PDA

View Full Version : Azobehout voor hals akoestische gitaar??



Vredy
6 december 2013, 18:37
Hallo mensen,

Ik wil graag een eigen akoestische gitaar bouwen.
Ik heb daarvoor een suzuki spaanse gitaar waarvan alles kapot is behalve het achterblad en het bovenblad.
Het achterblad is van massief gespiegeld mahonie achtig hout.
Het bovenblad is van massief gespiegeld ceder of spar.

Ik heb grote massiefe blokken azobehout een keer meegekregen van mensen die een brug aan het afbreken waren.
Nou vraag ik me af of het goed is om daar een hals van te maken.
Ik ben er van bewust dat het een harde houtsoort is en het zwaar hout is om te bewerken.
Maar maakt het uit als het om hardheid buigbaarheid resonatie gaat?

Als je er verstand van hebt reageer dan alsjeblieft.

Groetjes

barno
6 december 2013, 18:48
azobe, is dat niet pokhout, dat hout dat ze oa in sluizen enzo gebruiken? Zou ik niet doen. pokkezware hals icm vederlichte body is gewoon heel onhandig qua balans. En voor een eerste gitaar zou ik toch gaan voor de houtsoorten die zz al in de sector bewezen hebben, mahonie, maple, enz… er komen genoeg andere "onzekere" factoren kijken bij een eerste bouw...

Vredy
6 december 2013, 19:00
ja dat klopt inderdaad het is het hout wat ze voor sluizen , steigers en bruggen gebruiken.
Het is niet mijn eerste gitaar die ik gebouwd heb , ik heb al eerder een elektrische gemaakt maar dat ging helemaal nergens over want daar had ik eikenhout voor gebruikt.
Verder heb ik wel ervaring met fijne houtbewerkingen.
ik heb kastjes gemaakt , een tabakspijpje , een klein totempaalwierrookhoudertje , haken om mijn gitaren op te hangen aan de muur , en een grote vredespijp.
maar als jij zegt dat het te zwaar hout is dan kan ik het gebruiken voor iets anders.

Vredy
6 december 2013, 19:06
ja dat klopt inderdaad het is het hout wat ze voor sluizen , steigers en bruggen gebruiken.
Het is niet mijn eerste gitaar die ik gebouwd heb , ik heb al eerder een elektrische gemaakt maar dat ging helemaal nergens over want daar had ik eikenhout voor gebruikt.
Verder heb ik wel ervaring met fijne houtbewerkingen.
ik heb kastjes gemaakt , een tabakspijpje , een klein totempaalwierrookhoudertje , haken om mijn gitaren op te hangen aan de muur , en een grote vredespijp.
maar als jij zegt dat het te zwaar hout is dan kan ik het gebruiken voor iets anders.

stijnkenens
6 december 2013, 21:13
Met azobé maak je jou gereedschap gewoon stuk, dat hout is zo hard !

Daarbij: het zinkt. soortelijk gewicht is zwaarder dan water !
Ik zou het gebruiken voor zaag geleiding van de lintzaag of zo.
Of als schaafbodem.


Btw.
Ik moet mijn 'afgunst' van eikenhout in gitaarbouw herzien: op het CMB heb ik vorige week een klassieke gitaar gehoord met rug en zijkanten van eik. Gedurende het hele bouwproces had iedereen z'n twijfels erover (het klonk dood als je er op klopte) Maar nu de gitaar af is, en besnaard is het echt een degelijk en goed klinkend instrument !!!



s.