PDA

View Full Version : Vreemd getril/brom Epiphone Blues Custom



Koni05
4 december 2013, 11:30
Ik heb sinds een half jaartje een Epi Blues Custom 30, waar ik zeer tevreden mee ben. Vanaf het begin zat er een brom in als ik de standby switch op on zette, maar ik had op internet gevonden dat dat veelvoorkomend was bij deze Epi's. Maar nu zit er sinds gisteren een raar trillend geluid in de versterker als ik hem aan zet. Ik heb er zelf de ballen verstand van en heb er dus een filmpje van geschoten.

Als eerste hoor je de 'nieuwe' ruis/brom/trilling, en verderop in het filmpje hoor je de standby brom erbij.

Iemand enig idee wat het is, en hoe dit op te lossen is? (Hoe moeilijk dat ook is zonder er naar te kijken..)

View My Video (http://tinypic.com/r/bjbc3s/5)

cluseau
4 december 2013, 14:10
Ik heb sinds een half jaartje een Epi Blues Custom 30, waar ik zeer tevreden mee ben. Vanaf het begin zat er een brom in als ik de standby switch op on zette, maar ik had op internet gevonden dat dat veelvoorkomend was bij deze Epi's. Maar nu zit er sinds gisteren een raar trillend geluid in de versterker als ik hem aan zet. Ik heb er zelf de ballen verstand van en heb er dus een filmpje van geschoten.

Als eerste hoor je de 'nieuwe' ruis/brom/trilling, en verderop in het filmpje hoor je de standby brom erbij.

Iemand enig idee wat het is, en hoe dit op te lossen is? (Hoe moeilijk dat ook is zonder er naar te kijken..)

View My Video (http://tinypic.com/r/bjbc3s/5)


Zo te horen liggen je fan lagers er uit maar is er ook een probleem met de amp zelf. De 2e brom (100Hz) is best wel hevig wat allerlei oorzaken kan hebben. Bijvoorbeeld een defect in de eindtrap of een slechte voedingselko. Niet zonder onderzoek uitsluitsel over te geven.

Koni05
4 december 2013, 15:40
Bedankt voor je reactie. Kan ik zelf ergens naar kijken zodat ik hier uitsluitsel over kan geven, of zal ik er toch mee naar een ampdokter moeten?

cluseau
4 december 2013, 15:50
Bedankt voor je reactie. Kan ik zelf ergens naar kijken zodat ik hier uitsluitsel over kan geven, of zal ik er toch mee naar een ampdokter moeten?

Kijken kan altijd maar je zal toch iets moeten doen om het op te lossen. Ik heb geen idee van je vaardigheden maar denk gezien je vraag dat het de dokter wordt.

Koni05
4 december 2013, 16:21
Ik kan best wat schroeven, en ook wel wat vervangen als de handelingen voor zichzelf spreken. Maar aangezien er ook kans is op schokken en zo, wil ik eerst wel even weten of ik daar mee te maken ga krijgen bij die fan.

Gearjunkie
4 december 2013, 19:51
Zo'n fan zal je compleet willen vervangen, maar als ie toch naar de dokter moet......

Koni05
5 december 2013, 00:06
Wordt dat een duur geintje? Enige indicatie daarvoor?

cluseau
5 december 2013, 08:50
Wordt dat een duur geintje? Enige indicatie daarvoor?

Die fan is tientjeswerk maar ik kan niet zien wat er aan de amp zelf loos is. Zal wel uitdraaien op een paar nieuwe tubes en bias afregelen.

tommus42
5 december 2013, 11:01
Een fan kun je misschien uit een pc-voeding slopen. De bias hoeft overigens niet afgeregeld te worden, het ding is kathode-biased.

Koni05
5 december 2013, 11:08
Duidelijk.. Ik zal hem ergens naar toe brengen en dan hoor ik het wel! Thanks for the input guys!

tommus42
5 december 2013, 11:28
Succes, heb 'm ook, veel plezier van.
Je kunt al een euro of vijf besparen door het chassis alvast uit het combo te slopen:).
Kun je gelijk kijken naar de soldeerpunten van de kathodeweerstand van de eindbuizen, die zie je wel, een 25W weerstand, vlak achter de fan. Misschien is door gebrek aan koeling de weerstand defect geraakt.
De standby switch kun je trouwens beter niet gebruiken, is belastend voor de GZ34.

cluseau
5 december 2013, 13:57
......het ding is kathode-biased.

Wat geen garantie is dat de bias goed staat. ;)

Bias kan door meerdere oorzaken de mist ingaan.

tommus42
5 december 2013, 14:23
De 220K biasweerstanden zien er zo mooi uit, die gaan niet kapot:D.
Ik heb er nog steeds de originele Sovtek 6L6en in, begin ze steeds meer te waarderen. Voorbuisjes zijn trouwens weinig soeps af fabriek. Altijd vervangen:cooler:.

kunk
5 december 2013, 16:48
Duidelijk.. Ik zal hem ergens naar toe brengen en dan hoor ik het wel! Thanks for the input guys!

Niet te ver weg brengen Koni05.
Ventilator wisselen gaat vast lukken en dat andere probleem zien we dan wel weer.
Weet hier in het dorp nog wel iemand die misschien een paar buisjes heeft liggen om even mee te testen.:ok:
Als dat niks oplost kunnen wij altijd verder kijken.

Koni05
30 december 2013, 23:25
Even een update:

De ventilator was inderdaad kapot, en die is vervangen. Verder is de Epi van binnen schoongemaakt en de buizen zijn nagekeken, maar waren nog prima.

En het mooie is, de brom die ik eerst had is nu totaal weg! Ik ben dus zeer blij. Ik lees regelmatig dat die Blues Customs daar last van hebben, het vervangen van de ventilator en wat schoonmaken zou dus de moeite waard kunnen zijn.

Kunk, nogmaals bedankt!

cluseau
31 december 2013, 00:17
.....En het mooie is, de brom die ik eerst had is nu totaal weg! ......


Zomaar.....vanzelf.....:???:.

Tabula Rasa
31 december 2013, 13:57
De standby switch kun je trouwens beter niet gebruiken, is belastend voor de GZ34.

Ehhh waarom niet? Heb ook een amp met een GZ34 / diode gelijkrichter en standby schakelaar.

Is het dan handiger om hem eerst op diode te zetten, dan op standby, van standby af, naar de diodestand en daarna pas naar de GZ34 stand?

tommus42
31 december 2013, 14:06
Ja, het schijnt dat een gelijkrichtbuis niet goed tegen de 'klap' kan als opeens de elco's opladen. Als je de standby-switch niet gebruikt, warmt de GZ34 langzaam op, waardoor ie stroom gaat geven, de elco's laden dan geleidelijk op. Als je te werk gaat zoals jij beschrijft, zijn de elco's al vol, dus geen hoge belasting van de buis.

cluseau
31 december 2013, 14:13
Ehhh waarom niet? Heb ook een amp met een GZ34 / diode gelijkrichter en standby schakelaar.

Is het dan handiger om hem eerst op diode te zetten, dan op standby, van standby af, naar de diodestand en daarna pas naar de GZ34 stand?


Joris, daar zijn al zoveel discussies over geweest met voor en tegenstanders. De fabrikant zegt het in zijn manual en het staat op internet dus dan moet het waar zijn. Mwoeohahahaha my ass, onderbouwing van een uitspraak zou wel leuk wezen maar dat doen/kunnen ze niet. Feit is dat bij inschakelen van de hoge spanning op een bedrijfsklare (=warme) buis alles een opdonder krijgt. Een kind kan dat begrijpen maar de voorstanders van het standby gebruik geloven massaal het internet dus ik bemoei me niet meer met die discussies. Dan hebben we het nog niet over kathode vergiftiging gehad. Gebruiken jullie maar lekker de standby, dat betekent immers brood op de plank.

Gezellige jaarwisseling

Frans.

Tabula Rasa
31 december 2013, 14:15
Ik zet hem altijd gewoon aan en uit. Kost toch maar 60 seconden en als ik ff niet speel, draai ik het volume dicht.