PDA

View Full Version : Swing gitaar/Lessen gezocht



Thebluesdealer
5 december 2013, 15:16
Ik zou graag swing gitaar willen spelen in de stijl van T-bone walker, Tiny Grimes, George Barnes, enz...
Maar hoe begin ik hieraan. Ik ben op het moment uit het Mickey Baker jazz boek aan het leren, maar ik vind dit niet echt swing klinken eerder cooljazz achtig (wel heel handige lessen niet daarvan)

Zijn er bepaalde liedjes waar ik echt enorm veel over de stijl kan leren?
Hoe oefen ik het best?
Ik ben bezig met mijn appergio's onder de knie te krijgen zijn er buiten deze en de mineur en majeur toonladder nog toonladders waar ik van moet weten om deze stijl te begrijpen?

Ik zoek ook naar een blad of boek met alle mogelijke substituties die in deze stijl worden gebruikt.

als iemand tips heeft om deze stijl zo goed mogelijk onder de knie te krijgen zijn ze altijd welkom


ook mochten er mensen zijn die deze stijl goed onder de knie hebben en lessen geven te brussel en omstreken
mogen mij altijd iets laten weten



Alvast bij voorbaat dank

Harald
5 december 2013, 15:32
Euh... blues en dan in dit geval vooral Chicago blues en aanverwanten... boek?

OREN!

Als je die stijl wilt leren, zorg dan dat je een maand alleen naar dat soort muziek luistert. En zoek wat solo's en partijen op gehoor uit.

Overigens zul je best wat boeken kunnen vinden hierover. Duke Robbilard zou er wel eens wat over geschreven kunnen hebben. Maar uiteindelijk denk ik echt dat je het beste uit bent door het gewoon met je eigen oren te doen.

En ga niet zeggen dat je dat niet kunt. Ook dat kun je leren. In het begin gaat het langzaam, maar uiteindelijk bespaar je jezelf veel tijd. Je gaat er bovendien veel beter van spelen.

terrasbeest
5 december 2013, 16:07
+1 Wat Harald zegt.
En dat boekje van Mickey Baker is een aanrader BTW.