PDA

View Full Version : Gain boost (input boost), met EQ pedaal?



Phyrexian
1 juli 2003, 14:16
Hi there,

zoals jullie misschien wel weten speel ik op een Ampeg SVT-3 Pro. Ik vind het een prachtig klinkende versterker en ben er héél tevreden mee.

Nu, Ampeg amps zijn gekend om hun 'vuilere' geluid. Als ik de gain knop opendraai op m'n versterker krijg ik dus een vet overdrive pedaal dat geen enkele pedaal echt kan evenaren.

Ik speel ook graag met een clean geluid. In de groep staat m'n amp zo ingesteld dat ik geen versterker-overdrive heb. Momenteel gebruik ik dan de EBS MultiDrive voor overdrive/distortion sounds.

Nu ben ik op zoek naar een soort boost-pedaal die m'n inputsignaal verhoogt zodat ik toch de overdrive van de amp krijg. Maar mijn vraag is dit of dit kan zonder een volumeboost te krijgen? (tov mijn cleansignaal dan)

Is een EQ pedaal met een verhoogde level goed om dit te doen?

niels_r
1 juli 2003, 14:38
Het lijkt me dat als je met een EQ gaat boosten, je ook een volume boost krijgt..

Niels

Phyrexian
1 juli 2003, 15:23
Het lijkt me dat als je met een EQ gaat boosten, je ook een volume boost krijgt..

Niels

Yeah, heb ik ondertussen ook gesnapt.
Ik vraag mij af of er wel zoiets bestaat, allez, een pedaal die een gain boost doet, maar er voor zorgt dat het volume weer zakt.

Op de amp zelf zit een EQ, maar dat is post-gain so...
Wat wel zou kunnen is een boost zetten (EQ) tussen bass en amp die dus de amp in distortion duwt, en dan met de gewone footswitch de EQ op de amp aanzetten (waarop de level lager staat zodat het volume weer gelijk valt). Het probleem is dat ik m'n grafische EQ op de amp al gebruik om het geluid te shapen.

Phyrexian
1 juli 2003, 15:26
Wat zou dit doen:


Bass > Boss Graphic EQ pedaal (voor de gain boost) > Amp

Amp heeft nog zo ééns een pedaal in de fx-loop met de level-slider naar beneden deze keer.

Dus: EQ-pedaal 1 zorgt voor meer gain, terwijl EQ-pedaal 2 het volume terug naar beneden haalt.

Zou dit het beoogde resultaat (amp-overdrive op gelijk volume van de clean instellingen) veroorzaken.

Hmm, heeft zo'n boss-eq-pedaal wel genoeg db's om die overdrive te veroorzaken eigenlijk?

Venomer
1 juli 2003, 15:28
Als je amp een effects loop heeft (effect send en return), dan kun je daar weer een EQ-pedaal (of volumepedaal) tussenzetten die het volume vermindert.

EDIT: Dat had je zelf dus al bedacht toen ik zat te typen...

Phyrexian
1 juli 2003, 15:33
Als je amp een effects loop heeft (effect send en return), dan kun je daar weer een EQ-pedaal (of volumepedaal) tussenzetten die het volume vermindert.

EDIT: Dat had je zelf dus al bedacht toen ik zat te typen...


Hahaha, inderdaad.

Volumepedaal lijkt me een leuke oplossing inderdaad. Hier ken ik niks van, hoe werkt dit? Gewoon *stomp* en volume gaat lager? Noem eens wat merken, types?
Is het een goedkopere oplossing dan een eq-pedaal (zo'n 100 euro, die boss).

Laus
1 juli 2003, 17:06
ik snap er geen snars van.

maar als je geld heb koop je gewoon een tweede svt. of je ruilt hem in voor een SVT5.

Lize
1 juli 2003, 17:22
De enige volume pedalen die ik ken zijn van 'wipwap'pedalen, waarmee je dus gradually je volume kunt regelen. Zijn op zich verder ook nog leuke dingen mee te doen, zoals je toon op laten komen nadat je hebt aangeslagen (gitaristentrucje)
Geen idee of ze ook in switch-vorm bestaan, ik weet dat gitaristen het meestal oplossen met bovenstaand pedaal.

bassopotmus
1 juli 2003, 17:26
Nee, ik denk neit dat je plan de juiste en gewenste effect gaat geven.
Goed waarom?

De gain opendraaien (vooral op je svtpro3) heeft te maken dat er meer gain vanuit je amp komt en dat heeft ook een andere "kleur" vanwege de buizen die je waarschijnlijk daarin hebt. Ik weet niet zeker of sit zo is, maar kan me dat voorstellen.

Anders.. heb je een actieve bas? Zet je gain eens wat hoger en draai het vollume op je bass af, waarschijnlijk heb je nog steeds overdrive , maar met minder vollume.

Phyrexian
1 juli 2003, 17:58
Hey,

m'n bass is niet actief.

De Gain op de SVT-3 regelt de input-gain. Hoe meer gain, hoe meer signaal er binnengestuurd wordt. Als dit boven de peaklight gaat, dan begin je overdrive te krijgen.

Bart

Phyrexian
1 juli 2003, 18:05
Eigenlijk wil ik twee overdrive geluiden voorhanden hebben. één licht, de tweede full-on distortion.

Dat EQ-boost gedoe lijkt me nogal omslachtig. Dus laat ik de amp maar gewoon op clean staan (met eventueel héél klein randje overdrive) en ga ik pedalen gebruiken.

Nu zou ik ofwel nog een tweede MultiDrive kopen, zodat er ééntje op lichte overdrive staat en de tweede op fellere distortion.

Er bestaat denk ik maar één pedaal die twee soorten bass-overdrive kan doen in één pedaal en dat is de Fulltone BassDrive. Spijtige zaak is het dat die nogal duur is.

Laus
1 juli 2003, 20:39
als je zo begint koop gewoon een tweedehands ODB3 als je die ken vinden. gebruik je de multidrive of je amp voor de mooie sounds. en de ODB3 is uitstekend geschikt voor heerlijke extreme overdrives. Vooral met een passieve bas een goede versterker zoals je svt3 lijkt me dat een uitstekende combi.

niels_r
1 juli 2003, 20:59
Hey,

m'n bass is niet actief.

De Gain op de SVT-3 regelt de input-gain. Hoe meer gain, hoe meer signaal er binnengestuurd wordt. Als dit boven de peaklight gaat, dan begin je overdrive te krijgen.

Bart

Dus met zo'n Ampeg krijg je echt veel distortion als je teveel input gain gebruikt? Op zich wel cool.. als ik de gain van mijn versterker over de 7 - 8 zet, krijg ik een hele lichte distortion. Dan staat dat ledje ook bijna constant aan.

Niels

bassopotmus
1 juli 2003, 22:18
mischien zou je indd een een vollume pedaal kunnen proberen, maar je clean word dan wel erg zacht lijkt me.

De SWR instellar overdrive kan met een pedaal worden bediend van licht naar zwaar, net wat jij zoekt

Phyrexian
2 juli 2003, 11:56
Thanks Guys,

• De ODB-3 heb ik al eens getest en ben niet echt tevreden van de sounds. De EBS MultiDrive is voor mijn oren de meest perfecte overdrive pedaal op de markt, voor bass is hij mega, maar voor gitaar blinkt hij ook uit in een goeie sound.

• De SWR-Interstellar Overdrive is een oplossing. Net als de Ampeg SVP-BSP preamp. Dit zijn beide preamps met twee-channels. Nadeel is wel dat ze alle twee minder buizen hebben dan de SVT-3, en dat zal wel schelen in de sound vrees ik.

• Er is ook een SVT-5 Pro of B5R met twee channels,
maar die is te kostelijk, en ook weer, minder buisjes...

• Ik wil m'n SVT-3 houden, ik hou er nogal van, en hij heeft me héél wat centen gekost

• Tech 21 heeft een Landmark head met twee channels die aparte EQ's hebben... maar opnieuw ik hou m'n SVT-3 liever (geen geld in overvloed en ik hou van de sound). Tech 21 is wel puur solidstate en haalt er goeie resultaten mee.

• ja, als ik de gain op maximum zet dan krijg ik vette distortion, nog niet zo extreem als bijvoorbeeld een RAT, maar wel veel distortion. De EQ heeft veel invloed op de gain, meer treble en middle geeft een agressievere sound natuurlijk. De peak-led staat dan idd altijd aan.

Laus
2 juli 2003, 13:57
de reden dat ik over die boss begon was omdat je meer overdrive wou, EN een minder extreme en een cleane.

nou, je svt voor het clean. de multitone voor de smoothe net wat betere overdrive(waar dat ding nog net goed voor is) en de odb3 voor de extreme scheur(en als je dat pedaal GOED afregeld is er gewoon geen betere voor bas).

zo simpel en goedkoop. waarom zo moeilijk doen...

Phyrexian
2 juli 2003, 14:06
Ik heb die ODB-3 goed getest, en de extreme overdrive klinkt gewoon niet naar wat ik zoek. Te iel, te scherp. De MultiDrive doet ook harde distortion en die klinkt veel voller en vetter dan de ODB-3.

Anyways, merci voor de hulp. Momenteel laat ik de amp wel op clean/héél lichte overdrive staan en kick ik men MultiDrive in voor een vette drive.

bassopotmus
2 juli 2003, 23:06
odb 3 is geen overdrive meer, maar meer een fuzz, muf ofzo. Toch wel een coole sound

Laus
3 juli 2003, 00:14
achja....ik ken alleen de multidrive en de ODB3 vrij goed. Je kan dat ding idd als een goede bruikbare Fuzz instellen. Ook voor een heel vet overstuurd slapgeluid is ie leuk.

maar ik gebruik hem vooral voor de enorme scheur die erin zit. De multidrive heet niet voor niks zo en heeft idd meer 'drive'. Maar dus niet genoeg 'scheur' of schuurpapier naar mijn bescheiden mening.

Moch afgelopen week optreden op een Eden CXC 300 en met de ODB3 klonk dat wel erg gaaf moet ik zeggen. zonder was het overigens niet veel soeps. Veels te veel hoog door die pokke tweeters.

dikkie dik
3 juli 2003, 18:00
hihi, ik kan me input niet boosten, jij wel?
ik kan wel de output van me bass boosten :wink:

bijdehand?

nee een bij heeft geen hand, nouja, maja de bij wel :lol:

Lize
4 juli 2003, 05:32
Heel bijdehand Dikkie Dik. Als je het vanuit de kant van de versterker bekijkt, heb je het namelijk weer wel over de input. Dus het maakt geen flikker uit, in en out zitten toch meestal wel aan één touwtje :)

dikkie dik
5 juli 2003, 20:21
hihiiih, let op. als je de input gaat boosten wordt er waarschijnlijk te veel signaal ingestuurd, dan gaat ie clippe :razz: , als je het output gaat boosten zal ie waarschijnlijk niet gaan clippen. nja of dat ding is kats nie wies :lol:

bassopotmus
5 juli 2003, 20:23
hihiiih, let op. als je de input gaat boosten wordt er waarschijnlijk te veel signaal ingestuurd, dan gaat ie clippe :razz: , als je het output gaat boosten zal ie waarschijnlijk niet gaan clippen. nja of dat ding is kats nie wies :lol:
volgens mij klopt dit niet geheel...is hetzelfde? Komt meer signaal in de amp..toch?

dikkie dik
5 juli 2003, 20:26
hihihhiihihi, nouja, er staat niets dat niet fout is, maarja er klopt ook geen ruk van nee. :-D

Lize
6 juli 2003, 05:45
Kijk, daar kan ik het dan weer mee eens zijn. In de vorige 2 postings van DD staat inderdaad niets dat niet fout is :-)