PDA

View Full Version : Vox AC30 trafo vervangen echt zo duur? -second opinion



Sinner
5 december 2013, 14:50
Anderhalve maand geleden hield mijn AC30 er ineens mee op. De winkel waar ik'm naar toe bracht heeft 'm al meer dan een maand in reparatie en nu bellen ze mij dat de voedingstrafo stuk is en dat het mij minstens €350 gaat kosten "als ze niks anders vinden" (!)

Ik vind dit wel heel veel geld!:eek:

Ik heb verstand van gitaar spelen, maar niet van versterkers repareren. Ik hoor graag jullie mening hierover

Wat kan ik het beste doen?

tommus42
5 december 2013, 15:06
Belachelijk veel geld vooral voor een voedingstrafo.

Mitch
5 december 2013, 15:14
Voor een complete Mercury Magnetics set of zo? :sneaky: Kijk, als het inclusief een grondige controle is en een schouderklopje en een chocolaatje bij vertrek dan vind ik het weer niet zo'n gek bedrag.

cluseau
5 december 2013, 15:31
......
Wat kan ik het beste doen?
Versterker zo snel mogelijk terug halen ;)

Gaat het om een echte of een reissue

jacky
5 december 2013, 15:45
de trafo op zich is niet een goedkoop ding als hij defect is gegaan door je eindbuizen en die zitten erbij vind ik het wel meevallen is toch iemand een paar uurtjes mee bezig (onderzoek bestellen inbouwen testen).

Sinner
5 december 2013, 16:55
Versterker zo snel mogelijk terug halen ;)

Gaat het om een echte of een reissue

Een echte uit de jaren 90

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar een duidelijk beeld heb ik nog niet :-)

cluseau
5 december 2013, 16:57
...... een duidelijk beeld heb ik nog niet :-)

Dat krijg je per PM :sssh:

Heynis
5 december 2013, 23:08
Ik vind het veel geld, maar ook weer geen rare prijs voor zo'n reparatie. Aannemend dat de trafo zo'n 150 euro kost, kun je rekenen op 250 na btw en winstmarge. Blijft er 100 euro over voor arbeidsloon en kleine onderdelen.

Het bedrijf waar ik werk moet ik regelmatig facturen van 1000+ euro maken voor het vervangen van één optisch element in een stuk observatie apparatuur. Daarvan is dan ook hooguit de helft de kosten van de onderdelen, en de rest kosten om het als bedrijf rendabel te houden.

Uiteraard zijn er altijd mensen die het goedkoper voor je doen, dat zul je altijd blijven houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

7ender
6 december 2013, 15:58
met alle respect ,....maar :

Als het even tegen zit : 4 gematch-te EL 84 eindbuizen van goede kwaliteit !

: een samen-gestelde beker-elco van Mallory

: een GZ-34 gelijkrichtbuis

en dan ook uiteindelijk nog die voedingstransformator .

De monteur moet eerst de boel demonteren , schoonmaken van spinnewebben en organische vervuiling , vóórdat ie gaat repareren ,
dan de boel totaal nalopen en potmeters en bussen reinigen/smeren.

( misschien vindt ie nog een voorversterkerbuisje wat geen eerste prijs meer verdient )

Dan , als de boel weer in elkaar zit , sluit ie de zooi aan op een zgn dummy-load , scope en toongenerator voor een duurtest , vermogenstest en test op schokgevoeligheid.

Dan pas gaat het chassis weer terug in de behuizing ,.....en sluit ie zelf nog even z'n eigen gitaartje er op aan ter na-controle !

Daarna maakt ie de rekening op mbt totaal kosten onderdelen en arbeidsloon !

"Arbeidsloon" ? ? ? ,...... dat is tegenwoordig een ietsje hoger dan nèt na de 2e W.O.

:sssh:

Gearjunkie
6 december 2013, 16:02
Moraal van het verhaal: zonder specificatie van de kosten kan je er geen flikker van zeggen.

7ender
6 december 2013, 16:32
voorbeeldje van misopvattingen :

Nieuwe klant komt bij me ,...met vraag : "Wat kost me dat zo ongeveer" ( voor een bep. reparatie )

Antwoord : "De ervaring leert dat het om-en-nabij de 140 euro zal zitten.... "

Klant : "Dat vind ik erg duur "

Antwoord : "Dat is niet duur ,.....maar dat vindt u erg veel geld ! "

Klant : "Oh ,...uhhhh ,....nou maakt u ''m dan maar "

Na een poosje komt de klant opdraven , en vraagt : "Wat is de totaal-prijs nou eigenlijk geworden ? "

Antwoord : "60 euro"

Klant : "Oh ,....da's niet duur zeg "

Antwoord : "Dat kunt u zo op voorhand niet eens bepalen ,.....het is gewoon niet veel geld in uw beleving " ,....maar ik was er gelukkig zo mee klaar , ..u hebt een keer mazzel ! "

:soinnocent:

ghostnote
12 december 2013, 15:48
EUR 350,- is geen raar bedrag als je een goede trafo krijgt (Mercury, Hammond o.i.d.) en ook de buizen vervangen worden. Dat je er een maand op moet wachten is daarentegen niet okay.

Gearjunkie
12 december 2013, 15:58
EUR 350,- is geen raar bedrag als je een goede trafo krijgt (Mercury, Hammond o.i.d.) en ook de buizen vervangen worden. Dat je er een maand op moet wachten is daarentegen niet okay.

En al helemaal niet als er twee nieuwe Blue alnico's ingezet worden!
Enfin, niemand weet wat geleverd wordt voor dat geld.

Dirk_Hendrik
12 december 2013, 18:22
EUR 350,- is geen raar bedrag als je een goede trafo krijgt (Mercury, Hammond o.i.d.) en ook de buizen vervangen worden. Dat je er een maand op moet wachten is daarentegen niet okay.

Hmmm.. Lichtelijk oneens. De quote is 350 "als ze niks anders vinden". Zoeken we even de prijs van een Hammond PT, een euro of 100 (want een MM is stoer maar ook een dito "upgrade" en volgens mij had de TS daar niet om gevraagd). Blijft er een verschil van 250 voor resterende kosten. Zeg een uur werk a.... roep es wat...?? 90 euro?(Die de tech dus niet betaald krijgt maar waarin al die bedrijfskosten al wel zijn meegerekend) Is er nog steeds 185 euro marge over terwijl eventuele extra kosten al zijn uitgesloten. Da's dus 50++% schone winst. Da's best wel veel.

Dus wat Cluseau zegt: terughalen. Meteen, en laat ze ook de originele onderdelen netjes bewaren want het verhaal ruikt fishy. Dit is idd veel geld. En idioot duur

cluseau
13 december 2013, 16:08
Hmmm.. Lichtelijk oneens. De quote is 350 "als ze niks anders vinden". Zoeken we even de prijs van een Hammond PT, een euro of 100.....
Je haalt me de woorden uit de mond en heb sinner ook dito voorstel gedaan. De bal ligt nu bij hem. Een hammond voor een vintage is trouwens wel iets duurder dan de reissue maar dan nog.....





Nog even over dit:

EUR 350,- is geen raar bedrag als je een goede trafo krijgt (Mercury, Hammond o.i.d.) en ook de buizen vervangen worden. Dat je er een maand op moet wachten is daarentegen niet okay.

Een dikke -1

Zoals voorgerekend is dat dus wel een raar bedrag mede omdat in de openingspost over 350 wordt gesproken als er verder nix wordt gevonden.

En waarom zou het niet normaal zijn om een maand te wachten? Heb je niets te doen kan het idd zo klaar zijn maar als er een straatje amps op reparatie staat te wachten en je wil iedereen netjes op zijn beurt helpen is een maand heel verklaarbaar. Deze amp kan binnen een uur klaar zijn maar is dat eerlijk tegenover de mensen die hun amp eerder hebben gebracht?

Sinner
25 februari 2014, 21:39
Bump!

Zo na een kerstvakantie en wat lekkere miscommunicatie eindelijk mijn AC30 opgehaald (mag in de hele tussentijd een AC30 van een vriend van mij gebruiken)

Ik had na de discussie hier besloten mijn versterker niet daar te laten repareren. Ik moest wel 40 euro onderzoekskosten betalen, hetgeen balen is, maar begrijpelijk als ze er tijd in hadden gestoken.

Ik begrijp dat het lang kan duren, afhankelijk van hoe druk het is, maar wat het voor mij onverteerbaar maakte was dat de winkel waar ik de AC30 naar toe had gebracht had gezegd dat het ruim voor een belangrijke gig klaar zou zijn. Vervolgens werd er noch door de winkel, noch door de reparateur naar mij gecommuniceerd. Toen daarna (ruim na die belangrijke gig) te horen kreeg 350€ als we niks anders vinden, was voor mij wel een beetje rauw op m'n dak.

Anyway, lang verhaal kort, ik ben vandaag bij cluseau langs geweest, vriendelijk ontvangen, mijn versterker daar achtergelaten en nu maar afwachten of de oorspronkelijke diagnose überhaupt klopte en wat het uiteindelijk gaat kosten ... :hippie:

Mitch
25 februari 2014, 23:01
Ik zou 340E rekenen als ik cluseau was :seriousf:
Nee serieus, succes met het weer in goede orde terugkrijgen van je AC30.

nico verduin
26 februari 2014, 08:38
Als het 350 incl. BTW is dan valt het mij nog mee :)
Je red het niet in een uur(uitbouwen, inbouwen, alles opnieuw doormeten, testen). Daar ben je zo een paar uurtjes mee zoet. Ik denk dat er nog steeds veel mensen rekenen met WOII tarieven.... Dat het veel geld is... absoluut. Maar Arbeidsloon is tegenwoordig (en dat is het al een jaartje of wat) veel hoger tov materiaal kosten. En dat hier sommigen nog steeds rekenen met hun vakantiebaantje tarieven........

cluseau
26 februari 2014, 09:10
Je red het niet in een uur(uitbouwen, inbouwen, alles opnieuw doormeten, testen).


Kwestie van doorwerken :sssh:

nico verduin
26 februari 2014, 15:34
Kwestie van doorwerken :sssh:blijven dromen....... :)

cluseau
26 februari 2014, 16:38
blijven dromen....... :)

Dat is nou net het probleem, niet dromen maar een beetje doorwerken.

Tabula Rasa
26 februari 2014, 16:54
Dat is nou net het probleem, niet dromen maar een beetje doorwerken.

Precies! Dat chassis heb je zo los met een flinke cirkelzaag of slijptol.

zjanke
26 februari 2014, 17:12
of vanaf de 5e verdieping :D

Tabula Rasa
26 februari 2014, 17:16
of vanaf de 5e verdieping :D

Wel verpakken in 3 jute zakken, anders moet je de hele omgeving uitkammen voor onderdelen. Dat kost tijd en "Tijd = G...".

Sinner
26 februari 2014, 21:33
eehm liever niet mensen :eek:

Dirk_Hendrik
2 maart 2014, 09:56
Als het 350 incl. BTW is dan valt het mij nog mee :)
Je red het niet in een uur(uitbouwen, inbouwen, alles opnieuw doormeten, testen). Daar ben je zo een paar uurtjes mee zoet. Ik denk dat er nog steeds veel mensen rekenen met WOII tarieven.... Dat het veel geld is... absoluut. Maar Arbeidsloon is tegenwoordig (en dat is het al een jaartje of wat) veel hoger tov materiaal kosten. En dat hier sommigen nog steeds rekenen met hun vakantiebaantje tarieven........


Eens. Maar niet helemaal.
Hoe je wilt rekenen is ook sterk afhankelijk van hoe en wat je mee wilt financieren. Ik denk dat je, als je succesvol wilt zijn in een branche als deze, moet afstappen van het businessdenken wat in veel bedrijven gepropageert wordt waarin elke denkbare zaak die tijd of geld kost van tevoren is meegefinancierd en alle afschrijvingstermijnen strak worden aangehouden, ja, dan zit je snel aan uurlonen van 100+ euro en ben je meer tijd bezig met admi dan met je werk. Ik denk ook dat het de mentaliteit is waarmee veel bedrijven (in NL) zichzelf onnodig onbetaalbaar maken. Om vervolgens boos te worden op andere partijen die het goedkoper doen.

Het feit dat er in NL vele reparatiefirma's zijn die voor veel lagere tarieven kunnen werken dan een 90-100 eur/uur (om nog maar niet te spreken van hoverniersbedrijven, klussenbedrijven etc etc) illustreert dat als Cluseau gewoon doorwerkt hij er waarschijnlijk een klus aan heeft met een pima marge.


Op het moment dat je vind dat je bedrijf een compleet voorraadcontrolesysteem moet hebben waarin je

Gearjunkie
2 maart 2014, 12:24
....dan kost één weerstandje 5,87 euro....


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dutch66
2 maart 2014, 13:16
Ik denk dat je, als je succesvol wilt zijn in een branche als deze, moet afstappen van het businessdenken wat in veel bedrijven gepropageert wordt waarin elke denkbare zaak die tijd of geld kost van tevoren is meegefinancierd en alle afschrijvingstermijnen strak worden aangehouden, ja, dan zit je snel aan uurlonen van 100+ euro en ben je meer tijd bezig met admi dan met je werk. Ik denk ook dat het de mentaliteit is waarmee veel bedrijven (in NL) zichzelf onnodig onbetaalbaar maken. Om vervolgens boos te worden op andere partijen die het goedkoper doen.



wat een rare beredenering..., je moet juist je overhead voor jezelf goed inzichtelijk hebben,
en dit in je kostprijs (uurloon) verwerken. Dit is zo'n beetje de belangrijkste parameter van je
bedrijfsvoering...

Gearjunkie
2 maart 2014, 14:46
Je hebt gelijk als je uitgaat van een organisatie met meerdere mensen, pand, wagenpark, voorraad enzovoort. Een zzp-er die zijn energie uit zijn werk haalt, waar boter bij de vis gebruikelijk is ach.... Die neemt in een goede week een biertje extra vanwege het succes en in een slechte week ook maar omdat het kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dutch66
2 maart 2014, 15:18
Je hebt gelijk als je uitgaat van een organisatie met meerdere mensen, pand, wagenpark, voorraad enzovoort. Een zzp-er die zijn energie uit zijn werk haalt, waar boter bij de vis gebruikelijk is ach.... Die neemt in een goede week een biertje extra vanwege het succes en in een slechte week ook maar omdat het kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Het is eerder de rede waarom een zzp'r keihard werkt, krankzinnige uren draait, en vaak nauwelijks een gezin
kan onderhouden. De meeste zijn "vakidioten" met liefde voor hun beroep, gaan prat op kwaliteit, maar zijn
(helaas) vaak mindere ondernemers.

cluseau
2 maart 2014, 18:39
Misschien kan ik dan een verhelderend steentje bijdragen in deze discussie, ik ben dus zo'n ZZPer. Na lang voor reparatiebedrijven te hebben gewerkt was ik het nu eens een keer zat om door mismanagement of wat voor reden dan ook op straat te worden gezet, dat heb ik namelijk vier keer meegemaakt. Bij de laatste werkgever waar ik zeventien jaar heb gewerkt dacht men dat het doorvoeren van oa nieuwe administratieve systemen doodleuk aan de klant kon worden doorberekend. Een verveelvoudiging van het toch al niet misselijke arbeidsloon was het resultaat en uiteindelijk vielen de grootste contracten weg, gek heh! Gevolg was dat een mooi bedrijfspand wat met veel inzet was opgebouwd in de kliko verdween.

Als ik een klus doe kan ik natuurlijk de benodigde tijd voor zoeken naar de juiste onderdelen, bestellen, inboeken, btw aangifte, inboeken, papierwerk administreren etc. aan de klant doorberekenen maar uiteindelijk zal ik dan geen klant overhouden.

Als ik mijn auto naar de garage breng verwacht ik dat hij zijn (gangbare) onderdelen voorradig heeft en de nodige kennis bezit om mijn storing op te lossen. Als ik dan een rekening van xxxtig Euro krijg voor het vervangen van een sensor en na een week heb ik weer dezelfde foutcode terug zegt men met alle plezier weer verder te willen zoeken maar ben de centen voor de eerste klus helaas kwijt. Ik ben dan van mening dat bij die eerste poging de diagnose niet juist is geweest, mijn originele onderdeel voor janlul is vervangen door imitatie en verwacht daar een compensatie voor. Als er onder de monteurs niet voldoende kennis is om een storing adekwaat op te lossen hoef ik dat toch niet te financieren of ben ik nou gek geworden.

Als ik in mijn beleving tekort schiet in een oplossing is dat mijn ondernemers risico. Ondernemen is namelijk risico lopen zo staat omschreven in de belastingwet maar tegenwoordig willen de ondernemers zowat elk risico afwimpelen op de klant en dat is in mijn ogen niet fair. Kijk nu eens naar die autoklus, dan voel je je toch een beetje belazerd en zal je wel twee keer nadenken voor je daar nog een keer heengaat. Als je je bedrijf wilt behouden dan zul je in die situatie's je verlies voor lief moeten nemen en geloof me dat die situatie's meer dan eens voorkomen.

Mooi voorbeeld is deze klus waarbij ik denk een veel beter aanbod te kunnen doen en dat heeft niets te maken met WWII prijzen want hier moet de schoorsteen ook roken, laten we eerlijk blijven. De trafo lag met tintig minuten op de bank, was idd defect maar inmiddels is de hammond replacement binnen en zodra hij aan de beurt is denk ik hem met een half uurtje klaar te hebben. Hopelijk is er verder niets aan de hand maar al zou dat zo zijn dan nog is er veel ruimte over om een aantrekkelijke oplossing te bieden waar ik ook nog wat aan verdien. Om de GN spelregels te respecteren noemen we hier geen bedragen dus laten we dat ook zo houden.

Dirk_Hendrik
2 maart 2014, 19:02
wat een rare beredenering..., je moet juist je overhead voor jezelf goed inzichtelijk hebben,
en dit in je kostprijs (uurloon) verwerken. Dit is zo'n beetje de belangrijkste parameter van je
bedrijfsvoering...

Eens. Maar wat ik meer bedoelde is het businessdenken waarin het in de gaten houden van die overhead belangrijker wordt dan het produkt. Wat dus weer extra overhead oplevert. En waar, op het moment dat de pleurus is uitgebroken, er aan hen die nog facturabele uren maken wordt gevraagd om een extra tandje bij te zetten.

Dirk_Hendrik
2 maart 2014, 19:50
Als er onder de monteurs niet voldoende kennis is om een storing adekwaat op te lossen hoef ik dat toch niet te financieren of ben ik nou gek geworden.

Raar maar waar...maar.. ja. Je bent gek geworden. Bizar als het ook is.

Dutch66
3 maart 2014, 11:59
Cluseau ik begrijp je echt heel goed, je moet ook gewoon omzet genereren, en dus (incidenteel) je
marge maar even laten voor wat het is. Zonder solvabiliteit is het immers ook gauw afgelopen..
Bovendien kan ik me voorstellen dat de ene klus de andere niet is, en je misschien ook hier enige
ruimte voor je zelf creëert, dat doe ik in ieder geval wel, zij het op een heel ander gebied.

Mijn eigen ervaring is dat hoe beter ik mijn eigen overhead inzichtelijk kreeg en misschien nog wel
belangrijker, hoe deze was opgebouwd (variabele of vaste lasten), hoe meer grip ik op m'n
kostprijs kreeg.

Nogmaals, dit gold voor mij en zegt helemaal niets over jullie !

En als we toch lekker off-topic bezig zijn, een (Bovag?) garage geeft toch ook garantie op de reparatie..
Dus als het helder is dat het probleem (door incompetentie ?) blijkbaar niet is opgelost dan moet dat
toch gewoon alsnog kosteloos hersteld worden. Met duizendmaal excuses voor het ongemak zou
ik zo zeggen...

cluseau
3 maart 2014, 12:23
En als we toch lekker off-topic bezig zijn, een (Bovag?) garage geeft toch ook garantie op de reparatie..
Dus als het helder is dat het probleem (door incompetentie ?) blijkbaar niet is opgelost dan moet dat
toch gewoon alsnog kosteloos hersteld worden. Met duizendmaal excuses voor het ongemak zou
ik zo zeggen...

Zou ik ook denken en alles doen om het onterechte ongemak goed te maken.....Nou niet dus.

Ik begrijp dat niet elke bedrijfstak een op een te vergelijken is maar ik moet degene nog ontmoeten die bereid is een deel van mijn hypotheek welke in zijn factuur verrekend gaat worden te accepteren. Ik zie je al aankomen :stop:.

Nee, als ik een factuur maak is dat uitsluitend een acceptabel uurtarief voor het uitgevoerde werk en hoe ik die werkplaats financier of wat ik moet uitvreten om aan onderdelen te komen is mijn probleem.

Gearjunkie
3 maart 2014, 12:26
Tot slot dan maar een grappig voorbeeld van iets wat ik nu aan de hand heb:
Woensdag as begint een tweedaagse cursus waaraan ik deelneem bij een landelijk bekend opleidingsinstituut.
Geloof het of niet, de betalingsherinnering heb ik al 3 weken thuis!
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om voor aanvang de rekening te voldoen....



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dutch66
3 maart 2014, 12:35
Tot slot dan maar een grappig voorbeeld van iets wat ik nu aan de hand heb:
Woensdag as begint een tweedaagse cursus waaraan ik deelneem bij een landelijk bekend opleidingsinstituut.
Geloof het of niet, de betalingsherinnering heb ik al 3 weken thuis!
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om voor aanvang de rekening te voldoen....



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Laat me raden, het betreft de training "hoe om te gaan met dubieuze debiteuren" ?

:seriousf:

Gearjunkie
3 maart 2014, 12:40
Haha, maar raar toch of niet? Alsof ik nu nog flink reclame ga maken voor die lui.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitarnijboer
3 maart 2014, 12:45
350 euro 'als ze verder niets anders vinden' betekent voor mij dat er verder nog nergens naar gekeken is dan de voedingstrafo. Een diagnose die volgens mij ook geen maand hoeft te duren...
Ga nooit met versterker naar een winkel (als de garantie verlopen is) maar breng hem naar een specialist.

the sure thing
3 maart 2014, 13:40
... Tenzij de specialist is verbonden aan de winkel, zoals bij MaxGuitars in Nijmegen. Dat is Meyer Amps en dat is nu mijn vaste reparateur. Ik ben er ZEER tevreden over.

cluseau
4 maart 2014, 07:58
... Tenzij de specialist is verbonden aan de winkel, zoals bij MaxGuitars in Nijmegen. Dat is Meyer Amps en dat is nu mijn vaste reparateur. Ik ben er ZEER tevreden over.

Tja, deze man is ook zelfstandig dus dan klopt het verhaal van guitarnijboer toch.


Back on topic

@ Sinner, kom dat ding toch een keer ophalen man. ;)

Misery Signals
4 maart 2014, 13:05
Wat was er nu aan en hoeveel was hij nu uiteindelijk kwijt?

MS

cluseau
4 maart 2014, 13:21
Wat was er nu aan en hoeveel was hij nu uiteindelijk kwijt?

MS

Trafo idd defect. Oorzaak was een defecte GZ34. Natuurlijk weer eens door veelvuldig standby gebruik maar daar wordt toch niet naar geluisterd dus gaan we het niet over hebben. Zijn al discussie's genoeg over geweest en de fabrikant/internet heeft toch altijd gelijk. Wel een flinke standby schade deze keer, dat dan weer wel. Ik trof ook nog drie muffe USA EL84 van onbekend merk en één JJ EL84. Deze ook maar gelijk ververst met een gematched setje. Footswitch werkte ook niet dus dat ook maar gefixed, we waren nu toch lekker bezig. Een echte knutselamp dus. Allemaal goed gekomen voor een leuk bedrag maar daar gaan we het niet inhoudelijk over hebben ivm de forumregels, per pm heb ik geen geheimen.

Kim Wilson
4 maart 2014, 13:56
Ik zie hier bedragen voorbij komen van 90 euro per uur. Is het raar als ik vind dat dat exorbitant hoog is? De garage waar ik kom voor onderhoud aan mijn auto rekent nog niet de helft. En die heeft onder andere een pand, bruggen, diagnose-apparatuur, bandenmonteerapparaten en allerlei bijscholingen te financieren.

Tabula Rasa
4 maart 2014, 15:12
Is er een manier om een pt te beschermen tegen een kapotte gelijkichterbuis? Zekering?

cluseau
4 maart 2014, 15:15
Is er een manier om een pt te beschermen tegen een kapotte gelijkichterbuis? Zekering?


Ja gewoon een zekering. Wat ook wel eens gedaan wordt is een laagohmige weerstand, die fikt dan gewoon uit bij een sluiting maar je trafo blijft heel. Dan is er nog de silicium diode in serie. Merk je in de schakeling niets van en neemt de defecte buis gewoon over. Nadeel is dat je niet zo snel merkt dat je buis sluiting maakt. Zo is er altijd wat he.

Dirk_Hendrik
4 maart 2014, 15:16
Ik zie hier bedragen voorbij komen van 90 euro per uur. Is het raar als ik vind dat dat exorbitant hoog is?
Nee. Zeker niet. Daarom is het ook zo vreemd dat zoveel firma's dat soort bedragen rekenen en vaak veel meer. En als je 350 euro een laag bedrag vind voor het vervangen van een uitgangstrafo denk ik dat je met tarieven van een andere sector aan het rekenen bent geslagen. Ik noem als "louter toevallig" voorbeeld de banken of anders de consultancysector (met een ;) voor Nico).

Wat ik persoonlijk nog veel exorbitanter vind is de vele firma's die alleen al voor het langs komen rijden een euro of 60 rekenen. Zeker als dat dan ook alleen maar blijkt te zijn voor een "moet vervangen worden" conclusie.

Mitch
4 maart 2014, 15:29
Trafo idd defect. Oorzaak was een defecte GZ34. Natuurlijk weer eens door veelvuldig standby gebruik maar daar wordt toch niet naar geluisterd dus gaan we het niet over hebben.
Ho ho, handen af van mijn kruistocht! :D

Tabula Rasa
4 maart 2014, 15:29
Laatste lastige vraag: ik heb begrepen dat standby niet handig is omdat de verwarmde buis dan ineens de volle hoogspanning op zijn donder krijgt....

is er ook een vertaging in te bouwen? Even totaal off topic, maar bedoeld voor mijn eigen ampje waarbij te schakelen is tussen diode en buis? Ik wil regelmatig nog weleens schakelen bij het spelen omdat ik net ff een wat fellere attack wil, of juist wat softer.

cluseau
4 maart 2014, 15:36
is er ook een vertaging in te bouwen?

:???: Die vertraging is er al maar men schijnt het niet te zien.

Speciaal voor jouw een leuke test:

Neem een willekeurige buisgelijkrichter en sluit je ohmmeter (plus op anode) aan tussen anode en kathode. Schrijf maar op wat je meet. Laat de meter aangesloten staan en sluit nu de gloeidraad spanning aan. Kijk wat er met de meetwaarde gebeurd.

In dit geval de 2x350V~ anodespanning maar even achterwege laten :blast:

cluseau
4 maart 2014, 15:47
....bedoeld voor mijn eigen ampje waarbij te schakelen is tussen diode en buis?

Dit gedeelte van je vraag had ff inwerkingstijd nodig :hide:.

Bij jouw maakt het niet uit omdat de buis altijd in geleiding is en de SS gelijkrichter met een veel lagere verliesspanning over de buis wordt geschakeld waarmee deze buiten werking wordt gesteld. De SS gelijkrichter kan zoiezo veel meer hebben dus daar kan het geen kwaad voor. Bij het terugschakelen naar buis loopt de elkospanning langzaam terug tot het punt waar de buis weer gaat werken. Dit gaat heel geleidelijk en kun je een beetje vergelijken met de cruisecontrol van je auto. Ne niet die kadett uit '72 natuurlijk. Stel je rijd op cruise constant 100km/h en moet die zondagsrijder die net 99,994 rijd ff voorbij. Je geeft dan gas waarbij je in no time aan de 230 zit. Rustig laat je hem uitrollen tot het mament dat je de 100 gaat naderen, de cruisecontrol neemt dan weer heel geleidelijk over. Sorry voor het lange verhaal.

Tabula Rasa
4 maart 2014, 16:46
Wel een erg duidelijk verhaal. Wist jij nog exact hoe mijn schakeling in elkaar zat? Wat een geheugen!

cluseau
4 maart 2014, 16:49
Wel een erg duidelijk verhaal. Wist jij nog exact hoe mijn schakeling in elkaar zat? Wat een geheugen!


Geheugen is maar 4 bits maar dat zit er nog in ;)

Tabula Rasa
4 maart 2014, 17:07
Geheugen is maar 4 bits maar dat zit er nog in ;)
Beter geheugen dan ik. Ik moest hem ff opzoeken:

http://img130.imageshack.us/img130/8152/08122010238.jpg

Maar de AC30... schade door een kapotte GZ34..... Is het dan niet handig voor iedereen met een buizengelijkrichter om hem niet te gebruiken of te laten beveiligen. Klink als een betaalbare mod, die een dure reparatie kan voorkomen.

cluseau
4 maart 2014, 18:07
Beter geheugen dan ik. Ik moest hem ff opzoeken:

http://img130.imageshack.us/img130/8152/08122010238.jpg

Maar de AC30... schade door een kapotte GZ34..... Is het dan niet handig voor iedereen met een buizengelijkrichter om hem niet te gebruiken of te laten beveiligen. Klink als een betaalbare mod, die een dure reparatie kan voorkomen.


Tja, ik heb het vaak genoeg geroepen en ben niet de enige. Wil men perse doorgaan met standby, geen punt hoor.

Een mod is heel eenvoudig, zekering of serie diode. Hoogspanning is wel gezekerd maar pas na de gelijkrichter. Beetje mosterd na de maaltijd lijkt me.

tommus42
4 maart 2014, 18:24
Hier de schakeling van Mesa Dual Recto, is ook niet gezekerd? Merkwaardig.
http://i59.tinypic.com/2v9awpu.jpg

Misery Signals
4 maart 2014, 18:51
http://www.soldano.com/amp-help/tube-vs-solid-state-rectifiers/

johanb
4 maart 2014, 18:52
Ik heb de standby schakelaar altijd op on staan en gebruik hem niet meer,dat heb ik toch goed begrepen.Geldt dat voor elke buizenversterker of alleen voor de vox ac 30

Gearjunkie
4 maart 2014, 19:07
Alles met een 5Y3GT en GZ34 in elk geval. Vox, Matchless, JTM45, Fender Tweed...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk