PDA

View Full Version : EBS TD-650 speaker aansluit vraag



cannondale_01
2 december 2013, 22:44
Even een speaker aansluit vraag wat ik niet duidelijk krijg.

Mijn maatje, bassist, heeft al een lange tijd een EBS TD-650 top met twee losse EBS 2x10” boxen.
Nu heeft hij heeft in kleinere gelegenheden zeker genoeg aan 1 box. Daarnaast sleept hij zich het rambam met de volledige set

Hieronder de specificatie’s van de amp.

Input Impedance: 1 Mohms
Frequency Response: 35 - 20.000 Hz
Maximum Compression Ratio (Compressor): 3:1
Tone Controls: Bass: +/- 15 dB @ 100 Hz
Middle: +/-12 dB @ 50 - 3000 Hz, Q=0.5
Treble: +/- 15 dB @ 6 kHz
Bright: -0/+12 dB @ 10 kHz
Drive Control Gain: 0-34 dB
Drive Type: Solid State or Tube (Groove Tubes ®)
Other Features: Character filters, Phantom power, Effects loop and Balanced Output, Remote control connection for Drive, Character, Filter and Mute
Minimum speaker impedance: 2 ohms
Dynamic Output Power: 660 W RMS
Continuous Output Power: 540 W RMS
Dimensions (W x D x H): 19" x 14" x 3U (48cm x 36cm x 13cm)
Weight: 12 kg / 27 lbs

Nu mijn vraag :
Op het achter paneel bevinden zich twee speakon aansluitingen met ALLEEN de tekst erbij: Minimum speaker impedance 2 ohms.

Wat ik wel kan vinden is de tekst 400 / 460 W RMS @ 4 ohm 530/650 W RMS @ 2 ohm
Het vermogen neemt af als de speaker load toeneemt. Maar is dat in volume waar te nemen.
En ik kan nergens vinden of de versterker zelf de load van de box herkent.

De vraag is nu of hij ongestraft 1 box kan weglaten (niet aansluiten) zonder de eindtrap op te blazen en zo ja gaat dat dan ten koste van volume.

Er wordt vaak gezegd: vermogen zegt niets over volume bij de discussies over 5 watt / 15 watt maar dit zijn iets hogere vermogens :seriousf:


Bij een buizenbak weet ik hoe het werkt maar volgens mij is diteen ander verhaal.
Ik kan op het net geen manual/antwoord vinden.

http://www.kitarapaja.com/pics/bampebstd6502_1024_768.JPG

Frits van Mourik
2 december 2013, 23:17
Kan voor de amp geen kwaad, hoor!
Het ding zal wat minder vermogen leveren en het laag zal wat minder donderen, dan bij twee boxen.
Wčl moet je oppassen, dat die ene box niet wordt overbelast...

Plant
3 december 2013, 00:01
Wat ik wel kan vinden is de tekst 400 / 460 W RMS @ 4 ohm 530/650 W RMS @ 2 ohm
Het vermogen neemt af als de speaker load toeneemt. Maar is dat in volume waar te nemen.

Hier klopt iets niet. Waarschijnlijk bedoel je met 'load' impedantie. En dat werkt net omgekeerd.


En ik kan nergens vinden of de versterker zelf de load van de box herkent.

Nee. Het zou hooguit kunnen dat via een 'sense' weerstand de uitgangsstroom word gemeten en er ter beveiliging een stroombegrenzing aan gekoppeld is, maar verder heeft een versterker geen zintuigen.

Verder word het volume mede bepaald door het rendement van de speaker(s). Alleen een vermogen zegt niet hoeveel dB's er uit een speaker komt.

Vermogenshalvering betekent 'slechts' 3dB zachter geluid. Dat is waarneembaar, maar niet zoals gedacht word 2x zo zacht. Het scheelt gehoormatig maar heel weinig.

Als ik in jouw geval uitga van het opgegeven vermogen bij 4 Ohm vs. 2 Ohm dan is het verschil zelfs maar 1.2 ŕ 1.5 dB. Niet iets om wakker van te liggen.

cannondale_01
3 december 2013, 10:51
Ja met load bedoel ik de impedantie van de speaker(cabinet). Tav het vermogen in relatie met de impedantie zegt Frits eigenlijk hetzelfde (volgens mij). Maar de specs zeggen echt datgene wat ik opschreef. Hoger vermogen bij lagere impedantie.
De twee EBS cabinets zijn 4 ohm per stuk. Je plugt ze gewoon in en ik weet dus niet of de versterker ze dan in serie of parallel schakelt. Het blokschema zegt hier ook niets over. Binnen dezelfde productlijn zag ik ook dat er cabinets van 3 ohm 8 ohm zijn. We gaan er dus maar vanuit dat je niet hoeft na te denken over over veilige mismatch ect. We gaan het gewoon doen 1 box aansluiten

De vraag over het volume is me wel helder gemaakt. THX

Tav het donderen.... Zou een cabinet met een 15" daar dan weer positief aan bijdragen ?

Is wel een afname in gewicht van de portemonnee, een toename in sleep gewicht maar scheelt wel een loopje :soinnocent: en daar gaat het om.

Plant
3 december 2013, 12:18
Het is aannemelijk dat de cabs parallel worden gezet. De amp kan immers 2 Ohm aansturen.

Daarbij, als de outlets in serie zouden staan en je sluit maar 1 cab aan dan hoor je niks. Tenzij er een schakelcontact in de outlet(s) zit die doorverbind als er geen stekker inzit. Maar als ze dat bij beide outlets doen en je sluit (per ongeluk) niks aan, sluit je de amp kort.