PDA

View Full Version : Ek0 model 100



sickpunk
1 juli 2003, 14:01
http://sandroliva.com/guitars/italgtrs/eko/eko100hn/Eko100a.JPG

deze gitaar wil ik op knappen.. bij degene die ik thuis heb liggen, zit er nog een hals element in, 2 tone knoppen en een jack-input hij mist 3 stem meganieken en er loopt een barst in het achterblad(alleen de bovenste laag hout, dus nie mega erg, wel te maken) opzich is het allemaal gene probleem dacht ik, wat draadjes vast solderen nieuwe meganieken, wat lijmen en het is weer een mooi gitaartje... FOUT!!! er is met geen mogenlijkheid in de binnekant te komen... het draadje van het element naar de tone knop, zit los(echt compleet los), maar ik weet niet hoe ik in de body zou moeten komen... heeft iemand enig idee, of een truukje..??
alvast bedankt..

hansoonk
1 juli 2003, 19:06
Hoi ... Ik had ooit een soortgelijke vraag over een Epi Riviera ... je kunt het beste een draadje door het gat naar binnen steken en door het f-gat weer naar buiten. De potmeter eraan vast binden, vervolgens de zaak vastsolderen en dan door middel van het touwtje weer net zo lang pielen tot de potmeter op een goede manier door het bijbehorende gaatje in de klankkast komt. Kijk anders even hier ... anderen hebben het beter uitgelegd dan ik het hier doe ... http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=8432

sickpunk
1 juli 2003, 19:28
thanx, m'n pa kwam ook al met die oplossing... weet nog niet of dat werkt... hbe nml. een nieuw probleem, hoe moet de bedrading lopen, nix kwam er heel uit... jack-plug, met aarde draad en aansluiting op de pot meter(neem ik aan) 2 potmeters, met daar tussen een weerstand(zat maar aan 1 pot vast, moet ook aan de andere, maar waar??)en een andere draad(wel aan beide vast) en het element, met aarde draad en een oranje+bruine(de bruine gaat aan het eind over ine de aarde draad) iemand enig idee, waar ik oude bedradings schema's kan vinden, of weet iemand aan bedradings schema, met 1 element en 2 potmeters en een jackplug?? alvast bedankt(werderom)

Droffie
1 juli 2003, 19:29
Ben bang dat je 't het hele bovenblad eraf moet halen. Mijn akoustische gitaar heb ik door een bouwer vakkundig laten repareren omdat de binnenblokjes los waren geraakt. Met geen mogelijkheid had ik dat zelf gekund. Ook was mijn gitaar (Klira) te zeldzaam om zelf te kutten. Die van jou ziet er ook er zeldzaam uit. Eko wordt al een lange tijd niet meer gemaakt.
Succes
D

sickpunk
1 juli 2003, 19:34
nouja, ik probeer het eerst wel via draadjes, als dat lukt, heb ik dat liever dan te zagen in een "zeldzame" gitaar, wie weet wat dat uit spookt met de klank, of uiterlijk (en dan nog het geld wat het kost) ... maar als iemand mij zou kunnen helpen met een bedradings schema, heb gekeken naar m'n bass(ook 2 potmeters, tjah, dar werd ik nix wijzer van, de potmeters leken niet op elkaar en zoveel daadjes zitten er niet in die Eko) dus ik zou het zeer op prijg stellen...als iemand me zou kunnen helpen(de andere 2 ook bedankt, dit zijn goeie tips)

wietse
1 juli 2003, 20:18
Eko wordt al een lange tijd niet meer gemaakt.
D

dat heb je mis droffie eko is sinds enige jaren weer volop in produktie ,maar ben het met je eens dat het een zeldzaam model is.
denk dat reperateurs ook alles via de f holes doen met behulp van ijzerdraadjes e.d.
de bedrading van een enkel elements gitaar is heel simpel ,zoek maar een schema op van een les paul denk de ene helft (pots ,element) weg en je bent er.
je kan natuurlijk ook zoeken naar schema's van enkel elements gitaren op internet ,kan er alleen niet op komen welke dit zijn.

sickpunk
1 juli 2003, 21:41
geen idee of het een zeldzaam model is... volgens mij is het wel een aangepast model, want kan dus alleen maar foto's vinden, van deze gitaar(model 100) zonder element en potmeters en jack-input.. maar ok.. ik had een bedradings schema gevonden, 2 potmeters+humbucker.. en hij werkt nu gewoon, alles weer op z'n plaats gekregen, met die ijzerdraad methode... wat een gepiel zeg(2X opnieuw gedaan) maar het zit wel.. heb alleen geen brug meer.. maar dat zou die gozer nog ff opzoeken voor me... dus kon eigenlijk niet testen.. maar had nog een andere oude gitaar staan(met losse brug) en hbe die wat verhoogd en ff 1 snaar opgespannen... en het werkt, hij doet het gewoon !!! whahoe!! alle bedrading is opnieuw gedaan en alles is schoon gemaakt en hij doet het weer!! thanx voor de tips lui

sickpunk
1 juli 2003, 21:44
dit sort Eko's word niet meer gemaakt, ik kon alleen nog maar electrische en bass gitaren vinden.. maar het is een mooi dingetje, niet helemaal in goeie staat meer, maarja zolang er geluid uitkomt, heb ik mijn werk gedaan, geen idee of ik die gitaar uit eindelijk mag hebben eigenlijk... steek er wel geld en tijd in... en hij zei "als je hem niet helemaal in elkaar krijgt boeit het nie, hij mag ook de brandstapel op" dus geen idee...... maar hem repareren is al super gaaf en leuk!!! ik ga maar opzoek naar meer oude en/of kapotte gitaren!!

wietse
1 juli 2003, 22:11
inderdaad leuk werk waar je eer van hebt doe het zelf wel eens vaker,
liefst heb ik ze natuurlijk in perfecte conditie voor m'n collectie.
maar je kan niet alles hebben zelf laatst van een stapel onderdelen en een lege body plus hals een gitaar samengesteld.
body en hals kosten me 10 euro 30 euro brug snaren potmeters e.d een maat van me had nog een ibbie liggen waar eens een auto overheen was gereden ,dus body gescheurd e.d zaten wel 2 goede hums in dus die gebruikt.
boel mat zwart gespoten en voor een zacht prijsje aan die maat van me verkocht samen met een versterker.
kon ie na 10 jaar gitaarloos (gezin gesticht e.d) weer lekker z'n spelen op pakken.
dan heb je ook eer van je werk ,zijn overbuurman die prof studio gitarist is was helemaal onder de indruk hoe lekker dat samenraapsel speelde en klonk.(was dus ook weer een veer in m'n kont)
is trouwens een les paul gothic look a like geworden past precies bij die oude doom metal gek.
gitaren opknappen e'd is gewoon een hardstikke leuke hobby je muur wordt er op den duur wel een beetje vol van.

sickpunk
1 juli 2003, 22:22
hoop dat ik hem mag houden, maar zoals als je zei.. het is inderdaad erg leuk werk, en ik heb vakantie dus verveel me toch dood... dus dit is een goeie tijd besteding, ff kijken, of ik hem ga lakken(die barsten en scheuren zijn nie echt mooi) maarja, vind niet echt oude gitaren of gitaar onderdelen.. dus schiet niet echt op, op deze manier... maarja, ik blijf zoeken!!

sickpunk
1 juli 2003, 22:42
ff een update, ik mag hem houden("bij ons ligd ie alleen stof te verzamelen en jij maakt hem dus..") hij zou nog ff kijken, naar de stem meganieken en naar de brug... dus... WHOEHOE!! ik heb een goeie dag en een zeer goed humeur ;)

Droffie
2 juli 2003, 09:31
dit sort Eko's word niet meer gemaakt, ik kon alleen nog maar electrische en bass gitaren vinden.. maar het is een mooi dingetje, niet helemaal in goeie staat meer, maarja zolang er geluid uitkomt, heb ik mijn werk gedaan, geen idee of ik die gitaar uit eindelijk mag hebben eigenlijk... steek er wel geld en tijd in... en hij zei "als je hem niet helemaal in elkaar krijgt boeit het nie, hij mag ook de brandstapel op" dus geen idee...... maar hem repareren is al super gaaf en leuk!!! ik ga maar opzoek naar meer oude en/of kapotte gitaren!!
Was mij inderdaad niet bekend dat Eko weer gemaakt wordt. Enniewee mijn oefengitaar, van mijn vader, was een oude afgetrapte Klira van 30 jaar oud. Ding was in mijn ogen geen ruk meer waard en was aan een opknapbeurt toe. Tot ik 'm naar een gitaarbouwer bracht en vroeg of 't waard was om te laten maken. Hij zei van wel. Een week later ging in 'm ophalen en die gast was helemaal gek van die gitaar. Hij had er uren op zitten spelen en wilde me 4000 piek voor dat ding geven. Uiteraard niet gedaan en meteen een goede koffer gekocht. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen in mijn eerste post dat zo'n ogenschijnlijke stuk brandhout veel waard kan zijn. Interessent verhaal he? :D

By the way. Mijn roots liggen in Den Helder. Wel eens gehoord van de Seagull Sound Studio in de Theodorus Rijkersstraat?

roppie
2 juli 2003, 09:44
het zusje van onze drummer heeft een eko kiwi, het is een gedrocht, maar schijnt wel zeldzaam en duur te zijn

sickpunk
2 juli 2003, 10:42
die straat komt me wel bekend voor, maybe de rest ook wel... er zijn teveel straten om te onthouden(woon er al 17 jaar en ken nog bijna nix, haal zelfs de hoofdstraten door elkaar) deze gitaar lijkt ook op een stuk brandhout, dat veranderd hopelijk als ik een brug heb... maar de electronica werkt wel weer :D ga binnekort ook maar ff langs de gitaar winkel(rijkers ken je maybe wel) en neem dan ook nog ff een andere oude gitaar mee(kwam er achter dat dat ereen was van het merk "tonemaster" maar meer weet ik niet, maybe hun wel) ff kijken of ze me nog wat kunnen vertellen over die gitaren(waarden en datums enz)

sickpunk
2 juli 2003, 10:46
http://www.fetishguitars.com/img/eko/varie/kiwi/02.jpg

ik vind een kiwi anders pittig mooi!! mooier dan mijne.. maybe omdat mijne niet compleet is... maar die kiwi is mooi!!

sickpunk
2 juli 2003, 20:42
nog ff 1 vraag(als ik hier een antwoord op heb, is me gitaar af :D)

de kans dat die gozer de brug vind, word steeds kleiner(geloof ik) dus dacht ik van goh, dan koop ik wel een andere brug(hij moet er wel zoveel mogenlijk op lijken natuurlijk bij voorkeur, maar zolang het werkt vin ik het best) maaruhm.. weet iemand wat voor brug het is en welk merk ik zou moeten kopen(en prijs maybe ook nog)

http://www.sandroliva.com/guitars/italgtrs/eko/eko100hn/Eko100b.JPG

(ik neem tenminste aan dat je dat een brug noemt...dat ding met die draai wieltjes dus)

het enige wat ik weet is dat ie er los op hoort te zitten en door snaar spanning op z'n plaats moet blijven

alvast bedankt mensen!!

wietse
2 juli 2003, 21:00
print die foto uit en ga er mee naar een gitaar boer kunnen ze daar iets erbij zoeken .
je moet zelf die bruggen altijd nog wat bijvijlen zodat ie mooi op de body aanligt.
je kan natuurlijk ook een beleefd mailtje naar eko sturen(in het engels of italiaans) of zij nog uit hun archieven kunnen vinden welk type brug er op hoort te zitten .
bruggen zitten tussen de 10 en 20 euro .

leg er eerst een snaar op en bepaal dan hoe hoog de brug minimaal moet zijn zodat de snaren niet aanlopen .
lijkt mij minder hoog dan op m'n egmond ,zijn er in verschillende hoogten, kies je die die er het dichtst bij zit.
je kan hem altijd nog wat afstellen.

sickpunk
2 juli 2003, 21:07
het orgineel, zal ik niet meer kunnen vinden, ookal weet ik welk type denk niet meer dat die in productie zijn.. ik hbe ff op voxhumana.nl gekeken en kwam tot de conclusie dat het een jazz brug moet zijn(denk ik) zou ik zelf snaren mee moeten nemen naar de gitaarboer?? nee toch.. dus ik moet wel bijvijlen?? nouja heb ik er voor over
thanx!

wietse
2 juli 2003, 21:18
je moet de brug aan de onderkant bijvijlen rondingen van het bovenblad zijn niet bij elk merk gelijk, is wel wat werk en mischien heb je mazzel en past ie in één keer goed.
snaren hoef je niet mee te nemen je zet er thuis een paar op die span je licht op trekt ze omhoog tot de snaar vrijloopt en meet dan de afstand
tussen body en snaar.
heb het zelf gedaan door karton tussen body en snaar te stoppen tot ik de gewenste afstand tussen fret en snaar had en heb toen de hoogte gemeten.

sickpunk
2 juli 2003, 21:23
ok bedankt, dan ga ik morgen naar de gitaarboer

sickpunk
16 juli 2003, 18:53
yeah, hij werkt en hij doet hetr perfect.. denk niet dat ie onstage word gebruikt door de gitarist uit me band(hij geeft heel veel feed back als je distortion aanzet)

FOTO'S(FF KNIPPEN EN PLAKKEN NAAR JE BROWSER HET GAAT FF FOUT :P)

http://community.webshots.com/s/image6/1/29/88/81512988aZOugG_ph.jpg
http://community.webshots.com/s/image6/1/30/37/81513037fOJADY_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image2/1/30/86/81513086umjqDN_ph.jpg

helaas een hele grote scheur over de achterkant(alleen de bovenste hout laag, dus nix ernstigs)

wietse
16 juli 2003, 19:17
leuk dat ie perfect werk speelt ie ook wat lekker??
die feedback is een probleem bij alle hollowbodys , zijn niet voor distortion gemaakt een beetje blues crunch kan nog wel maar moet niet meer worden.
die scheur op de achterkant kan je wel volgieten met een transparante lijm of blanke lak houdt het dan wat beter bij elkaar daar.
en nu ook verslaafd aan oude gitaren op knappen zeker ,je hebt altijd heel veel eer van je werk.

sickpunk
16 juli 2003, 19:21
leuk dat ie perfect werk speelt ie ook wat lekker??
die feedback is een probleem bij alle hollowbodys , zijn niet voor distortion gemaakt een beetje blues crunch kan nog wel maar moet niet meer worden.
die scheur op de achterkant kan je wel volgieten met een transparante lijm of blanke lak houdt het dan wat beter bij elkaar daar.
en nu ook verslaafd aan oude gitaren op knappen zeker ,je hebt altijd heel veel eer van je werk.

hij speeld echt lekker, aan de bovenkant van de hals(10e fret ofzo) is er een hap uit, maar omdat het aan de bovenkant is heb je nergens last van, ik kan op alle frets komen(geloof 21) dat ding speeld echt lekker, de scheur hbe ik al vol gegoten met blanke hout lijm.. maarja, zal je altijd blijven zien, maar scheurd in elk geval niet meer verder, ouwe gitaren op knappen is geweldig.. dis echt een leuk gitaartje geworden :D en tjah, die feedback.. jammer dan.. toch is ie gaaf :D

wietse
16 juli 2003, 19:41
een hap uit ?
waaruit fretboard of hals .
fretboard kan je vaak wel weer wat inplakken effe een goed stukje hout zoeken van het juiste soort ,op maat snijden en schuren en vijlen erin plakken en afwerken zie je als je het goed doet niks meer van.
hap uit de hals kan je niet veel aan doen.
kan wel maar dat is een duivels werk moet je al haast schrijnwerker voor wezen.