PDA

View Full Version : Hoe meet je sustainduur?



Izegrim
1 juli 2003, 12:32
Welke snaar, welke positie (1e open)?. En welk bereik is gebruikelijk voor welk type gitaar?

Ibanez RuleZ
1 juli 2003, 12:42
met een stopwatch :P

Harrald

Izegrim
1 juli 2003, 12:45
Bijdehante knackarsch :-D
Je probeert in een verkapte reactie te vertellen dat je er ook geen enkel benul van hebt! :dance:

musicmaniac
1 juli 2003, 14:17
Het is ook niet zo'n bijster intelligente vraag. Sustain meet je niet, is niet te meten omdat dat ook afhangt van degenene die een gitaar bespeelt, versterker, enz. Sustain is bij de ene gitaar beter als bij de andere, en je hoort het gewoon...

Ibanez RuleZ
1 juli 2003, 15:18
Bijdehante knackarsch :-D
Je probeert in een verkapte reactie te vertellen dat je er ook geen enkel benul van hebt! :dance:

:D:D:D:D sorry, ik kon het niet laten. de vraag is namelijk niet relevant. ik heb nog maar 1 keer gehoord van een target dat gesteld was, en dat was door Les Paul, die 20 seconden wilde.

sustain is iets relatiefs, dus niet absoluut, tussen 2 gitaren. er zijn nl zoveel meer factoren dan alleen de gitaar. Ook je linkerhand techniek speelt mee, vergeet de versterker ook ff niet en ook is het per snaar en positie anders (sommige gitaren hebben dode plekken op de hals). kortom, het absoluut meten van sustain is quatsch, sustain is relatief

harrald

Nicci
1 juli 2003, 15:26
meestal doe ik het voor dat ik naar mijn werk ga. ik sla een noot aan, ga naar mijn werk en als ik terugkom en even wat koffie zet dooft de toon net zo'n beetje uit . . . . . dan heb ik zeg maar 1 werkdag sustain. dat is voldoende voor normaal gebruik.
ga je echter in stadions spelen, dan 'it's a whole different ballgame'. sla een noot aan, ga op vakantie (minstens een week) en als je terugkomt dient de noot nog steeds te klinken.
8-)

sickpunk
1 juli 2003, 15:31
meestal doe ik het voor dat ik naar mijn werk ga. ik sla een noot aan, ga naar mijn werk en als ik terugkom en even wat koffie zet dooft de toon net zo'n beetje uit . . . . . dan heb ik zeg maar 1 werkdag sustain. dat is voldoende voor normaal gebruik.
ga je echter in stadions spelen, dan 'it's a whole different ballgame'. sla een noot aan, ga op vakantie (minstens een week) en als je terugkomt dient de noot nog steeds te klinken.
8-)
fuck hell, wat een nuttige en slimme post..

Nicci
1 juli 2003, 15:33
dank je.

Negative K3 fan
1 juli 2003, 16:07
doe mij maar een litertje of 2 sustain

Izegrim
1 juli 2003, 17:03
Ach kom op, een Les Paul een sustain van 20 sec moet hebben is 'ie vast niet aangeslagen op de 19e fret met de elementen voor een hi-gain versterker op 11. Ik bedoel natuurlijke sustain. Ja okee, dat is weer afhankelijk van hoe gevoelig je gehoor is, want als je hardhorend bent heeft je Les Paul geen natuurlijke sustain. Bla bla. Zonder al te veel geleuter over alle factoren die te verwaarlozen zijn is er vast wel iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen. Zoveel harder sla jij niet een snaar aan als ik hem hard aan sla en ik heb niet een sustainbevorderende frettechniek dan jij. Wie is de meester? Ik wacht op antwoord...

Mithrandir
1 juli 2003, 17:05
E snaar open, idd meten met een stopwatch voor het nauwkeurigste resultaat. In de Gibson fabrieken gebeurt dit ook op deze manier en er worden ken getallen van gemaakt zodat er altijd voldaan kan worden aan een bepaalde sustain met een vastegesteld materiaal gebruik.

Wilson
1 juli 2003, 17:11
ik snap het niet... wat heb je in godsnaam aan sustain??????? ok de tonen klinken wat langer door, maar is dat nou zo belangrijk?? mij zou dat eigenlijk niet zoveel uitmaken, in bandsituatie hoor je er toch maar weinig van en ook als je alleen speelt vind ik het niet zo belangrijk, je krijgt er zon zweverige toon van als je heel veel sustain hebt..

Mithrandir
1 juli 2003, 17:12
:o sustain maakt niet uit, BARBAAR, zonder sustain word je gitaarspel er niet mooier op hoor.

Wilson
1 juli 2003, 17:14
met sustain wel dan??

Wilson
1 juli 2003, 17:15
nee je hebt wel gelijk, het heeft wel wat invloed, maar al die mensen die hier zo graag zoveel extra sustain willen door string en neck thru enzo snap ik niet, ik vind een strat ook zat sustain hebben, maarja dat zal mijn mening wel zijn

Mithrandir
1 juli 2003, 17:17
Hangt een beetje van je spel af, maar voor een lekker lead geluid in solo's is sustain wel erg belangrijk ja. Anders zijn de noten al dood net nadat je ze aan hebt geslagen en dat is niet echt mooi te noemen.

Izegrim
1 juli 2003, 17:20
Ok, ik zal het even toelichten... Allereerst bedankt Mithrandir voor de eerste waardevolle reactie. Mijn laatste vraag ter verduidelijking, je bedoelt de hoge E toch? Ik wil graag gitaren kunnen vergelijken en ik dacht dat sustain heel wat zegt over constructie en materiaal. Ook wil ik graag weten of het nu door de tremolo komt dat de ene gitaar 10 s. sneller uitklinkt of dat het toch op z'n minst door het multiplex komt dat 'ie na 2 s. uitsterft. Ik ben gewoon benieuwd naar wat een gitaarbouwer met een bepaald type product presteert en appels met appels kunnen vergelijken.

Mithrandir
1 juli 2003, 17:23
Volgens mij word de sustain hoger op de toets ook korter, dus daar zul je dan ook naar moeten kijken.

oh ja, die reacte van mij die je waardevol noemde was uit mijn duim gezogen. Om aan te geven dat een serieus antwoord niet altijd de waarheid hoeft te zijn.

Izegrim
1 juli 2003, 17:32
AUW! Nou ja, iedereen reageert wel eens naief (bastard!). Toch vraag ik het me af... Ik weet dat het inderdaad zo is dat hoger op de toets het minder wordt, maar ik begin langzaamaan te denken dat niemand er echt waarde aan hecht. Ik vond het zelf geen domme vraag, maar als jullie de andere kant op wijzen zal ik zachtjes lijden aan mijn schandpaal. :cry:

Laat anders maar, want er lijkt geen universele opvatting over te bestaan. Gooi er maar een slotje op.

Ize

Mithrandir
1 juli 2003, 17:37
Ik vind de vraag niet zo dom, alleen ik denk idd ook dat er gewoon geen antwoord op is. Sustain is afhankelijk van veel te veel eigenschappen om een geldende regel voor te verzinnen.

Nicci
1 juli 2003, 18:11
met sustain wel dan??

ja. ik zou sommige solo's liever niet spelen als ik een compleet gebrek aan sustain heb.

Wilson
1 juli 2003, 18:17
ik zeg ook niet dat je helemaal geen sustain moet hebben, ik vraag me alleen af wat het nut is van extreem veel sustain (die 20 seconden bijvoorbeeld....)

Bluppie
1 juli 2003, 20:20
Dat neckthru enzo dat is niet alleen voor sustain, een stijve gitaar heeft een veel strakkere en duidelijke klank (of komt dit juist door de sustain?), en in deathmetal bijv is dit belangrijk als je dan allemaal geschroefde maple halsjes hebt dan wordt het een onstrakke wollige bende en zal je er niks van verstaan wat ze aan het doen zijn op de gitaren.

Retinite
1 juli 2003, 20:49
Het is ook niet zo'n bijster intelligente vraag. Sustain meet je niet, is niet te meten omdat dat ook afhangt van degenene die een gitaar bespeelt, versterker, enz. Sustain is bij de ene gitaar beter als bij de andere, en je hoort het gewoon...

jawel hoor, t is zeker te berekenen met een formule mn wiskunde leraar van vorig jaar was dwarsfluitspeler een heeft een formule van akkoestiek van ruimtes, dan zou dr oo kwel een moten izj nvan de 'akkoestiek' ven de gitaar zelf, maar vraag me niet de formule :p en er spelen wel erg veel factoren mee bi jeen gitaar... da's wel waar

Anders Destium
1 juli 2003, 22:15
Ahhh, eindelijk iets over formules en wiskundeleraren :)

Tuurlijk is sustain te meten, allen is het heel lastig te bepalen waar het dempen van de trilling het meest door wordt veroorzaakt. Als je geen wrijving zou hebben zou je op iedere willekeurige gitaar oneindige sustain hebben (maar ja, dat kan dan weer niet :wink: ). Je kunt wel opsommen wat voor factoren je sustain bevorderen, hier een simpel lijstje:

-Hoe hoger de soortelijke dichtheid van je body, hoe meer sustain (mahonie meer dan basswood)
-Hoe groter het dragend volume is hoe meer sustain (gitaar van 8 kilo meer sustain dan 1 van 4 kilo mits tactische vorm)
-Hoe dikker je snaren zijn hoe beter je sustain (wordt beweerd)
-Hoe beter je versterker en elementen, hoe meer (versterkte) sustain...dit is afhankelijk van je definitie van sustain, veel mensen willen dit "akoestisch" weten, dan is het tenminste de gitaar zelf (met een sustainiac werken is natuurlijk ueberhaupt valsspelen :) )
-Hoe langer de snaren zijn hoe meer sustain
-Hoe directer de hals op de body zit hoe meer sustain
-Hoe minder frets hoe meer sustain (elke fret zorgt voor weerstand als we toch gaan mierenneuken :D )

Zelf merk ik vooral het verschil in sustain als ik eerst op een mahonie big-ass gitaar speel en daarna op een alder strat (dat scheelt nogal, maar voor de rest...).

Zullen we het nu gaan hebben over "functionele" sustain? Als je noten steeds om de 20 seconden aanslaat is de lol er op een gegeven moment wel af, al denkt iemand als Gary Moore daar anders over :)

Negative K3 fan
1 juli 2003, 22:21
ik vind zelf dat strats al genoeg sustain hebben, flame me.

musicmaniac
2 juli 2003, 06:17
En als je te weinig hebt, koop je gewoon een goeie vervormer... :)

mrkoetje
4 juli 2003, 12:18
Ik kan het niet laten me te mengen in deze o zo interessante discussie ;-)

Ik speel in Morphia (symphonic doommetal) en ik ben helemaal gek op sustain.
zo gek zelfs dat ik een E-bow gekocht heb 2 jaar terug.
probeer zo'n apparaatje eens uit zou ik zeggen, echt top.
je gitaarspel krijgt een nieuwe dimensie, en je kan zelfs fluiten en violen toveren uit je gitaar


Gegroet

Izegrim
7 juli 2003, 13:03
Hééé Morphia! Nou is dat niet toevallig? Ik heb al eens met julie het podium gedeeld en jullie zijn pas nog bij me te gast geweest (in A'doorn)...

mrkoetje
9 juli 2003, 22:11
zo is dat ;-) was een lekker optreden in de gigant jaaaaáááá!!

voor herhaling vatbaar?!

Gr.

Martin
http://morphia.nl