PDA

View Full Version : Octaver pedaaltjes.



xSophie
8 december 2013, 11:31
Ik heb een klein vraagje over octaver pedaaltjes.
Heel veel tweemansbandjes gebruiken EHX POG oid. Beetje duur speeltjes als je het mij vraagt en waarschijnlijk ook te uitgebreid voor wat ik wil. Ik heb inmiddels ook de EHX micro POG bekeken, maar nog steeds een beetje duur. EHX heeft ook de Octaver Multiplexer, wat mij een stuk beter lijkt qua prijs. Natuurlijk allemaal erg verschillende pedaaltjes. Maar zijn deze vergelijkbaar of echt heel anders, en waar zit dit verschil?

http://www.youtube.com/watch?v=amJmO3wprwA Dit soort dingen vind ik heel vet om te kunnen doen. Ik weet dat deze band dan EHX POG gebruikt. Maar zou ik dit ook met de Octaver Multiplexer kunnen?

Tristan
8 december 2013, 12:43
Een gedeelte wel, een gedeelte niet.
Het verschil is dat de Micro POG, POG e.d. digitaal zijn en polyfoon, hiermee kan je dus naast losse noten ook akkoorden spelen en dat wordt in dat videoclipje ook gedaan.
De Micro POG is echt niet zo duur voor wat je krijgt, ik denk dat het een van de goedkoopste oplossingen is, kijk anders eens tweedehands.
Het vetste is trouwens als je i.c.m. de Micro POG twee versterkers gebruikt, de dry out naar je main amp en de effect out naar een versterker die wat meer laag weergeeft (hiervoor kan je ook een keyboard amp of bass amp nemen).
Daarnaast kan je achter de effect out van de Micro POG weer een Death By Audio Kill Kill Filter hangen om het geheel nog wat zwaarder te laten klinken.

Terminus
8 december 2013, 12:46
Volgens mij kon een Octave Multiplexer maar één stem tegelijk aan, de POGs zijn digitaal en kunnen meer stemmen aan. Als je dus een akkoord speelt met een 'ouderwetse' octave zoals de Octave Multiplexer zal de stem die hij eraan toevoegt alle kanten op glitchen. Op de POGs gaat dat wel goed, dan hoor je het hele akkoord een akkoord lager en/of hoger erbij.

apekop
8 december 2013, 12:48
EHX Multiplexer is ook wel een vet pedaal. Klinkt iets meer synth-achtig en overstuurt. Clean octaaf kan hij wel, maar dat klinkt dan wel zachter. Boss OC-2 vind ik nog altijd een van de beste octaver pedalen, minder klinisch dan een POG. POG trackt weer beter. Die octaaf eronder klinkt echter nooit zo stevig en strak als een echte bas, op geen enkel pedaal.
Ik vind die 2-mans bandjes best leuk, maar ik mis toch wel vaak een echte bas. Het is toch vrij beperkt zo.

xSophie
10 december 2013, 12:08
Maar voor dat nummer? Toch de pog? Of zijn er nog andere pedaaltjes die dit kunnen.

10us
10 december 2013, 12:17
De nieuwe Whammy V kan het ook...

vulvasonic
10 december 2013, 17:10
Ik heb even naar dat clipje zitten luisteren. Ik neem aan dat je je realiseert dat je hier niet alleen maar een octavertje hoort. En als ik door die distortion heen luister hoor ik idd gewoon een simpele octaver. De POG is er mijns inziens meer voor om synth/orgel-achtige mee te maken. Maar goed, je kunt het ermee doen en meer dan dat dus. De Multiplexer vind ik een vet apparaat, maar op de één of andere manier vind ik dat hij de octaaf (slechts eentje maar) er niet lekker hard onder krijgt. En dat laatste doet de OC-2 van Boss wel. Maar ja, die moet je dan wel op de tweedehands markt zoeken. Ik zou heel graag iets hoopvols over de Boss OC-3 zeggen, maar die heb ik nog steeds niet geprobeerd (soort van denial ding, omdat ik nog steeds smoorverliefd ben op de OC-2, die ik serieus de beste octaver vind die IK ooit gehoord heb. Gaat tot twee octaven diep, waarbij je het eerste en het tweede octaaf kan mengen met elkaar en het originele signaal en het kreng klinkt gewoon lekker). De meeste andere octavers die ik ooit onder mijn voeten heb gehad waren óf octave-fuzz-achtige dingen, óf OC-2-achtige dingen, maar dan slechter (de jaren 80 Boss- en Ibanez lookalikes). Trouwens Ibanez heeft ook een heel lekkere octaver gemaakt. Geen idee hoe het kreng heette. Maar ook hier geldt dat je voor die Ibanez pedaaltjes de 2de hands markt op moet.

Maar goed. Lekkere vage post dit, sorry.

HaroldA
10 december 2013, 17:35
De Octaver Multiplexer werkt alleen goed op enkele/losse noten hoog op de hals, daar onder gaat hij enorm twijfelen/glitchen/etc. Waardeloze tracking als je het mij vraagt. Hij klinkt inderdaad minder klinisch dan de MicroPOG, maar niet echt positief: ik vond 'm veel te smerig/overstuurd.

Boss OC-2 heeft volgens mij iets betere tracking, maar komt bij lange na niet in de buurt van de perfecte tracking van de MicroPOG! Wat een bazen-apparaat is dat zeg.

apekop
10 december 2013, 23:15
Boss OC-2 heeft volgens mij iets betere tracking, maar komt bij lange na niet in de buurt van de perfecte tracking van de MicroPOG! Wat een bazen-apparaat is dat zeg.

Maar qua klank overtreft de Boss OC-2 de Micropog wel dik vind ik. Hij heeft een veel meer analoge sound en is niet zo klinisch als de Micropog. Ik heb zowel deze twee gehad als de EHX Multiplexer en de EBS octaver. De Boss is de enige die ik nog heb.

HaroldA
10 december 2013, 23:18
Maar qua klank overtreft de Boss OC-2 de Micropog wel dik vind ik.

Klopt. Digitaal = saai, maar de tracking van dat ding is werkelijk briljant, daar kan geen enkele analoge octaver tegenop.

Ik heb de OC-2, Boss PS-5, MicroPOG en de Octave Multiplexer gehad. Ik heb alleen de MicroPOG nog.

apekop
10 december 2013, 23:23
Klopt. Digitaal = saai, maar de tracking van dat ding is werkelijk briljant, daar kan geen enkele analoge octaver tegenop..

Klopt helemaal. Tracking van de Micropog is beter. Maar ik ga dan toch voor de sound. Voor de meeste gitaar doeleinden (en ook voor bas) is de tracking van de OC-2 goed genoeg. Nadeel van dit pedaal is een beetje de tonesuck, maar dat hebben de meeste Boss en EHX pedalen.

Tristan
11 december 2013, 00:55
Ik heb heel veel octave pedalen uitgeprobeerd maar de meest heavy klinkende met ook nog een fenomenale tracking (monofoon welteverstaan) is wat mij betreft de Aguilar Octamizer als je deze achter een distortion plaatst, de sound en zwaarte en diepte daarvan is echt ongelofelijk.
Maar goed, daar heeft de topic starter verder weinig aan.
Een outsider is de MXR Bass Octave Deluxe, die heeft een beetje een soortgelijk karakter als de OC-2, zij het dat 'ie net iets minder karakter heeft dan de laatstgenoemde, de tracking leek me echter wel marginaal beter te zijn.

Terminus
11 december 2013, 20:55
Ik heb overigens wel ervaring met de Boss OC-3. Ik vind het een fijn apparaat, de tracking is behoorlijk goed. De polyfone stand werkt... mits goed ingesteld goed, maar omdat je dan maar een beperkt bereik hebt is het niet super nuttig. De distortion die erop zit vond ik eigenlijk wel lekker, best een goede feature.

xSophie
13 december 2013, 15:42
Ik heb die MXR pedaaltjes ook gezien, alleen zou die bass octave deluxe het ook kunnen? Het is immers een baspedaal.... Van MXR heb ik ook de octave fuzz gezien, maar dit lijkt me toch wat minder want fuzz... dat heb ik niet perse nodig.