PDA

View Full Version : Schaller KV50



karel49
7 december 2013, 16:17
Ik ben bezig met een Schaller KV50 welke jaren onder het stof heeft gestaan met de nodige gebreken als kraken rondzingen etc.

Eerst schoongemaakt dus stofarm en daarna alle kontacten gereinigd evenals potmeters en schuifschakelaar waar nodig uit elkaar gehaald kontacten gereinigd en strakker gemaakt daarna weer in elkaar gezet.
Alle drie de ingangen werken nu prima maar de tremolo werkt niet en buis omgewisselt maar geeft geen resultaat. Kan iemand mij vertellen hoe de tremolo werkt, ik zie een fietslampje omgekeerd in een buisje zitten en aan de andere kant komen er twee draadjes uit. is dit soms een lichtgevoelige weerstand welke het tremolo effect veroorzaakt mischien moet ik hier maar eens gaan meten.

Tevens een functiegenerator van internet gedownload welke via de geluidskaart het benodigde signaal geeft sinus, zaagtand, blokspanninge alle soorten ruis en sweepmogellijkeheden.
Gaarne uw advies
Groet Karel49

Heynis
7 december 2013, 16:35
Het bekijken van een schema op een iPhone is niet te doen, maar de kans is heel groot dat dat fietslampje inderdaad deel is van de tremolo. Dat lampje wordt aangestuurd door een LFO, waarschijnlijk ook met buizen opgebouwd. LFO staat voor low frequency oscillator.

Je kunt de weerstand over het fietslampje meten ter controle. Oneindige weerstand betekent een kapot lampje, nagenoeg geen weerstand betekent dat het lampje werkt.

Mocht je ervaring hebben met werken aan versterkers onder spanning, dan kun je eventueel de spanning over de draadjes aan de andere kant van het buisje meten als de tremolo aan staat. Daarvoor zet je de snelheid laag, en intensiteit lekker hoog. Weerstand meten is geen goed idee, want daarvoor met het component spanningsvrij zijn. De spanning over de draadjes zou continu moeten variëren.

Als het lampje werkt, maar de spanning niet varieert, kun je de spanning over het lampje meten. Als deze varieert werkt de LFO, en is de lichtgevoelige weerstand de eerste verdachte. Als deze níet varieert, is de LFO defect, en zul je verder moeten graven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Heynis
7 december 2013, 16:37
Overigens, werken aan een versterker onder spanning is levensgevaarlijk als je niet de juiste kennis en kunde in huis hebt! Ik zou je sterk aanraden de versterker weg te brengen als je er geen ervaring mee hebt, hoe groot de verleiding ook kan zijn om het zelf te repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

karel49
8 december 2013, 13:09
bedankt voor bericht en bezorgtheid wat spanning betreft.

Heb jaren ervaring met HS aan radarzenders bij Thales en KM


Vriendelijke groet Karel

muziekschuur
8 februari 2014, 12:46
Hoe staat het ermee Karel. Heb je de KV50 al aan de praat?