PDA

View Full Version : Goede noise gate voor high gain doeleinden



Jasper.
5 december 2013, 11:18
Hey,

Ik zoek een goede noise gate. Het hoofdprobleem is feedback. Mijn amp is verder vrij stil. Ik heb wel eens wat met noise gates in modeling software gespeeld en hoewel dat wel heel anders zal zijn vond ik ze daar altijd wat vervelend met palmmutes etc. Langzaam inkicken etc. Het liefst heb ik het zo snel en strak mogelijk.
Nu lees ik erg goede dingen over de ISP Decimator. Goede keus of zijn er nog andere goede opties?
En is de ISP Decimator 2 veel beter? De 1 is nu vrij goedkoop op 2ehands sites te vinden, maar misschien is de 2 het extra geld waard?

Alvast bedankt

onrust nv
5 december 2013, 11:20
Vloer of rack?

En de vraag die ik heb: Transparant?

Brum
5 december 2013, 11:29
ISP Decimator for the win. Tast je geluid nauwelijks tot niet aan, wat ik bij nog geen enkele andere noisegate heb meegemaakt. Ik heb zelf alleen ervaring met de originele Decimator en die is in ieder geval erg goed. Je ziet ze tegenwoordig ook redelijk vaak vrij goedkoop langs komen. De nieuwe Decimator, alswel de nieuwe G-string Decimator zal wel weer nog een stukje beter zijn, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Jasper.
5 december 2013, 12:11
Vloer of rack?

En de vraag die ik heb: Transperant?

Vloer. En wat bedoel je met transparant? Tonesuck?


@Brum, Thanks. Lijkt mij ook een goede kandidaat. Tot nu toe neig ik naar een 2ehands Decimator 1.

onrust nv
5 december 2013, 12:51
Nee, met transparant bedoel ik of hij je geluid veranderd. Bij een goed transparant effect hoor je het alleen wanneer je hem uitzet.

Brum
5 december 2013, 13:11
Transperant, of transparant?;) Geen enkele noise gate is volledig transparant, da's een kwestie van geven en nemen. De Decimator doet het op dat vlak nog wel het beste van de noisegates die ik ken. Voor m'n clean signaal gebruik ik sowieso geen noise gate, dat werkt niet met de instellingen om m'n gain te temperen qua feedback en bijgeluiden. Wat voor mij het beste werkt is om de noise gate samen met een booster (in mijn geval een OD808) te zetten. Dus clean is ie uit en schakel ik naar m'n scheurpedaal dan staat de gate tussen m'n booster en versterker, dmv een LS-2. Ik hou van noten aanhouden met vibrato, die dan geleidelijk naar feedback gaan, in dezelfde pitch en dat kan de Decimator als geen ander. Momenteel heb ik een MXR Noise Gate op m'n pedalenboard staan, ook geen slechte gate, maar die doet dat truukje toch een stuk minder en kapt ook echt je noten af op een gegeven moment. De Decimator dus niet. Gelukkig heb ik m'n Decimator binnenkort terug van reparatie en kan weer controleerbaar feedbacken dat het een lieve lust is!:crazyhappy:

Jasper.
5 december 2013, 13:25
Thanks. Zo transparant mogelijk wil ik in dat geval. Het allerliefst heb ik dat je helemaal niet merkt dat er een noise gate aan staat maar dat hij het gewoon stil houd qua feedback als ik niet speel. Maar dat zal altijd wel wat geven en nemen zijn.
Clean zal ik in de band niet veel spelen. En in die gevallen zet ik hem wel uit tegelijk met het schakelen naar het clean kanaal.
Ik gebruik o.a. actieve pickups ook. Maakt dat nog uit?

Brum
6 december 2013, 14:18
Ik heb geen geen idee, ik heb echt een bloedhekel aan actieve elementen!:D

HaroldA
6 december 2013, 14:47
De nieuwe Decimator, alswel de nieuwe G-string Decimator zal wel weer nog een stukje beter zijn, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

iSP Decimator FTW!!! :ok:

Ik heb mijn DIY-Decimator trouwens gisteren omgebouwd tot G-Sting-alike ... het idee daarvan is wel extreem veel gaver dan de Niet-G-string ;)

Jasper.
6 december 2013, 14:56
Oh haha, ik denk dat ik maar voor de ISP ga. Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een originele 2ehands of een V2. Ik kan niet echt vinden op internet hoeveel beter de V2 is. Aan de andere kant koop ik het liefst mijn effecten toch nieuw ivm garantie. Ik heb al eens een pedaaltje via de post ontvangen dat niet goed meer was.

HaroldA
6 december 2013, 14:58
Oh haha, ik denk dat ik maar voor de ISP ga. Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een originele 2ehands of een V2. Ik kan niet echt vinden op internet hoeveel beter de V2 is. Aan de andere kant koop ik het liefst mijn effecten toch nieuw ivm garantie.

Ik had de v2 nog nooit gezien. Wat ik overigens stierlijk irritant vond aan mijn originele v1 is dat hij 750gr weegt. 3/4 kilo voor een noise gate. Da f*ck? :???:

Hier vind je alle DIY-info: http://revolutiondeux.blogspot.nl/2012/07/isp-decimator-noise-reduction-system.html

Jasper.
6 december 2013, 16:42
Tof dat je hem tot G-string hebt omgebouwd. Wat is het verschil tussen de twee pedalen?

En ook iemand die hem vergeleken heeft met bijv. een Boss NS-2? Ik heb het idee dat als ik op youtube filmpjes af ga dat die wat minder snelle/strakke repsons heeft met bijv. palm mutes en stiltes daarna.

Gewicht maakt mij niet heel erg veel uit, ik heb er toch maar een paar pedaaltjes op staan. Maar is jou DIY veel lichter? Ligt dat dan aan de behuizing ofzo?

HaroldA
6 december 2013, 16:48
Tof dat je hem tot G-string hebt omgebouwd. Wat is het verschil tussen de twee pedalen?

...

Gewicht maakt mij niet heel erg veel uit, ik heb er toch maar een paar pedaaltjes op staan. Maar is jou DIY veel lichter? Ligt dat dan aan de behuizing ofzo?

Het verschil met de "G-Sting-alike" is een input buffer waardoor je een send/return constructie kunt maken. Klein extra printje met een opamp en wat DC-filtering ...

http://diy-layout.com/diyl/75/render
iSP Decimator - G String add-on (http://diy-layout.com/75)

De behuizing van de iSP is echt heel dik, groot en zwaar. Veer zwaarder dan de gemiddelde Boss.

Jasper.
6 december 2013, 17:05
Ok, is er genoeg ruimte in de behuizing om dat toe te voegen aan een origineel pedaal? Ik denk namelijk niet dat ik dat nodig heb. Ik gebruik geen OD (heb er nog niet 1 gevonden waarmee ik het geluid beter vind dan zonder pedaal). Die X pattern methode is voornamelijk om pedaaltjes in die loop te plaatsen toch? En dan heb ik niet zo'n zin om zoveel extra uit te geven. Maar mocht ik ooit een pedaaltje vinden zou ik het dan zelf in kunnen bouwen?

HaroldA
6 december 2013, 17:07
Ok, is er genoeg ruimte in de behuizing om dat toe te voegen aan een origineel pedaal? Ik denk namelijk niet dat ik dat nodig heb. Ik gebruik geen OD (heb er nog niet 1 gevonden waarmee ik het geluid beter vind dan zonder pedaal). Die X pattern methode is voornamelijk om pedaaltjes in die loop te plaatsen toch? En dan heb ik niet zo'n zin om zoveel extra uit te geven. Maar mocht ik ooit een pedaaltje vinden zou ik het dan zelf in kunnen bouwen?

Ik heb het nooit in het originele pedaal geprobeerd; zou mogelijk moeten zijn ... kost wel wat meer moeite/inzicht/kennis van zaken.

Jasper.
6 december 2013, 17:22
Ik heb het nooit in het originele pedaal geprobeerd; zou mogelijk moeten zijn ... kost wel wat meer moeite/inzicht/kennis van zaken.

Ok, ga ik het missen als ik geen OD pedaaltjes gebruik? Ik nam maar aan die extra send/return daar voornamelijk voor is of heeft het nog andere voordelen?

HaroldA
6 december 2013, 17:23
Ok, ga ik het missen als ik geen OD pedaaltjes gebruik? Ik nam maar aan die extra send/return daar voornamelijk voor is of heeft het nog andere voordelen?

Geen OD's maar wel een Decimator?!? :???:

Jasper.
6 december 2013, 17:30
Geen OD's maar wel een Decimator?!? :???:

Ja, het is vooral voor feedback en wat noise reduction vanuit de gitaar/pedalenbordje. Brom etc. Op bandvolume begint de gitaar vrij snel te feedbacken als ik niet speel.

HaroldA
6 december 2013, 17:46
Ja, het is vooral voor feedback en wat noise reduction vanuit de gitaar/pedalenbordje. Brom etc. Op bandvolume begint de gitaar vrij snel te feedbacken als ik niet speel.

Ah, een buizenoverdrive ... zeg dat dan ;)

Gitaar > G-string > Preamp (oftewel buizenoverdrive) > FX send > G-string > FX Return > Poweramp.

Voordeel is dat je onafhankelijk van je OD je gate zo strak mogelijk in kunt stellen.

Brum
6 december 2013, 17:57
Overigens, die X-pattern methode werkte niet op mijn versterker met een MXR Noise Clamp. Kan zijn dat het bij jouw versterker ook niet fijn werkt, dus proberen.;)

HaroldA
6 december 2013, 17:58
Overigens, die X-pattern methode werkte niet op mijn versterker met een MXR Noise Clamp. Kan zijn dat het bij jouw versterker ook niet fijn werkt, dus proberen.;)

Ik heb geen FX-loops. :ok:

Jasper.
6 december 2013, 18:35
Hmm, klinkt op zich wel goed maar de prijs van de G-string word me toch wat te gortig, en heb dit keer eigenlijk niet zo'n zin om te DIYen.

Jasper.
6 december 2013, 19:18
Trouwens, zou je de gewone Decimator prefereren boven bijv. een Boss NS-2 als ik die wel volgens het X-pattern zou kunnen gebruiken?

Volgens mij is de ISP heel erg strak af te stellen en dat spreekt me ook erg aan.

HaroldA
6 december 2013, 22:41
Net de eerste stiltes uit m'n G-String gehoord: nice! :ok:

caliban
7 december 2013, 14:23
Prachtig toch dat een muzikant apparatuur koopt om stilte mee te creëren.

Brum
7 december 2013, 14:43
Geen stilte. Controleerbaarheid.;)

HaroldA
7 december 2013, 15:05
Prachtig toch dat een muzikant apparatuur koopt om stilte mee te creëren.

Ho ho, dit zijn niet zomaar stiltes! :stop: De Decimator is een boutique noise gate, die stiltes klinken heel anders dan bijvoorbeeld een Boss NS-2.

caliban
7 december 2013, 19:38
Boutique stilte!

onrust nv
8 december 2013, 11:31
Als je stilte wilt schijnt een mute knop altijd heel goed te werken....

De NS-2 mute gebruiken wij als effect. Instrument: alle OD's, distortions en fuzzen in de NS loop, alle levels maximaal en je krijgt een heel mooi onderaards bestuurbaar gerommel.

HaroldA
8 december 2013, 14:47
De behuizing van de iSP is echt heel dik, groot en zwaar. Veer zwaarder dan de gemiddelde Boss.

... en dit is ook gewoon veel handiger: :cooler:

https://lh6.googleusercontent.com/-7Yvm4xPqiiw/UqR2rM8RJoI/AAAAAAAAGqE/ON8fmDksEpc/s912/IMG_20131208_143702.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-ginK9vRvZ9Q/UqR2s4__FJI/AAAAAAAAGqQ/W42zbxli-ac/s912/IMG_20131208_143718.jpg

Jasper.
8 december 2013, 17:55
Gebruik je een grolsch ringetje onder de knop? En constant aan dus?
Heb vandaag 1 in het echt gezien/gehoord en het word een ISP. Lekker strak en ik kon totaal geen tonesuck ontdekken.

HaroldA
8 december 2013, 18:21
Gebruik je een grolsch ringetje onder de knop? En constant aan dus?
Heb vandaag 1 in het echt gezien/gehoord en het word een ISP. Lekker strak en ik kon totaal geen tonesuck ontdekken.

Grolsch rubber: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163465-Grolsch-rubbers-gat-vergroten

Ja, hij staat altijd aan. De niet-g-string moest ik tussendoor nog uitschakelen omdat hij ingesteld stond op het niveau van mijn "dirt"-signaal. De G-string gaat nooit meer uit! Wat een geweldige uitvinding ;)

Jasper.
9 december 2013, 10:07
Haha, handig.

Heb er net 1 besteld. Ik keek op de Thomann site en daar stond toevallig net een B stock Decimator 2 op. Incl. volledige garantie. Scheelt toch weer 15 euro :) Nu hopen dat hij voor donderdag binnen is.

HaroldA
9 december 2013, 13:09
Haha, handig.

Heb er net 1 besteld. Ik keek op de Thomann site en daar stond toevallig net een B stock Decimator 2 op. Incl. volledige garantie. Scheelt toch weer 15 euro :) Nu hopen dat hij voor donderdag binnen is.

Er stond er 1 een paar weken geleden op 2ehands.be voor €30

Jasper.
9 december 2013, 13:22
Haha ja, maar toen was ik er nog stellig van overtuigd dat ik geen noisegate nodig had.

Jasper.
11 december 2013, 14:22
En hij is binnen. Geweldig strak pedaaltje :) Ben er blij mee. Kan niet wachten tot de repetitie