PDA

View Full Version : Oktaafzuiverheid en verdroging?



oorzaak
5 december 2013, 09:07
Kan zo gauw niet vinden of hier al topics over zijn, begin er dus maar zelf eentje.

Een tijdje geleden ben ik in het bezit gekomen van een nu 36 jaar oude klassieke gitaar, een Yairi YC90. Op het eerste gezicht in goede conditie, echter hij is niet oktaafzuiver. Ik weet zeker dat hij dat wel is geweest (ik ken dit exemplaar sinds de vorige eigenaar hem nieuw aanschafte, inderdaad zo'n 36 jaar geleden). Nu vroeg ik me af of dit kan komen door verdroging van het hout. Ik zie zo gauw geen vervormingen maar ik ben geen deskundige. De bespeelbaarheid is goed, hoewel de snaren hoger op de hals best ietsje lager zouden kunnen staan.

Is er iemand die hier kennis van / ervaring mee heeft? En als het inderdaad door verdroging komt, hoe zijn dan de kansen om hem weer op de juiste vochtigheidsgraad te krijgen? Ik weet dat er van die bevochtigers zijn die je samen met je gitaar in de koffer kunt doen maar heb geen idee of je zoiets stap voor stap zou moeten opbouwen. En of het verstandig zou zijn om dan de spanning van de snaren tijdelijk te verlagen (of de snaren te verwijderen).

Alvast bedankt voor het meedenken,

Frits

kwispelhond
5 december 2013, 11:05
wat dat te droog staan betreft, meten is weten! Een hygrometer is niet duur en dan weet je het zeker en kan je er wat aan doen en dat ook voor je eigen gezondheid (te droge leefomgeving is ook voor jou niet goed).

Ten eerste; oude snaren worden ook meer onzuiver, er zitten toch wel redelijk verse snaren op?

Daarnaast worden akoestische gitaren gemaakt om bij een bepaalde dikte, meestal iets vanaf .012 tot iets van .054, het zuiverst te zijn. maak die dunner of dikker en de onzuiverheid neemt ook toe maar dat verschil is meestal minder dan wat oude snaren kunnen veroorzaken.

Als die gitaar echt onzuiver zou worden door vervorming door droogte moet je niet te lang wachten, daar gaan gitaren echt serieus kapot van!!

Edit: sorry, klassieke gitaar, ik bedoel medium tension. :makeup:, wat ik noem aan dikte is natuurlijk voor stalen snaren.

vulvasonic
5 december 2013, 11:12
Dus, probeer eerst even te doen wat Kwispelhond zegt en als dat niet helpt zou ik een bezoekje aan een goede gitaarbouwer adviseren. Misschien heeft je gitaar een slag aan de stelpen nodig (als dat bij die van jou kan tenminste) en anders zou het brugkammetje mogelijk bijgevijld of vervangen kunnen worden. Het kost je de kop niet, maar je krijgt er wel een zuivere gitaar voor terug. :)

oorzaak
5 december 2013, 11:16
@Kwispelhond Bedankt voor je reactie. Ik heb aan de Goede Sint een hygrometer gevraagd dus het weten komt hopelijk snel binnen handbereik. Gezien de leeftijd van de gitaar verwacht ik echter dat eventuele uitdroging niet alleen door mijn huis komt maar ook al in de jaren daarvoor is opgebouwd.

De snaren zijn nieuw en low tension omdat ik dat eens wilde uitproberen.

Frits

oorzaak
5 december 2013, 11:21
@Vulvasonic Nee, de gitaar heeft geen halspen, is dacht ik ook niet gebruikelijk bij de klassieken. Bezoek aan een bouwer / reparateur overweeg ik zeker ook, de gitaar is verder goed genoeg om er een kleine investering in te doen. Maar wilde eens uitzoeken of droogte een rol gespeeld kan hebben en wat ik daar evt. aan zou kunnen doen.

Frits

Harald
5 december 2013, 11:52
low tension zou je wel eens net iets sneller vals kunnen bespelen als je gewend bent aan high tension.

Is de hals nog recht en niet getordeerd? Is het bovenblad nog mooi vlak, of komt dat omhoog of juist omlaag bij de brug?

oorzaak
5 december 2013, 12:07
De hals is helemaal in orde. Het bovenblad zou iets vervormd (bol) kunnen zijn maar ik vind het moeilijk te beoordelen. Hetgeen al aangeeft dat het in ieder geval niet extreem is.

De noten klinken overigens te hoog, onder andere vast te stellen door de gefrette noot bij de 12e fret te vergelijken met de flageolet boven de 12e fret.

Met de opmerking dat je met low tension snaren eerder vals klinkt bedoel je misschien dat je die sneller per ongeluk opdrukt?

Rizz
5 december 2013, 12:37
Lage spanning druk je eerder vals, door het.indrukken alleen al. Een lichte druk is slechts.nodig, als je gewend bent met medium of hard twnsion te spelen, is dat even aanpassen..

Rizz
5 december 2013, 13:20
Daarbij trekken low tension snaren mnder aan de hals, waardoor je snaarlengte effectief iets langer wordt, genoeg om onzuiver te worden dus

stijnkenens
9 december 2013, 12:51
Nylon snaren hebben meestal niet zoveel last van oktaafonzuiverheden.
Die rekken meer dan een stalen snaar.
Maar als de actie wat te hoog is, moet je er misschien eens naar laten kijken, als je niet zelf aan het zadel durft vijlen.

Trouwens een klankblad staat altijd bol. Er zou iets mis mee zijn, mocht het juist vlak zijn !



s.

oorzaak
12 december 2013, 14:00
Heb intussen een vochtigheidsgraad meter (die goeie Sinterklaas toch...). In de woonkamer waar de gitaar staat varieerde de vochtigheid de afgelopen dagen tussen ca. 43 en 49 procent. Nog niet meteen alarmerend dacht ik? In ieder geval nog geen reden om de gitaar met bevochtigers in de koffer te stoppen.

Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om een ander zadel te plaatsen en dit bij te vijlen (@stijnekens). De huidige bewaar ik liever, dan kan het uiteindelijke resultaat in ieder geval nooit slechter worden dan het nu is ;-)
Een lagere actie is nooit weg en misschien komt die lichte verhoging van de toon mede doordat de snaar over een grotere afstand moet worden ingedrukt.

Frits

kwispelhond
12 december 2013, 15:33
Beetje tegen de ondergrens, gitaren hebben graag 50 of meer, maar zeker niet iets waar je grote problemen over hoeft te verwachten.

Ik had zelf laatst ineens een brug die loskwam op een dure gitaar dus ik daarmee naar de reparateur. Die vertelde me dat dit soort dingen meestal komen door uitdroging dus ik ook een hygrometer gekocht. Ik heb een mechanische gekocht (hekel aan batterijtjes) dus even gekalibreerd (zout methode) en het sindsdien bijgehouden. Blijkt dat de vochtigheid dus enorm fluctueert, ik heb alles gehad van 45 t/m 63 maar meestal staat hij netjes tussen de 50 en 55 (vandaag 54). Zou overigens zo maar kunnen dat de lucht in m'n vroegere flatwoning veel droger was, die indruk had ik al maar in dit huis is het dus gelukkig een prima niveau maar wel met van die bevochtigingsbakjes aan de radiatoren van de CV, ik zie het aan de hygrometer als die leeg zijn!

alias
12 december 2013, 23:04
Hout dat door droogte in de lengte krimpt?
Ze verzinnen toch ook steeds weer iets nieuws!

Rizz
12 december 2013, 23:11
Maar wel in de breedte, waar door het e.e.a. gaat werken, het klankblad omhoog of omlaag komt en daardoor je octaafzuiverheid aantast.. Dus ja, het kan wel degelijk invloed op de lengte hebben.. En hout krimpt wel degelijk in de lengte, maar wel zeer weinig.. Het zwakke punt van hout ligt in de lengterichting langs de nerf, daarom heeft het daar de meeste invloed..

En daarbij, niemand heeft het over krimp in de lengte, maar over krimp, punt.

Nu nog een keer!

stijnkenens
13 december 2013, 01:15
Hout dat door droogte in de lengte krimpt?
Ze verzinnen toch ook steeds weer iets nieuws!

Hout krimpt ook in de lengte, maar die percentage is inderdaad wel te verwaarlozen.
Maar je moet het niet onderschatten !



s.