PDA

View Full Version : FRM 100 Fireman sound uit mahonie strat achtige



RedBuell
2 december 2013, 20:33
Een tijdje geleden heb ik mijn FRM100 verkocht omdat ik gewoon niet kon wennen aan de bespeelbaarheid van die gitaar. Overal las ik dat je daar doorheen moest werken maar na een tijdje begon ik me eraan te irriteren. De sound was top, super veelzijdig maar voor mij te groot en te lomp.

Ruim een jaar geleden verkocht ik ook mijn Charvel en wat bespeelbaarheid betreft heb ik daar nog steeds spijt van. Sound was versterkt ook goed maar op een of andere manier leek het of de frequentie van die gitaar precies die van een G was. Als ik een open G snaar aansloeg klonk die harder dan de andere snaren en resoneerde de gitaar ook harder. Afijn die gitaar heb ik dus niet meer maar ik vond die hals zo prettig dat ik er nu aan zit te denken om een Mahonie (super)strat met mahonie hals te kopen (Fireman had ook een mahonie body en hals)met de DiMarzio Injectors zoals in de Fireman. De neck joint en de brug zijn dan niet hetzelfde maar ik denk dat ik het geluid behoorlijk moet kunnen benaderen op deze manier. Kan iemand mij vertellen of ik op deze manier idd de sound van een Fireman kan benaderen en welke gitaren ik daar voor zou kunnen testen.

Ook heb ik zitten denken om eventueel met deze wensen in het achterhoofd iets van Warmoth samen te stellen, alleen bestel je iets wat in theorie goed zou moeten spelen en klinken maar weet je het pas als je alles in elkaar hebt gezet. Als het dan niet is wat je verwacht dan lijkt het me lastig weer te verkopen omdat het een gitaar is die naar mijn (theoretische) smaak is samengesteld. Wie kan mij hier enkele adviezen over geven?

Duhsjaak
2 december 2013, 21:21
Draadje naar mijn hart.
Ik geloof geen seconde dat die idiote bovenste hoorn ook maar iets met het geluid te maken heeft en voor mij was dat een van de afknappers. Ergonomisch zijn er veel betere gitaren. En de prijs, want aanvankelijk was ie factor x duurder.

Afgezien van de elementen, die een belangrijk aandeel hebben in het geluid, zul je aandacht moeten geven aan de mensuur. Ik heb werkelijk geen flauw idee of zoiets Warmoth gewijs te realiseren valt. Gelijk zult je je de vraag moeten stellen, waar voor jou de pijn zat in het bespelen van dat ding.

At the end of the day: Wat een fenomenaal geluid hè? tussen de 100.000 gitaren die ergens allemaal een beetje naar elkaar hebben gekeken, een heel uniek geluid.

Ooit, eens ooit, heb ik een gitaar die zo klinkt. En als het niet anders kan, zaag ik die upper horn gewoon af.
Ik ben heeeel nieuwsgierig of hier een oplossing voor komt. Ik hoop hier (met andere woorden) ook wat van op te steken.
Dank je voor het posten.
Zou je graag mijn hulp aanbieden, maar ben als de dood dat je ja zegt. Eerlijk gezegd, ik weet zelf niet precies hoe dit aan te pakken.
Vriendelijke groet, Gus

RedBuell
2 december 2013, 22:00
Ja echt een fenomenaal geluid. Dat ding kon bijna alles aan, de eerste gitaar waar ik gebruik maakte van de tone knop. De hoge snaren klonken rond de 12e positie echt geweldig en tot de hoogste fret alle snaren bereikbaar.

De pijn zat hem denk ik in de hals, gewoon te fors voor mij. Ik zat constant verkeerd en ging er in tegenstelling tot een Paul Gilbert shred stijl meer richting een AC/DC stijl, open akkoorden en bluesy leads maar ook dan zat ik regelmatig ernaast en dat hoorde je dubbel en dwars op die gitaar. Ik denk zelf dat de kracht van die gitaar in de nekjoint en de dikke klomp hout van een hals zat en uiteraard de houtsoort. De goedkope Chinese van mahonie en de (belachelijk) dure van korina. Mijn Charvel So-cal pro mod speelde echt heerlijk, vandaar dat ik dacht (mede ook door de 3 single coils) aan een (super)strat in een van beide houtsoorten.

Ik heb hem ooit eens gespeeld over een Marshall DSL head op een 4x12 kast, lekkere rand op het classic gain kanaal en mijn Blackstar HT-dual pedaal ervoor. Wat een heerlijke sound was dat.

Eko
3 december 2013, 08:55
Dick Dijkman in Delden bouwt de Feniks. Is een zelfde opzet alleen past hij de hals aan naar je eigen wensen.
Kijk maar eens op Double D of Dick Dijkman in Delden.
Ik heb een Nitrobird van hem. Absoluut top.

Duhsjaak
3 december 2013, 09:43
Omdat ik begon te twijfelen over die mensuur, of ik dat wel goed heb onthouden, heb ik de specs nog eens nagekeken., De twijfel bleek terecht. Die kam staat relatief ver naar voren, waardoor de hals alleen maar langer lijkt.

Ten opzichte van een aantal van mijn gitaren anders, maar niks buitennissigs:
628mm/24,75

Dus de Warmoth jongens doen dit fluitend.
Double D levert inderdaad heel mooie dingen, maar als je aan het kijken bent bij een gitaar van ongeveer 800,00 is 2.500,00 à 3.000,00 toch wel even iets anders. Eigenlijk bedoel ik een veelvoud. Alle waar naar zijn geld? Dat zal best. Maar dan moet je het geld wel hebben natuurlijk. Toch een sympathieke suggestie.

Vriendelijke groet, Gus

RedBuell
3 december 2013, 11:13
Die Dick Dijkman gaat idd een stuk boven mijn budget uit. Kont ook nog eens bij dat mijn bandje op z'n gat ligt dus is het meer gas dan nodig.

De hals lijkt idd veel langer dan hij is. Denk dat het vooral door de vorm van de body en de headstock komt.

Tabula Rasa
3 december 2013, 16:25
Knuppeldikke hals bepaald een heel groot deel van het geluid. Vergis je daar niet in!

Orpheo
3 december 2013, 17:09
Knuppeldikke hals bepaald een heel groot deel van het geluid. Vergis je daar niet in!
helemaal mee eens.

@T.S.: als je graag een stratachtige wilt maar dan wel met de fireman sound, zover dat kan (zie Tabula Rasa's post ;) ), dan zou ik niet gaan voor mahonie maar voor een korina body. Hals zou ik nemen van bubinga en dan niet de allerdunste, omdat die echt dun is. Eerder de wolfgang neck shape van Warmoth of de '59. Je kan er altijd afschaven, maar nooit erbij.

String thru body + tune o matic brug.

deze bijvoorbeeld

http://www.warmoth.com/Showcase/ShowcaseItem.aspx?i=Ps7121&Body=2&Path=Body

Maar voor 800 euro kom je er niet denk ik. Tenzij je wilt gaan voor een olie finish ipv 'lak'. Dan ben je ongeveer 250E kwijt voor de hals, 250E voor de body, 200E voor de pickups, 100E voor de brug, tuners en electrics. Misschien wordt 't iets meer ivm belasting. En dan moet je 'm zelf afmaken (maar er zijn enorm veel forumleden die je met plezier een handje helpen om bijvoorbeeld de tuners erin te zetten, of de bedrading te doen etc etc).

RedBuell
4 december 2013, 14:39
Die knuppeldikke hals was ik al bang voor natuurlijk. Ik kon er maar niet aan wennen en gitaren met afwijkende vormen ben ik ook niet zo van. Ik vond die bovenste hoorn bloed irritant als ik zittend speelde.

Het geluid hoeft ook niet exact hetzelfde te zijn natuurlijk maar goed in de buurt. Dat is trouwens een mooi stuk hout zeg van Warmoth. Zou een Charvel Pro-Mod stijl hals te dun zijn? Is een Wolgang neck shape dikker en is heeft die dezelfde dimensies als de EvH Wolfgang modellen?

Orpheo
4 december 2013, 16:14
Die knuppeldikke hals was ik al bang voor natuurlijk. Ik kon er maar niet aan wennen en gitaren met afwijkende vormen ben ik ook niet zo van. Ik vond die bovenste hoorn bloed irritant als ik zittend speelde.

Het geluid hoeft ook niet exact hetzelfde te zijn natuurlijk maar goed in de buurt. Dat is trouwens een mooi stuk hout zeg van Warmoth. Zou een Charvel Pro-Mod stijl hals te dun zijn? Is een Wolgang neck shape dikker en is heeft die dezelfde dimensies als de EvH Wolfgang modellen?

de wolfgang neck is zoals de ouwe peavey wolfgangs. de huidige EvH Wolfies hebben een iets platter halsje. De wolfgang heeft net wat meer vlees zonder dat 't te dun aanvoelt. De Pro mod hals komt het meest in de buurt van de warmoth wolfgang imho. Ik zou zelf een 59 profiel nemen,omdat die nog iets meer vlees heeft, als compromis tussen de bespeelbaarheid en de tone van een respectievelijk dunne(re) en dikke hals.