PDA

View Full Version : Marshall DSL50 plop / motorboating



Agent_Smith
5 december 2013, 13:35
Vanochtend tijdens het gitaarspelen ontstond er een probleem met mijn DSL50 (deze wordt wekelijks normaal/stevig gebruikt en tot op heden probleemloos). Opeens begon hij te ploppen door de speaker. Eerst met ongeveer 1x per 4 seconden. Ik weet niet of dit te langzaam is om het 'motorboaten' te laten heten, maar goed.
Als ik de fasedraaier eruit trek blijft het gewoon doorgaan en dus ook zonder gitaar ingeplugd (want alles vóór de fasedraaier is dus uitgesloten incl de inputjack naar massa).

Dus het chassis uit de kast gehaald en eerst rondgekeken (met speciale interesse in de voedingselco's). Weinig bijzonders te zien (al weet ik niet of ik het me verbeeld, maar twee 330uF/315v lijkt iets bol te staan aan de bovenkant; maar ik twijfel).

Met de multimeter op de eindbuizen gemeten, ziet er nogmaal uit (ca 430v) maar op het moment van de plop zakt de voedingsspanning heel even in. Ik zie hem maar ca 2v inzakken, maar dat komt waarschijnlijk door de traagheid van mijn fluke. Dit is op heel de voedingslijn.

Maar belangrijker denk ik: in één van de eindbuizen zie ik de blauwe gloed bij elke plop heel even veranderen (feller lijkt het). De andere eindbuis heeft het absoluut niet.

Hij plopt nu ongeveer 1x per seconde.
Ik zal even kijken of ik nog EL34's heb liggen.
Wat denken jullie? Simpelweg een EL34 aan z'n eind of iets anders? (elco?)

Agent_Smith
5 december 2013, 15:12
Okee, opgelost gelukkig. Eén eindbuis kapot. Zijn de originele nog (Marshall logo) met JJ logo en bias waarde gestickerd uit 2005 (bouwjaar versterker dus). Dan mag het wel eens :)

Eerst buizen van plaats gewisseld: probleem verhuisde mee met de buis.
Setje andere EL34's erin: probleem opgelost.

Agent_Smith
23 december 2013, 15:16
Helaas dus niet opgelost. Vandaag weer een poosje gebruikt en het begint weer. Op dezelfde buisvoet als eerst, zit ligt aan die positie.
Aangezien de blauwe gloed met het ploppen verandert lijkt het me in de hoogspanning te zitten?

Agent_Smith
23 december 2013, 15:59
Het ploppen is er maar heel af en toe en meestal niet.
Ik ga eerst de mainprint inspecteren, want ik vermoed een koude soldeerlas. Bijv bij de zware gridweerstanden.

cluseau
23 december 2013, 17:49
Zou dit niet zou gauw in laswerk zoeken hoewel het niet kan worden uitgesloten. Mogelijk heb je lek in een buisvoet of in een koppelcap. De blauwe gloed moet je je niet druk om maken, is juist lekker ;) Heb je een scoop dan ff kijken of hij soms instabiel is. Zonder scoop kun je ipv een speaker een fietslampje aansluiten. Kun je prima waarnemen of hij oscilleer neigingen heeft.

Agent_Smith
24 december 2013, 13:19
Zou dit niet zou gauw in laswerk zoeken hoewel het niet kan worden uitgesloten. Mogelijk heb je lek in een buisvoet of in een koppelcap. De blauwe gloed moet je je niet druk om maken, is juist lekker ;) Heb je een scoop dan ff kijken of hij soms instabiel is. Zonder scoop kun je ipv een speaker een fietslampje aansluiten. Kun je prima waarnemen of hij oscilleer neigingen heeft.

Thanks voor je reply!

Ja, dat de blauwe gloed lekker is weet ik, maar wat ik aan wilde geven is dat ik in één buis de blauwe gloed mee zie 'ploppen'. Wellicht dat jij dan kan zeggen in welke richting ik moet zoeken.

Wat betreft lekke koppelcaps: dat kunnen dan toch alleen de koppelcaps tussen de fasedraaier en de eindbuizen zijn? (aan de anodes van de PI). Het fenomeen blijft als ik de PI eruit trek, dus het zit echt in de eindtrap.

cluseau
24 december 2013, 16:38
.....Het fenomeen blijft als ik de PI eruit trek, dus het zit echt in de eindtrap.

Precies, dus ...buisvoetje.....koppelcap...etc.

Schermroosterweerstanden gechecked, voedingselko's goed dicht?

Trouwens met fasedraaier er uit krijgen de koppelcaps het nog moeilijker hoor.

Belangrijk is ook om te weten of de eindtrap instabiel is. Kun je eigenlijk alleen met de scoop waarnemen.