PDA

View Full Version : Hoe lang gaan frets ongeveer mee ?



benwave
5 december 2013, 19:29
Ik heb nu mijn Gibson Les Paul CS 5 maanden, speel er ongeveer 2-3 uur per dag op dat is 300 tot 450 uur
De frets beginnen nu dipjes te vertonen.
De vraag is hoeveel uur gaan frets normaal gesproken ongeveer mee, voor dat er gerefret moet te worden ?

Majmun
5 december 2013, 19:39
Hangt af hoelang je wel of niet speelt, wat voor frets het zijn en hoe hard je wel of niet drukt.

geert1976
5 december 2013, 19:47
Dat is afhankelijk van veel omstandigheden, zoals dikte van de snaren, type/merk snaren speelstijl, tuning etc.

Er is geen zinnige berekening op los te laten hoelang frets meegaan daarvoor zijn er teveel factoren die meespelen.

Erik70
5 december 2013, 22:55
Ik heb mijn Gison LP Standard sinds 1991. Ik begin nu de gevolgen van slijtage te ondervinden en er zal best wel "iets" aan de frets gedaan mogen/moeten worden. Of dat vervangen wordt of opknappen..geen idee. Dat zal ik door een expert moeten laten beoordelen. Mijn nog meer gebruikte Fender strat, even oud en zo mogelijk nog meer bespeeld vertoont nog nauwelijks enige slijtage. Althans...ik ondervind er niets van.

Maar goed, zoals de anderen al zeiden..dit zegt nog helemaal niets over de levensduur van jouw fretjes, want er zijn te veel factoren die een rol spelen.

apekop
5 december 2013, 23:20
Ik heb nu mijn Gibson Les Paul CS 5 maanden, speel er ongeveer 2-3 uur per dag op dat is 300 tot 450 uur
De frets beginnen nu dipjes te vertonen.

Dat is toch wel heel erg snel. Ik heb gitaren en bassen waar ik al vele jaren intensief op speel en eigenlijk is er nog weinig aan de frets te zien qua slijtage.

harrie-beton
5 december 2013, 23:28
Hangt vast van je stijl af, ik speel nu 30 jaar en speel vaak op dezelfde gitaren. Een fret is niet heel hard, het is van nikkel dacht ik. Op mijn strat number one deed ik 5 jaar met frets (5000 uur) en op mijn main gitaar nu al 9 zonder deukjes en speel er veel op, ongeveer 7000 uur.

oigun
5 december 2013, 23:34
Spelen met zwarte/roestige snaren verkort ook de levensduur van de frets. Als de deukjes vervelend worden en je spel en intonatie in de weg gaan zitten dan word het tijd om te vlakken/crownen en opnieuw polijsten van de frets. Of afhankelijk van de slijtage te herfretten.

vulvasonic
5 december 2013, 23:42
De frets van mijn eerste volwassen gitaar (een stratocaster uit '82 en nieuw aangeschaft) had ik, ondanks de .009 setjes waar ik destijds mee speelde, binnen een jaar dusdanig hard te verslijten dat zelfs een vlakklusje er niet meer in zat. Het gekke is dat ik sindsdien op geen van mijn gitaren de toets heb hoeven laten voorzien van nieuwe frets. Heeft ook iets te maken met de kwaliteit van het fretdraad.

Eric van Esch
5 december 2013, 23:52
Hoe lang gaan je frets mee op je Strats Ben?

RockinRein
6 december 2013, 00:16
Ik zat hier laatst ook over te denken. Ik heb mijn strat nu ongeveer 3 jaar. Geen idee hoeveel uur ik er op gespeeld heb, ik gok zo'n 15 uur per week gemiddeld.

Hier en daar zie ik een klein beetje putjes, maar wat me vooral opvalt is de vlakke bovenzijde van de frets. Die zou rond moeten zijn toch? Ik merk er (nog) niks van tijdens het spelen, maar ik ben wel bang dat als ik er niks aan (laat) doen dat het er niet beter op word. Klopt dit gevoel?

vulvasonic
6 december 2013, 00:24
Ik zat hier laatst ook over te denken. Ik heb mijn strat nu ongeveer 3 jaar. Geen idee hoeveel uur ik er op gespeeld heb, ik gok zo'n 15 uur per week gemiddeld.

Hier en daar zie ik een klein beetje putjes, maar wat me vooral opvalt is de vlakke bovenzijde van de frets. Die zou rond moeten zijn toch? Ik merk er (nog) niks van tijdens het spelen, maar ik ben wel bang dat als ik er niks aan (laat) doen dat het er niet beter op word. Klopt dit gevoel?
Ik heb redelijk wat nieuwe gitaren gehad waarvan de frets aan de bovenzijde vlak waren, ipv rond. Ik zou me er dus niet al teveel zorgen over maken. Nu moet ik zeggen dat ik het ook altijd een wat apart idee vond. En misschien lijkt het wel vlakker dan het in werkelijkheid is. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.

Orpheo
6 december 2013, 02:32
kwaliteit Fretdraad.... Vulvasonic ramt 'm keihard op z'n kop. Soms heb je beroerd fretdraad,en soms beter. Vaak gebruiken techs en builders gewoon beter fretdraad dan een fabriek. harder... dat kost wat meer moeite om te installeren en daarop kan een fabriek vaak bezuinigen. Gebruik gewoon dunlop of Jescar. Niet moeilijk doen en bezuinigen!

benwave
6 december 2013, 08:47
Hoe lang gaan je frets mee op je Strats Ben?

Tja ook moeilijk te zeggen, op één gewone standard Strat heb ik tien jaar gespeeld en die frets waren nog steeds acceptabel.
Dat ga ik met die Gibson niet redden als ik zo doorga

Powderfinger
6 december 2013, 12:54
In het geval van de TS slijten ze wel erg snel. Mijn strat heb ik sinds ongeveer mei 2009 en er zitten nu na veel speeluren wel wat kleine dutsjes in. Ik heb de afgelopen tijd wat problemen gehad met aanlopende frets bij het afstellen. Volgens de luthier kan ik nog wel een paar jaar door zonder vlakken. Ik merk echter wel dat ik de actie nog moet verhogen, want het probleem is nog steeds niet helemaal verholpen (ik houd ook niet van dat losse geklepper). Toch vind ik wel dat die frets van goede kwaliteit zijn.

Type snaren, type fretdraad, speeluren, hoe hard je knijpt, het speelt allemaal mee. Ik probeer expres af te wisselen tussen gitaren en op te passen dat ik niet te vaak de open campingakkoordjes pak, zodat de slijtage wat gelijkmatiger over de hals plaatsvindt.

Een paar jaar moeten ze echter wel meegaan, heb ik de indruk. Tenzij je de hele dag speelt.

E-J
7 december 2013, 12:44
Interessant topic. Mijn Les Paul (een Tokai uit 1980) heeft nog de originele fretten (lage 'fretless wonder' dingen). Onlangs heb ik ze laten vlakken en hoewel de gitaar nog prima speelt, merk ik dat benden wat moeilijker gaat, je schuift bij sommige fretten aardig over de toets. Is een refret dan aan te bevelen?

Heynis
7 december 2013, 16:13
Of eraan wennen, of nieuwe fretten. Ik zou de eerste de voorkeur geven denk ik. Het helpt wel mee als de toets voldoende in de olie staat, dat speelt om een of andere reden met lage fretten toch lekkerder. Voor maple gaat dat echter weer niet op, daar moet geen olie overheen.

Overigens is elke gitaar waar je de fretten af speelt naar mijn mening vroeg of laat het waard om een refret te krijgen, zelfs al is het een Aldi gitaar van €150,-. Ze zijn niet voor niks weggespeeld.

Laat een refret wel doen door iemand die dat écht kan, niet bij een creatieve knutselaar op de hoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

benwave
7 december 2013, 18:48
Zou je nou in principe de Gibson ook gewoon naar Gibson terug kunnen sturen voor een refret, inclusief nips ?
Het is perslotvanrekening een customshop gitaar
Het wordt dan waarschijnlijk wel een nieuw fret board, denk ik
Even de kosten buiten beschouwing gelaten vanzelf, iemand dit wel eens gedaan ?

Dimitri92
7 december 2013, 19:28
Zou je nou in principe de Gibson ook gewoon naar Gibson terug kunnen sturen voor een refret, inclusief nips ?
Het is perslotvanrekening een customshop gitaar
Het wordt dan waarschijnlijk wel een nieuw fret board, denk ik
Even de kosten buiten beschouwing gelaten vanzelf, iemand dit wel eens gedaan ?

Een keertje vlakken en opnieuw crownen gaat toch nog wel, je hebt 'm 5 maandjes?! Toevallig vandaag voor 't eerst zelf fretwerk gedaan, niet eens heel lastig. Moest even wat gereedschap er voor maken en had veel geduld nodig maar dat is niet zo erg; het resultaat was een heeerlijk spelende gitaar !

Edit: overigens wel karig voor een Gibson Custom shopper.... of je moet flinke rammelen met een set .013 snaren a la Vaughn ?