PDA

View Full Version : Roady Tuner: hebbon!



Dweezman
6 december 2013, 17:06
http://www.kickstarter.com/projects/roadietuner/roadie-tuner-the-ultimate-guitarist-tool

barno
6 december 2013, 18:10
of hoe simpele dingen complex maken :) tamelijk kansloos volgens mij.

beruk
6 december 2013, 18:14
Welnee! Ook hebbun!

stijnkenens
6 december 2013, 18:25
Ik verschiet er van dat het zo snel aan zijn goal is geraakt ...

Gitaristen zijn lui, of zijn het mensen die centen rieken?



s.

barno
6 december 2013, 18:52
maar dit ding vind ik behoorlijk ingewikkeld, je moet een phone bijhebben, batterijen allover moeten power hebben, pfff, gedoe vind ik het.

ik stem veel meer gitaren dan de gemiddelde gitarist maar ik hou het bij een winder en een toonfluitje

vulvasonic
7 december 2013, 01:33
Los van bovenstaande genoemde problemen vind ik één ding een weinig verontrustend (wat het eigenlijk niet zou mogen zijn, maar toch...). Als de snaar te hoog staat draait het apparaatje de tuner losser, zodat de snaar weer op de juiste spanning staat. Op zich prima, maar ik heb altijd geleerd (en daar hou ik me tot op de dag van vandaag aan) dat je de snaren op een gitaar altijd naar omhoog moet stemmen en nooit naar omlaag. Dit om het eventuele hangen of 'klemmen' van een snaar op een minder goed uitgesneden topkam te voorkomen. Ik draai bij een te hoog gestemde snaar dus altijd de snaar eerst te laag alvorens 'm opnieuw bij te stemmen. Ik had graag gezien dat dit apparaatje dat ook zou doen.

Maar ja, ik zou 'm ook in dat geval waarschijnlijk toch niet kopen. Op het podium heb ik daarvoor een stemapparaat (Boss TU huppeldepup) en mocht ik echt heel erg lui en wanhopig zijn, zou ik mijn gitaar liever voorzien van zo'n setje zelfstemmende tuners van Gibson. :)

kwispelhond
7 december 2013, 01:41
Buiten dat ik geen smart-Phone heb of wil, ik heb zelden zoiets nutteloos gezien als dit. Ik weet het niet hoor, maar als ik één van mijn gitaren pak hoef ik hem alleen maar bij te stemmen, hoeveel moeite is het om een minimaal slagje aan een stemmechaniek te geven?

Ik zie dit ding meerdere slagen maken? Dat hoef ik alleen maar bij het snaren wisselen te doen en dat doe ik liever met de hand en desnoods met een winder want dan zitten ze tenminste netjes en dat scheelt weer langdurig ontstemmen.

Pepe
7 december 2013, 01:51
Goed punt Mario.
Tis nou wachten op een stompbox met ingebouwde smartphone met bluetooth, dan kan je hem ook op een podium gebruiken.

vulvasonic
7 december 2013, 02:53
Ach waarom? De oplossingen zijn er immers al. Voor thuisgebruik vind ik sowieso een overbodig ding, want dan stem ik gewoon op m'n gehoor, en op het podium wil je graag stil kunnen bijstemmen en dan voldoet een simpel stemapparaatje uitstekend. En dat Gibson spul kan interessant zijn in het geval je, om wat voor reden ook, razendsnel moet bijstemmen, of je plank in een andere stemming wilt zetten. Ik heb in mijn leven talloze nummers geschreven en ik geloof dat ik van al die nummers slechts in twee liedjes tijdens het nummer zelf even de lage E-snaar naar D moest draaien. En nu ik daarover nadenk lijkt het me makkelijker om gewoon handmatig even de E-snaar naar omlaag te draaien. Sterker, dat was zelfs het effect wat ik ermee wilde bereiken. Dus in die zin zou geen enkel automatisch stemsysteempje hier een alternatieve oplossing voor kunnen geven. Zelfs andere toepassingen (D-tuner, hipshotspul, of een whammy) zouden niet volstaan.

Dus nee, eigenlijk komt het er op neer dat ik niks van dat soort spul nodig heb. Ook die Gibson tuners niet. Want laten we eerlijk blijven, als ik mijn hele gitaar middels zo'n Gibson stemgeval een kleine terts lager zou willen stemmen, zou door de afgenomen trekkracht van de snaren, de gitaar waarschijnlijk zo vals klinken als de pest. Om zoiets te willen heb je een tweede gitaar nodig, voorzien van extra dikke snaren en perfect geïntoneerd. Het Gibson systeem kan aan de topkam de boel nog zo leuk op stemming brengen, maar zolang de mensuurlengte niet wordt aangepast op dit soort wijzigingen, heb je er nog geen kut aan. :)

10us
7 december 2013, 12:39
Duidelijk gevalletje van een niet bestaand probleem oplossen dus...

Braindead
7 december 2013, 15:42
Ook ik zie de noodzaak van deze "uitvinding" niet zo. Volgens mij is de werkwijze normaal dat je kijkt of er een probleem is en dat je dan gaat kijken naar mogelijke oplossingen. Dit lijkt meer op een zoveelste toepassing vinden voor je mobieltje om een zoveelste app en bijkomende prut/tool te kunnen slijten.

Uitzondering zou zijn als je veel songs hebt in je repertoire waarbij je gitaar telkens van E stemming naar D stemming of c stemming moet.

vulvasonic
7 december 2013, 16:39
Duidelijk gevalletje van een niet bestaand probleem oplossen dus...
Niet per se. Voor de beginnende gitarist die het lastig vindt om zijn beginnersgitaartje te stemmen kan het best handig zijn. Je kunt je echter afvragen of het slim is om als beginnende gitarist op deze wijze je problemen te lijf te gaan. En dan nog is het maar zeer de vraag of die beginnende gitarist dat geld niet liever zou besteden aan een geinig versterkertje, of iets betere gitaar, want tegen de tijd dat je het geld bij elkaar hebt om een betere gitaar te kopen ben je al geen echte beginner meer. Ergo, dat stemgeval hoort bij de basisuitgaven van je volledige beginnerssetje. En dan is het toch niet bepaald een lullig bedragje.

Eigenlijk is alleen het eerst getoonde voorbeeldje op het bijbehorende promotiefilmpje een situatie waarbij ik me het voordeel van een dergelijk apparaat kan voorstellen. Maar dan moet ik er meteen aan toevoegen dat een vergelijkbaar incidentje me slechts één keer in ruim 30 jaar aan podiumervaring is voorgevallen.
Misschien is het iets voor de extreem drukke gitaartechneut, die als rechterhand van een veel optredende gitarist, die voor ieder nummer een andere gitaar gebruikt, fungeert. Misschien dat zo iemand er blijgemaakt mee kan worden. :)

10us
7 december 2013, 18:35
Mwah, dat vraag ik me toch af..
Je gitaar leren stemmen met een stemapparaatje (wat je bij dit ding er toch nog als app bij moet hebben) stelt echt niets voor. Het enige wat dat ding doet is aan een knop draaien... Dat kan zelfs de meest ongeoefende gitarist...

vulvasonic
8 december 2013, 02:35
Mwah, dat vraag ik me toch af..
Je gitaar leren stemmen met een stemapparaatje (wat je bij dit ding er toch nog als app bij moet hebben) stelt echt niets voor. Het enige wat dat ding doet is aan een knop draaien... Dat kan zelfs de meest ongeoefende gitarist...
Aan de knop draaien totdat de snaar op de juiste stemming staat. Dat is toch een niet onbelangrijk verschil. Maar goed, persoonlijk vind ik dat je als beginnende gitarist sowieso het beste kan leren om je oren te gebruiken en niet zondermeer jezelf over te geven aan een stemapparaat, van welke soort dan ook. Ik 'verdedig' het nut van dit nieuwe geval ook niet, ik denk slechts 'hardop' na over wie er mogelijk gebaat zouden zijn met zo'n uitvinding. En geloof me, dat is nog verrekte lastig. :D

Braindead
9 december 2013, 15:27
Aan de knop draaien totdat de snaar op de juiste stemming staat. Dat is toch een niet onbelangrijk verschil. Maar goed, persoonlijk vind ik dat je als beginnende gitarist sowieso het beste kan leren om je oren te gebruiken en niet zondermeer jezelf over te geven aan een stemapparaat, van welke soort dan ook. Ik 'verdedig' het nut van dit nieuwe geval ook niet, ik denk slechts 'hardop' na over wie er mogelijk gebaat zouden zijn met zo'n uitvinding. En geloof me, dat is nog verrekte lastig. :D


Inderdaad! Je gehoor dien je te ontwikkelen. Je moet leren horen wanneer een snaar zuiver is en wanneer niet. Gitaristen zijn al verwend met frets. Nee, dan een violist... Een beginner haal je er zo uit daar.

Al dat gekut met apps en pc's. Mensen kunnen niks meer en weten niks meer. Neem ze hun mobieltje af en ze zijn dom. Spelling kennen ze niet meer vanwege spellingscheck. Valt de tom tom uit, weten ze niet waar ze zijn. Stemmen past hier mooi in het rijtje.

10us
9 december 2013, 16:39
Moet opeens denken aan die keer dat ik onderweg naar denemarken door de vakantieman helemaal op mijn plek had kunnen staan...
Ergo; na +/- 400KM crossen op de Tom Tom:
"En meneer, kunt u aanwijzen op kaart waar u nu bent?"
"Nee, vakantieman. Geen flauw idee..."

bat
9 december 2013, 17:08
Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Ongetwijfeld een stuk goedkoper dan robottuners van bijvoorbeeld Gibson en sneller dan met de hand stemmen (en waarschijnlijk ook net een stukkie accurater).

Het lijkt me wel verstandig dat ze ook komen met een wat robuustere versie die ook op het podium netjes gebruikt kan worden. Even ompluggen naar je smarphone lijkt me dan niet handig, dus zou ik de voorkeur hebben voor een standalone apparaaje in stompboxvorm. Eventueel met USB aansluiting en de mogelijkheid via de computer toch wat flexibeler te zijn.

Prijs is ook een issue, gitaristen zijn best bereid om in de bus te blazen voor bewezen handige techniek, maar als zo'n apparaat een paar honderd euro moet kosten, kun je het verder wel vergeten. Het lijkt erop dat ze mikken op een pricepoint ergens tussen de 80 en de 120 dollar, denk dat ze daar nog best eens succes mee zouden kunnen hebben.

En is dit té gemakkelijk, creeer je er luie mensen mee? Mwoach, gemak dient de mens, ik zie het als een aanvulling voor de gitarist die liever met spelen bezig is dan met stemmen. De gitarist die geen sjoege heeft van het al dan niet gestemd zijn van zijn instrument pik je er alsnog wel tussenuit.

HaroldA
9 december 2013, 17:24
Als ik hier iemand z'n gitaar mee zou zien stemmen, zou ik 'm faliekant uitlachen. En da's opmerkelijk, want een Robot Tuner systeem trek ik wel ...

Misschien omdat het zo'n laffe tussenweg is? Voor degene die niet aan het knopje kan draaien?

FruscianteFan
9 december 2013, 17:44
Het lijkt me persoonlijk lastiger om dat apparaatje en mijn gitaar helemaal stil te houden, dan om handmatig te stemmen.

barno
9 december 2013, 17:44
En is dit té gemakkelijk, creeer je er luie mensen mee? Mwoach, gemak dient de mens, ik zie het als een aanvulling voor de gitarist die liever met spelen bezig is dan met stemmen. De gitarist die geen sjoege heeft van het al dan niet gestemd zijn van zijn instrument pik je er alsnog wel tussenuit.


muziek spelen houdt oa in dat je experimenteert met aparte tuning enz, stemmen is dus muziek maken. zo'n robotje is gewoon voor pussies :)

En als je wil meespelen met een opname van ouwe bluesmannen, veel plezier met zo'n accuraat robotje ...

leve de oren!

trouwens, die robottuners bestaan nu toch al hele tijd. Ik heb ze eigenlijk nog nooit op een podium gezien. slaapkamergadgets, zeg ik :)

LemmyNL
9 december 2013, 17:46
Ik zie het gekut vooral in het onnodige gebruik van die app. Als je de tuner nou gewoon in dat apparaatje zelf bouwt is het wél handig. Akoesties met een microfoontje zoals op mijn cheapo Yamaha tuner ook zit en elektries met een plug, zo moeilijk kan dat niet zijn.

Kun je meteen goeikopere en duurdere versies maken, de cheapo op de hierboven beschreven manier (voor een prijs die dicht bij de normale tuners ligt), de fancy uitvoeringen met lcd'tje met de opties zoals die app ze heeft. Maar geen gekut met én dat apparaat én een app, da's gewoon overbodig ingewikkeld en irritant. Ik gitarist, ik honger. Dan ga ik geen zevengangendiner bestellen.

LemmyNL
9 december 2013, 17:48
Bij Vox-Humana ligt ook gewoon een accuboor met opzetstuk om snaren te wisselen... dan kan dit ook wel.

stijnkenens
9 december 2013, 17:50
Mensen zijn gewoon lui geworden, als ze minder moeite willen doen dan zullen ze het ook aanschaffen.

Dat is het zelfde als automatische ruitenwissers of lichten die aan gaan als het donker wordt. Hoe moeilijk kan het zijn om uw linker of rechter wijsvinger uit te steken als je het stuur vast hebt ...

@ Lemmy: als je per dag 5 gitaren moet ont en besnaren, is zo'n accu boormachine wel handig, maar ik doe het nog steeds met de zwengel !



s.

bat
9 december 2013, 17:54
Misschien omdat het zo'n laffe tussenweg is? Voor degene die niet aan het knopje kan draaien?
Ik ben er bijna wel zeker van dat dit dingetje accurater is dan ik bij het aandraaien van dat knopkje, en daar zou het mij om gaan.


muziek spelen houdt oa in dat je experimenteert met aparte tuning enz, stemmen is dus muziek maken. zo'n robotje is gewoon voor pussies :)
Ah, mij is niet verteld dat dat verplicht is. Nou, dan hou ik er maar op met muziek spelen… ;) (bovendien gaat "omstemmen" ook een stuk accurater met zo'n apparaatje).


trouwens, die robottuners bestaan nu toch al hele tijd. Ik heb ze eigenlijk nog nooit op een podium gezien. slaapkamergadgets, zeg ik :)
Los van dat alleen Gibson ze heeft, je dat waarschijnlijk dan niet eens zo snel ziet (het is best discreet weggebouwd tegenwoordig), is het allerbelanrijkste punt nog wel dat gitaristen op dat gebied ont-zet-tend conservatief zijn. Daarom zie ik een apparaatje als dit eerder slagen dan die robottuners. Dit apparaatje kun je namelijk stiekem gebruiken, op het podium draai je dan zogenaamd qauasie-onverschillig je stemming even bij middenin een nummer, natuurlijk… :seriousf:


Dat is het zelfde als automatische ruitenwissers of lichten die aan gaan als het donker wordt. Hoe moeilijk kan het zijn om uw linker of rechter wijsvinger uit te steken als je het stuur vast hebt …
Ik kan prima zonder, maar toch heb ik het op allebei onze auto's. Gemak dient de mens. Maar persoonlijk vind ik dat je die ruitenwissers ook prima met de hand kunt bewegen, in plaats van dat je een motortje gebruikt, luilak! ;)

LemmyNL
9 december 2013, 18:12
Heb ik hier ook hoor Stijn, zo'n zwengel. En ik vergeet 'm nog regelmatig te gebruiken ook :seriousf: Of ik moet een bas hebben, dat past niet eens.

...maar het was ook maar om aan te geven dat dit ding wel een idee is. En naar eigen inzicht wel of niet te kopen :ok:

FruscianteFan
10 december 2013, 02:17
trouwens, die robottuners bestaan nu toch al hele tijd. Ik heb ze eigenlijk nog nooit op een podium gezien. slaapkamergadgets, zeg ik :)
Ik heb eens een cabaretier gezien die een Flying V had met robottuners. Nam dat ook op in z'n show, maar verder lijkt het me vooral nuttig als je op het podium echt alleen een gitaar wilt hebben en niet moeilijk wil hoeven doen.


Ik kan prima zonder, maar toch heb ik het op allebei onze auto's. Gemak dient de mens. Maar persoonlijk vind ik dat je die ruitenwissers ook prima met de hand kunt bewegen, in plaats van dat je een motortje gebruikt, luilak! ;)
Herinnert me aan ons avontuurtje laatst. Optreden in Amsterdam, dus wij daar naartoe met ons busje. We hadden al eens problemen gehad met de ruitenwissers, maar op de terugweg - in de stromende regen - deden ze echt niks meer. Dus wat doe je dan? Juist... schoenveters:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10201498731420211&l=318448476087511652

Onze blijdschap toen de boel naderhand eindelijk gerepareerd was, mag dan ook voor zich spreken

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151701706338310&l=7009195485624677566

(edit: jammer dat-ie facebook filmpjes niet weergeeft)

Ukeloeder
10 december 2013, 09:37
Nou ben ik best een gadget-geilaard, maar ik zie hier werkelijk het nut niet van. Op een podium is het voor een gitarist die zelf even moet bijstemmen alleen te gebruiken wanneer in zijn setup een smartphone geïntegreerd is. Voor de gitarist die daarvoor een technicus/roadie meeneemt is het van geen belang omdat degeen die hij ervoor betaalt het waarschijnlijk sneller/beter doet. De roadie zelf vertrouwt op zijn 'eigen' geselecteerde tuner en zal (denk ik) niet snel overstappen op een nieuwe, enkel omdat er een winder bijzit.


[...]
@ Lemmy: als je per dag 5 gitaren moet ont en besnaren, is zo'n accu boormachine wel handig, maar ik doe het nog steeds met de zwengel !

s.

Hè gatsiedarrie Stijn!

muziekschuur
10 december 2013, 10:38
maar dit ding vind ik behoorlijk ingewikkeld, je moet een phone bijhebben, batterijen allover moeten power hebben, pfff, gedoe vind ik het.

.........ik stem veel meer gitaren dan de gemiddelde gitarist ........

Die laatste zin Barno.... Veel gitaristen die in de bar een nummertje willen spelen kunnen thuis leuk pingelen. Stemmen daar ook al electronisch. En willen iets van extra zekerheid in die bar... Het is dus voor de beginnende guitarist. Zijn er Bergen van. En daar hoor jij dus niet meer toe...

barno
10 december 2013, 16:04
Die laatste zin Barno.... Veel gitaristen die in de bar een nummertje willen spelen kunnen thuis leuk pingelen. Stemmen daar ook al electronisch. En willen iets van extra zekerheid in die bar... Het is dus voor de beginnende guitarist. Zijn er Bergen van. En daar hoor jij dus niet meer toe...

die laatste zin slaat meer op het feit dat ik gitaren bouw en dus wat meer snaren stem dan gemiddeld :)

maar het voorbeeld ook hierboven van die cabaratier, ja, kan er wel inkomen dat voor zo'n 1man / gitaar het ding zijn nut kan hebben idd

telecastermaster
10 december 2013, 16:09
Ben ik nou werkelijk de enige die dit een geniale uitvinding vindt?

Wat mij betreft moeten we altijd vooruit.
Ditzelfde conservatieve gemiereneuzel hoorde je ook toen Ned Steinberger zijn geniale hoofdloze gitaar met actieve elektronica op de markt bracht.

Het is dat ik geen smartfoon heb....;)

vulvasonic
11 december 2013, 08:29
Ben ik nou werkelijk de enige die dit een geniale uitvinding vindt?

Wat mij betreft moeten we altijd vooruit.
Ditzelfde conservatieve gemiereneuzel hoorde je ook toen Ned Steinberger zijn geniale hoofdloze gitaar met actieve elektronica op de markt bracht.

Het is dat ik geen smartfoon heb....;)
Och, ik blijf erbij dat het voor drukke gitaarroadies een prima vinding kan zijn. Sommige van die gasten hebben het druk zat en die blijven tijdens nummers van de artiesten voortdurend bezig met het stemmen en bijstemmen van gitaren, in de enorme herrie, komend vanaf het podium en dus vaak volledig afhankelijk van hun dure stemapparaten die ze enkel op zicht moeten kunnen vertrouwen, wat op zich heel goed kan. Het blijft echter draaien, kijken, nog eens draaien, opnieuw kijken..... best een omslachtig proces als je het vergelijkt met het gebruik van zo'n automatische, zelfstemmende snarenwinder. Ik denk alleen dat ook zij wat dit soort dingen betreft vrij conservatief zijn ingesteld en niet gespeend zijn van enig wantrouwen.

Voor de thuisgebruiker en de meeste gitaristen zelf, bijstemmend op het podium, is het ding van weinig nut. Gitaarroadies dus. En als ik dan een ruwe schatting maak over hoeveel van die gasten in een land als Nederland gebruik van zo'n ding zouden kunnen maken, dan schat ik dat je hooguit op een man of 60 uitkomt, waarvan het overgrote deel conservatief genoeg zal zijn om niet al te enthousiast te worden. Daarom verwacht ik ook dat het ding misschien bij 10 tot 15 man op hun plek is.
Ik voorspel geen hoge verkoopcijfers. :)

barno
11 december 2013, 08:40
Ben ik nou werkelijk de enige die dit een geniale uitvinding vindt?

Wat mij betreft moeten we altijd vooruit.
Ditzelfde conservatieve gemiereneuzel hoorde je ook toen Ned Steinberger zijn geniale hoofdloze gitaar met actieve elektronica op de markt bracht.

Het is dat ik geen smartfoon heb....;)

Dat de Steinberger gitaar niet massaal aansloeg heeft mi niks te maken met conservatisme. Die gitaar was weliswaar anders maar ook vooral ergonomisch een draak (esthetisch ook, maar okee, da's smaak).

peter_heijnen
11 december 2013, 10:18
Ben ik nou werkelijk de enige die dit een geniale uitvinding vindt?

Wat mij betreft moeten we altijd vooruit.
Ditzelfde conservatieve gemiereneuzel hoorde je ook toen Ned Steinberger zijn geniale hoofdloze gitaar met actieve elektronica op de markt bracht.

Het is dat ik geen smartfoon heb....;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel! Natuurlijk is het een geniale uitvinding, maar gaan mensen er ook hun gitaar beter door stemmen, maw is het wel een stap vooruit?

Net zoals een smartphone mensen afhankelijk kan maken kan zo'n stemmer dat ook. Zelf kan ik lang niet zo goed meer stemmen als toen ik nog studeerde. Destijds deed ik bijna altijd alles op gehoor ook al had ik allang een tuner liggen, later toen het te onpraktisch werd om op gehoor te stemmen ben ik de tuner echt gaan gebruiken.

En als de praktijk het zou vragen, zou ik net zo makkelijk zo'n auto stemmer gebruiken.

Verder ben ik het met barno helemaal eens mbt veel te veel gedoe. En dan dus vooral als je je marketing oa ophangt aan 'zittend tegen een boom in het park VRIJ tokkelen'. ;)

Kim Wilson
11 december 2013, 10:22
Ik snap de tegenstanders niet zo. Iedereen heeft ook een stemapparaat, maar op den duur leert iedereen ook wel op gehoor stemmen. Ik geloof niet dat mensen minder goed leren stemmen door zo'n apparaat. Ik zou het vooral kunnen gebruiken om mijn gitaar om te stemmen naar open G o.i.d. Het is, net als een stemkastje, een handig hulpmiddel.

HaroldA
11 december 2013, 10:34
Ik snap de tegenstanders niet zo.

En ik snap de voorstanders niet, zeker niet degenen die zoveel geld gegeven hebben aan de Kickstarter. Dit is een apparaat voor luie mensen die moeilijk willen doen.

vulvasonic
11 december 2013, 11:31
En ik snap de voorstanders niet, zeker niet degenen die zoveel geld gegeven hebben aan de Kickstarter. Dit is een apparaat voor luie mensen die moeilijk willen doen.
Zie mijn post bovenaan (als je de zooi tenminste op 10 posts per pagina hebt ingesteld). Een gitaarroadie is doorgaans geen lui type, anders werd ie niet aangenomen. En de investeringen die ze doen om hun werkplekje te optimaliseren zijn ook niet misselijk. Ik heb gewerkt met een gitaarroadie die een heel nauwkeurig en zeer ingewikkeld stemgeval had. Ik kon er zelf iig niet mee overweg. Hij wel en dat is het belangrijkste. En toch, als ik zie hoeveel tijd hij, ondanks zijn enorme ervaring, nodig had om een gitaar te stemmen, dan zou dit nieuwe apparaatje mijns inziens de aanschaf best waard zijn. Je moet niet vergeten dat zo'n gast meer doet dan alleen stemmen. Er hoeft maar iets stuk te gaan en dan moet hij zorgen dat ie de boel in no time weer aan de praat krijgt. Het opleggen van nieuwe snaren is daar maar een heel klein en onbeduidend voorbeeldje van. Ik denk serieus dat het hem een hoop gehannes en stress zou kunnen besparen door gebruik te maken van dit ding.

Nogmaal, het is in mijn optiek tevens de enige situatie waarbij ik me het nut van dit apparaat kan voorstellen. Alleen is de groep mensen die daarmee te maken heeft zo klein dat ik het op voorhand geen kaskraker zou durven noemen. :)

HaroldA
11 december 2013, 11:35
Alleen is de groep mensen die daarmee te maken heeft zo klein dat ik het op voorhand geen kaskraker zou durven noemen. :)

Bestaan er wel 1.357 tourende guitar techs? ;)

Kim Wilson
11 december 2013, 11:38
En ik snap de voorstanders niet, zeker niet degenen die zoveel geld gegeven hebben aan de Kickstarter. Dit is een apparaat voor luie mensen die moeilijk willen doen.
Onzin. Dit is voor mensen die het geld ervoor over hebben voor een stemhulp. Let wel, ik ben geen voorstander, maar waarom dat ding en vooral zijn gebruikers zo affakkelen? Omdat jij het nut er niet van ziet? Een ander ziet het nut er misschien wel van in.

HaroldA
11 december 2013, 11:47
Onzin. Dit is voor mensen die het geld ervoor over hebben voor een stemhulp. Let wel, ik ben geen voorstander, maar waarom dat ding en vooral zijn gebruikers zo affakkelen? Omdat jij het nut er niet van ziet? Een ander ziet het nut er misschien wel van in.

Stemmen voor de Roady Tuner: op het apparaat aflezen of je omhoog of omlaag moet stemmen.
Stemmen met de Roady Tuner: het apparaat stemt omhoog of omlaag.

Je haalt alleen het manuele draaien weg, maar je maakt stemmen vele malen complexer:
* je moet je smartphone verbinden met je gitaar (en daarmee de verbinding verbreken gitaar > amp)
* je moet een app starten
* verbinding opzetten tussen je smartphone en de Roady Tuner
* een stemming kiezen
* het apparaat 6x op de juiste tuner zetten
* het apparaat zonder de tuner te verdraaien van de tuner verwijderen
* app stoppen/verbindingen verbreken
* je gitaar weer verbinden met je amp

"Traditioneel" stemmen
* Footswitch intrappen
* Snaar aanslaan en aan tuner draaien (6x)
* Footswitch intrappen

Ik zie niet hoe dit (voor niet-gitaar-techs) handig kan zijn.

LemmyNL
11 december 2013, 11:51
Dat zeg ik dus al... die smartphone moet er tussenuit. Dan is het net een klassieke tuner maar dan met een extra'tje, namelijk de winder.

Kim Wilson
11 december 2013, 11:52
...
Ik zie niet hoe dit (voor niet-gitaar-techs) handig kan zijn.
Nou en? Dat jij het niet ziet hoeft toch niet te betekenen dat het geen bestaansrecht heeft? Misschien heb je wel gelijk, maar laat het dan daarbij, i.p.v. de gebruikers lui en dom te noemen.

peter_heijnen
11 december 2013, 12:14
Stemmen voor de Roady Tuner: op het apparaat aflezen of je omhoog of omlaag moet stemmen.
Stemmen met de Roady Tuner: het apparaat stemt omhoog of omlaag.

Je haalt alleen het manuele draaien weg, maar je maakt stemmen vele malen complexer:
* je moet je smartphone verbinden met je gitaar (en daarmee de verbinding verbreken gitaar > amp)
* je moet een app starten
* verbinding opzetten tussen je smartphone en de Roady Tuner
* een stemming kiezen
* het apparaat 6x op de juiste tuner zetten
* het apparaat zonder de tuner te verdraaien van de tuner verwijderen
* app stoppen/verbindingen verbreken
* je gitaar weer verbinden met je amp

"Traditioneel" stemmen
* Footswitch intrappen
* Snaar aanslaan en aan tuner draaien (6x)
* Footswitch intrappen

Ik zie niet hoe dit (voor niet-gitaar-techs) handig kan zijn.
Leuk zo'n lijstje, maar als het niet is weergegeven in excel kan ik de pro's en contra's er niet meteen aan af zien. ;)

Pepe
11 december 2013, 12:57
Ik vind hem eigenlijk wel leuk en in mijn geval ook wel handig. Ik stem altijd de akoestische gitaar van de andere gitarist. Die kan dat wel, in principe, maar is te chaotisch of het interesseert hem niet en als ie een poging waagt, regen in de drup. Afijn, het is door de jaren gewoon mijn taak geworden dus tussen de nummers door gooi ik die gitaar af en toe door mijn stemapparaat wat omslachtig is want mijn gitaar moet er uit, zijn gitaar er in en er weer uit en dan mijn gitaar er weer in. Dus nou, zo stel ik me voor, loop ik gewoon, tijdens het spelen, naar hem toe, zet dat ding op een tuner en bluetooth the shit out of it.

barno
11 december 2013, 13:02
Ik vind hem eigenlijk wel leuk en in mijn geval ook wel handig. Ik stem altijd de akoestische gitaar van de andere gitarist. Die kan dat wel, in principe, maar is te chaotisch of het interesseert hem niet en als ie een poging waagt, regen in de drup. Afijn, het is door de jaren gewoon mijn taak geworden dus tussen de nummers door gooi ik die gitaar af en toe door mijn stemapparaat wat omslachtig is want mijn gitaar moet er uit, zijn gitaar er in en er weer uit en dan mijn gitaar er weer in. Dus nou, zo stel ik me voor, loop ik gewoon, tijdens het spelen, naar hem toe, zet dat ding op een tuner en bluetooth the shit out of it.

doe op die gitaar dan een clip on tuner op de headstock, dan hoef je niet in donker te gaan zoeken naar dat dat draairobotje

FruscianteFan
11 december 2013, 13:09
doe op die gitaar dan een clip on tuner op de headstock, dan hoef je niet in donker te gaan zoeken naar dat dat draairobotje
Clip tuners werken in mijn ervaring niet fijn op het podium. De gitaar trilt dan met van alles mee, waardoor de tuner vaak moeite heeft om de trilling van de snaar zelf op te pikken.

vulvasonic
11 december 2013, 13:13
Bestaan er wel 1.357 tourende guitar techs? ;)
Niet in Nederland iig. :)

vulvasonic
11 december 2013, 13:24
Stemmen voor de Roady Tuner: op het apparaat aflezen of je omhoog of omlaag moet stemmen.
Stemmen met de Roady Tuner: het apparaat stemt omhoog of omlaag.

Je haalt alleen het manuele draaien weg, maar je maakt stemmen vele malen complexer:
* je moet je smartphone verbinden met je gitaar (en daarmee de verbinding verbreken gitaar > amp)
* je moet een app starten
* verbinding opzetten tussen je smartphone en de Roady Tuner
* een stemming kiezen
* het apparaat 6x op de juiste tuner zetten
* het apparaat zonder de tuner te verdraaien van de tuner verwijderen
* app stoppen/verbindingen verbreken
* je gitaar weer verbinden met je amp

"Traditioneel" stemmen
* Footswitch intrappen
* Snaar aanslaan en aan tuner draaien (6x)
* Footswitch intrappen

Ik zie niet hoe dit (voor niet-gitaar-techs) handig kan zijn.

Mwoah, zo is het toch niet helemaal. Ten eerste doet het ding meer dan alleen maar draaien. Het draait de snaar automatisch tot de juiste noot. Die noot moet je weliswaar intikken op je smartphone, maar dat is letterlijk een kwestie van één tikje op het scherm. Razendsnel dus. Het eventuele ontstemmen bij het verwijderen van de tuner is onzin. Dat zou in principe ook kunnen gebeuren met een gewoon snarenwindertje en het is mij nog nooit overkomen dat ik de tuner verdraaide bij het verwijderen van dat ding. En in het geval van de gitaarroadie (waar ik het steeds over heb) maakt het geen enkel verschil of je de gitaar uit het stemapparaat trekt, of uit de telefoon. Ergo, dat lijstje is mijns inziens niet bijzonder steekhoudend. Tenminste, niet als je de gitaartech als uitgangspunt neemt. Voor alle andere gevallen, maar dat heb ik al enkele keren eerder gezegd, ben ik het met je eens dat het ding geen echte toegevoegde waarde heeft. :)

HaroldA
11 december 2013, 14:03
Het eventuele ontstemmen bij het verwijderen van de tuner is onzin.

Dit is een ding met een motor en batterij; zwaar*) dus, en mogelijk moeilijker handelbaar.

*) In relatie tot een plastic snaarwindertje.

Pepe
11 december 2013, 15:06
... maar....als het er nou 6 waren, dan zet je ze op je gitaar en met 1 druk op de knop klaar. Een robot tuner maar dan mobiel. Zeg maar. Dat je een gitaarzaak instapt en de hele boel even stemt voor een klein bedrag. Gitaarbeurzen. Of je klimt het podium van het plaatselijke bandje op als de boel daar wringt. Kleine moeite, graag gedaan.

Help de valse gitaar de wereld uit, steun giro....

FruscianteFan
11 december 2013, 17:50
... maar....als het er nou 6 waren, dan zet je ze op je gitaar en met 1 druk op de knop klaar. Een robot tuner maar dan mobiel. Zeg maar. Dat je een gitaarzaak instapt en de hele boel even stemt voor een klein bedrag. Gitaarbeurzen. Of je klimt het podium van het plaatselijke bandje op als de boel daar wringt. Kleine moeite, graag gedaan.

Help de valse gitaar de wereld uit, steun giro....
Ik had eergister bij een voorprogramma inderdaad nog de neiging om beide gitaristen even erop te wijzen dat ze niet helemaal zuiver waren... auw.

Duhsjaak
11 december 2013, 20:00
Ik zie de humor er wel van in.
Zo'n geföhnde en van haarlak voorziene Europe gitarist wil zijn gitaar op de plaats delict (podium) stemmen. Zet zijn smart phone aan en dan begint net zijn schoon mama te zwatelen via een onbedoeld tot stand gebrachte verbinding.

Prachtig!

Ik vind het dus een geniale uitvinding, da's duidelijk.
Vriendelijke groet, Gus

Koni05
12 december 2013, 13:30
De overtreffende trap?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6576275/f72865b8/handige_gitaarstem_gadget.html

kwispelhond
13 december 2013, 14:20
Nou, da's dus gewoon schaamteloos Gibson's robot-tune systeem gekopieerd maar dan voor Fender-achtingen. Lijkt mij dus al een stuk nuttiger, al was het maar omdat je hier dus niet eerst via een extra tussendeel in je smartphone hoeft in te pluggen en niet naar appie hoeft te gaan zoeken.

motorhan
15 december 2013, 12:57
Het zal wel zo gaan als met veel uitvindingen. eerst worden ze verguist en dan heeft Bijna)iedereen het.
Ik vergelijk het met een simpel voorbeeld als je vroeger met je caravan op een camping kwam begon het met de pootjes uitdraaien met en z.g slinger. Als je toen een hulpstuk op je Makita had lachten ze je uit dat is toch geen kamperen. tot het jaar er op hadden ze zelf ook zo'n elektrische boormachine.
En nog zo'n ding bij een caravan de mover je drukt op een knopje en je kan het apparaat tot op een cm nauwkeurig op zijn plaats zetten ook tegen een stoeprandje of heuveltje op. nu heeft meer dan 60% zo'n apparaat.

En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die roepen ik hoef het niet ik hoef geen automaat. tot ze er zelf 1 hebben en dan is het toch wel relaxt rijden.

Overigens denk ik niet dat ik het zou kopen of het zou veel goedkoper moeten worden en dan nog zou ik het zoals veel dingen kopen omdat ik het leuk vind en het vervolgens (t) weinig gebruiken.

Met vr gr
Han

Sjoerdo
16 december 2013, 13:38
Ik zie de humor er wel van in.
Zo'n geföhnde en van haarlak voorziene Europe gitarist wil zijn gitaar op de plaats delict (podium) stemmen. Zet zijn smart phone aan en dan begint net zijn schoon mama te zwatelen via een onbedoeld tot stand gebrachte verbinding.


Toevallig heb ik Europe twee weken geleden nog live gezien! Moet zeggen dat het haar een stuk minder gefohnd is en dat de meeste schoonmama's tegenwoordig in het publiek stonden (de mannen zijn ook allemaal tegen vijftig nu!)....