PDA

View Full Version : Aarde bevestigen op potmeter



Murdock
5 december 2013, 11:34
Ben bezig potmeter te vervangen van mijn les paul, betreft de volume, maar nu krijg ik
de aarde er niet bovenop. soldeerbout te weinig capaciteit.

Kan de aarde ook aan een vd lipjes van potmeter worden bevestigd???

Agent_Smith
5 december 2013, 11:53
Plekje op de potmeter even goed opschuren.

Jedeel
5 december 2013, 16:02
Of inderdaad iemand zoeken die een soldeerbout heeft met méér wattage/vermogen.

Er is op dit forum een topic betr. mensen die anderen willen helpen met (kleine) klusjes.
Op de kaart van NL geplot.
Alleen weet ik de naam van dit topic niet meer ;-)

Murdock
6 december 2013, 08:20
Plekje op de potmeter even goed opschuren.

Ok, ga dit ff proberen, en bedankt nog

da Liks
6 december 2013, 08:23
hoeveel capaciteit heeft je bout dan?

vulvasonic
6 december 2013, 08:54
Ik dacht dat je voor dit soort klusjes bij voorkeur JUIST een soldeerbout nodig had met een laag vermogen. :dontgeti:

macwilliams
6 december 2013, 09:06
Ik dacht dat je voor dit soort klusjes bij voorkeur JUIST een soldeerbout nodig had met een laag vermogen. :dontgeti:

Maar moet ook niet te laag zijn omdat je anders je potmeter aan het bakken bent.
Een bout moet snel genoeg kunnen opwarmen op de plek waar je bezig bent.
Opschuren, bout erop, tin laten vloeien en weg met die bout.

vulvasonic
6 december 2013, 09:39
Maar moet ook niet te laag zijn omdat je anders je potmeter aan het bakken bent.
Een bout moet snel genoeg kunnen opwarmen op de plek waar je bezig bent.
Opschuren, bout erop, tin laten vloeien en weg met die bout.
En daarom heb ik nooit zelf iets gesoldeerd. Ik heb ooit gelezen in een boek over gitaarbouw dat een 'normale' soldeerbout juist er voor zorgt dat je de potmeters bakt. :D

Ukeloeder
6 december 2013, 10:08
Ik neem het risico dat je al kunt solderen en je met deze post beledig even voor lief.
Een bout waarmee je geen aarde aan de pot kunt solderen, maar wel aan een lip? Weinig met vermogen van doen (IMHO) meer met techniek. Heb je de tip schoongemaakt en getind? Potje schoon? Evt iets geschuurd?
En dan nog dit;

http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

HaroldA
6 december 2013, 10:25
Ik dacht dat je voor dit soort klusjes bij voorkeur JUIST een soldeerbout nodig had met een laag vermogen. :dontgeti:

Een hoog vermogen bout wordt niet heter, maar blijft beter heet waardoor je sneller kunt solderen.

Schuren (ik doe dat met een vijltje) en snelheid zijn 2 belangrijke factoren bij het solderen op potmeters. Zonder schuren hecht er niets.

Solist
6 december 2013, 16:54
Toevallig net deze week een pot gemold door... te lage temperatuur van de bout (in mijn geval pistool). Het duurt dan te lang voor de soldeerplaats wordt opgewarmd waardoor de hele pot de kans krijgt te verhitten. Zelfs de knop paste niet mee goed omdat de schacht te warm werd. Dus sluit me bij de vorige spreker aan.

Orpheo
6 december 2013, 21:08
Een hoog vermogen bout wordt niet heter, maar blijft beter heet waardoor je sneller kunt solderen.

Schuren (ik doe dat met een vijltje) en snelheid zijn 2 belangrijke factoren bij het solderen op potmeters. Zonder schuren hecht er niets.

sommige CTS en Bourns pots hebben een coating die je juist NIET weg moet schuren! Die coating is er voor gemaakt zodat je nog sneller kunt solderen. Dus even testen.

Jorikm
7 december 2013, 12:07
Is zo'n coating optisch ook zichtbaar of pas merkbaar wanneer je gaat solderen? ik had laatst ook dat het lastig was om te solderen op een pot. ik dacht dat het idd aan de goedkope bout lag.

snaarplukker
7 december 2013, 18:43
Ik soldeer gewoon met een soldeerboutje van 15W. Bij een nieuwe pot zet ik de tip op de potmeter en houd daar soldeertin met fluxkern er tegenaan. Laat het zo tot het begint te hechten. Daarna de draad voorzien van soldeertin en dan op de reeds aangebrachte soldeer aanbrengen tot dat samenvloeit. Nog nooit een potmeter gebakken. Het is niet de soldeerbout die te koud is, maar de plek waar je wilt solderen.