PDA

View Full Version : overgaan op verschillende akoorden



RickBrinkman
8 december 2013, 17:38
hoi allemaal,

ik ben al flink wezen oefenen met akkoorden. maar hoe moet ik op de hals in een keer overschakelen naar een ander akkoord?
zoals in verschillende tutorials wordt uitgelegd http://www.youtube.com/watch?v=J4BFY8n5meQ
dat krijg ik helemaal niet onder de knie.
is het een kwestie van oefenen of doe ik iets verkeerd ?

nico1990
8 december 2013, 17:46
gewoon veel oefenen. meer is het niet.

-Martijn-
8 december 2013, 17:55
Niet teveel akkoorden tegelijk proberen te leren, en pas met nieuwe akkoorden beginnen als je het voorgaande foutloos en zonder aarzelen kan spelen. Neem bijvoorbeeld het Bm akkoord, voordat je die als beginner zonder snerpen kunt spelen ben je zeker een week verder.

Als je teveel tegelijk wilt leren wordt alles slordig, daar kom je niet makkelijk meer vanaf.

Rizz
8 december 2013, 18:12
En in 1x gaat je sws niet lukken. Bijna altijd heb je een tussenslagje (open snaren) nodig om jezelf de tijd te gunnen voor de overpak.

Wat ik iemand altijd aan probeer te leren in het begin is eerst "droog" oefenen, dus zonder aan te slaan de beweging oefenen. Begin langzaam en bouw het tempo dan wat op. Als je dit een aantal keer achter elkaar doet, zit de beweging erin en kan je het met aanslaan proberen.

Gitaar spelen is nu eenmaal heel veel dingen tegelijk doen, dus als het niet in 1x lukt, deel het dan op in stukjes zoals ik hiervoor omschreef.

Ook niet geheel onbelangrijk: een nieuw akkoord gelijk vanuit elk vorig geleerd akkoord proberen te pakken. Heb geduld en oefen gericht. Ineens is daar dat eureka-moment en dat is ook echt iets wat bij gitaarspelen hoort..

gitaarvrouwtje
8 december 2013, 18:53
Het hangt bij open akkoorden ook wel van je vinger zetting af, soms hoef je maar een vinger te verplaatsen om een ander aakkoord te hebben, of even een stukje door te schuiven, ga bijv van de Bm naar de Fismineur je kunt dan de barre vinger laten liggen en twee vingers twee snaren hoger zetten, ik bedoel er mee uit te leggen dat je niet altijd je hele greep los moet laten om het volgende akkoord te pakken, als je dat goed oefent dan wordt dat ook een automatisme, en ja dan is t zeker ook een kwestie van vaak en veel doen :)

Als je aan fingerpicking doet helpt het ook de vinger op de eerste snaar die je aanslaat ook eerst neer te zetten, je hebt dan de tijd de andere vingers bij te zetten voor je die snaren aanslaat

Luca P
14 december 2013, 10:25
Ja, dus blijven oefenen.
Vandaag speel je al beter dan gisteren moet je maar denken.
Ik speel nu al 35 jaar gitaar en leer nog steeds bij. (Of ben ik een trage leerling....?)
:cheerup:
Hoe dan ook, keep going!
Joe Bonamassaal oefent ook nog steeds elke dag.

Eko
14 december 2013, 11:02
Sterker nog. Hoe meer je leert , hoe meer je gaat oefenen. Ik vergelijk het met een wedstrijd tegen jezelf. Ik heb er periodes tussen dat het niet vooruit lijkt te gaan, maar ineens is er weer vooruitgang en gaat alles weer top. Ik speel nu meer dan 45 jaar en het blijft leuk. Net als optreden.

GuitarL91
14 december 2013, 13:47
Probeer eens steeds 2 akkoorden uit het liedje te pakken en oefen steeds die overgang. Oefen dus niet alleen maar dat liedje, maar ook de wisselingen. Op een gegeven moment merk je wel welke overgang het minst gaat, oefen die vaker dan andere. Je zult zien dat het lied steeds beter zal gaan.

Hier nog wat tips: http://justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Muzieknono
15 december 2013, 07:32
Gewoon oefenen, het is een beetje de teneur van deze tijd, alles moet snel en meteen, zonder geduld red je het niet, rustig beginnen, niet te veel akkoorden en kijk dan over een paar maanden eens terug naar wat je al geleerd hebt.
Mvgr Dirk Jan :B

Carra
25 december 2013, 14:40
Heb het mezelf geleerd met Justins techniek:
- Pak twee akkoorden
- Gedurende 1 min overgaan tussen de twee en opschrijven hoeveel je er hebt.

En probeer de dag er na nog eens en schrijf het opnieuw op. Je ziet zo je vooruitgang dag per dag.