikt. Ik heb met mijn oren geluisterd en zo ook mijn besluit genomen en zo hoort het ook. Toch? : )

HaroldA
21 december 2013, 18:56
Eerder in afwerking/overall quality omdat je niet (?) met printplaten te maken hebt en alles point to point is. Daar doel ik op. Ik vind die Marble en FAD amp van Freeqi erg goed klinken, erg organisch en die geven een redelijk direct en eerlijk geluid.

Niets zo goed als een goede PCB! :ok: Point to point is een hell om goed te maken en bijna niemand doet het meer sinds de 70's. Oplossingen zoals een turretboard (en dat is geen point to point!!!) zijn alleen handig om snel/makkelijk te kunnen modden zonder dat je een printplaat hoeft te verwijderen.

Als het om kwaliteit, duurzaamheid en consistentie gaat is er niets beter dan PCB.

cluseau
21 december 2013, 21:27
.......
Als het om kwaliteit, duurzaamheid en consistentie gaat is er niets beter dan PCB.

Daarom gingen die oude fenders natuurlijk zo gauw naar de klote ;)

HaroldA
21 december 2013, 21:39
Daarom gingen die oude fenders natuurlijk zo gauw naar de klote ;)

Die waren toch op een stukje karton gebouwd? Maar goed: ik had het materiaal er niet bij vermeld, dus: touche! :ok:

Antoon
21 december 2013, 22:01
Als je nou die reissue goed vond klinken (en dat doet hij ook) zoek er dan een 2de handse voor weinig en je hebt eigenlijk wat je wilt. Zijn behoorlijk betrouwbaar ook. Die ouwe versterkers hebben ook nadelen, zeker als je niet al te veel tijd en geld in onderhoud wil steken.

Tristan
23 december 2013, 02:00
Kleine update, ik heb vandaag een Princeton Reverb RI uitgeprobeerd en mijn mond stond wagenwijd open na het eerste akkoord. Wauw. :) Ik kon hem niet laten staan want mijn ENGL kan hier in de verste verte nog niet aan tippen. Hoe mooi ik ook dacht dat ik het clean had afgesteld in combinatie met mijn delay. Dit ding klinkt zo romig, smooth, warm, ... noem maar op.

Ik ben nog altijd op zoek naar een vintage Princeton reverb maar daar zit nu even geen haast achter. Die komt er wel aan wanneer ik eentje online tegen kom of in een winkel. Als die vintage fenders 10x beter klinken dan kijk ik er al naar uit.

Ook nog even op een Marble gespeeld en een Fender Deluxe RI en ik vond de Princeton op één of andere manier het beste klinken (of ik kreeg daar het snelste het geluid uit wat ik zocht). Ik weet best dat een boutique amp/point to point een betere amp is/zou moeten zijn maar dit klonk beter.

De goede reissues van Fender zijn echt goed, er zit gewoon echt een lekkere feel in die amps, met name in de Princeton Reverb en de Super Reverb vind ik, ik heb ook redelijk wat boutique versterkers ernaast gehad (ondermeer de Tone King Imperial die een tijd lang flink gehyped werd) maar ik vond deze twee Fenders ook beduidend lekkerder.

muziekschuur
23 december 2013, 17:24
Neerlandse waar:

http://www.marble-amps.com

the sure thing
25 december 2013, 09:53
Ik vond de reissue versie van de Super Reverb ook prima te doen.

Best bang for the buck: een 2e hands Fender Bandmaster Reverb. Kost zo'n Eur 600 2e hands en komt regelmatig voorbij. Heerlijk Fender topje voor weinig geld.

LRS
26 december 2013, 18:18
De goede reissues van Fender zijn echt goed, er zit gewoon echt een lekkere feel in die amps, met name in de Princeton Reverb en de Super Reverb vind ik, ik heb ook redelijk wat boutique versterkers ernaast gehad (ondermeer de Tone King Imperial die een tijd lang flink gehyped werd) maar ik vond deze twee Fenders ook beduidend lekkerder.


Ik heb ook aan een SR Reissue zitten denken, maar heb uiteindelijk toch voor de "real thing" gekozen; dwz een '69 silverface voor dezelfde prijs als een 2e handse SR Reissue. Waar vind je voor dat geld nog een hardwired 6L6 amp met alnico speakers? Sound is killer!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

soup
2 januari 2014, 18:41
Dit is toch veel te duur?


http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/bascombo-s/fender-deluxe-reverb-1968-69-175607195.html

Pepe
2 januari 2014, 20:49
Voordat je je druk maakt om de prijs zou ik eerst even de authenticiteit checkken wegen vertaalmachine.

Mr.Fingers
2 januari 2014, 21:08
Welke je ook niet mag vergeten is de Fender Tremolux. Een 30W "tremolo only" versterker. De blonde (1962-1963) hebben de bias-vibrato, de black (1964-1966) hebben eentje met een optocoupler. Kleine versterkertjes, eigen smoel, en nog betaalbaar!


http://www.youtube.com/watch?v=J-wXbkHUivM

Over die ad van hierboven... Die vertaaldingen komen regelmatig voor, de amp staat in Luik (Franstalig België), en 2dehands.be is opgesplitst in 2dehands.be (nederlandstalig) en 2ememain.be (franstalig), en wat je op de ene site zet, staat niet op de andere, dus wat je wel eens ziet is dat iemand z'n tekst door de google translate jaagt voor hem op de andere site te zetten. Ik doe het het ook (maar dan omgekeerd... M'n Frans is vrij roestig, zeker met accenten).
http://www.2ememain.be/musique-instruments/instruments-de-musique/ampli-combo-basse/fender-deluxe-reverb-1968-69-175607195.html

soup
2 januari 2014, 21:14
Bedankt voor de tip. Ik ben zulke advertenties in het verleden ook al tegengekomen, maakt het wat duidelijker nu want ik dacht eerst ook dat het wat fishy was.

soup
28 oktober 2014, 22:54
Is dit niet wat goedkoop voor een blackface uit 65 (geen originele speakers)? vanaf 1200 euro

http://www.kapaza.be/nl/muziekaccessoires/fender-twin-reverb-87394509.htm

http://img1.kapaza.be/desktop_images/09/099427036150685.jpg

MikeD
29 oktober 2014, 07:42
waarschijnlijk daarom is ie al verkocht…..

soup
29 oktober 2014, 07:47
Dat was hij gisterenavond nog niet, misschien heeft iemand van hier hem gekocht. Die advertentie stond namelijk al online sinds 27 augustus.

Maar toch ben ik benieuwd waarom hij zo goedkoop was als iemand daar een goede reden voor heeft.

caliban
29 oktober 2014, 10:39
Zeker dat het geen reissue was? Omschrijving was zeer vaagjes.