PDA

View Full Version : taylor ruist versterkt



danielw
7 december 2013, 18:44
hallo medegitaristen.

heb een vraag over de elctronika van mijn taylor 314ce.
als ik m inplug dan ruist ie nogal wat ie in het begin naar mijn idee niet deed. als ik mijn hand op de plug hou is het over.
het lijkt mij dat de aarde niet in orde is.

iemand ervaring hiermee?

groet daniel

Plant
7 december 2013, 19:55
als ik mijn hand op de plug hou is het over.

In dat geval heb je het niet over ruis maar over brom en ligt het idd aan de (rand)aarde. Je versterker dient altijd op een randaarde stopkontakt aangesloten te zijn.

danielw
7 december 2013, 19:59
dus het ligt niet aan mijn gitaar maar aan de apparatuur die niet goed geaard is begrijp ik?
dan ben ik bang dat helemaal niks goed geaard is, zelfs niet op plekken waar ik speel!
het gekke is dat je het met een andere gitaar niet hoort, miss is het expression sytem wel zo gevoelig dat het bij mij wel te horen is helaas.
kan ik er miss wat aan doen om het op te heffen? miss een extra aarde via mijn snaren ofzo?

groet daniel

ErikH
7 december 2013, 19:59
Het lijkt er inderdaad op dat er wat mis is met je aarde. Heb je een multimeter?

ErikH
7 december 2013, 20:02
Je moet even checken of je brug verbonden is met je aarde van je output. Als dat zo is dan hoor je de brom ook niet als je de snaren aanraakt. Normaal gesproken zijn je snaren geaard via de brug. Bedoel je overigens dat de brom verdwijnt als je de plug aanraakt terwijl deze ingeplugd is in je gitaar?

Plant
7 december 2013, 21:28
Je moet even checken of je brug verbonden is met je aarde van je output. Als dat zo is dan hoor je de brom ook niet als je de snaren aanraakt. Normaal gesproken zijn je snaren geaard via de brug. Bedoel je overigens dat de brom verdwijnt als je de plug aanraakt terwijl deze ingeplugd is in je gitaar?

Het gaat over een akoestische gitaar ;) Snaren zijn dus zeker niet geaard. Doet er ook niet toe want de brom is weg als hij de plug aanraakt (waardoor hij op dat moment zelf de aarde is). Het ligt niet aan zijn gitaar, de versterker aarden is afdoende :ok:

danielw
8 december 2013, 16:22
thx voor de reacties!
ik speel normaal direct over een mengtafel of zo'n bose paal. niet over een gitaar versterker.
maar ook thuis als ik mijn gitaar opneem met de pc is het zo. eigenlijk overal waar ik speel zit die brom erin!
maar zou het dan niet helpen om de snaren te aarden net als met electrisch? btw ik snap niet echt veel van electronica vandaar de vele en miss dubbele vragen!:)
ik zou ook niet weten hoe ik thuis alles beter zou kunne aarden eerlijk gezegt.
heb pas een "testje"gedaan, en heb een snoertje aan mijn plug geplakt en heb het andere eind tussen mijn vingers bij mijn plectrum gehouden.
speelt niet echt geweldig maar de brom was weg haha, ik neem aan dat dat geen kwaad kan met oog op electrische schokken ofzo?


groetjes daniel

Plant
9 december 2013, 16:56
ik speel normaal direct over een mengtafel of zo'n bose paal. niet over een gitaar versterker.
maar ook thuis als ik mijn gitaar opneem met de pc is het zo.

Ook hier geldt indien mogelijk: Aarden. Altijd aarden. Is ook voor je eigen veiligheid.


eigenlijk overal waar ik speel zit die brom erin!

Bedenk ook dat je Taylor een Expression System heeft, een magnetisch systeem. Instraling van apparatuur kan dus net als bij elektrische gitaren het geval zijn.


maar zou het dan niet helpen om de snaren te aarden net als met electrisch? btw ik snap niet echt veel van electronica vandaar de vele en miss dubbele vragen!:)
ik zou ook niet weten hoe ik thuis alles beter zou kunne aarden eerlijk gezegt.

Ik speel hier ook op een western met magnetische pickup en ongeaarde snaren. Als ik maar zorg dat mijn versterker / computer of waar ik haar ook maar op aansluit geaard is, is de gitaar muisstil. Ik moet alleen niet al te dicht op de versterker / computer / ... gaan zitten, want dan heb ik instraling.


heb pas een "testje"gedaan, en heb een snoertje aan mijn plug geplakt en heb het andere eind tussen mijn vingers bij mijn plectrum gehouden.

Als je de kale draad tussen je vingers houd heb je hetzelfde resultaat als dat je de plug aanraakt: geen brom. Je aardt dus niet je snaren maar je bent zelf de aarde voor de uitgangsplug.

Karel V
9 december 2013, 17:30
thx voor de reacties!
ik speel normaal direct over een mengtafel of zo'n bose paal. niet over een gitaar versterker.
maar ook thuis als ik mijn gitaar opneem met de pc is het zo. eigenlijk overal waar ik speel zit die brom erin!
maar zou het dan niet helpen om de snaren te aarden net als met electrisch? btw ik snap niet echt veel van electronica vandaar de vele en miss dubbele vragen!:)
ik zou ook niet weten hoe ik thuis alles beter zou kunne aarden eerlijk gezegt.
heb pas een "testje"gedaan, en heb een snoertje aan mijn plug geplakt en heb het andere eind tussen mijn vingers bij mijn plectrum gehouden.
speelt niet echt geweldig maar de brom was weg haha, ik neem aan dat dat geen kwaad kan met oog op electrische schokken ofzo?

groetjes daniel

Daniel, Taylor maakt geweldige gitaren, maar hun ES systeem vertoon veel kuren. De eerste versie was helemaal beroerd (ik weet niet hoe oud je gitaar is), maar ook bij de opvolgers tref je nog heel veel problemen, zoals die vermaledijde brom. Taylor heeft als ik het goed heb een kitje waarmee je een aardverbinding kunt maken tussen je pick-up en de snaren (met een metalen plaatje onder de brugplaat, waar de koppen van je snaren contact mee maken). Misschien moet je het zelf fabriceren.
Kijk b.v. op http://www.taylorguitarforum.com/forums/showthread.php?p=1227904
De ES GO had het helemaal verschrikkelijk (die bracht ik onmiddellijk terug:
http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=237519

ErikH
9 december 2013, 19:05
Elektrisch of niet. De fabrikant "aard" dus ook de snaren als oplossing :-)

Plant
10 december 2013, 12:49
Als je alleen dat doet hou je een probleem.
Het is niet óf de snaren aarden aan de signaalaarde óf je versterker aarden aan randaarde. Je zal het beide moeten doen.
Omdat de TS al aangeeft dat bij het aanraken van de gitaarplugbehuizing de storing weg is, is dus alleen het daar aarden (via de versterker) al voldoende.
Als de TS de brug / snaren met de signaalaarde gaat verbinden en vervolgens de randaarde van de versterker achterwege laat houd hij storing.

Voordat hij zijn gitaar gaat / laat verbouwen zou ik eerst eens kijken wat alleen randaarde doet. Is het probleem dan niet afdoende weg dan kan hij altijd nog een stap verder gaan.

danielw
10 december 2013, 17:41
thx iedereen voor de reacties!

mijn taylor is 2 jaar oud!
ik zal taylor s ff bellen of ze zo'n aardings setje hebben.
alles hier in huis is geaard aangesloten dus als er daar een probleem zit dan zou k niet weten hoe ik dat op moet lossen.
maar op de plekken waar ik speel is de aarde dan dus ook niet goed!

groetjes daniel

Rizz
10 december 2013, 18:01
Je hebt toch 12 jaar garantie bij Taylor? Kijk 's of zij het op kunnen lossen.. Of begin iig met een mailtje sturen, misschien is het gewoon niet helemaal goed meer..

danielw
10 december 2013, 18:22
ik heb m al naar de dealer gebracht en is daar van top tot teen helemaal nagekeken.
zij zeggen dat er helemaal niks mis is met de electronica en daar moet ik dan maar van uit gaan.
heb m daar over een versterker gehoord en ja niet of geen ruis gehoord.
ze zullen het daar wel erg goed geaard hebben lijkt mij.
het probleem is dat waar ik speel het vermoedelijk niet goed geaard is, maar ik kan niet verwachten dat ze dat ff voor me oplossen.
dan zou je zeggen waar maak je je druk om, nou om die ruis. het irriteert me mateloos.

zal idd contact opnemen met de importeur, miss dat zij mij verder kunnen helpen .
eerlijk gezegt denk ik dat de snaren aarden het probleem wel oplost.

groetjes daniel

Plant
10 december 2013, 19:35
eerlijk gezegt denk ik dat de snaren aarden het probleem wel oplost.

Ik denk het niet, want


ik heb m al naar de dealer gebracht en is daar van top tot teen helemaal nagekeken.
zij zeggen dat er helemaal niks mis is met de electronica en daar moet ik dan maar van uit gaan.
heb m daar over een versterker gehoord en ja niet of geen ruis gehoord.
ze zullen het daar wel erg goed geaard hebben lijkt mij.

:ok:

motorhan
10 december 2013, 19:45
Heb je al eens een andere kabel geprobeerd. er zal niet voor niks een groot prijsverschil zitten in de verschillende aansluitkabels/pluggen.

Heb je bij de gitaarzaak je eigen kabel gebruikt of een kabel van hen gebruikt.

Met vr gr
Han

danielw
10 december 2013, 19:53
uhhh ik weet niet meer of die van hun was eerlijk gezegt!
das het proberen wel waard ja!

Thx voor de input!

sly
11 december 2013, 08:31
Is het soms een aardlus probleem?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus

danielw
13 december 2013, 16:59
hallo luitjes!

ik heb contact gehad met taylor nl, en nu schijnt er een soort "ontstorings" zekering in te zitten.
grote kans dat die kapot is gegaan.
dat klopt ook wel met mijn idee/verhaal dat het in het begin wel goed was.
de 30ste ga ik er naar toe en repareren ze het!
hopen dat het dan verholpen is!
ik laat uiteraard weten of het gelukt is! bedankt voor het meedenken!

groetjes daniel

Plant
13 december 2013, 17:20
Ik ben >30 jaar met elektronica bezig maar van een ontstoringszekering heb ik nooit gehoord.
Google kent het ook niet dus ik vermoed dat er iets anders word bedoeld. Maar misschien leert Taylor ons nog wat :)

danielw
13 december 2013, 17:47
nou ja... iig een zekering haha
miss is de aarde wel gezekerd?

danielw
13 december 2013, 18:37
hier de link naar de side van taylor.
ze zeggen dat het idd snare aarde zekeringen zijn!!
https://www.taylorguitars.com/taylorware/category/for-your-guitar/parts/string-ground-fuses

groetjes!

Plant
15 december 2013, 21:00
... a fuse that’s designed to blow in the event of improper electrical ground, in order to protect the player.

Kennelijk heb je thuis een 'improper ground' en ben je ternauwernood aan de dood ontsnapt :p

Serieus, ik vind het een opmerkelijk component.
Normaal is het zo dat bij geaarde toestellen de aardverbinding de aller-allerlaatste verbinding is die los mag raken i.v.m. veiligheid. Laat staan dat er een zekering tussen mag zitten. Taylor gaat er gewoon vanuit dat de aarde weleens niet zou kunnen deugen en zet er een zekering tussen :dontgeti:

Maar goed, hij is mogelijk wel onderbroken. In dat geval heb je dus een 'improper ground' en ben je nog niet klaar met alleen het laten vervangen van de zekering. Je zult alvorens opnieuw aan te sluiten de oorzaak moeten achterhalen en wegnemen anders floept de nieuwe zekering er ook uit.

danielw
18 december 2013, 20:57
klinkt idd als erg vreemd dat de aarde gezekerd wordt nu ik dit lees.
zou eerlijk gezegt niet weten waar het probleem zit, ik speel op tientalle plekken.
zal bij taylor s vragen of ze de aarde niet gewoon door kunnen schakelen.

groet daniel