PDA

View Full Version : preamp tubes mesa



thomashauttekeete
2 december 2013, 13:09
ik heb in mijn mesa DR als preamp lampen allemaal Sovtek 12ax 7 WA zitten.

Ik heb de indruk dat het eens tijd is om deze te vervangen, maar ik zie het bos door de bomen niet goed in preamp-land.

Wie heeft voorstellen?

Ik zoek naar een donker en warme klank, ook in overdrive…niet teveel gesis.

svdijk
2 december 2013, 19:49
Da's dan niet zo moeilijk: JJ ECC83S, die klinken trouwens ook nog een stuk beter als de 12AX7 WA van Sovtek!

thomashauttekeete
2 december 2013, 20:57
Wat denk je vanTung Sol 12ax7? En van de JJ803S gold pin? Of zijn die 83 sowieso al met meer gain? Zoek ook naar nog een redelijk donkere sound..

dikkiedik
2 december 2013, 21:48
Tung sol's klinken subliem. Zijn iets helderder als de JJ. JJ is ook prettig voor wat donkerder/wolligere sound. Anders is Tung-sol dé buis. volgens mij ook een stuk betere levensduur.

thomashauttekeete
2 december 2013, 21:55
Thanks, denk zelfs van beide te kopen!

dikkiedik
2 december 2013, 23:08
combineren kan ook zeker. Overigens heeft volgens mij de Tung-sol meer gain als de JJ 12ax7. Er is ook nog een JJ high gain variant.

http://www.thetubestore.com/Resources/Product-Reviews/12AX7-Tube-Review

daar kan je de meeste wel vinden. Verschillen staan duidelijk aangegeven. Overigens heb ik mijn Sovtek setje met 12ax7WA's weg gedaan, dat vond ik persoonlijk schel/levenloos klinken.

Brum
3 december 2013, 11:46
Ik zou in eerste instantie ook JJ's zeggen. Maar verschillende voorversterkerbuizen proberen is een leuke ontdekkingstocht en het loont uiteindelijk ook, gezien voorversterkerbuizen nog het meest je geluid kleuren. Als ik naar m'n eigen versterker kijk, dan zitten er, zo uit m'n hoofd, 4 veschillende merken in waar ik uiteindelijk tot nog toe op uitgekomen ben.:)

thomashauttekeete
3 december 2013, 12:36
Alvast bedankt voor jullie enthousiaste reacties! ik heb er zin in om daar eens wat mee te testen!!

thomashauttekeete
3 december 2013, 12:40
Btw, ik dacht evt aan svetlana 12ax7's voor in V2-V3-V4 en een balanced voor V5 (balanced enkel omdat ik op verschillende sites lees dat ze dat doen..iets met de phase-toestanden ofzo..)

Of zouden JJ daar dan ook beter passen?

dikkiedik
3 december 2013, 13:15
de V5 is de phasedraaier, de bus die dus het signaal overbrengt naar de eindtrap (correct me if I'm wrong).

Een balanced 12ax7 kan je daar inderdaad inzetten. Wat nog beter is naar mijn mening is een 5751 (70% gain tov een ax7). Het is net wat je zelf wil. Bij dit soort vragen kan je ook mailen met tonefactory, daar koop ik mijn buizen altijd. Zeer goed advies kreeg ik altijd over diverse buizen qua klank, maar ook balanced/unbalanced etc.

Heynis
4 december 2013, 00:22
Een PI buis die niet gelijk is op beide helften levert je even harmonischen op. Dat zijn de kwarten, kwinten en octaven van elke noot. Daarvan kan je sound wat vetter worden, tot zelfs aan het punt dat je daadwerkelijk octaven gaar horen. Een gematchte buis zou iets klinischer moeten klinken, de eindtrap wordt dan wat meer hifi achtig. Dat is overigens wat Blencowe daarover schrijft, en is alleen waar voor een long tailed pair PI.

Een kathodyne is per definitie bijna altijd uit balans, maar klinkt dan weer voor geen meter als je die op zijn flikker geeft.

Ik gebruik eigenlijk alleen Mesa selected buizen in mijn Mesa, dat is geloof ik Tung Sol. JJ overleeft de cascade schakeling niet in deze amp en gaat ruisen door een heater-kathode lek. JJ klinkt wel weer wat warmer dan Tung Sol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

thomashauttekeete
4 december 2013, 07:29
begrijp ik dan goed dat je zegt om geen gebalanceerde lamp in V5 te zetten omdat die meer body kan geven? Maar het is waarschijnlijk vooral voor het zeer getrainde oor hoorbaar..?
En van die JJ's is de levensduur dan beduidend korter dan Tung Sol, waarschijnlijk manifesteert zich dat lek ook niet meteen..blijkbaar zijn er ook wat JJ's 'vernieuwd', kunnen die dan beter dat lek opvangen of zal dit idem resultaat geven? Of zeg ik hier zaken die niet waar zijn :-)
Ik had evt gedacht aan svetlana's..

Brum
4 december 2013, 16:59
Ik heb geen ervaring met Mesa en JJ's, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen wat betreft betrouwbaarheid. Maar JJ's in z'n algemeen zijn erg betrouwbaar hoor. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Wat je ook zou kunnen doen, mocht je voor JJ's gaan, ze zelf even contacten wat de beste optie is voor je Mesa preamp: info@jj-electronic.com

thomashauttekeete
5 december 2013, 22:01
Ik heb deze besteld bij tonefactory, ben benieuwd..:

Tung Sol 12AX7 / ECC83 V1

JJ 12AX7 / ECC83S HIGH GAIN

JJ 5751 Balanced

Tung Sol 12AX7 / ECC83 Balanced

Tung Sol 12AX7 / ECC83

thomashauttekeete
29 december 2013, 17:35
Verschillende combinaties geprobeerd en moeten terugkeren naar de originele Sovtek configuratie.. vrij frustrerend...

Brum
29 december 2013, 17:52
Gij geeft ok snel op.;) Als je alleen de buizen hebt geprobeerd die je hierboven hebt genoemd, dan is er nog een heeeeeeeele lange weg te gaan hoor. Wel NOS... Niet NOS... Chinees... Russisch... Tsjechisch... Meer gain... Minder gain... Succes!:seriousf:

thomashauttekeete
29 december 2013, 18:25
zeer zeker, you have a goed point ;-)
hoewel ik toch al dacht van een positieve verandering te zien/horen bij het vervangen..
Maar heb het gevoel dat ik absoluut geen verbetering teweeg bracht…in tegendeel..
Ik zal nog wat aankopen doen en nog wat meer testen, zoals je zegt :-)

jerome
29 december 2013, 20:39
Wat vond je slecht aan het geluid?
Te warm, te koud, te weinig laag en/of te wollig?

Heb je bij het uitproberen van de verschillende buizencombinaties ook goed de verschillende toonafstellingen uitgeprobeerd? Bij sommige buizencombinaties moet je bijvoorbeeld wat minder mid gebruiken en met andere moet je bijvoorbeeld juist veel laag en mid er in draaien om een lekkere sound te krijgen...

Verder is mijn ervaring dat een gebalanceerde buis in de fasedraaier het geluid wel vol maakt maar toch op een of andere manier plat, dus minder 3D. Daarom zou ik persoonlijk in de fasedraaier in ieder geval geen "gebalanceerde" buis doen.

Als je met de buisjes die je nu gekocht hebt je geluid toch niet kan krijgen zou je misschien een gewone Electro Harmonix 12AX7 en een gewone JJ 12AX7 erbij kunnen kopen. Vooral de gewone Electro Harmonix 12AX7 kan in V1 een behoorlijk andere sound geven als de gewone JJ en Tungsol 12AX7 en misschien is dat net jouw smaak...