PDA

View Full Version : beginner



RickBrinkman
5 december 2013, 01:40
hallo allemaal,

Ik mag me sinds vandaag officieel beginner noemen van het mooiste muziek instrument die er bestaat. dus ik heb ook wat vragen:

-Als ik mijn gitaar stem moet ik dan alleen de letter/snaar of ook de cijfer/snaar stemmen?

-Is het verstandig om stickers op de hals van mijn gitaar te plaatsen om snel de tabs te leren?

Tips zijn natuurlijk altijd welkom

Groet,
Rick

gitaarvrouwtje
5 december 2013, 08:35
Hallo Rick
Je stemt EADGBE
De nummers noemen ze alleen zodat jij weet dat E bijvoorbeeld de eerste snaar is, ( de zesde is dus ook een E alleen is de ene hoog en de andere laag)
De snaren op zich zijn ook alleen maar metalen " touwtjes" van verschillende dikte
Als ze goed op je gitaar zitten ( dus van 1-6) ga je je gitaar stemmen
En daar kun je een online gitaar tuner bij gebruiken als je nu nog geen gewone tuner hebt

Ik zou geen stickers op de hals plakken , je kunt het beste beginnen het het leren van de basisakkoorden
De open akkoorden, G,C,D,A,F,B ,E , Am,EM,D7, G7
(Er zijn er nog natuurlijk nog veel meer en je kunt ze ook als bar akkoorden leren, maar hier ben je al wel even zoet mee)
Bij het spelen is het handig eerst maar eens de basis aan te leren
Het plakken van stickers zal je niet veel helpen als t om akkoorden gaat en je kunt aan de zijkant vd hals stipjes zien staan als je er bovenop kijkt
Die geven het derde, vijfe, evende etc fret aan
Let liever daar op
Mijn ervaring is dat het vaak moeilijk is om de omschakeling te maken naar het " zonder stickers" spelen
Leer het gewoon meteen goed, daar heb je later de meeste lol van

hefke
5 december 2013, 13:05
Hoi Rick, welkom bij de club.
Zoals gitaarvrouwtje al zei heeft het plakken van stickers geen zin en is het beter je te ori๋nteren op de stipjes op de hals. Na een paar dagen oefenen kun je de posities op de hals toch al vrij snel vinden.
wat betreft het stemmen van de gitaar is het beter om niet in cijfers te denken, maar in noten (letters). Dit maakt het later gemakkelijker om de relatie tussen bijv. toonladders en waar dit op de hals is veel gemakkelijker. Iedere fret is nl. een halve toon.
Het gaat nu te ver om dit helemaal uit te leggen, hier zijn overigens andere topics op dit forum over te vinden. Kijk daar ook eens als je er meer van wilt weten.
De standaardstemming is zoals gitaarvrouwtje ook al aangeeft van de dikke snaar naar dunne snaar EADGBe. Om dit te onthouden is er een ezelsbruggetje nl.: Een Aap Die Graag Bananen Eet.
Als je nog gen stemapparaat hebt: bij Lidl is deze week een stemapparaat te koop voor weinig geld. Ik heb het zelf niet, maar in een ander topic heb ik gelezen dat het apparaatje heel goed te gebruiken is.
Als je pas begint is het h้้้l belangrijk dat je er op let dat je je vingers goed op de snaren zet, dus kort achter de fret met het vingertopje waarbij het laatste vingerkootje zo haaks mogelijk op de hals staat.
Er zijn een paar simpele oefeningen voor om dat te trainen, bijv 1-2-3-4, 2-3-4-1 etc. waar bij 1 de wijsvinger is en 4 de pink.
Begin bv. met 1-2-3-4 dus de wijsvinger op de dikke E-snaar bij de 1e fret, dan middelvinger 2e fret, ringvinger 3e fret en pink 4e fret. Doe dit vervolgens van de dikke (E-)snaar naar de dunne (e-)snaar en weer terug naar de dikke E-snaar op alle snaren. Begin vooral rustig en let goed op je vingerzetting. Oefen zoveel mogelijk combinaties dus 1-2-3-4, 2-3-4-1, 3-4-1-2, 1-2-4-3 etc. Deze oefeningen kun je op iedere positie op de hals doen en doe ze telkens als je begint met spelen, je warmt je vingers en spieren op net als je bij sport doet. In het begin zul je pijn aan je vingertoppen hebben, maar na circa 2 weken gaat dit weg omdat je eelt op je vingertoppen krijgt.
Ik wens je heel veel speelplezier:strat:

jan7
5 december 2013, 15:08
of ook de cijfer/snaar stemmen?
Je kan het testen, maar op een akoestische kan je dat (zelf) niet echt stemmen. De term hiervoor is "intonatie". Bij een electrische gitaar kan je dit door middel van schroefjes zelf bijregelen:
http://www.vettaville.nl/div/variax%20intonatie.jpg
Bij een akoestische is de brug zo gemaakt dat het (min of meer) juist zou moeten zijn zonder verdere aanpassingen.


Om dit te onthouden is er een ezelsbruggetje nl.: Een Aap Die Graag Bananen Eet.
Heb je een ezelsbruggetje voor een aap die niet kan onthouden dat de volgende fout zijn?

Een Aap Die Eet Graag Bananen.
of
Een Aap Die Bananen Graag Eet.
of
Graag Een Aap Die Bananen Eet.
of
Eet Een Aap Graag Die Bananen?
of
Graag Bananen Die Een Aap Eet.
of
...
:(

hefke
5 december 2013, 15:45
Je kan het testen, maar op een akoestische kan je dat (zelf) niet echt stemmen. De term hiervoor is "intonatie". Bij een electrische gitaar kan je dit door middel van schroefjes zelf bijregelen:
http://www.vettaville.nl/div/variax%20intonatie.jpg
Bij een akoestische is de brug zo gemaakt dat het (min of meer) juist zou moeten zijn zonder verdere aanpassingen.

Stem jij op deze manier je gitaar???:dontgeti:
Aan het einde van de hals zit nog een stukje hout met (bij een gitaar met 6 snaren) 6 draaiknopjes. Dit noemen ze stemmechanieken.
Waarom zouden die er zijn en waarom zouden ze die toch zo noemen?
TS is vandaag begonnen met gitaar en heeft een vraagje over het stemmen en niet over het intoneren. Misschien dat ts nog nooit van intoneren gehoord heeft en je hem op deze manier helemaal in de war maakt.:confused:
Leg ts dan ff uit wat intoneren precies is en hoe je dat doet want het is niet zomaar aan wat schroefjes draaien;)
Overigens staat dit topic bij akoestische gitaren. Ik ga er dan ff van uit dat ts dan ook akoestische gitaar heeft.


Heb je een ezelsbruggetje voor een aap die niet kan onthouden dat de volgende fout zijn?

Een Aap Die Eet Graag Bananen

Deze zou taalkundig evt. nog kunnen, dus...
Om eerlijk te zijn begrijp jouw reactie op dit punt niet helemaal. Ik probeer iemand die vandaag begint met gitaar spelen een beetje op weg te helpen. Dat ezelsbruggetje was het eerste wat ik tijdens m'n 1e gitaarles geleerd kreeg.
Ik begrijp echt niet wat daar mis aan is. Het zal wellicht aan mij liggen.

jan7
5 december 2013, 16:07
Hefke, :)

Nee de TS heeft waarschijnlijk nog nooit van intonatie gehoord vandaar dat hij het omschrijft als:

Als ik mijn gitaar stem moet ik dan alleen de letter/snaar of ook de cijfer/snaar stemmen?
Hij heeft het over twee dingen stemmen: de letter/snaar op zich of OOK de cijfer per snaar waaruit ik opmaak dat hij bedoelt, elke fret(cijfer/vakje) per snaar, wat neerkomt op intonatie. Vandaar. :)
Op zijn eerste vraag waren reeds alle antwoorden gegeven, dus dat ging ik niet herhalen. :)

Ivm je ezelsbruggetje. Ja die kunnen helpen maar meestal heb ik evenveel moeite met het onthouden van het ezelsbruggetje zelf, vandaar 4 variaties waardoor je het alsnog verkeerd kan hebben. :)

Mijn bruggetje was trouwens: Every Acid Dealer Gets Busted Eventually. (maar ook die kan je in verschillende variaties opzeggen.) Maar na 3 keer stemmen weet je wel dat het gewoon EADGBe is.

Ik trok gewoon even ten trijde tegen het ezelsbruggetje. :D

jazzie1
7 december 2013, 17:39
Op een klassiek zit over het algemeen geen dots aan de zijkant vd gitaar dus daar kan Ts zich ook niet op orienteren. Neemt echter niet weg dat gitaarvrouwtje gelijk heeft door te oefenen zonder deze hulpmiddelen dan leer je het sneller.( Trouwens ,had het in den beginne zelf wel gedaan :sssh:)

hefke
7 december 2013, 18:04
Op een klassiek zit over het algemeen geen dots aan de zijkant vd gitaar dus daar kan Ts zich ook niet op orienteren. Neemt echter niet weg dat gitaarvrouwtje gelijk heeft door te oefenen zonder deze hulpmiddelen dan leer je het sneller.( Trouwens ,had het in den beginne zelf wel gedaan :sssh:)
Heb het ff gecheckt bij m'n Yamaha G-225. Hier staan wel dots aan de zijkant van de hals bij de 5e, 7e en 9e positie.
Hetgeen uiteraard niet hoeft te betekenen dat dat bij alle klassieke gitaren het geval is.

Muzieknono
8 december 2013, 14:54
Er bestaan gitaren met en zonder dots, ik heb er met en zonder en het gaat allemaal, te veel hulpmiddelen betekent ook dat je er op gaat vertrouwen, verder sluit ik me bij gitaarvrouwtje aan.
Gitaar leren spelen is niet iets wat je makkelijk even doet dus neem er de tijd voor om het goed te leren, dat gaat zoveel sneller als later allerlei fouten afleren.
Veel succes
Mvgr Dirk Jan :B