PDA

View Full Version : 19 inch EFX: input levels



raabje
1 december 2013, 22:34
hallo Forum,

Ik heb nog wat rack EFX over van een synthesizer thuis studio, synths zijn weg maar ik heb nog over:

2 x Boss SX 700
Digitech Studioquad V2
Zoom 1204

Als phaser, chorus, flanger, delay en reverb EFX zijn ze nog wel in te zetten. Puntje is dat dit effect units zijn voor synths en mixers op line level. De SX kan nog op -20db gevoeligheid gezet worden, en de Quad V2 op -10 (ipv +4db). Zoom heeft geen gevoeligheid switch.

Hoe kan ik mijn gitaar zo clean mogelijk inpluggen in deze units als ik ze gebruik als insert EFX (dus als een 19 inch stomp box in de keten)? Ik ben nu aan het experimenteren met een simpele Behringer line mixer (MX400, 4 x mono naar 1 mono, had ik nog liggen) voor een clean boost (1 input gebruiken, rest uit draaien). Zonder clean boost kom ik wat signaal te kort, ik wil ruis voorkomen door een lage input, en ik wil de volume knop op mijn gitaar wat terug kunnen draaien. Output uit de EFX unit terug een pedaal of amp in zit wel goed denk ik, kwestie van niet te veel volume geven?


Signaalpad:

Telecaster gitaar -> (eventueel) stomp boxes -> MX400 voor clean boost -> 19 inch EFX -> (eventueel) stomp boxes -> amp sim pedaal (Joyo/Harley Benton) -> Behringer Ultra-G DI met cabinet sim -> mixer ( incl. 48 volt voeding voor de DI) -> Monitor speakers.

Simpeler kan ook -> gitaar -> MX400 -> 19 inch EFX -> amp (JTM30)

Of weer iets complexer, een 2e 19 inch unit achter het amp sim pedaal voor reverb en delay, maar reverb en delay kunnen ook als send-return EFX op de mixer, dat is denk ik beter, en wat input level betreft een stuk eenvoudiger.

Maar goed, hier over uitweiden gaat wel erg ver. De vraag is eigenlijk of die MX400 vervangen kan of moet worden door een DI of een clean boost pedaaltje. Hoe doen jullie dit? Ik gebruik overigens niet meerdere 19 inch EFX units in serie, ik wil niet te veel ADDA conversies achter elkaar. Hoe minder digitaal hoe beter.

peter_heijnen
2 december 2013, 10:20
Met de amp: 19" in de fx-loop waar 19" thuishoort. Stomps vóór de amp waar stomps thuishoren.

Met de mixer: alle stomps incl joyo vóór de mx400, de mx400 naar de 19" fx, laatste 19"fx naar de Ultra g di.
Ook kun je de 19"fx aansluiten op de auxen van de behringer mixer, of anders daar alleen de problematische zoom zonder input gain regelaar.

Voor zo weinig mogelijk adda achter elkaar: zoveel mogelijk de auxen van de mixer gebruiken. Hoeveel auxen heeft de mixer?

Waarom gebruik je eigenlijk eerst de jojo amp sim en later nog eens de behringer?

raabje
2 december 2013, 11:58
Ik wil de 19 inch units gebruiken als "stomp box", dus serieel in het signaal, voor effecten als chorus, phaser e.d, voor de pre-amp. Phaser klinkt bv. mooi voor een overdrive of distortion.

Mixer is een Soundcraft Spirit 14/2 met 1 of 2 post fader aux en 1 of 2 pre fader aux (totaal 3 aux, dus 1 pre/post fader schakelbaar).

De Joyo amp sim geeft geen duidelijke cabinet simulatie en is dus meer een pre-amp. De ultra-g DI is dus vooral een cabinet sim, maar maakt ook het signaal lekker stil en gebalanceerd, dus geschikt voor een lange kabel. Alleen de Joyo rechtstreeks in de mixer geeft meer ruis.

Reverb en delay kan prima via aux, ik dacht dat insert efx zoals modulatie en tremelo vooral voor de pre amp thuis hoort, en dan phaser voor de overdrive.

peter_heijnen
2 december 2013, 12:21
Ik wil de 19 inch units gebruiken als "stomp box", dus serieel in het signaal, voor effecten als chorus, phaser e.d, voor de pre-amp. Phaser klinkt bv. mooi voor een overdrive of distortion.

Mixer is een Soundcraft Spirit 14/2 met 1 of 2 post fader aux en 1 of 2 pre fader aux (totaal 3 aux, dus 1 pre/post fader schakelbaar).

De Joyo amp sim geeft geen duidelijke cabinet simulatie en is dus meer een pre-amp. De ultra-g DI is dus vooral een cabinet sim, maar maakt ook het signaal lekker stil en gebalanceerd, dus geschikt voor een lange kabel. Alleen de Joyo rechtstreeks in de mixer geeft meer ruis.

Reverb en delay kan prima via aux, ik dacht dat insert efx zoals modulatie en tremelo vooral voor de pre amp thuis hoort, en dan phaser voor de overdrive.
Phaser klinkt mooi vóór de od/dist als zowel phaser als dist correct aan elkaar aangepast signaal binnen krijgen. Maw, 19" beter ná de mx400. En idd, phase en trem NIET via aux. Maar ook geldt zeker: allebei vooral uitproberen en luisteren wat het verschil is. Daarbij nooit meer dan een apparaat tegelijk veranderen uiteraard. Ikzelf heb de phase al een tijdje min of meer noodgedwongen achter de od's staan en ik kan er prima mee leven.

Als het mixerkanaal een insert heeft kun je de 19" bakken ook daar serieel inhangen. Dat is kwa aanpassing de beste plek om het te doen, ook al komt de signaalbewerking dan pas ná de cabsimulatie van de behringer.

raabje
2 december 2013, 12:44
Bedankt! Modulatie serieel en als laatste in het signaalpad, na amp en cab sim vind ik interessant. Ik ben benieuwd of dat lekker klinkt en ook klopt qua klank. Ik kan me voorstellen dat de interactie anders is, dat modulatie voor pre-amp de pre-amp zelf meer beinvloedt. Zal voor buizen wat meer opgaan dan voor transistor.

Tegen de inzet van de MX400 als clean boost op de juiste plek (voor de 19 inch EFX) is dus weinig bezwaar begrijp ik.

raabje
2 december 2013, 12:51
Plus, mixer heeft insert points op de mono kanalen, en ik heb een Y kabel, dan zijn levels inderdaad geen probleem. Alleen het gitaar signaal, of signaal van een stomp box in de 19 inch units pluggen kan niet rechtstreeks. Sommige stomp boxes geven een volume boost, dan kan het mogelijk wel zonder clean signaal boost.

peter_heijnen
2 december 2013, 13:15
Tegen de inzet van de MX400 als clean boost op de juiste plek (voor de 19 inch EFX) is dus weinig bezwaar begrijp ik.
Nee, wel opletten op ev ruis bij het opkrikken.

raabje
2 december 2013, 19:45
Nee, wel opletten op ev ruis bij het opkrikken.

Dat is even zoeken naar voldoende clean boost door de MX400, nog zonder vervorming, en niet teveel input signaal trimmen op de EFX units. Beetje middelen zeg maar.

Een humbucker gitaar heeft over het algemeen wat hottere pickups, ik heb ook een Cort M520, de clean boost kan dan weer wat minder.

Liquid_Metal
2 december 2013, 21:55
Met de amp: 19" in de fx-loop waar 19" thuishoort. Stomps vóór de amp waar stomps thuishoren.

Met de mixer: alle stomps incl joyo vóór de mx400, de mx400 naar de 19" fx, laatste 19"fx naar de Ultra g di.
Ook kun je de 19"fx aansluiten op de auxen van de behringer mixer, of anders daar alleen de problematische zoom zonder input gain regelaar.

Het gegeven om stomps voor de preamp te plaatsen en 19" gear erachter is interessant, omdat sommige gitaristen bepaalde stomp boxes voor modulatie en time-based effecten gebruiken maar deze toch graag in de fx loop hebben. Mijn Strymon El Capistan is voor mij echt niet te kloppen door digitale delay en ik wil 'm absoluut in de loop (omdat de preamp nogal heet gaat). Tot zover geen moeilijkheden gehad maar zijn er trucs om pedalen in de fx loop te gebruiken?

peter_heijnen
3 december 2013, 07:50
Het gegeven om stomps voor de preamp te plaatsen en 19" gear erachter is interessant, omdat sommige gitaristen bepaalde stomp boxes voor modulatie en time-based effecten gebruiken maar deze toch graag in de fx loop hebben.
Het is slechts een 'correct' uitgangspunt, wat niet betekent dat het niet anders kan. Stomps in de fx loop kan vaak prima.

onrust nv
5 december 2013, 11:07
Wat ik meestal doe is een buizen pre-ampje voor de synth FX, dan is het softe gitaarsignaal geen probleen en heb je nog iets mooier geluid ook nog(als je tenminste van iets buizenkleuring houdt) Zelf vind ik de ART buizen pre-amp daarvoor het geschikst(met een Sovtek LPS 12AX7/Ecc83 erin of beter)

raabje
5 december 2013, 21:40
Welke Art heb je? De MP of studio V3?

http://artproaudio.com/art_products/signal_processing/signal_channel_tube_preamps/