PDA

View Full Version : rommelige rechterhand



elena75
7 december 2013, 14:13
hey beetje rare text misschien maar bedoel het zo :

als ik met mijn rechterhand wil fingerpicken dan gaat vaak de vinger bij het aanslaan snaar weer tegen de andere snaar vaak rommelig dus dat je een snaar bijv 2x raakt ipv 1
als ik het rustig doe gaat het goed maar wil ik sneller gaat het mis

voorbeeldje

duim lage E
wijsvinger G
middelvinger B
ringvinger hoge E
middelvinger B (rommelig 2x bijv)
wijsvinger G


hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ik had het heel duidelijk in mijn hoofd om te vragen maar bij het typen wist ik het niet meer haha sorry beginnende dementie

gitaarvrouwtje
7 december 2013, 14:55
Veel oefenen en geduld, wat ik bij sommige stukken doe is de pink op de slagplaat steunen ( hoewel ik dat eigenlijk probeer zo min mogelijk te doen maar dan houd je je hand in een vaste positie want dat is wel de clou, de hand blijft steady boven de snaren en de vingers doen t werk met kleine bewegingen.
Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat het echt vooral toch een kwestie is van veel oefenen
Zorg dat je de hand goed boven de snaren hebt dus zo haaks mogelijk
En dat je met de vingers dicht bij de snaren blijft , niet te grote bewegingen dus

elena75
7 december 2013, 15:13
heb het trouwens voornamelijk bij mijn western gitaar, speel ik op de elektrische dan valt het mee

zag op youtube een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=zJZdAJpEnhg deze jongen had het over doe alsof je een vuist maakt

het nummer Romance van Lady Gaga gebruik ik hiervoor als oefennummertje helaas lukt mij alleen het intro zeg maar daarna krijg ik van knopen in mijn vingers haha

gitaarvrouwtje
7 december 2013, 17:05
Ja maar deze jongen heeft het over thumbpicking en ik zie dan ook een pick als ik me niet vergis :)
Jij hebt t over fingerpicking en dat betekent at je je vingers gebruikt :)
Vaak de uim op snaar E A en D
En voor de onderste drie wijsvinger middelvinger en ringvinger
Zelf gebruik ik de pink owieso niet
En vuist maken al je al die vingers wilt gebruiken is niet zo handig denk ik :)
Een losse klauw wel

elena75
7 december 2013, 20:03
Ja maar deze jongen heeft het over thumbpicking en ik zie dan ook een pick als ik me niet vergis :)
Jij hebt t over fingerpicking en dat betekent at je je vingers gebruikt :)
Vaak de uim op snaar E A en D
En voor de onderste drie wijsvinger middelvinger en ringvinger
Zelf gebruik ik de pink owieso niet
En vuist maken al je al die vingers wilt gebruiken is niet zo handig denk ik :)
Een losse klauw wel


haha nee met vuist je vingers gebruiken gaat niet maar ik snap zijn bedoeling wel
en ik dacht dat je ook al is het thumbpicking dat je daar je vingers ook apart aanslaat op de snaren of is dat niet zo ?

ik gebruik zelf idd de duim voor de eerste 3 snaren en pink gebruik ik ook niet

gitaarvrouwtje
7 december 2013, 20:08
Ik maak geen vuist, het is meer een losse klauw
Verder is het echt een kwestie van oefenen
Zorg dat je gitaar ofwel stevig aan een band in positie blijft of op je knie
Klassiek is dan dat je ( als je rechts bent) je linkervoet even hoger plaatst zodat de knie hoger komt daar rust je dan de " taille " van je gitaar op, hals hoog, dan houd je de gitaar mooi stabiel
Speel je western dan kun je dus de gitaar westernstyle op je rechterknie rusten
Het gaat er maar om dat je die gitaar niet steeds beweegt dan wordt t immers ook lastiger de hand stabiel voor de snaren te houden

Mar echt, je tokkelt niet 123 snel en stabiel, oefenen is the word
Er zijn maar weinig short cuts als je een instrument wilt leren spelen, zeker bij gitaar is dat zo
Oefenen en geduld, tijd..en regelmatige oefening :)

elena75
7 december 2013, 21:41
bedankt gitaarvrouwtje hihi normaal ben ik erg geduldig maar sommige dingen zoals dit wil ik het te snel onder de knie krijgen :) als ik iets zie of hoor wil ik dat ook kunnen

maar ik zal proberen hierin wat geduldiger te worden ik ben ondanks dat ik geen les heb via een leraar wel al erg vooruit gekomen, toen dacht ik dat ga ik nooit onder de knie krijgen maar is toch gelukt moet nu toch ook weer goed komen

en bedankt voor je tips

Robin...
8 december 2013, 00:41
Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Probeer meer je vingertopjes te gebruiken kan ik als tip geven. Je rechterhand in even of misschien wel meer belangrijker dan je linker hand. Gitaarspelen is vooral veel doen. Als je gewoon veel oefent en veel probeert zal het niet lang duren voordat je dit onder de knie krijgt. Probeer ook het rustig te beginnen. En niet snelle nummers langzaam maken maar rustige nummer te spelen en daarna de snelle nummers te spelen. Ik was ook niet zo goed in fingerpicking maar nadat ik sing and songwriter ging doen word je al veel beter erin, omdat je het meer gaat doen. Nu ben ik zelf bezig met fingerstyl dus onafhankelijk je duim en je vingers gebruiken en dat gaat al redelijk. Ook ben ik nu vorig week begonnen met me gitaar gebruiken als een drumstel dus bass drum en snare met gitaar spelen erbij op mijn gitaar maar dat duurt nog wel een tijdje. Dus gewoon doorzetten als je iets wil leren en dan kun je het vanzelf. Dat is het leuke, je bent nooit uitgeleerd.

Rizz
8 december 2013, 01:26
Klinkt als: Je probeert gelijk op snelheid te spelen. Je mag best die snellere nummers oefenen, maar verlaag het tempo, net zolang tot het in de vingers zit en voer dan pas de snelheid op. Beter langzaam en goed, dan snel en rommelig.

Wat ik mezelf vroeg heb aangeleerd is om m'n vingers weer in de oorspronkelijke positie terug te laten keren om gelijk weer klaar te staan voor de volgende aanslag, oftewel de klauw van Gitaarvrouwtje.. Hmmm, dat klinkt ook raar.. :D Jullie snappen het wel.. :soinnocent: Maar zorg dat je vingers ten alle tijden zo min mogelijk afstand moeten overbruggen om aan te slaan.. Als je dit nu gelijk aanleert, heb je daar later ook profijt van.

Misschien gaat het nu te ver, maar probeer je nu aan te leren om die vaste techniek van duim bovenste drie snaren en drie snaren daaronder met wijsvinger, middelvinger en ringvinger weer af te leren. Train jezelf om het ook anders te kunnen.. Misschien heeft dat nu nog geen nut, maar dat gaat ongetwijfeld komen.

Waarom zeg ik dit? Omdat ik nu van m'n gitaarleraar op m'n kloten krijg dat ik zo vastgeroest ben in m'n techniek, die weliswaar heel goed is, maar allesbehalve flexibel en moet ik nu per nummer aanleren en dat is lastig, omdat het tegennatuurlijk is voor mij (na 20 jaar zo spelen).

gitaarvrouwtje
8 december 2013, 08:28
Ik heb zelf nooit spijt gehad van die techniek hoor :), ik leer nu flat en crosspicking, en dat gaat prima, ook speel ik nu af en toe met fingerpicks ( bluegrassstyle) Het is denk ik maar wat je wilt met je gitaarspel?
Voor mij voldoet wat ik kan qua fingerpicking omdta het meest begeleidend bedoeld is voor mijn eigen zang

Rizz
8 december 2013, 08:52
Dat krijg je nou met een klassiek geschoolde gitaarleraar.. Ik heb aangegeven dat ik beter wil worden op het gebied van techniek, dus dan is bovenstaande het gevolg..

elena75
8 december 2013, 10:52
bedankt voor jullie adviezen alles is welkom

wat is eigenlijk een prettig nummer om het goed aan te leren 1 die zeg maar de hele song te bespelen is en niet met moeilijke stukken zodat ik het hele nummer uit kan spelen dit motiveert mij nl wat meer :-)

en gitaarvrouwtje ik denk dat je hele mooie handen hebt hoor ;)

gitaarvrouwtje
8 december 2013, 11:17
Ze zijn in ieder geval " handig" haha
Wbt een bepaald nummer, veel liedjes kun je " tokkelen" als je goed wilt leren fingerpicken kun je beginnen met eenvoudige rolls in niet te hoog tempo netjes te leren spelen

Stille nacht ( om maar even heel suf in de kerstsfeer te duiken, is een goed " tokkel" liedje :p
Nthing else matters van metallica is ook een mooie oefening ,in deze video zie e t " klauw idee" ook aardig weergegeven

http://youtu.be/7EUZ7tvOlQs

Plant
8 december 2013, 12:15
Over handen gesproken, nagellengte doet er ook nog toe.
Aan de fretboard-kant kun je geen (hele) lange nagels gebruiken. De 'aanslag' hand kan voor tokkelen zeker nagels gebruiken. De meneer in het laatste filmpje heeft ook hier heel korte nagels, zelf hou ik ze aan de rechterhand wat langer.
Er zijn ook gitaristen die hele lange nagels hebben en zelfs behandelen (b.v. lakken, ja ook mannen) om ze zo hard mogelijk te krijgen. Ik heb er ook wel mee geëxperimenteerd omdat mijn nagels wat brosser zijn en de uiteinden makkelijk breken of scheuren, maar omdat ik ook bas speel kan ik weer geen hele lange nagels gebruiken.
Voor mij is de nagellengte vrij kritisch en gevoelsmatig doet het voor mij ook veel. Als het anders aanvoelt (andere weestand bij aanslaan) kan het spel ook slordiger worden.

elena75
8 december 2013, 19:41
Over handen gesproken, nagellengte doet er ook nog toe.
Aan de fretboard-kant kun je geen (hele) lange nagels gebruiken. De 'aanslag' hand kan voor tokkelen zeker nagels gebruiken. De meneer in het laatste filmpje heeft ook hier heel korte nagels, zelf hou ik ze aan de rechterhand wat langer.
Er zijn ook gitaristen die hele lange nagels hebben en zelfs behandelen (b.v. lakken, ja ook mannen) om ze zo hard mogelijk te krijgen. Ik heb er ook wel mee geëxperimenteerd omdat mijn nagels wat brosser zijn en de uiteinden makkelijk breken of scheuren, maar omdat ik ook bas speel kan ik weer geen hele lange nagels gebruiken.
Voor mij is de nagellengte vrij kritisch en gevoelsmatig doet het voor mij ook veel. Als het anders aanvoelt (andere weestand bij aanslaan) kan het spel ook slordiger worden.

ik had idd linkerhand kort en rechter wat langer gelukkig heb ik zelf vrij sterke nagels dus manicuren hoeft niet ;)

alleen heb ik ze nu toch kort geknipt omdat ik het gevoel had dat ik geen coördinatie meer had en nu lijkt het beter te gaan evengoed veel oefenen natuurlijk
ik heb ook gelijk gekeken bij verschillende videos naar de nagels van de rechterhand en sommigen hebben langere en sommige kort vind bijv bij de duim als je de bassnaren aanslaat dat dat niet mooi klinkt met een lange nagel bij mij tenminste

Gitaarvrouwtje nummer Metallica oefende ik idd al leuk nummer ook en stille nacht ga ik proberen ook leuk gelijk voor de feestdagen

gitaarvrouwtje
8 december 2013, 20:35
Als je een iets " moeilijker" stukje wilt, dust in the wind :)

Payul
12 december 2013, 01:53
Hoi Elena,

Probeer als ideaal één toon als apart muziekstukje te zien.
Zoals gitaarvrouwtje al zei: er zijn geen shortcuts.
Alles wat je nu overslaat, ( te snel wil, of doet) moet je straks weer inhalen. En dan is het dubbel moeilijk: eerst weer iets afleren en daarna het goede aanleren.

Heel veel succes, je luistert goed naar jezelf, dus de beste eigenschap bezit je al. :-)

elena75
12 december 2013, 22:17
Hoi Elena,

Probeer als ideaal één toon als apart muziekstukje te zien.
Zoals gitaarvrouwtje al zei: er zijn geen shortcuts.
Alles wat je nu overslaat, ( te snel wil, of doet) moet je straks weer inhalen. En dan is het dubbel moeilijk: eerst weer iets afleren en daarna het goede aanleren.

Heel veel succes, je luistert goed naar jezelf, dus de beste eigenschap bezit je al. :-)

Thanx :) het word al iets beter soms wil je gewoon al die jaren inhalen maar goed snap wel dat het tijd vergt en ik vind oefenen gelukkig leuk ook als het saaie en steeds dezelfde stukjes zijn