PDA

View Full Version : Customizen/zelf bouwen, of toch gewoon kopen?



BlackNexus
6 december 2013, 20:26
Hallo iedereen,

Ik zit al een tijdje naar gitaren te kijken met een zogenaamd 'explorer' model.
Nu ben ik op het punt dat ik er écht een wil. Alleen ik sta voor een klein probleem: Zal ik gewoon een Epiphone explorer (http://www.thomann.de/nl/epiphone_1984_explorer_aw.htm) kopen, een goedkope kloon (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ex_84_white_progressive_serie.htm) kopen, of een bouwpakket kopen en hem (bijna) zelf bouwen?

De epiphone kopen is voor de meesten natuurlijk het meest vanzelfsprekend, maar het lijkt mij wel leuk om zelf te knutselen aan een gitaar. En aangezien ik niet echt veel geld er aan uit wil geven (budget van ongeveer 500) euro, ben ik dus aan het kijken naar de goedkopere opties.

De Epiphone lijkt de beste optie, echter wil ik dan de nek pickup vervangen door een EMG 60. Waardoor dit dus eigenlijk boven het budget van 500 euro komt. Dus eigenlijk valt deze optie al af.

De Harley Benton is een soort kloon van de Epiphone, en is een stuk goedkoper. Ik kan echter nergens een review oid vinden van hoe deze speelt. Hoe die klinkt maakt me eigenlijk vrij weinig uit omdat ik de elementen toch ga vervangen door een EMG 81/60 setje.

Bouwpakket lijkt me erg leuk, vooral omdat ik er een hoop van kan leren. Ook hierin zou ik dan een EMG 81/60 setje doen. Alleen vraag ik me af hoe de kwaliteit van deze bouwpakketten is die voor een euro of 150 te krijgen zijn.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk of iemand ervaringen heeft met de Harley Benton EX 84 (of met een Harley Benton in het algemeen). Of iemand mij kan vertellen hoe goed deze bouwpakketten zijn en hoe deze uiteindelijk spelen.

In mijn ogen lijkt de Harley Benton met EMG 81/60 set de beste optie, aangezien ik dan niet een hele gitaar zelf hoef te bouwen (wat ook weer tijd scheelt), alleen wat mij tegenhoudt is de vraag of deze gitaar een beetje kwaliteit heeft.

Ik hoor graag van jullie!

Elric
6 december 2013, 21:19
Ik heb zelf iets wat ongeveer gelijk is aan een harley benton, namelijk een bosten ST-10 bouwpakket (strat). Het is voor een eerste project best leuk maar ik ben zelf niet zo te spreken over de kwaliteit. Ik weet dat er wel mensen zijn op het forum (volg het bouwproces) die een SG in elkaar geknutseld hebben en er ook vrij veel tijd voor uit getrokken hebben. Die zijn er volgens mij wel tevreden over. Verder weet ik dat ze die pakketten ook bij Guitar Supplies verkopen. Niet dat thomann een slechte winkel is ofzo, absoluut niet maar ik zelf prefereer altijd een Nederlandse shop.

Wat ik als ik jou was ook nog als optie open zou houden is het volledig zelf bouwen van een Explorer. Bij guitarsupplies hebben ze daar mallen voor. Dan kom je met je uiteindelijke kosten waarschijnlijk wel een stuk hoger uit dan de 500 euro, maar dat kan je dan wel uitsmeren over een langere tijd. Bijkomend voordeel is dat alle hardware die erop zit door jou gekozen is. En als je bang bent dat zelf frezen niet zo'n succes gaat worden kun je ook nog op zoek naar bijvoorbeeld Warmoth. Ook duurder dan 500 (waarschijnlijk) maar kwaliteit en volledig custom samen te stellen.

Rizz
6 december 2013, 23:44
2e hands Epi explorer van MP, staan er een paar op en die aanpassen met de hardware die je wilt. Ik ben bang dat je met een bouwpakketje bedrogen uit gaat komen, behalve als je het gaat doen voor de ervaring. En dan bedoel ik vooral de gebruikte houtsoorten en de kwaliteit ervan..

Mallen kun je ook kopen bij forumlid Cocobolo, geen idee of er prijsverschil inzit met guitarsupplies. en los hout en hardware kopen moet je wel net op of net iets boven de 500 uit kunnen komen, met dezelfde eisen als de Epi, mits je het geschikte gereedschap hebt..

musicmannetje
9 december 2013, 08:06
Het voordeel van de HB optie lijkt me dat je het budget/de investering redelijk kan spreiden. Koop je de kantenklare explorer, dan werkt het sowieso en kan je gaandeweg de dingen vervangen waar op bespaard is (pickups, brug, tuners). Het hoeft niet in één keer, en je kan zo de ideale gitaar samenstellen.

da Liks
9 december 2013, 08:25
MIjn advies:


wil je graag een Explorer? koop dan een goeie, op zn minst uit het middensegment, de Epi. test er een paar en koop de fijnste. de andere humbucker kun je wel op marktplaats/gitaarmarkt scoren voor weinig, volgende maand.

wil je graag knutselen? dan zelf 1 maken of een bouwpakket. niet omdat je een explorer wil maar omdat je wil knutselen!

Jasper.
9 december 2013, 13:56
Ik denk dat ik ook voor een Epi zou gaan. En dan desnoods later de elementen vervangen. Als je een gitaar wilt hebben waar je veel op wilt spelen op de lange duur dan zou ik niet voor zon bouwpakketje gaan denk ik.

Pontimic
9 december 2013, 17:22
Als ik een bouwpakket zou bestellen, dan deze:
http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-Explorer-Style-II-Custom-Mahagoni.html
Heb je in ieder geval goed hout (kompleet mahonie), en je kan er ook nog als optie een setje EMG HZ elementen bij bestellen (in dat geval ben je met 288 euro niet zo gek duur uit, en deze bouwpakketten zijn heel goed te doen, weet ik uit eigen ervaring....heb er zelf een jag-style bouwpakket vandaan).
En anders zou ik de harley benton links laten liggen (ook daar heb ik ervaring mee....heb een telecaster van hb gehad en na 2 weken sprongen sommige frets los....) en de epiphone kopen.

E-Motion
10 december 2013, 10:38
Ik heb een compleet andere gitaar maar had wel hetzelfde dilemma en een klein budget.
Ik heb nu een aardig beschadigd (alleen de lak en verf) tweedehandsje gekocht en die ga ik langzaamaan 'pimpen' naar mn eigen idee. Zowel uiterlijk als innerlijk zeg maar. Ik ben beginner, dus met de tijd zal ik met hulp van mn vriend andere elementen kiezen om de ouden te vervangen enz. Moet zeggen dat het verder een prettige gitaar is dus alleem de elementen zijn voor mij nu pre, en het uiterlijk. Maar ik kan het nu stukje bij beetje doen, en ondertussen gewoon lekker spelen op het ding. Dat vind ik zelf wel heel fijn, ik heb hem, speel erop, en ondertussen verbeter ik hem langzaamaan.
Succes met je keuze!