PDA

View Full Version : Het is schadelijk als jij je gitaar naast je +50W versteker laat liggen?



Majmun
5 december 2013, 14:56
Net ergens gelezen. Ik kan er verder niet veel over vinden. Blijkbaar is het schadelijk voor je gitaar of voor je versterker. Die persoon beweert dat dit alleen het geval is bij versterkers van 50W of hoger.

hole
5 december 2013, 15:00
Eehh..

Nee.

Majmun
5 december 2013, 15:06
Dacht ik al.

Hij beweert echter dat de magneten hun kracht kwijt raken.. Of zo.

Methoxy7
5 december 2013, 15:12
Tube amps of transistor amps?
:soinnocent:

Mitch
5 december 2013, 15:13
Daar doen pickup winders toch zo'n moeite voor, om vintage correct hun magneetjes te verzwakken? :D

Dutch66
5 december 2013, 15:16
Net ergens gelezen. Ik kan er verder niet veel over vinden. Blijkbaar is het schadelijk voor je gitaar of voor je versterker. Die persoon beweert dat dit alleen het geval is bij versterkers van 50W of hoger.

Misschien even een linkje naar deze "wijsheden" ?

Majmun
5 december 2013, 15:24
Dat kan ik best doen, maar je zult er niet veel van verstaan aangezien het in de Joegoslavische taal is geschreven.

Transistor of buizen; hij bedoelt waarschijnlijk beiden.

Ik begrijp het wel, maar voor die mensen die het niet begrijpen: hier is de Google-vertaling en daaruit kan je wel wat van zijn mening opmaken:

maar uit het beeld dat ik kan zien dat je gitaarversterker vrij dicht dus ik stel voor dat als je constant te houden, dus het is niet goed, omdat de magneten kun je worden gedemagnetiseerd van gitaar speakers, vooral als de sterkere versterker (meer dan 50 watt), een van mijn maatje het gebeurde en het was niet in staat om te worden gerepareerd, maar moest een nieuwe te zetten.

Natuurlijk is het logisch, vooral omdat humbuckers hebben een sterkere magneten dan singles, maar als deze versterkers zwakker dan maak je geen zorgen, nogmaals, als twee stukken zwakker en dicht bij het ​​is hetzelfde als een meer, ik weet het niet, overleg te plegen met de enige daar. ..

Plant
5 december 2013, 15:42
Is het alweer 1 april?


Net ergens gelezen. Ik kan er verder niet veel over vinden. Blijkbaar is het schadelijk voor je gitaar of voor je versterker. Die persoon beweert dat dit alleen het geval is bij versterkers van 50W of hoger.

Voor zover ik begrijp gaat het over de speakermagneten in versterkers. Waarom zouden alleen speakers uit versterkers boven een bepaald vermogen achteruit gaan? Waarom ligt die grens bij 50 Watt?

Majmun
5 december 2013, 15:50
Ik heb geen idee. De vertaling in mijn vorig bericht is alle info die ik heb.

Dutch66
5 december 2013, 15:59
Ik heb geen idee. De vertaling in mijn vorig bericht is alle info die ik heb.

Nee nee, das te makkelijk...

Ik begreep uit je eerdere post dat je de joegoslavische taal machtig bent, dus eh... vertalen die hap..

Kunnen we daarna er heerlijk overheen jakkeren dat het natuurlijk volkomen onzin is :seriousf:

wietse
5 december 2013, 16:40
grote onzin dat zal lukken als je de gitaar achter in de versterker propt zodat de elementen tegen de speakermagneten aan liggen, en dan is het nog niet in een paar dagen bekeken. (eerder jaren)

Hendriks
5 december 2013, 17:03
Net ergens gelezen. Ik kan er verder niet veel over vinden. Blijkbaar is het schadelijk voor je gitaar of voor je versterker. Die persoon beweert dat dit alleen het geval is bij versterkers van 50W of hoger.
Alleen als het onder de douche is.

jutter
5 december 2013, 17:16
Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. Het blijkt ook van invloed op de gezondheid te zijn van mensen die jarenlang onder hoogspanningskabels hebben gewoond.

Venlonaer
5 december 2013, 17:52
Ik heb dan weer ergens gelezen (nee ik ga het niet vanuit het Russisch vertalen), dat een stukje groene tape op je pickups dit weer tegen gaat. Problem solved zou ik zeggen dus.

jutter
5 december 2013, 17:57
Ik heb dan weer ergens gelezen (nee ik ga het niet vanuit het Russisch vertalen), dat een stukje groene tape op je pickups dit weer tegen gaat. Problem solved zou ik zeggen dus.

Of was het nou blauwe teep?

Orpheo
5 december 2013, 19:26
Volgens mijn werkgever, ene Seymour W. Duncan (en hoofd customshop, Maricela Juarez) kunnen speakers de magneten van pickups degaussen. Een 1 watt amp op een full stack kan dat dus ook. Wattage van de amp is niet relevant. Kracht van de speakers des temeer.

Majmun
5 december 2013, 19:46
Oke, check de onderstaande foto. Aan de rechterkant staat een buizen JCM800 50W met een 12" Celestion G12-65 speaker. Aan de rechterkant staat eentransistor Marshall Master Lead Combo van 30W met een 12" Celestion G12-M70 speaker (deze Master Lead Combo wordt overigens aankomende week vervangen door een andere Master Lead Combo, eentje uit de vroegere jaren en met de McKenzie speaker - maar dat terzijde). Moet ik mijn gitaar daar weghalen en zo ja, voor wie is het schadelijk als ik hem daar laat liggen?

http://i41.tinypic.com/rmnsyw.jpg

Venlonaer
5 december 2013, 21:11
Oke, check de onderstaande foto. Aan de rechterkant staat een buizen JCM800 50W met een 12" Celestion G12-65 speaker. Aan de rechterkant staat eentransistor Marshall Master Lead Combo van 30W met een 12" Celestion G12-M70 speaker (deze Master Lead Combo wordt overigens aankomende week vervangen door een andere Master Lead Combo, eentje uit de vroegere jaren en met de McKenzie speaker - maar dat terzijde). Moet ik mijn gitaar daar weghalen en zo ja, voor wie is het schadelijk als ik hem daar laat liggen?

http://i41.tinypic.com/rmnsyw.jpg

Nee, zoals uit het Russisch al vertaald werd door mij. Je dient wel een beetje "groene teep" op je polepieces te plakken. Dus dus om demagnetiseren tegen te gaan. Zoals ook al gezegd werd kan "blauwe teep" ook werken. Echter zul je dan wel 2 lagen moeten aanbrengen om helemaal zeker van de werking te zijn en eventuele beschadeging aan je Gibson te voorkomen.

Mitch
5 december 2013, 21:22
Voor wie het gevaarlijk is? Nou, die erover struikelt. Zo leg je toch niet je gitaar weg?
Magneten hebben geen oneindig grote kracht. Ik heb weinig zin om het op te zoeken, maar met wat ik me van natuurkunde kan herinneren moeten magneten wel erg dichtbij en lang genoeg in elkaars veld liggen om elkaar permanent te beïnvloeden.

macwilliams
5 december 2013, 21:22
Nee, zoals uit het Russisch al vertaald werd door mij. Je dient wel een beetje "groene teep" op je polepieces te plakken. Dus dus om demagnetiseren tegen te gaan. Zoals ook al gezegd werd kan "blauwe teep" ook werken. Echter zul je dan wel 2 lagen moeten aanbrengen om helemaal zeker van de werking te zijn en eventuele beschadeging aan je Gibson te voorkomen.

Jij laat ook geen enkele mogelijkheid onbenut hè?:seriousf:

Majmun
5 december 2013, 21:54
Ik heb dan weer ergens gelezen (nee ik ga het niet vanuit het Russisch vertalen), dat een stukje groene tape op je pickups dit weer tegen gaat. Problem solved zou ik zeggen dus.

Haha, ja. Je bent zeker de leukste thuis? Maar dat is niet zo moeilijk te behalen als je een alleen wonende bent, he? :crazyhappy:

Dutch66
5 december 2013, 22:06
Haha, ja. Je bent zeker de leukste thuis? Maar dat is niet zo moeilijk te behalen als je een alleen wonende bent, he? :crazyhappy:

Majmun, laten we het leuk houden, je topic heeft natuurlijk een zekere "flauwekul" gehalte.....
en tja dan kun je wel wat (flauwe) grappen verwachten

macwilliams
5 december 2013, 22:11
Majmun, laten we het leuk houden, je topic heeft natuurlijk een zekere "flauwekul" gehalte.....
en tja dan kun je wel wat (flauwe) grappen verwachten

Laat gaan, dit is hun "liefdes dans" eerst een beetje plagend en daarna pakken ze mekander flink achter in de ....:mmmm:

jutter
5 december 2013, 22:15
Laat gaan, dit is hun "liefdes dans" eerst een beetje plagend en daarna pakken ze mekander flink achter in de ....:mmmm:

tuin?

....................

Venlonaer
5 december 2013, 22:19
Met als toetje rijstenvlaai ;)

jutter
5 december 2013, 22:26
Met als toetje rijstenvlaai ;)

..Ghehehe!

macwilliams
5 december 2013, 22:27
tuin?

....................
Ik weet niet wat er bij jouw "achterdeur" allemaal groeit maar als je het zo wilt noemen.....


Met als toetje rijstenvlaai ;)

Als je dan toch al aan het smeren bent :seriousf:

Mitch
5 december 2013, 22:30
Het had iets komischer geweest om te zeggen: vrees is niet nodig voor demagnetiseren zo lang je maar kapjes over je pickups hebt waar "Gibson" ingestampt staat.

Maar goed, geen gekibbel verder, meisjes.

jutter
5 december 2013, 22:31
Ik weet niet wat er bij jouw "achterdeur" allemaal groeit maar als je het zo wilt noemen.....



Als je dan toch al aan het smeren bent :seriousf:

Brandnetels Willem. Heb geen last van euh, euh.... ach laat maar!

Brum
5 december 2013, 22:33
Niet aanvallend bedoeld, maar topics zoals deze doet mij er gelukkig altijd weer aan herinneren dat ik niet teveel moet aannemen van wat er op fora verspreid wordt zo nu en dan. Waar men zich niet druk om kan maken...:chicken:

oigun
5 december 2013, 23:40
Als je pickups hebt met alnico magneten en je zet ze vlak tegen de magneet van de speaker dan heb je kans op demagnetiseren.. bij keramische magneten zal je daar geen last van hebben.

Jorikm
7 december 2013, 03:21
Niet iemand die een setje reserve-pickups heeft liggen in een stoffig hoekje, en bereid is om deze elementen voor enige tijd (zeg een maand) tegen de magneet van zijn speaker wil plakken? Ben wel benieuwd, ik verwacht een uitkomst zoals ze bij mythbusters zouden zeggen: '' Busted ''

oigun
8 december 2013, 10:37
Bij alnico kan je op die manier de polariteit van de pickup omdraaien...

Plant
8 december 2013, 10:43
Niet iemand die een setje reserve-pickups heeft liggen in een stoffig hoekje, en bereid is om deze elementen voor enige tijd (zeg een maand) tegen de magneet van zijn speaker wil plakken? Ben wel benieuwd, ik verwacht een uitkomst zoals ze bij mythbusters zouden zeggen: '' Busted ''

Als een element aan de speaker plakt (aantrekkingskracht) gaat het magnetisme zeker niet achteruit toch?

stijnkenens
9 december 2013, 01:21
Niet iemand die een setje reserve-pickups heeft liggen in een stoffig hoekje, en bereid is om deze elementen voor enige tijd (zeg een maand) tegen de magneet van zijn speaker wil plakken? Ben wel benieuwd, ik verwacht een uitkomst zoals ze bij mythbusters zouden zeggen: '' Busted ''


Als je niet weet waar je het over hebt, dan moet je zwijgen, zelfs 2 seconden is genoeg bij alnico magneten om je pups om zeep te helpen.

Daarbij:ik heb net de test gedaan: een neodimium magneet met doorsnede van 1,5 cm trekt geen ijzer meer aan bij een afstand van +/- 10 cm.
Wat wil zeggen dat een gitaar tegen een luidspreker kast totaal geen hinder ondervindt van het magnetisme van de speakers.
Zelfs het dunste velletje ijzer dat je zou kunnen vinden blijft niet aan de kast van een luidspreker kabinet plakken door dat magnetisme.

Waarbij ik toch wel kan stellen dat dat verhaal redelijk absurd is.

Als je het echt wil door trekken, dan demagnetiseren de magneten in een gitaar ook door het natuurlijke magnetisch veld van de aarde, en zeker als je bij volle maan de gitaar richting zuidpool zet, of net richting noordpool ... dat laat ik over aan de freaks !



s.

the sure thing
9 december 2013, 07:53
(...)

Als je het echt wil door trekken, dan demagnetiseren de magneten in een gitaar ook door het natuurlijke magnetisch veld van de aarde, en zeker als je bij volle maan de gitaar richting zuidpool zet, of net richting noordpool ... dat laat ik over aan de freaks !


Ah! Eindelijk een verklaring waarom ik bij sommige optredens een kutgeluid heb :-)

macwilliams
9 december 2013, 08:43
Dan mag je met een pacemaker wel oppassen dat die niet van slag raakt.

Dutch66
9 december 2013, 14:06
Oh... Oh..... de TS is al lang weer weg, en de GN "kenners" zijn hier nog heerlijk tegen elkaar aan het kwaken...

:seriousf:

2350
9 december 2013, 14:45
Ik heb twee schoenendozen vol met pickups liggen. Sommigen liggen er al een jaartje of twintig. Gaan die zo ook naar zijn grootje omdat de magneten elkaar demagnetiseren?

Plant
9 december 2013, 16:34
Ik mis ook nog steeds de onderbouwing waarom het alleen bij versterkers ≥50 Watt gebeurt.

Tabula Rasa
10 december 2013, 18:20
Juist om die reden staan mijn versterkers een etage hoger dan de gitaren. Ik speel met een 20 meter lange gitaarkabel (vanwege de gang, de trap en de gang boven) en altijd met een aluminium hoedje op.

macwilliams
10 december 2013, 23:10
Juist om die reden staan mijn versterkers een etage hoger dan de gitaren. Ik speel met een 20 meter lange gitaarkabel (vanwege de gang, de trap en de gang boven) en altijd met een aluminium hoedje op.

Ik speel altijd draadloos met afgeschermd TP kabel en idd altijd met een aluminium hoedje die met een draadje aan aarde ligt. Just to be safe!:hide:

the sure thing
10 december 2013, 23:21
Juist om die reden staan mijn versterkers een etage hoger dan de gitaren. Ik speel met een 20 meter lange gitaarkabel (vanwege de gang, de trap en de gang boven) en altijd met een aluminium hoedje op.

Wel met buffer hoop ik :-)

RUIS
10 december 2013, 23:26
Een buffer is een soort stootblok aan de uiteinden van een treinstel. 't Weegt een paar honderd kilo, maar ik heb er toch maar eentje op mijn strat gemonteerd. Ik heb graag een hernia over voor het behoud van mijn elementen.

macwilliams
11 december 2013, 12:54
Een buffer is een soort stootblok aan de uiteinden van een treinstel. 't Weegt een paar honderd kilo, maar ik heb er toch maar eentje op mijn strat gemonteerd. Ik heb graag een hernia over voor het behoud van mijn elementen.

Als je hem maar goed aan aarde legt anders is het een buffer/collector voor emc's en dat ga je op den duur merken wanneer hij doorslaat.