PDA

View Full Version : Duim over nek



KvdV96
4 december 2013, 17:21
Hallo,

Tot mijn spijt zijn mijn handen momenteel niet groot genoeg om barré akkoorden met de duim te spelen. Ik had dit graag wel gekund, omdat ik graag dingen van Jimi Hendrix/John Frusciante wil leren spelen.

Is er een manier om mijn vingers wat langer te maken. Het klinkt vreemd, maar het is voor mij erg belangrijk. Ik ben 17 jaar dus misschien groeit het nog enigszins iets, maar momenteel lukt het gewoon niet.

Dag,
Kif

gitaarvrouwtje
4 december 2013, 17:23
Smallere hals?

Rizz
4 december 2013, 17:29
Hoeveel snaren wil je kunnen doen dan? Ik heb behoorlijke handen, maar met heeeeeel veeeeel moeite krijg ik er twee ingedrukt, maar is heel oncomfortabel. 1 gaat prima..

KvdV96
4 december 2013, 17:29
Dan moet ik een nieuwe gitaar gaan afschaffen. Het klinkt wel als een logische oplossing. Ik zal hoe dan ook de eerstvolgende gitaar bespelen van tevoren en kijken of het dan wel goed werkt. Met mijn eerste wist ik niet eens wat barré akkoorden waren dus dan kun je daar moeilijk op controleren.

Ik heb op dit moment een Squier Strat. Iemand een gitaar die diegene aanraadt met een smallere hals?

Edit: @Rizz: Het gaat hier om 1 snaar, de lage E wel te verstaan. Ik weet niet of je toevallig de eerste paar akkoorden van Castles Made of Sand kent, maar die zou ik momenteel al niet eens kunnen spelen omdat mijn duim niet bij die E kan als de andere vingers op hun plek staan.

Harald
4 december 2013, 17:56
Het slechte/goede nieuws.... afhankelijk van hoe lui/ijverig je bent ;) Het gaat niet om de grootte van de handen, maar om de lenigheid van de vingers.


Grootte handen speelt wel degelijk een rol. In Green Thumb van Tommy Emmanuel moet je een B fretten met de duim, op de A snaar terwijl je een D akkoord met de vingers speelt en met de pink dan de g, dan weer een pull off naar de e op de hoge e snaar. Gaat me nooit lukken. Er zijn grenzen. Maar vroeger frette ik nooit met de duim. Ik ben daar eigenlijk pas zo'n kleine 10 jaar geleden mee begonnen. Op wat rijpere leeftijd, zeg maar. Nog niet oud, maar in jouw ogen wel ;)

Geleidelijk aan speel ik echter steeds meer met die duim. En trust me, ik heb kleine handen. Volgende keer als Rizz hier is maar eens vergelijken...

Maar ik heb altijd al de meest absurde grepen gespeeld. Een tijdje fanatiek de meest idiote tertsenstapelingen geprobeerd. Leuk op een piano. Niet op een gitaar. Grepen die veel mensen met grote handen nooit spelen.


Als je me niet gelooft, kijk eens naar filmpjes van Muriel Anderson. Die speelt ook van alles en nog wat, en die dame is, zelfs voor een klein manneke als ik, nog steeds 'petite' Lenigheid is een kwestie van oefenen. Niet van je vingers aan de pijnbank hangen.

Begin met een een stuk als Message in a bottle. Al di Meola heeft in zijn akoestische werk (Ciello e tierra brilliante plaat, maar niet aan de gemiddelde hendrix fanaat besteed ben ik bang) van die rekgrepen. En als je echt goed op weg bent, Alan Holdsworth. Home, is absoluut niet snel, maar één van de moeilijkste dingen die ik gespeeld heb. Bizarre grepen!