PDA

View Full Version : Echte versterker



Marc1974
4 december 2013, 17:22
Ik wil graag de discussie losmaken of een simulatie versterker wel een echte versterker is.

Ik bedoel de versterkers zoals een fender g-dec of een roland cube. Ze simuleren versterkers, maar hebben geen eigen geluid.

tommus42
4 december 2013, 17:32
Het leuke van modeling-versterkers vind ik, is dat je wel een indruk krijgt van de geimiteerde versterker.

peter_heijnen
4 december 2013, 17:33
Geen discussie, want het zijn echte versterkers met een eigen geluid. Anders zou de een er niet bij zweren en de ander vloeken.

Tabula Rasa
4 december 2013, 18:32
Ze pikken een klein signaal op van de gitaar en VERSTERKEN dit signaal, dus per definitie zijn het echte versterkers.

Pepe
4 december 2013, 19:00
Alsof "echte" versterkers geen eigen geluid hebben?

JP074
4 december 2013, 19:04
Ik wil graag de discussie losmaken of een simulatie versterker wel een echte versterker is.

Ik bedoel de versterkers zoals een fender g-dec of een roland cube. Ze simuleren versterkers, maar hebben geen eigen geluid.

Geluid....tja.

eigen "identiteit" lijkt me meer in twijfel te trekken met bijvoorbeeld zo'n Cube.

Maar zoals hierboven al geschreven is: ze versterken een geluid en dat is wat een versterker van een niet-versterker onderscheidt.

Mzzl.

edje kadetje
4 december 2013, 19:05
Alsof "echte" versterkers geen eigen geluid hebben?

Op wie is dit een reactie?

Pepe
4 december 2013, 19:17
Scherp kadet!
Ik bedoel natuurlijk, alsof NIET "echte versterkers" geen eigen geluid hebben. Of geluiden.

jan7
4 december 2013, 19:44
geen eigen geluid.
Ideaal voor een cover band dus...:ok:

dikkiedik
5 december 2013, 15:25
Je hebt ook Fender amps die geluiden 'namaken'. Namaken is niet echt een goed woord denk ik, want ook bij een clone geef je een sound een bepaald karakter, andere speakers, andere schema's, andere buizen etc.

Ik heb nu een Two-Rock, schijnt een Dumble clone te zijn. is dit dan ook een 'neppe versterker'? Nee, absoluut niet. Ze hebben een eigen geluid en daar kan je van houden, en daar kan je niet van houden.

Zo ken ik ook mensen die met een Cube 80XL optreden en dat verkiezen boven een Deluxe reverb of andere top amps. Dat kan, dat mag én dat is eigenlijk ook heel erg leuk dat iedereen een eigen sound zoekt en dat soms juist in een modeling amp vind, of juist in een clone van een 'origineel'.

dacrow
6 december 2013, 08:52
Je hebt ook Fender amps die geluiden 'namaken'. Namaken is niet echt een goed woord denk ik, want ook bij een clone geef je een sound een bepaald karakter, andere speakers, andere schema's, andere buizen etc.

Ik heb nu een Two-Rock, schijnt een Dumble clone te zijn. is dit dan ook een 'neppe versterker'? Nee, absoluut niet. Ze hebben een eigen geluid en daar kan je van houden, en daar kan je niet van houden.

Zo ken ik ook mensen die met een Cube 80XL optreden en dat verkiezen boven een Deluxe reverb of andere top amps. Dat kan, dat mag én dat is eigenlijk ook heel erg leuk dat iedereen een eigen sound zoekt en dat soms juist in een modeling amp vind, of juist in een clone van een 'origineel'.

+1

Ik vind het ook knap dat je met een goedkopere (dan een boutique amp) een lekker geluid kunt maken.

Meerdermaals na een gig kunnen de meesten niet begrijpen dat het een transistoramp was waar ik dat heerlijke geluid uit toverde :)

Tunes
9 december 2013, 09:18
Tja echt niet echt, er zijn er die vinden alleen een 100 watt buizen bak een echte versterker.
Blij dat mijn buurman dat niet heeft.
Ik moet zeggen, ik heb nu wat van die vox valvetronic bakkies in huis en dat spul klinkt echt lekker hoor, zeker om thuis te oefenen op een laag volume. Doe dat maar eens met je 100 (of lager) watt buizenbak.
En er zijn zat bandjes waar je prima terecht kan met een modeling versterker.
Persoonpijk vind ik juist line6 en roland niet de beste op dit gebied.
Maar b.v. yamaha heeft hele mooie versterkers gemaakt en voor het budget is een vox niet te overtreffen.