PDA

View Full Version : Defecte Schakelaar?



gitaargod
5 december 2013, 13:24
Ik heb een 2e hands Diamond J-drive pedaaltje gekocht, via Ebay, ja ik weet stom van mij!

Toen ik hem vandaag dan ging uitproberen deed 1 van de 2 3pdt (zo heten die true bypass schakelaars toch?) vreemd.

Bij het aan en uit zetten gaat het geluid stotteren, valt weg, zeg maar een krakende schakelaar. Dus niet betrouwbaar voor in een band. Ik heb 'm opgeschroefd en gekeken of alles er oké uit ziet, en dat lijkt wel zo.

Nu heb ik wel eens contactspray gespoten op krakende potmeters, altijd met succes, dus ik dacht dat gaat hier ook werken. En wat blijkt, het is over! Heel apart toch, er zitten toch geen draaiende onderdelen in. Ik heb het gewoon op de 9 soldeerpuntjes gespoten, kan dit echt voldoende zijn?

Of moet ik er rekening mee houden dat hij binnenkort het weer gaat opgeven. Een nieuwe schakelaar heb ik nog wel liggen, maar ik gruwel al van de gedachte een soldeerbout vast te moeten houden. Technisch ben ik een absolute r..d.biel.

Graag jullie deskundig advies, mijn dank is al groot.

obiwanjacobi
5 december 2013, 13:41
Verder is contactspray meestal niet de oplossing, maar goed, dat is nu het pad dat je bent ingeslagen. Een schakelaar heeft ook bewegende delen en contactpunten waar contactspray op (in)"werkt". De spray is waarschijnlijk via de soldeerlippen naar binnen gesijpeld.

Ik verwacht wel dat dit over een tijdje weer een probleem wordt...

Check (of laat checken) iig even of de soldeer verbindingen goed zijn. Een klein beetje kracht/druk op de verbinding laat meestal wel zien of er een barstje in zit. Als de verbinding dof is (niet glimmend) kan dat ook een indicatie zijn.

Er zijn misschien forumleden die bij je in de buurt wonen die je even kunnen helpen solderen..?

[2c]

gitaargod
5 december 2013, 15:39
Ik zal het vergrootglas op deze puntjes leggen, volgens mij waren deze inderdaad wat dof. Pedaal valt ook wat tegen on sound, misschien gewoon op ebay op naar volgende. Ik test hem wel een tijdje en dan zie ik wel wat ik doe.

Ja een adresje in Twente waar ik een soldeerkampioen kan vinden zou niet verkeerd zijn. Iemand???



Verder is contactspray meestal niet de oplossing, maar goed, dat is nu het pad dat je bent ingeslagen. Een schakelaar heeft ook bewegende delen en contactpunten waar contactspray op (in)"werkt". De spray is waarschijnlijk via de soldeerlippen naar binnen gesijpeld.

Ik verwacht wel dat dit over een tijdje weer een probleem wordt...

Check (of laat checken) iig even of de soldeer verbindingen goed zijn. Een klein beetje kracht/druk op de verbinding laat meestal wel zien of er een barstje in zit. Als de verbinding dof is (niet glimmend) kan dat ook een indicatie zijn.

Er zijn misschien forumleden die bij je in de buurt wonen die je even kunnen helpen solderen..?

[2c]

cluseau
5 december 2013, 15:50
Wacht nou even het resultaat van je actie af. Op deze manier lukt het me vaak om met succes schakelcontaten te reinigen. Het is ook belangrijk dat je de zwaartekracht een beetje laat meewerken en niet onbelangrijk veel lieve woordjes.

gitaargod
5 december 2013, 21:15
Zwaartekracht en lieve woorden, dat doe ik ook bij mijn vrouw. Dus slaan en daarna weer goed maken met veel liefde en toch begint ze steeds weer te zeuren! Ik ben benieuwd of je gelijk hebt, ik zie wel. Als hij weer begint te kraken dan is het gewoon exit, eigenlijk zou dat ook voor mijn vrouw moeten gelden, maar ze verdient helaas de kost en daarvan koop ik weer mijn gitaarshit!



Wacht nou even het resultaat van je actie af. Op deze manier lukt het me vaak om met succes schakelcontaten te reinigen. Het is ook belangrijk dat je de zwaartekracht een beetje laat meewerken en niet onbelangrijk veel lieve woordjes.

matto
5 december 2013, 23:10
Waar woon jij in Twente?

gitaargod
6 december 2013, 09:33
Vanwege mijn vrouw, of vanwege mij slechte verstandshouding met mijn soldeerbout??

In Enschede trouwens.


Waar woon jij in Twente?

matto
6 december 2013, 10:29
:seriousf: eventueel wil ik wel een nieuwe schakelaar voor je monteren (Vroomshoop)

gitaargod
6 december 2013, 14:45
Te gek, even afwachten of de storing weer optreedt.

Kun je/doe je ook aan solderen in versterkers? Ik heb ooit twee kleine keramische condensatoren weggeknipt vanwege een te schelle toon. Ik ga misschien de versterker nu weer verkopen en wil deze dan weer graag in de oorspronkelijke toestand hebben.



:seriousf: eventueel wil ik wel een nieuwe schakelaar voor je monteren (Vroomshoop)

matto
6 december 2013, 20:03
ik heb je een pm gestuurd

7ender
6 december 2013, 21:03
het beste is trouwens om,....voordat je je definitief aan een vrouw vast-timmert,.....je éérst een heel zooitje verschillende modellen goed uittest.

De meesten vertonen na verloop van tijd behoorlijke defecten ,......en garantie zit 'r niet op ,.....en kosten je klauwen vol geld

gitaargod
7 december 2013, 11:48
Tel me something, en achteraf is er altijd het minimale verschil in sound, hoe mooi ze ook van de buitenkant er uit zien.


het beste is trouwens om,....voordat je je definitief aan een vrouw vast-timmert,.....je éérst een heel zooitje verschillende modellen goed uittest.

De meesten vertonen na verloop van tijd behoorlijke defecten ,......en garantie zit 'r niet op ,.....en kosten je klauwen vol geld